Haluaisin vaihtaa noi painavat ja ei niin tukevat sähkörecarot pois ja pistää jotkut kupit tilalle.
Toi kun on kolmiovinen auto ja joskus joku hullu haluaa takapenkillekin istumaan, niin miten saan siihen laitettua kuppipenkit vai saanko ollenkaan niin että taaksekin pääsee vielä kulkemaan? Onko olemassa jotain kippaavia jalkoja?
Kupit kolmoseen
Valvoja: ffp jäsenet
Jos meinaat sellaisia kiinteitä kuppeja jossa ei selkänojat säädy vaan on tehty yhdestä muotista niin silloinhan et sitä saa kippaamaan. Tai saa sen tietysti niin, että se koko tuoli kääntyy mutta ei taida kääntyä riittävästi. Aikoinaan menin katsastamaan kolmiovista Starlettiani Sparcon kuppipenkeillä niin ohje oli konttorilta, että jos selkänojat kippaa niin sitten ei ongelmia, mutta jos kuppipenkit ja taakana ei ole ovia niin sitten rekisteröidään vain kahdelle. Kahdellehan se sitten rekisteröitiin ja penkit pois takaa. Turhaa painoa vaan. :) Muutama kuva
Joo just sellasia yks-osasia pulkkia meinasin tyyliin Recaro Pole Position. Mut eiks tollasiin ole saatavissa kippaavia jalkoja, et sitte se koko kuppi kääntyy eteenpäin? Muistaisin vaan et oon joskus jossain autossa sellaset nähny...
Se takapenkkien repiminen ois tietty houkutteleva vaihtoehto, mut luulen et siihen on tiukka EI jollain sanottavana...=)
Se takapenkkien repiminen ois tietty houkutteleva vaihtoehto, mut luulen et siihen on tiukka EI jollain sanottavana...=)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
^En tosiaan tiedä mitä se katsatusmies siihen nykyään sanoo, mutta ainakaan 5 vuotta sitten ei kelvannut kippaava kuppipenkki jos yritti pitää kolmiovisen 4 paikkaisena. Kysyinkin, että mites kun mun entisessä -72 vuoden Escortissa oli kokonaan kippaava penkki, jossa ei ollut selkänojasäätöä? Siis, että onhan siinäkin kiinteä jakkara joka kippaa, 2 ovea ja neljä paikkanen. Oli kuulemma eri asia kun sen escortin selkänoja on niin lyhyt, että mahtuu kunnolla kääntymään sekä se, että oli vakiona jo. Kannattaa varmaan kysyä konttorilta. Yksi perustelu kiinteän penkin laittomuudesta oli se, että onnettomuustilanteessa sieltä takaa on vaikea kömpiä ulos jne...
Mites muuten meinasitte toteuttaa tuon vyöjutun vai meinasitteko laittaa kuppipenkit ja käyttää orkkisvyötä? Ei ainakaan mulla tulisi mieleenkään ja saattaisi jopa näyttää suht dorkaltakin. No makuasioitahan nämä.
Mites muuten meinasitte toteuttaa tuon vyöjutun vai meinasitteko laittaa kuppipenkit ja käyttää orkkisvyötä? Ei ainakaan mulla tulisi mieleenkään ja saattaisi jopa näyttää suht dorkaltakin. No makuasioitahan nämä.
Lainsäädäntöä tutkailemalla olen huomaavinani seuraavan perusteella katsastuksien suorittamisessa jotain outoa, kenties keksittyjä säädöksiä (voin toki olla jättänyt jotain oleellista huomaamatta, joka kumoaa tämän).
Jos Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248 21§ Istumapaikat ei puhu istuimien kippaamisesta tai pääsystä takapenkille mitään muuta kuin viittaa neuvoston direktiivi 74/408/ETY annettu 22. päivänä heinäkuuta 1974, moottoriajoneuvojen sisustusta (istuimien ja niiden kiinnityspisteiden lujuutta) koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä, mikä määrittelee istuimien kippaamisesta ainoastaan vaatimuksen kippaustoiminnon automaattiselle lukittumiselle, eikä määrittele mitään istumapaikoille pääsystä kuten eivät direktiiviin 1981, 1996 ja 2005 tulleet muutoksetkaan. Sen sijaan 1996 annettu muutos määrää seuraavaa:
2 artikla
1. Alkaen 1 päivästä tammikuuta 1997 mikään jäsenvaltio ei saa istuimiin, kiinnityspisteisiin ja pääntukiin liittyvistä syistä
- evätä ajoneuvotyypiltä tai istuintyypiltä ETY-tyyppihyväksyntää tai kansallista tyyppihyväksyntää eikä
- kieltää ajoneuvojen rekisteröintiä, myyntiä tai käyttöönottoa eikä istuimien myyntiä tai käyttöönottoa,
jos istuimet, niiden kiinnityspisteet ja pääntuet ovat direktiivin 74/408/ETY vaatimusten mukaisia, sellaisena kuin se on muutettuna tällä direktiivillä.
Jos Liikenne- ja viestintäministeriön asetus autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1248 21§ Istumapaikat ei puhu istuimien kippaamisesta tai pääsystä takapenkille mitään muuta kuin viittaa neuvoston direktiivi 74/408/ETY annettu 22. päivänä heinäkuuta 1974, moottoriajoneuvojen sisustusta (istuimien ja niiden kiinnityspisteiden lujuutta) koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä, mikä määrittelee istuimien kippaamisesta ainoastaan vaatimuksen kippaustoiminnon automaattiselle lukittumiselle, eikä määrittele mitään istumapaikoille pääsystä kuten eivät direktiiviin 1981, 1996 ja 2005 tulleet muutoksetkaan. Sen sijaan 1996 annettu muutos määrää seuraavaa:
2 artikla
1. Alkaen 1 päivästä tammikuuta 1997 mikään jäsenvaltio ei saa istuimiin, kiinnityspisteisiin ja pääntukiin liittyvistä syistä
- evätä ajoneuvotyypiltä tai istuintyypiltä ETY-tyyppihyväksyntää tai kansallista tyyppihyväksyntää eikä
- kieltää ajoneuvojen rekisteröintiä, myyntiä tai käyttöönottoa eikä istuimien myyntiä tai käyttöönottoa,
jos istuimet, niiden kiinnityspisteet ja pääntuet ovat direktiivin 74/408/ETY vaatimusten mukaisia, sellaisena kuin se on muutettuna tällä direktiivillä.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa