Kokemuksia & tietoa S6:sta, S4:sta, tai RS4:sta?
Valvoja: ffp jäsenet
Kokemuksia & tietoa S6:sta, S4:sta, tai RS4:sta?
Tervehdys kaikille,
Ollaan perheelle käyttöautoa hakemassa, ja mm. otsikon mukaiset kulkineet ovat mukana ehdokkaiden joukossa.
Audi ei ole ikinä kuulunut omiin eikä tuttavien suosikkeihin, niin tiedot ja kokemukset noista kuitenkin ovat sen puolesta lähes olemattomat.
En tunne Audin eri korimallien "nimiä", koodeja, tai vastaavia, mutta siis ehdokkaina olisivat nykyistä A6:n korimallia edeltäneen mallin S6-malli farmarina, ja viimeisimmän A4-korin edustamat S4 avant, sekä RS4 avant.
S6 houkutteli tietysti isojen sisätilojensa takia.
Duunikaverilla oli A4, ja sen sisätilat (lähinnä takapaksi) eivät ainakaan olleet mitenkään liian ison oloiset. Pikemminkin yllättävän pieni takapaksi.
Vaimo kun istuu yleensä aina takana vauvan kanssa, niin takapenkkejä ei voi juurikaan kaadella, ja täten takapaksin olisi hyvä olla kookas jo itsessään.
S-malleillakin luulisi ehtivän, mutta tietysti RS on huomattavasti räyhäkkäämmän näköinen, ja ainakin omaan silmään muutenkin tyylikkäämpi.
Jotain kysymyksiä mitä tuli mieleen:
- Tekniikoiden kestävyys?
- Onko paljon tyyppivikoja?
- Säilyykö jälleenmyynti arvo miten hyvin?
Käyttökustannuksiltaan nuo kaikki tuskin ovat viisain mahdollisin valinta, mutta sehän on tavallaan itsestään selvyys jo tuollaista mallia ylipäätänsäkin katellessa.
Kaikki kokemukset, joko omat tai kaverien kelpaavat, sekä tiedot kyseisistä malleista.
Kiitos jos joku jaksaa kertoilla.
Ollaan perheelle käyttöautoa hakemassa, ja mm. otsikon mukaiset kulkineet ovat mukana ehdokkaiden joukossa.
Audi ei ole ikinä kuulunut omiin eikä tuttavien suosikkeihin, niin tiedot ja kokemukset noista kuitenkin ovat sen puolesta lähes olemattomat.
En tunne Audin eri korimallien "nimiä", koodeja, tai vastaavia, mutta siis ehdokkaina olisivat nykyistä A6:n korimallia edeltäneen mallin S6-malli farmarina, ja viimeisimmän A4-korin edustamat S4 avant, sekä RS4 avant.
S6 houkutteli tietysti isojen sisätilojensa takia.
Duunikaverilla oli A4, ja sen sisätilat (lähinnä takapaksi) eivät ainakaan olleet mitenkään liian ison oloiset. Pikemminkin yllättävän pieni takapaksi.
Vaimo kun istuu yleensä aina takana vauvan kanssa, niin takapenkkejä ei voi juurikaan kaadella, ja täten takapaksin olisi hyvä olla kookas jo itsessään.
S-malleillakin luulisi ehtivän, mutta tietysti RS on huomattavasti räyhäkkäämmän näköinen, ja ainakin omaan silmään muutenkin tyylikkäämpi.
Jotain kysymyksiä mitä tuli mieleen:
- Tekniikoiden kestävyys?
- Onko paljon tyyppivikoja?
- Säilyykö jälleenmyynti arvo miten hyvin?
Käyttökustannuksiltaan nuo kaikki tuskin ovat viisain mahdollisin valinta, mutta sehän on tavallaan itsestään selvyys jo tuollaista mallia ylipäätänsäkin katellessa.
Kaikki kokemukset, joko omat tai kaverien kelpaavat, sekä tiedot kyseisistä malleista.
Kiitos jos joku jaksaa kertoilla.
Helpotan muiden kynnystä vastata tähän ja tekniset tiedot voi tallentaa tuonne:
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_S4
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_RS4
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_S6
Sieltä löytyy myös ne korimallit (C5,C6 jne).
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_S4
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_RS4
http://www.autowiki.fi/index.php/Audi_S6
Sieltä löytyy myös ne korimallit (C5,C6 jne).
-
- -
- Viestit: 640
- Liittynyt: 10.3.2004 8:25
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Tuolta löytyy hyvä keskustelu S4 (B5) mallista. Audifoorumilta löytyy myös paljon muuta hyödyllistä aiheeseesi.
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... ight=s4%2A
http://www.audiclub.fi/audifinns/viewto ... ight=s4%2A
Koska kukaan ei kommetoinut jälleenmyyntiarvoa, niin spekuloidaan sitäkin vähän :-)
Jälleenmyyntiarvo varmasti säilyy suht. heikosti varsinkin perus S-versioissa (koska näytät Ruotsissa asuvan, niin Saksan "retkahtavat" hinnat luo varmasti heikon pohjan). RS hinta varmasti säilyy parhaiten, joskaan ei varmasti niin hyvin kuin RS2:ssa aikanaan. Itse ottaisin RS6:sen, jos tuosta kategoriasta sais valita (aika halpoja jo nykyään, hinta puolittuu 3:ssa vuoden nääs).
P.s Jos halua sijoittaa autoon, niin osta Porschen Turbo (930, 993TT) tai 993 koppainen kulkine, niin huomaat autonkin arvo voi säilyä ja teinit ei käy potkimassa rengasta :-).
Jälleenmyyntiarvo varmasti säilyy suht. heikosti varsinkin perus S-versioissa (koska näytät Ruotsissa asuvan, niin Saksan "retkahtavat" hinnat luo varmasti heikon pohjan). RS hinta varmasti säilyy parhaiten, joskaan ei varmasti niin hyvin kuin RS2:ssa aikanaan. Itse ottaisin RS6:sen, jos tuosta kategoriasta sais valita (aika halpoja jo nykyään, hinta puolittuu 3:ssa vuoden nääs).
P.s Jos halua sijoittaa autoon, niin osta Porschen Turbo (930, 993TT) tai 993 koppainen kulkine, niin huomaat autonkin arvo voi säilyä ja teinit ei käy potkimassa rengasta :-).
No jos lapsia + tavaroita meinaa kuljettaa niin Porche tuskin tulee kyseeseen. Ja tota jälleenmyyti arvoa ei kannata niinkään spekuloida kaikkia muitakin automalleja koskevilla faktoilla, vaan lähinnä vertailla muitten merkkien vastaaviin malleihin. Esim. 500-sarjan bemarit ja teho-mersut. Bemarin kanssa arvon tippuminen luultavasti aika samaa luokkaa, mersuissa arvo yleensä pysyy, tosin sitä arvoa on enemmän jo lähtöihin.
Jos itsellä olisi varaa joskus harkita S, tai RS sarjan audia, niin kupissa painaisivat eniten luultavasti huoltokustannukset, jota kannattaa käydä kyselemässä Audi-liikkeissä. Toinen painava asia tietysti ajotuntumat, imago-asiaa unohtamatta. Tän viimeisen osalta valitsisin tietysti Audin :) koska kukaanhan ei halua tunnustautua BMW:n omistajaksi.
Jos itsellä olisi varaa joskus harkita S, tai RS sarjan audia, niin kupissa painaisivat eniten luultavasti huoltokustannukset, jota kannattaa käydä kyselemässä Audi-liikkeissä. Toinen painava asia tietysti ajotuntumat, imago-asiaa unohtamatta. Tän viimeisen osalta valitsisin tietysti Audin :) koska kukaanhan ei halua tunnustautua BMW:n omistajaksi.
Kaverilla oli RS 6:n muutaman vuoden, osti uutena ja ajoi sillä vajaa 90 tkm ei siinä käsittääksen sinä aikana mitään varsinaista vikaa ollut. Vaihtoi keväällä autoa ja möi tuon RS 6:n. Kerran se taisi viimetalvena tehdä temput ja ei lähtenyt noin -30 asteen pakkasella käytiin vaikka oli lämmityksessä, auto hinattiin lämpimään ja siellä oltuaan lähti käymään.
Hyvin se pelas paljolla ajolla ja kallis oli kuulemma huoltaa, öljynvaihtohuolto merkkiliikkeessä on lähempänä 1000 euroa kuin 500 euroa... Vaikka eihän noilla huoltohinnoilla tuossa hintaluokassa ole väliä!
Tilaa on hyvin, hiljainen ja mukava ajaa. Yksi mielenkiintoinen asia kävi ilmi, RS 6:n takuu moottorin osalta lakkaa, jos siihen asennetaan polttoainelämmitin.
Kysele audi foorumilta lisää, siellä niitä noitten käyttäjiä vissiin on!
Hyvin se pelas paljolla ajolla ja kallis oli kuulemma huoltaa, öljynvaihtohuolto merkkiliikkeessä on lähempänä 1000 euroa kuin 500 euroa... Vaikka eihän noilla huoltohinnoilla tuossa hintaluokassa ole väliä!
Tilaa on hyvin, hiljainen ja mukava ajaa. Yksi mielenkiintoinen asia kävi ilmi, RS 6:n takuu moottorin osalta lakkaa, jos siihen asennetaan polttoainelämmitin.
Kysele audi foorumilta lisää, siellä niitä noitten käyttäjiä vissiin on!
Kun osat maksaa enemmin kuin hunajaa, kuukivet vois olla lähempänä, niin tuossa ei se tuntilaskutus enää paljoa puristele.
Jos jollain on oikeasti mielenkiintoa mitä tuollaisella B5 RS4:sella on käyttökuluja niin laittakoon privaa ja asiallisia kysymyksiä, olen valitettavan hyvin laittanut kaikki kuitit talteen. Tuolla meikäläisen kummajaisellahan on ajettu radallakin jonkin verran ja sehän ei tunnetusti ainakaan vähennä kuluja :)
Jos joku on aikeissa ostaa RS mallin Audeja, niin totta ihmeessä sen normaalitkin huoltokustannukset on korkeita. Tuo ei saa olla autoa ostavalle yllätys! Tuon tyyliset autot ostetaan muutenkin tunteella, ei järjellä. Kukaan ei varmaan ala mittailemaan ja nuukailemaan esim:polttoainekustannuksista, löpöä palaa kuitenkin enemmän, mitä tavallisessa katiskassa. Ja se ei saa haitata!
Ja perusvarallisuus pitää olla kunnossa jos ajaa RS, S malleilla. Eli pitää olla hilloa kellarissa, tapahtui mitä tahansa.
Ja perusvarallisuus pitää olla kunnossa jos ajaa RS, S malleilla. Eli pitää olla hilloa kellarissa, tapahtui mitä tahansa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No sen verran noihin huolto kuluhin, että 105000tkm huolto (ns. öljyn vaihtohuolto) maksoi tavalliseen S:ään noin 150€ merkkiliikkeeessä. Eihän tuo RS ole, mutta kohtuullista kuitenkin. Ja todellakin S tai RS mallien osalta bensan kulutus ja huoltohinnat taitaa olla väärä lähtökohta keskustelulle.
Jos pitoa riittää lompakossa niin ilman muuta RS6 ja siitä sitten alaspäin rahatilanteen mukaan. Autoa ei kannata ostaa, jos sen jälleenmyynti arvoa miettii. Silloin ne kannattaa sijoittaa.
Jos pitoa riittää lompakossa niin ilman muuta RS6 ja siitä sitten alaspäin rahatilanteen mukaan. Autoa ei kannata ostaa, jos sen jälleenmyynti arvoa miettii. Silloin ne kannattaa sijoittaa.
Osittain sitä korkeeta hintaa öljynvaihdolle selittänee se, että noin periaatteessa öljyfilsun vaihtoa varten pitää purkaa kamaa edestä pois.
Mut noista huolto ja käyttökuluista, kyllähän S4:ssa (B5) ne ovat vielä ihan kohtuulliset ja pystyy aika paljon itekin tekemään. RiSoissa sitten taitaa noi perusosat olla jo sitten vähän tyyriimpiä. Mun ja ilmeisesti Rollenkin pointti oli lähinnä se, että nuo huolto ja käyttökulut (pitäisi olla) ovat toisarvoinen seikka autoa hankkivalle. Aivan kuten todettiin, pitää olla sen verran reserviä, että auton saa kuntoon ilman taloudellista katastrofia vaikka jotain tapahtuiskin. Vaikka noiden erikoismallien ostohinta onkin ajanmyötä laskenut, ei ne huoltokustannukset laske samaan suhteeseen. Sitä tulee kummasti noista kulutusosistakin niitä kuluja. Esimerkkinä voi miettiä juuri noita RS6:n etujarruja. Palojakin menee se 4 kappaletta per puoli.
Tollai nopeasti kun rupee miettimään puolentoista vuoden käyttökustannuksia huoltojen osalta RieSasta (hatusta vedetty noi kustannukset), niin etujarrut muutama tonni (noh, mulla on tosin nyt 380mm levyt), hihnaremppa tonni, öljynvaihdot (huom. siis mukana laatikko ja perä) tonni, ohjaustehostimen pumppu & muuta fiksausta tonni, uudet flektit syylärille (se kalliimpi rupes viime kesänä elämään ihan omaa elämäänsä, kierrokset vaihteli suihkukoneesta nollaan välillä) reilu tonni (kalliimpi tuulettimista n. 700e) jne jne.
Onhan tossa huonoakin tuuria ollut mukana, plus extravarovaisuutta öljyjen suhteen, mutta huoltokustannuksia tulee. Tuohon kun lisää viritys ja tuunauskustannukset, niin kyllähän sitä rahaa saa palamaan. Sen ei pitäis olla kenellekään ässän tai rs:n ostajalle yllätys.
Mut noista huolto ja käyttökuluista, kyllähän S4:ssa (B5) ne ovat vielä ihan kohtuulliset ja pystyy aika paljon itekin tekemään. RiSoissa sitten taitaa noi perusosat olla jo sitten vähän tyyriimpiä. Mun ja ilmeisesti Rollenkin pointti oli lähinnä se, että nuo huolto ja käyttökulut (pitäisi olla) ovat toisarvoinen seikka autoa hankkivalle. Aivan kuten todettiin, pitää olla sen verran reserviä, että auton saa kuntoon ilman taloudellista katastrofia vaikka jotain tapahtuiskin. Vaikka noiden erikoismallien ostohinta onkin ajanmyötä laskenut, ei ne huoltokustannukset laske samaan suhteeseen. Sitä tulee kummasti noista kulutusosistakin niitä kuluja. Esimerkkinä voi miettiä juuri noita RS6:n etujarruja. Palojakin menee se 4 kappaletta per puoli.
Tollai nopeasti kun rupee miettimään puolentoista vuoden käyttökustannuksia huoltojen osalta RieSasta (hatusta vedetty noi kustannukset), niin etujarrut muutama tonni (noh, mulla on tosin nyt 380mm levyt), hihnaremppa tonni, öljynvaihdot (huom. siis mukana laatikko ja perä) tonni, ohjaustehostimen pumppu & muuta fiksausta tonni, uudet flektit syylärille (se kalliimpi rupes viime kesänä elämään ihan omaa elämäänsä, kierrokset vaihteli suihkukoneesta nollaan välillä) reilu tonni (kalliimpi tuulettimista n. 700e) jne jne.
Onhan tossa huonoakin tuuria ollut mukana, plus extravarovaisuutta öljyjen suhteen, mutta huoltokustannuksia tulee. Tuohon kun lisää viritys ja tuunauskustannukset, niin kyllähän sitä rahaa saa palamaan. Sen ei pitäis olla kenellekään ässän tai rs:n ostajalle yllätys.
Sorry kun nostelen vanhoja ylös, mutta kun kiinnostaa =)
RS6:t kun eivät tosiaan täällä Ruotsissa maksaa enää lähes mitään, niin enemmän tosiaan kiinnostaisikin, että jos tuommoisella pari vuotta ajelis, niin maksaisiko siinä sitten enemmän huoltokuluja kuin autosta uutena =)
Mielenkiinnon kohteena tällä hetkellä reilu 60tkm ajettu yksilö, johon just vaihdettu remmi yms kilkkeet, kaikki voimansiirron öljyt ja kaikki jarrulevyt ja -palat 60tkm huollossa. Ja vikaileva DRC:kin on korvattu jälkiasenteisella alustalla...
Tottakai kaikki voi mennä pieleen ja hajota, mutta mitä tuossa kannattaisi odottaa / tarkistaa jos/kun sitä menee ihailemaan ihan paikan päälle... ;)
Kun näin äkkiä ajateltuna tuossa on kaikki mahdollinen "perushajoava" ja normaalit kuluvat ajateltu (ja huollettu) jo valmiiksi. Toki turbot yms, voi levitä, mutta kun ei ole edes saksan importti, niin...
RS6:t kun eivät tosiaan täällä Ruotsissa maksaa enää lähes mitään, niin enemmän tosiaan kiinnostaisikin, että jos tuommoisella pari vuotta ajelis, niin maksaisiko siinä sitten enemmän huoltokuluja kuin autosta uutena =)
Mielenkiinnon kohteena tällä hetkellä reilu 60tkm ajettu yksilö, johon just vaihdettu remmi yms kilkkeet, kaikki voimansiirron öljyt ja kaikki jarrulevyt ja -palat 60tkm huollossa. Ja vikaileva DRC:kin on korvattu jälkiasenteisella alustalla...
Tottakai kaikki voi mennä pieleen ja hajota, mutta mitä tuossa kannattaisi odottaa / tarkistaa jos/kun sitä menee ihailemaan ihan paikan päälle... ;)
Kun näin äkkiä ajateltuna tuossa on kaikki mahdollinen "perushajoava" ja normaalit kuluvat ajateltu (ja huollettu) jo valmiiksi. Toki turbot yms, voi levitä, mutta kun ei ole edes saksan importti, niin...
-
- -
- Viestit: 671
- Liittynyt: 5.8.2003 20:57
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa