Mietinnän alla Golf Cabriolet, I vai III?

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

nestehukka
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

Mietinnän alla Golf Cabriolet, I vai III?

ViestiKirjoittaja nestehukka » 24.4.2006 16:43

Pitempään on ollut mielessäni ajatus Golf Cabrion ostamisesta ja nyt kesän alla olisi oikea aika sen hankkimiselle. Alunperin mielessäni oli vain ykköskoppa siitä 90-luvun vaihteesta, tätähän kuumetta ei ole auttanut eräs täällä oleva turbotekniikan sisälleen saanut yksilö jonka kuvat on pakko lähes päivittäin katsoa uudelleen. Nyt kuitenkin olen ruvennut pitämään myös uudemman korimallin Cabriosta ja päätökseni ei yhtään helpotu.

Täten kysyisinkin kokemuksia ja mielipiteitä näistä kyseisistä autoista ja niiden käyttämisestä suomen usein niin lämpimässä ilmastossa. Mielelläni haluaisin sen mahdollisuuden että kyseinen auto palvelisi minua talvellakin, eikä jäisi vain niin sanotuksi kesäautoksi. Järkisyillähän en pysty itselleni tai muille tätä Cabrio-kuumetta selittämään mutta jostain syystä sellainen olisi saatava.

Tekniikasta kun itse tiedän lähestulkoon sen minkä sika tietää satelliiteista, niin olisi kaiketi turvallisempaa valita uudempi mutta se ulkonäkö siinä vanhemmassa on vaan jotenkin miellyttävämpi.

Kiitokset jo etukäteen mahdollisista vastauksista...

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 24.4.2006 16:51

Talvikäyttöä ajatellen varmasti järkevämpi on III-korinen ja onhan se muutenkin nykyaikaisempi kuin viimeiset I-koriset saatikka vanhemmat.

Loputon Viha
-
Viestit: 698
Liittynyt: 23.7.2003 13:32

ViestiKirjoittaja Loputon Viha » 24.4.2006 16:51

Ei tarvi miettiä kahesti.. golf cabrio genesis mk1

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.4.2006 17:55

Kolmonen on huomattavasti hiljaisempi, suhinattomampi, kolisemattomampi, turvallisempi ja tilavampi kuin ykkönen. Kori on selkeästi jäykempi ja kaikki äänieristeet parempia.
Kaikkia mahdollisia ja mahdottomia osia on vielä saatavilla ja tekniikka monilta osin nykyaikaisempaa.

Ykkönen puolestaan on hienompi, kevyempi, legendaarisempi, sankavitunaikaisempi ja hankalampi rakennella, kun kaikkia katon tiivisteitä, ei enää mistään tunnu saavan.

Tuninkipalikkaahan molempiin on saatavilla enemmän kuin omiksi tarpeiksi, ja tekniikka on hyvin saman tyyppistä yksinkertaista perustekniikkaa yksinkertaisille perusihmisille molemmissa :D

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 24.4.2006 19:47

hyvä tiivistelmä :D

sellanen tuli mieleen että ite en ainakaan ole nähnyt muistaakseni yhtään rakennettua (edes kevyesti) III cabriota suomessa, eli mielestäni aika iso plussa.
Viimeksi muokannut arc, 24.4.2006 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eemeli
-
Viestit: 4273
Liittynyt: 8.9.2003 11:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eemeli » 24.4.2006 19:52

Itse ainakin ottaisin ehdottomasti ykkösen. Tai siis otan kunhan joskus rahatilanne sen sallii. Tietysti toi riippuu vähän siitä mihin käyttöön auto on tulossa. Jos ihan puhtaasti harrasteautoksi niin sit toi ykkönen on mun mielestä ainoa oikea vahtoehto, mutta jos haussa on myös jonkinlainen käyttöauto niin sit varmaan se kolmonen saattaisi olla parempi. Toisaalta miksipä se ei myös täysin harrasteautoksi kelpaisi.
Ne ykköset vaan on niin kauniita :)

Heze
-
Viestit: 479
Liittynyt: 23.7.2003 12:14

ViestiKirjoittaja Heze » 24.4.2006 22:05

Pirun hienoja molemmat. Ilmeisesti kuitenkin kolmoskoppa vaatii tuntuvasti enemmän kukkaroa vaikka molemmat olisivat -93 vuodelta. Toisaalta taas kolmoskoppaa saa tehokkaammilla koneilla. Jos tykkää molemmista, ja on varaa, niin Golf 3.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.4.2006 23:21

tehokkain ykkönen: 112 hp
tehokkain kolmonen: 115 hp

Molemmissa ainakin 200 hp liian vähän ;D

Jarmo
-
Viestit: 188
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja Jarmo » 25.4.2006 12:02

mobilesta löytyy myös VR6 koneella noita kolmoskopan cabrioita, onko ne sitten tekniikan vaihtoja?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 25.4.2006 12:27

^kyllä ovat joo.

gnool
-
Viestit: 292
Liittynyt: 24.11.2003 18:03

ViestiKirjoittaja gnool » 28.4.2006 23:53

Ulkoilutin juuri tänään kiireiltäni ykkösen
ensinmäistä kertaa.
Hymy oli korvissa koko ajan :-)

nestehukka
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

Päätös melkein tehty

ViestiKirjoittaja nestehukka » 29.4.2006 23:05

Ajattelin että jonkun noista nettiauton Golf III Cabrioista olisi ostanut, muttei oikein ollut sopivaa. Saksastako tuommoinen vuoden 2000 jälkeen valmistettu pitäisi uittaa?

vwpolo
-
Viestit: 296
Liittynyt: 5.8.2003 7:24

ViestiKirjoittaja vwpolo » 30.4.2006 8:55

mulla on veljen kaa 1989 karmannin korisarjalla oleva mk1 ja mukavahan sillä on ajaa... täytyis vaan saada se tänä kesänä ulos tallista. Osta mk1 siinä on sitä jotakin...

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 30.4.2006 12:35

^^ jos olet oikeasti hommaamassa tummoista 3:s cabriota, niin suosittelisin lämpimästi hommaamaan 2:litraisen, 1,8 tuntuu sitten tosi laiskalta. Tuolla moisella kipolla on kumminkin painoa reilusti umpimallista enemmän.

arc
-
Viestit: 3083
Liittynyt: 23.7.2003 23:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja arc » 30.4.2006 13:17

samaa mieltä, vaikkei tuo 2.0:kaan mikään huima kisakone ole niin varmasti mukavempi kun trendlaini ;)

kyllä mun mielestä ihan ehdottomasti Saksasta tollasta kannattaa etsiä, on valikoima hiukan eri luokkaa kun suomessa.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 30.4.2006 20:23

Ite oisin aika varmasti hommannu 3-koppasen cabrion, jos en olisi tarvinnu viittä ovea! Pikku maustamisella siitä sais ihan pirun siistin näkösen.

nestehukka
-
Viestit: 16
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

III sen olla pitää.

ViestiKirjoittaja nestehukka » 30.4.2006 22:20

Aikalailla lyöty lukkoon että etsin käsiini jostain tuommoisen III korisen, mustan, 2-litraisen, 2000-lukuisen ja vähän ajetun cabrion. Silti taustalle jää se pieni tunne siitä että joskus vielä tollaisen I Cabrion hommaan. Tällä hetkellä vaan en antaisi itselleni anteeksi sitä että se I Cabrio saattaisi joutua talvellakin ajoon.

Tietääkö joku mitä muutoksia III Cabrioon on tullut vuosien 1994 ja 2002 välillä. Onko siis IV mallin avo olemassa, vai ovatko ne loppuun asti olleet III?

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 1.5.2006 17:05


BeetleFreak
-
Viestit: 191
Liittynyt: 18.12.2005 16:52

ViestiKirjoittaja BeetleFreak » 5.6.2006 9:59

Molemmissa on puolensa, niinkun Rolle tossa mainitsi.
Yks tykkää äitist toine tyttärest mut kyl III - korinen on siviilimpi peli "uudenaikasuutensa" takia.
Helpompi ja vaivattomampi ajaa varsinkin naisväen.

mustavihannes
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.8.2003 15:44

ViestiKirjoittaja mustavihannes » 27.6.2006 14:07

Olen jo pidemmän aikaa kuolannut tuollaista mk1 Cabrio Golffia, ja olen huomannut että moni markkinoilla olevista yksilöistä on korinvaihtoja. Toisaalta yleensä nämä yksilöt ovat yleensä myös niitä joihin minulla voisi olla varaa.

Kannattaako tuollaiseen korinvaihto-avoon kajota? Johtuuko halvempi hinta arvostuksen puutteesta vai siitä että korinvaihtopeleistä usein löytyisi jotain kalliita mörköjä? Onko tällaisissa autoissa jotain tyypillisiä asioita, mihin pitäisi erityisesti ostaessa kiinnittää huomiota?

Tarkoitus olisi hankkia auto ensi kesäksi(juu, ajoissa ollaan)Suomesta, jollain muulla kuin 1.1 koneella mieluiten, ja budjetti tulee olemaan alle 2500e. Ja pelkästään kesäajoon auto olisi tulossa. Tiedetään, hyvää ei saa halvalla ja niin päin pois, siksi tässä kyselläänkin...

Ilmeisesti ruoste on suurin ykköskoppaisten ongelma, sekä avojen että kovakattojen osalta? Tarkoituksena ei ole hankkia mitään edes lievää projektia, vaan mahdollisimman valmis peli ajettavaksi.

Kankerous
-
Viestit: 428
Liittynyt: 23.7.2003 13:19

ViestiKirjoittaja Kankerous » 27.6.2006 14:17

Eilen bongasin vanteita Honduhiin hakiessa yhteen pirun siistin ja ruosteettomaan ykköscabrion. 1.6 koneella ja hinta 2500€. Olis voinu vaikka itelleen ostaa jos ei köyhä olis :) Oli juurikin tämä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.6.2006 14:55

1994 cabriota hankkiessani oli toisessa vaakakupissa aito avokupla, mutta tarvitsin enemmän käyttöautoa, joten jouduin valitettavasti tyytymään Golfin malliin. Ajelin sellaisella kaikki ajot vuoteen 2002 saakka -kesät talvet. Kuten kuplavolkkarikaan, tuo ei ole juuri sen kylmempi sisältä kuin ulkoakaan.

Koska kyse on erikoisautosta, jonka varsinainen käyttöaika (avoautona) kestää noin puoli vuotta, ykkönen riittäisi hyvin. Se on kaunis katto päälläkin, mitä ei välttämättä voi sanoa kolmosesta.

Mitä tiloihin tulee, kukaan tuskin ostaa cabriota kuljettaakseen sillä jotain erityisesti. Olen itse kuljettanut ykkösellä kirjoituspöydän kokonaisena ja jos tila autossa ei riitä, koukussa kulkee isompikin traileri.

Cabrio on lähes yhtä ruosteeton kuin muutkin -80 luvun taitteen tekniikkaan perustuvat golfit. Yli puolen tusinaa ykköskoppaa omistaneena sana "ruosteeton" nostaa hymyn huulille. Omastani vaihdettiin onneksi vain takalokasuojan kaaret ja takaluukku.

Yhtä paljon kuin koriinkin, kannattaa suflettiin kiinnittää huomiota. Omastani se vaihdettiin kaksi kertaa. Ensimmäinen -tarvike- kesti ehjänä kolmisen vuotta, kunnes murtomies onneksi teki siitä selvän -originaali maksaa niin paljon, että en viitsi edes muistella.

Jokainen valitkoon itse, mutta monet noista tehokkaammista ykkösistä on gti -tekniikalla, mikä tarkoittaa rekisteriotteeseen merkittyä prosenttilukemaa 30-40. Kanta-auto on ehkä ollut -70 luvun ykkönen.
Se, mitä muutoskatsastuksen jälkeen on autoon vaihdettu, saattaa nostaa prosentit yli viidenkymmenen. Tikapuurakennelman jälkitarkastus saattaa nostaa kylmän hien pintaan.

Edit: tuossa linkin cabriossa pistää jotenkin pahasti silmään rumat penkinpäälliset, tarvikeratti ja lattiamatot. Jos auto on muutoin siisti kattoa myöten, miksi tuollaiset asiat pitää jättää puolitiehen?

mustavihannes
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.8.2003 15:44

ViestiKirjoittaja mustavihannes » 27.6.2006 16:14

"Se, mitä muutoskatsastuksen jälkeen on autoon vaihdettu, saattaa nostaa prosentit yli viidenkymmenen. Tikapuurakennelman jälkitarkastus saattaa nostaa kylmän hien pintaan."

Eli periaatteessa olisi vain tärkeää varmistaa, että kaikki vaihdetut osat todella löytyvät otteesta? Silloinhan hätää ei pitäisi olla...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.6.2006 16:29

Omassani oli 1.8 GTI tekniikka, kanta-auto -70 -luvun sedan. Vaihdettujen osien määrää ei ollut otteessa, mutta oli helppo laskea, mita kaikkea gti -tekniikka vaati vaihdettavaksi. Mistään ei vain selvinnyt, mitä osia oli vaihdettu muutoskatsastuksen jälkeen. Antti Tuiskun sanoin "en edes halua tietää".

mustavihannes
-
Viestit: 10
Liittynyt: 19.8.2003 15:44

ViestiKirjoittaja mustavihannes » 27.6.2006 19:49

Eli periaatteessa jos katsastussetä olisi ryhtynyt v-mäiseksi niin olisi voinut tulla kanta-autotarkastus(tjsp) ja vaihdetut osat olisi laskettu? Ja sitten olis verot pamahtanu?

Aku_81
-
Viestit: 388
Liittynyt: 13.9.2004 22:29

ViestiKirjoittaja Aku_81 » 27.6.2006 20:53

Korinvaihdoissa on aika usein prossat yli jos tosiaan käy laskemaan vaihdettuja osia vs. alkuperäisen auton osat, ainakin mitä on tullut juteltua korinvaihtoja tehneiden kanssa. Ite en korinvaihtoa ostaisi, suomessa on tarpeeksi esimerkkejä prossat yli korinvaihdoista jotka on joutunu kierrätykseen.

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

ViestiKirjoittaja Heksi » 16.4.2008 11:17

Nyt kevään korvalla alkoi meikäläistäkin jälleen Cabriolet-kuume vaivaamaan. :) Pikaisella haulla en löytänyt erityistä tietoa mitä tulisi ottaa huomioon III-koppaista Cabriolettia ostettaessa, joten jos autossa on jotain erityishuomioitavaa niin kertokaahan.

Kiikarissa voisi olla esimerkiksi tällainen, ilmeisesti "Joker"-yksilö: www.nettiauto.com/viewVehicle.php?id_car=1865511

OK, toi ei kulje minnekään, mutta väri ja muuten hyvältä vaikuttava kokonaisuus kiinnostaa. Mielummin ostan samaan hintaan pienikoneisen ja hyvin pidetyn kun päin vastoin. Yleisesti ottaen tekniikka on varmasti koeteltua ja perustavaraa kaikin puolin, mutta miten esim. tuommoinen sähkökatto pelittää vanhemmiten?

Eilisiltana aloin vasta näitä Golffeja netistä selaamaan, joten kaikenlainen tieto kiinnostaa. Eihän sitä tiedä jos lauantaina kävis autoa mulkaisemassa...

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 16.4.2008 11:49

ykkönen olis myynnissä motivaation puutteen vuoksi:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?p=575466#575466

tarjota voi nelinumeroisia summia

Joukkis
-
Viestit: 264
Liittynyt: 29.7.2007 22:28

ViestiKirjoittaja Joukkis » 16.4.2008 12:30

"Tietääkö joku mitä muutoksia III Cabrioon on tullut vuosien 1994 ja 2002 välillä. Onko siis IV mallin avo olemassa, vai ovatko ne loppuun asti olleet III?"

"Kyl ne on kaikki olleet kolmosia. "


Älkää unohtako, että Mk3 cabriolet sai faceliftin vuonna 1999. Ulkoisesti mk4 golffin näköinen cabrioletti on rakennettu mk3 alustalle.

AutoWiki

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 16.4.2008 13:14

VR6 moottori sinne mk3 Cabrioon sopii oikein hyvin:)

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 16.4.2008 13:19

Ei sovi.

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

ViestiKirjoittaja Heksi » 18.4.2008 16:13

Moottorikoodi tossa on lienee AAM, AutoWikistä
VW:ssä käytetty 1,8-litrainen 8v yksipistesuihkutuksella varustettu 55 kW (75 hp) vääntävä perusmoottori. Tehoiltaan rajoitettu versio ABS ja ADZ-moottoreista.
Saiskohan noi "rajoitetut" tehot jotenkin helposti käyttöön? ;) Onko kokemuksia paljonko vie bensaa? Kertokaahan muuten millaisilla moottoreilla toi sähkökatto operoi...

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 18.4.2008 16:38

Älkää unohtako, että Mk3 cabriolet sai faceliftin vuonna 1999. Ulkoisesti mk4 golffin näköinen cabrioletti on rakennettu mk3 alustalle.

Nimenomaan. Noita kutsutaan mk3.5 -malleiksi. Velipoika se pisti ykkös-Cabrionsa kiertoon ja hankki vaihteeksi tilalle kolmosen. Piti kai siihen samantien sitten ruuvata KW:n setti alle ja vaihtaa GTI:n 5-pulttiset navat/jarrut, jotta sai tallin nurkasta vanteet hyötykäyttöön:

Kuva Kuva

Ihan mukavalta peliltä vaikuttaa. Kuten rolle jo pari vuotta sitten totesi, voimaa n. 200hv liian vähän, mutta sähkökatto, ilmastointi yms. hilppeet tekee tuosta kyllä ihan kelpo käyttöauton.

sandmännchen
-
Viestit: 78
Liittynyt: 15.10.2007 18:53

ViestiKirjoittaja sandmännchen » 18.4.2008 22:04

Itellä on nelos koppanen Golffi niin olis komee kesäkiesi avona vaikka 1,6 koneella. OIS VAAN NIITÄ EUROJA!!

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 18.4.2008 22:15

Saiskohan noi "rajoitetut" tehot jotenkin helposti käyttöön? ;)


Tuossa topicissa pohdintaa miten saa 75hv:n vastaamaan 90hv moottoria.

spete
-
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2003 9:49

ViestiKirjoittaja spete » 29.9.2009 12:39

Kaivetaanpa tämä täältä "ylös". Kesäautokuume vaivaa jo niin paljon (haloo, talvi tulossa??), et onko kellään kokemusta tuosta avo Golf 3 + VR6 -mottiyhdistelmästä? Moisen tuominen vois olla aika lähellä, mut pitäis vaan saada vähän lisätietoo, et kannattaako vai ei ja voiko tulla ongelmia katsastuksessa tai jossain muussa?? Kiitos jo etukäteen vastauksista.

kepukka
-
Viestit: 897
Liittynyt: 11.8.2006 13:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja kepukka » 29.9.2009 13:48

Ainakin yks tuommonen Cabi + VR6 yhdistelmä on suomessa. Omistajakin käynee välillä foorumilla?

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 29.9.2009 14:07

Harvakseltaan taitaa käydä, mutta silloin tällöin kuitenkin. Leimoissahan tuo on ja muutoskatsastettu asianmukaisesti. Muita ei taida vielä olla kilvissä. Kannattaa selvittää konttorilta, mitä vaatii tuontiauton osalta kun teknikan vaihto on tehty muualla.

spete
-
Viestit: 122
Liittynyt: 25.8.2003 9:49

ViestiKirjoittaja spete » 29.9.2009 17:18

Mikäli kyseisen yhdistelmän omistaja lukeepi tän, niin laittaisitko vaikka privaa siitä, miten "helppoa" moisen setin kilpiin saaminen on.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa