Mitä poliisit voi tehdä, jos skootteri (vakio) kulkee 65km/h
Valvoja: ffp jäsenet
Mitä poliisit voi tehdä, jos skootteri (vakio) kulkee 65km/h
Eli ostin tytölleni uuden kiinan ihmeen, ilmeisesti Fuden koneella. Yllätys oli, että ko. skootteri kelasi mittarin pohjaan, eli 60km/h. No, ajattelin että mittari valehtelee sen verran. GPS kouraan ja toinen yllätys. Skootterin mittarin näyttäessä 60km/h, todellinen nopeus olikin 65km/h. Itse painan jotain 85 kiloa, kuinkahan kovaa tuo skootteri kulkeekaan tuollaisen 35 kiloisen tytön alla. Ja itse asiaan. Mitähän poliisit ko. asiaan suhtautuu, kun tai jos joskus testaavat skootterin kulkuja. Voiko maksattaa minulla ns. kevariveron??
jotain ne sille tekee aivan varmasti :) Mopohan ei saa kulkea kuin sen 50km/h (jos en väärinmuista). Nyt vain kuristetta kehittämään pakopuolelle niin johan se kulkeminen hidastuu....
Veroa tuosta nyt ei kuitenkaan varmaan tule koska laite on uusi ja muokkaamaton mutta suosittelen todellakin sitä kuristeen tekemistä pakopuolelle hidastamaan nopeutta.
Veroa tuosta nyt ei kuitenkaan varmaan tule koska laite on uusi ja muokkaamaton mutta suosittelen todellakin sitä kuristeen tekemistä pakopuolelle hidastamaan nopeutta.
suosittelen todellakin sitä kuristeen tekemistä pakopuolelle hidastamaan nopeutta.
Tässä tullaan kumminki toisen ongelman eteen. Ensinnäkin, skootteri on nelitahtinen, joten miten tuo kuristaminen vakuttaa koneen kestävyyteen ja toiseksi, mitä sanoo takuu, jos esimerkiksi venttiili palaa ja pakoputkea on kuristettu.
kyllä se sai kulkea vaikka miljoonaa kunhan kuutiotilavuus on se mikä pitää. Kovempaa kun 45km/h ei saa myöskään päästellä
Ei taida olla aivan noinkaan, jokainen 2-tahtiskootteri kulkee 60-80km/h variaattorin prikan ja pakoputken kuristimen poistolla. Eli kuutiotilavuutteen ei aina virityksissä tarvi koskea. Viime syksynä poliisit ratsasivat paikkakuntamme koulun kaikki mopot pelkästään kulkujen perusteella. Ja rapsut tuli aina, kun mopo kulki yli 60km/h. Siis eivät tutkanneet mopoja tienposkessa, vaan menivät itse ajamaan ja tutka-auto perään.
Itse palauttaisin myyjälle ja mainitsisin laitteen "laittomuudesta". Tai yhteys maahantuojaan ja tiedustella mikä heidän mielipiteensä on.
Tää varmaan olisi rehellisin toimenpide. Mutta tyttöni ei varmaan olisi niinkään innoissaan. onhan hänellä nyt koulun nopein vakioskootteri....
Eli jurdisessa mielessä tätä kyselen...
-
- -
- Viestit: 45
- Liittynyt: 14.5.2004 1:12
Se mitä asiaa seuranneena niin täälläpäin homma menee seuraavasti:
- Ajat tutkaan mopolla. Seuraamukset sen mukaan mitä vauhtia tutkattu.
- Poliisit poimii tarkemmin tutkittavat mopot grillin/koulun pihasta. -> lähdetään "koeajolle" jonka suorittaa joku poliisi ja sitten koitetaan kuinka kulkee.
Eikös tyyppihyväksyntä edellytä että maahantuoja vastaa siitä että mopo on laillinen?
- Ajat tutkaan mopolla. Seuraamukset sen mukaan mitä vauhtia tutkattu.
- Poliisit poimii tarkemmin tutkittavat mopot grillin/koulun pihasta. -> lähdetään "koeajolle" jonka suorittaa joku poliisi ja sitten koitetaan kuinka kulkee.
Eikös tyyppihyväksyntä edellytä että maahantuoja vastaa siitä että mopo on laillinen?
Viimeksi muokannut Piparipoika, 22.4.2006 19:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo huomasin kun luin läpi ajatuksella, kyllä siitä kauppiaalle kannattaa mainita, myöhemmin sitä ei kukaan usko. Ne hitsaa sinne jonku rikan jolla kone menee totaalitukkoon mutta ei ainakaan lujaa kulje.. luulisin
(pienkonekorjaamosta kokemuksia, isäntä osakkaana sellaisessa ja tuollaista kauppiaat teettää joskus)
(pienkonekorjaamosta kokemuksia, isäntä osakkaana sellaisessa ja tuollaista kauppiaat teettää joskus)
Ne hitsaa sinne jonku rikan jolla kone menee totaalitukkoon mutta ei ainakaan lujaa kulje.. luulisin
Tuo ei hirveen paljon innosta, itse tuossa ajattelin rakentaa nopeudenrajoittimen, eli impulssianturi mittarivaijeriin, vakionopeussäätimen boksin, tai vastaavan avulla laittaa pätkimään sytytystä, kun 60km/h ylittyy. Näin sais kaikki tehot irti, mitä saatavissa on ja kuskin paino ei juurikaan vaikuttaisi kulkuihin....
Jos mopon rakennetta on muutettu niin, että sen nopeus tasaisella tiellä ylittää 50km/h mutta ei ylitä 60km/h, on mopo määräysten vastainen.
Tällaisen mopon kuljettamisesta seuraa sakko ja korjausmääräysmerkintä rekisteriotteeseen, jossa merkinnässä määrätään mopo korjattavaksi ennen kuin sillä saa ajaa.
Mopo muuttuu moottoripyöräksi, jos
1. moottorin sylinteritilavuus on suurempi kuin 50cm³
2. mopon rakennetta on muutettu siten, että sen kulkunopeus tasaisella tiellä on yli 60km/h.
Kun mopo katsotaan muutetuksi moottoripyöräksi seuraa siitä mm.:
1. kuljettajalta vaaditaan vähintään A1-luokan ajo-oikeus
2. kuljettajalle sakko, "moposta" rekisterikilpi pois ja se määrätään katsastukseen
3. ajoneuvohallintokeskuksen määräys "mopolle" säädettävästä moottoripyöräverosta, jonka suuruus on 25% uuden mopon hankintahinnasta, josta vähennetään vuotuinen alennus.
Veroon lisätään vielä alv. 22%. Verot ovat ulosmittauskelpoisia.
Tuollaista faktaa löysin, ja tätä kyseistä skootteriahan ei ole _muutettu_ kuten tuossa tekstissä sanotaan...
Suosittelen, että ostat tai teet. Sellaisen rajoittimen. Noita myydänkin jossain mistä nappia painamalla saat skootterin "vakioksi".
Tuo kevytmoottoripyörä vero on niin tapauskohtainen. Riippuu täysin poliisista ja tilanteesta. Yli 65km/h kun kulkee se pitäisi verottaa.
Mitään kuristimia putkeen en suosittele.
Tuo kevytmoottoripyörä vero on niin tapauskohtainen. Riippuu täysin poliisista ja tilanteesta. Yli 65km/h kun kulkee se pitäisi verottaa.
Mitään kuristimia putkeen en suosittele.
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Jep, tuo verojuttu on tosiaan juuri noin. Juttelin "kaverin" (poliisi, siksi lainausmerkit) kanssa aiheesta ja juurikin he koeajaa itse kyseisen kikottimen, ja mikäli kulkee yli tuon 60km/h, napsahtaa verot.
Se on muuten jännä homma (niinku yleensäkin suomen verotuksessa) että joskus silloin hyvinä aikoina tuo vero oli kiinteä 1200mk, nyt sekin pitää arpoa sillä samalla satunnaisgeneraattorilla millä ne arpoo autoverot ja kilometrivähennykset :-/
Toisaalta, ei kait tuota veroa tarvi maksaa kuin kerran, eli sen jälkeen... ;-)
Se on muuten jännä homma (niinku yleensäkin suomen verotuksessa) että joskus silloin hyvinä aikoina tuo vero oli kiinteä 1200mk, nyt sekin pitää arpoa sillä samalla satunnaisgeneraattorilla millä ne arpoo autoverot ja kilometrivähennykset :-/
Toisaalta, ei kait tuota veroa tarvi maksaa kuin kerran, eli sen jälkeen... ;-)
tuossa kiinanmiehen skootterin kuristamisessa on vain yksi ongelma. Jos sitä tuosta enää kuristaa muuttuu liikenteen seassa liikkuminen vaaralliseksi sillä vääntö ja kiihtyvyys katoavat tyystin. Siskolle ostettiin tämä Baotianin koneella oleva ja se oli säädetty melko lailliseksi semmosella kuparisella ruuvilla kaasarin kannen sisäpuolella. Kun itse koeajoin vehkeen ja valitin tehottomuutta, myyjä ruuvasi osan pois jolloin kulku muuttui siedettäväksi.
Kyseinen ominaisuus kiinalaisissa skoottereissa lienee jo poliisien tiedossa, joten lappu myyjältä jossa kerrotaan kuinka lujaa kulkee ku tuote lähtee kaupasta ja varmistat että se ruuvi on siellä kaasarissa paikallaan. Tytölle sanot että sillä ei ajeta liian lujaa ja opetat hänet itkemään äänekkäästi jos tilanne sen vaatii.
Laittakaapa faktaa jos joku on ihan oikeesti saanut kiinalaiseen skootteriin kevarin kilvet.
Kyseinen ominaisuus kiinalaisissa skoottereissa lienee jo poliisien tiedossa, joten lappu myyjältä jossa kerrotaan kuinka lujaa kulkee ku tuote lähtee kaupasta ja varmistat että se ruuvi on siellä kaasarissa paikallaan. Tytölle sanot että sillä ei ajeta liian lujaa ja opetat hänet itkemään äänekkäästi jos tilanne sen vaatii.
Laittakaapa faktaa jos joku on ihan oikeesti saanut kiinalaiseen skootteriin kevarin kilvet.
Toisaalta, ei kait tuota veroa tarvi maksaa kuin kerran, eli sen jälkeen... ;-)
Taitaa tässä teoriassa mättää vain se, että tuota rakkinetta ei ole tyyppihyväksytty kevytmoottoripyörä eikä sillä tässä tapauksessa saa pieni teinityttönen ajella siltikään ilman sitä kevarikorttia.
Hyvin vähän noihin nykymopoihin perehtyneenä tiedustelen, että minkälaisella systeemillä niissä toimii sytytys ja polttoaineen syöttö? Onko ne ihan perinteisellä kaasarilla ilman sähköisiä ohjauksia vai löytyykö sieltä elektroniikkaakin? Ajattelin tätä lähinnä tuon rajoittimen rakentamisen takia.
Taitaa tässä teoriassa mättää vain se, että tuota rakkinetta ei ole tyyppihyväksytty kevytmoottoripyörä eikä sillä tässä tapauksessa saa pieni teinityttönen ajella siltikään ilman sitä kevarikorttia.
Joo mutta tota kevari veroa ei tarvi maksaa kuin kerran... ei kai kukaan niin tyhmä ole että luulee saavansa tohon kevarin kilvet
Entäs siteen jonkun lainen "prikka" tai muu systeemi estämään variaattorin taemman "lautasen" aukeamista kokonaan. Joissain malleissa se on siellä jo vakiona maahan tuojan toimesta rajoittamassa kulkua. Jos se on siellä niin sille sitten vain vähän jatkoa. Se variaattorin "välitysten" muutos olisi siinä mielessä hyvä että vauhti putoaa mutta koneesta ei tehot häviä, jaksaa vetää ylämäkiin ja kiihtyä. Toinen on että kattelet kokonaan uuden variaattorin vaikka moposportilta, mutta voi olla että siellä on ns. "viri" variattoreita jotaka vain lisäävät kulkua.
Tuli mieleen viime käsänä sattunut huvittava tilanne kun oltiin ajamassa Turusta takas Helsinkiin. Siinä jossakin Saukkolan kohdalla ykköstien vieressä menevällä pyörätiellä joku noin 10v tyttö ajoi skootterilla kovempaa kuin minä siinä kohdassa ykköstiellä. Omaan nopeuteen verraten tytöllä oli vauhtia vähintään sen 70km/h.
Minä en usko että tuosta kuluttajalle tulisi mitään seuraamuksia, jos mopo on täysin vakio ja maahantuoja on sille hankkinut tyyppihyväksynnän mopoksi.
Virhe on tehty muualla ja tuote on myyty väärillä tiedoilla.
Eri asia on tietsti, että kannattaako antaa lapsensa kuljetettavaksi skootteria joka kulkee lähemmäs satasta.
Virhe on tehty muualla ja tuote on myyty väärillä tiedoilla.
Eri asia on tietsti, että kannattaako antaa lapsensa kuljetettavaksi skootteria joka kulkee lähemmäs satasta.
Kaikkein järkevin tapahan olisi jonkin sortin elektroniikkaviritys. Nopeusanturi, mikrokontrolleri ja joku servo rajoittamaan kaasuläpän liikerataa.
Näin minäkin ajattelin, erotuksella vain, että pätkitään sytytystä, tällöin se ei vaikuta kiihtyvyyteen eikä kulutukseen millään tavalla. Äkkiäkös sen oppii, missä nopeudessa se alkaa pätkimään ja osaa "varoa" ko. nopeutta....
Eihän tuokaan vaikuttaisi, kaasuläpän siis saisi täysin auki kiihdytyksissä mutta kun maksiminopeus on saavutettu niin systeemi alkaisi rajoittaa kaasuläpän avaumaa. Tuo tapa ei ainakaan rasittaisi konetta millään tavalla.Näin minäkin ajattelin, erotuksella vain, että pätkitään sytytystä, tällöin se ei vaikuta kiihtyvyyteen eikä kulutukseen millään tavalla. Äkkiäkös sen oppii, missä nopeudessa se alkaa pätkimään ja osaa "varoa" ko. nopeutta....
Edit: Onko laillista poistaa esimerkiksi maahantuojan asentama rajoitinruuvi/prikka ja korvata rajoitin omalla virityksellä?
-
- -
- Viestit: 14
- Liittynyt: 22.3.2006 16:17
Quote:
Taitaa tässä teoriassa mättää vain se, että tuota rakkinetta ei ole tyyppihyväksytty kevytmoottoripyörä eikä sillä tässä tapauksessa saa pieni teinityttönen ajella siltikään ilman sitä kevarikorttia.
Joo mutta tota kevari veroa ei tarvi maksaa kuin kerran... ei kai kukaan niin tyhmä ole että luulee saavansa tohon kevarin kilvet
Kyllä se nykyään täytyy kai maksaa joka kerta uudestaan, kun on saanut verot. Se on muuttunut tässä vähän aikaa sitten.
Faktaa poliisin sivuilta http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home ... enDocument "Mopo katsotaan viritetyksi, jos mopon rakennetta muutetaan niin, että ajoneuvon suurin rakenteellinen nopeus ylittää koeajon jälkeen 45 km/h."
Rakennettahan ei ole muutettu tässä tapauksessa millään lailla. Toisaalta voi ajatella että rakennetta on muutettu tehtaalla.
Empä tuota muuta osaa sanoa ku että melko veemäinen tilanne jos poliisi koeajaa tuon...
Rakennettahan ei ole muutettu tässä tapauksessa millään lailla. Toisaalta voi ajatella että rakennetta on muutettu tehtaalla.
Empä tuota muuta osaa sanoa ku että melko veemäinen tilanne jos poliisi koeajaa tuon...
Minä olen elänyt ikäni siinä uskossa ettei poliisilla ole minkään valtakunnan oikeuksia koe-ajella minkäänlaisia menopelejä. Käsittääkseni katsastusinsinööri on ainut valtuutettu "setä" ajelemaan ja tällöinkin vain katsastuksen yhteydessä.
15 Vuotias vain tuuppaa antamaan mopon konstaapelin niin "komentaessa".
15 Vuotias vain tuuppaa antamaan mopon konstaapelin niin "komentaessa".
^^^Annatko sä autostasi tyypit jos poliisi niin pyytää? On eri asia mitä seuraamuksia siitä tulee kun kieltäytyy antamasta mopoaan koeajoon, mutta ei takuulla lähde poillisi sillä ajamaan jos sinä et siihen lupaa anna. Eihän poliisilla ole mitään oikeutta autoasikaan koeajaa saati sitten tutkia muuten kun mitä päälle näkyy ellet lupaa anna tai poliisi sitä erikseen hanki. Voi olla, että mopo lähtee asemalle tutkittavaksi tms, mutta ajamaan se poliisi sitä ei rupea jos et lupaa anna.
No niin ja sitten taas faktaa peliin "baaritietojen" jälkeen. Eli tieliikennelaista suoraan lainattua liittyen poliisimiehen tekemään koeajoon.
"7.Luku Liikennevalvonta 93§. Ajoneuvon pysäyttäminen ja tarkastus.
Ajoneuvo on poliisimiehen antamasta merkistä pysäytettävä. Kuljettaja on velvollinen noudattamaan poliisimiehen ajoneuvon kunnon, varusteiden ja kuormituksen tarkastamiseksi antamia määräyksiä sekä sallimaan ajoneuvon liikennekelpoisuuden tarkastamisen."
-> Mahtaako onnistua kieltäytyminen liikennekelpoisuuden tarkastamisesta (esim. jarrut, ohjaus) ja jos niin minkä maan lain mukaan sen tekisitte ;).... Ei sitten palkokasveja nenuun..
"7.Luku Liikennevalvonta 93§. Ajoneuvon pysäyttäminen ja tarkastus.
Ajoneuvo on poliisimiehen antamasta merkistä pysäytettävä. Kuljettaja on velvollinen noudattamaan poliisimiehen ajoneuvon kunnon, varusteiden ja kuormituksen tarkastamiseksi antamia määräyksiä sekä sallimaan ajoneuvon liikennekelpoisuuden tarkastamisen."
-> Mahtaako onnistua kieltäytyminen liikennekelpoisuuden tarkastamisesta (esim. jarrut, ohjaus) ja jos niin minkä maan lain mukaan sen tekisitte ;).... Ei sitten palkokasveja nenuun..
no ok. voi tosiaan olla ,että poliisi ei mopoa saa koe ajaa ilman lupaa ,mutta jos ei nyt sotketa autoja tähän hommaan niin mitäs sitten kun se teini tyttö pyyhkäisee skootterilla tutkaan sen 65km/h siinä on sitten poliiseilla ihan tarpeeksi todisteita siitä ,että mopo on liian "tehokas" siinä ei itku auta ,koska edelleen mopedin suurin sallittu nopeus on se 45km/h...
Kyllä tuo nyt minusta on aika selkeästi ilmaistu, että jos poliisi käskee tien päällä antaa mopon koeajolle tarkistaakseen onko se lain kirjaimen mukainen, niin ei siinä taida pokkurointi auttaa. Ei voi vedota mihinkään kotirauhan häirintään, jos kyse on juurikin tuon "kodin" laillisuuden tarkistamisesta.
Ai niin, ajoneuvolain mukaan mopo on kaksi- tai kolmepyöräinen ajoneuvo, jonka rakenteellinen nopeus ei ylitä 45 km/h ja jonka polttomoottorin iskutilavuus ei ylitä 50 cc. Tuo laite oli siis jo ostettaessa jokin muu kuin mopo. Kyllähän siitä kannattaa myyjään yhteys ottaa aivan ehdottomasti.
Ai niin, ajoneuvolain mukaan mopo on kaksi- tai kolmepyöräinen ajoneuvo, jonka rakenteellinen nopeus ei ylitä 45 km/h ja jonka polttomoottorin iskutilavuus ei ylitä 50 cc. Tuo laite oli siis jo ostettaessa jokin muu kuin mopo. Kyllähän siitä kannattaa myyjään yhteys ottaa aivan ehdottomasti.
Loppujen lopuksi vitunko väliä sillä on saako ne sitä tehdä kun ne kuitenkin sen tekee.
Itse tiedän useita tällaisia tapauksia missä poliisi on hypännyt mopon selkää ja testannut paljonko kulkee. Ja eivät varmasti ole mitään huhupuheita.
Jokainenhan tietysti voi asian viedä eteenpäin jos haluaa mutta veikkaan että ei kenelläkään ole siihen munaa. Tappiolle siinä jää kuitenkin.
Se muuten on kuulemma melko hupaisa näky kun sellainen 100kg mottoripyöräpoliisi yrittää luukuttaa PV:llä niin paljon kun irti saa ja toinen tutkaa perässä :D
Itse tiedän useita tällaisia tapauksia missä poliisi on hypännyt mopon selkää ja testannut paljonko kulkee. Ja eivät varmasti ole mitään huhupuheita.
Jokainenhan tietysti voi asian viedä eteenpäin jos haluaa mutta veikkaan että ei kenelläkään ole siihen munaa. Tappiolle siinä jää kuitenkin.
Se muuten on kuulemma melko hupaisa näky kun sellainen 100kg mottoripyöräpoliisi yrittää luukuttaa PV:llä niin paljon kun irti saa ja toinen tutkaa perässä :D
Ajoneuvolaki, 71 § kirjoitti:Ajoneuvon pysäyttäminen ja tarkastajan oikeudet
Ajoneuvon kuljettaja on velvollinen sallimaan teknisen tienvarsitarkastuksen suorittamisen.
2) poliisimiehellä, tullimiehellä ja rajavartiomiehellä sekä tekniseen tienvarsitarkastukseen asiantuntijana osallistuvalla katsastuksia suorittavalla henkilöllä on oikeus ajoneuvon kuljettajan estämättä päästä ajoneuvoon sisälle ja tarvittaessa kuljettaa ajoneuvoa; ajoneuvon tarkastusta ei kuitenkaan saa ulottaa ajoneuvossa oleviin asumiseen käytettäviin tiloihin, ellei se ole tarkastuksen kohteena olevien seikkojen selvittämiseksi välttämätöntä.
Tuo koeajo on tyyppiesimerkki miten asioista täälläkin uhotaan vedoten joihinkin olemattomiin ihme oikeuksiin, mutta todelisuudessa kuitenkin koppalakki sanelee ja kansalainen "pyllistää"... Sulla on se sekunti aikaa miettiä vastaus kun kysytään ja mielessä pyörii sen sata selitystä, eli jos et etukäteen ole valmistautunut niin parempi pitää turpa kiinni.
Tämä oli niin hyvä esimerkki essonpaari-lainsäädännöstä, että kooste lienee paikallaan:
Ja oikeaa tietoa, kiitos L-Jannen:
SamuliS kirjoitti: Posted: 24.4.2006 4:11
Minä olen elänyt ikäni siinä uskossa ettei poliisilla ole minkään valtakunnan oikeuksia koe-ajella minkäänlaisia menopelejä. Käsittääkseni katsastusinsinööri on ainut valtuutettu "setä" ajelemaan ja tällöinkin vain katsastuksen yhteydessä.
15 Vuotias vain tuuppaa antamaan mopon konstaapelin niin "komentaessa".
HelaKammo kirjoitti:Posted: 24.4.2006 11:43
Auto käsittääkseni kuuluu kotirauhan piiriin, eli ilman etsintälupaa sinne ei penkomaan tulla. Vaaditaan kotietsintälupa, että kynnyksen yli pääsee ilman lupaa. Suomessa suomen lailla, ei kuten poliisisarjoissa.
Babar kirjoitti: Posted: 24.4.2006 11:22
Tien päällä poliisi ei aja metriäkään jos et niin halua. Vievät vaikka muualle, mutta eivät autoosi väkisin tunkeudu ja lähde ajamaan.
Ja oikeaa tietoa, kiitos L-Jannen:
Ajoneuvolaki, 71 §:
Ajoneuvon pysäyttäminen ja tarkastajan oikeudet
Ajoneuvon kuljettaja on velvollinen sallimaan teknisen tienvarsitarkastuksen suorittamisen.
2) poliisimiehellä, tullimiehellä ja rajavartiomiehellä sekä tekniseen tienvarsitarkastukseen asiantuntijana osallistuvalla katsastuksia suorittavalla henkilöllä on oikeus ajoneuvon kuljettajan estämättä päästä ajoneuvoon sisälle ja tarvittaessa kuljettaa ajoneuvoa; ajoneuvon tarkastusta ei kuitenkaan saa ulottaa ajoneuvossa oleviin asumiseen käytettäviin tiloihin, ellei se ole tarkastuksen kohteena olevien seikkojen selvittämiseksi välttämätöntä.
Ajoneuvolaki, 71 §:
Ajoneuvon pysäyttäminen ja tarkastajan oikeudet
Ajoneuvon kuljettaja on velvollinen sallimaan teknisen tienvarsitarkastuksen suorittamisen.
2) poliisimiehellä, tullimiehellä ja rajavartiomiehellä sekä tekniseen tienvarsitarkastukseen asiantuntijana osallistuvalla katsastuksia suorittavalla henkilöllä on oikeus ajoneuvon kuljettajan estämättä päästä ajoneuvoon sisälle ja tarvittaessa kuljettaa ajoneuvoa; ajoneuvon tarkastusta ei kuitenkaan saa ulottaa ajoneuvossa oleviin asumiseen käytettäviin tiloihin, ellei se ole tarkastuksen kohteena olevien seikkojen selvittämiseksi välttämätöntä.
Hyvä, että tähänkin saatiin varmuus. Laiki on muuttunut ilmeisesti 11.12.2002 ja ennen sitä poliisilla ei ole ollut lupaa autoon tunkeutua. My bad, ei aina ehdi lukea uutta lakia.
Mainittakoot vielä, ettei suomessa tarvita mitään kotietsintälupaa kuten amerikkalaisissa poliisisarjoissa. Jos poliisilla on perusteltu syy tulla asuntoon sisään, voi sen tehdä ilman lupalappua. Toki perusteettomasti ei toisten koteihin saa tunkea.Auto käsittääkseni kuuluu kotirauhan piiriin, eli ilman etsintälupaa sinne ei penkomaan tulla. Vaaditaan kotietsintälupa, että kynnyksen yli pääsee ilman lupaa.
Edit: Juu, faktaa en tähän hätään löytänyt mutta eräästä lakiuutisryhmästä tuon tiedon poimin.
Edit2: Googlella löytyy montakin lähdettä asiaan, noin se homma vaan menee.
Tässä poliisin vastaus, saadaan tämäkin päätökseen..
Lähettäjä Haapasalo Pertti <[email protected]>Lisää osoitekirjaan
Otsikko Fwd(2):Palautetta www-sivujen kautta.
Viestin osat
message/source viesti raakamuodossa
Sinun ei tarvitse tehdä mitään eikä tytölle koidu seuraamuksia. Kun
mopo tai skootteri on virittämätön eli osia ei ole muutettu eikä vaihdettu
käyttäjälle ei aiheudu seuraamuksia. Suurimmalla osalla mopista
todellinen nopeus on nykyisin ilmoitettua rakenteellista nopeutta suurempi
ja lähes kaikki niistä kulkevat yli sen mopon sallitun suurimman nopeuden.
Pyörä on tuollaisena tyyppikatsastettu, joten ole huoleti, mutta kerro toki
tytölle, että moottorista ei kannata ottaa kaikkea irti oman turvallisuudenkaan
takia.
Pertti
Mainittakoot vielä, ettei suomessa tarvita mitään kotietsintälupaa kuten amerikkalaisissa poliisisarjoissa. Jos poliisilla on perusteltu syy tulla asuntoon sisään, voi sen tehdä ilman lupalappua. Toki perusteettomasti ei toisten koteihin saa tunkea.
Edit: Juu, faktaa en tähän hätään löytänyt mutta eräästä lakiuutisryhmästä tuon tiedon poimin.
Edit2: Googlella löytyy montakin lähdettä asiaan, noin se homma vaan menee.
Ja mainitaan että Suomessa ei myöskään ole mitään "kotietsintälupaa". Kotietsintä voidaan tehdä pidätyksestä päättävän poliisin (esimies) luvalla ja silloinkin jos epäillään rikoksesta josta rangaistaan vähintään 6kk. Mopon tai auton viilaus tuskin on sellainen rikos edes Suomessa... Löytyy luonnollisesti poikkeuksia milloin voi kävellä sisään se kummemmin pyytelemättä; vakava vaara, kiireellisyys. Löytyy Pakkokeinolaista.
Hieno homma että tuo skootterihomma selvis, tuo maili kannattaa kyllä tulostaa ja pitää mukana koska jotkut poliisit oikeasti on yli-innokkaita ja väittävät kovasti että skootteri/mopo on viritetty jos kulkee yli 50.
Joo, tallessa on maili.... ajattelin vain, että jos jeparit joskus tutkii skootterin, ja havaitsee, et varin rajoitin puuttuu (olisi jäänyt MT:llä pois), miten todistat tuon...
Onkos kellään kokemusta Citymarketin moposkoottereista? Olis aikeissa emännelle hommata jokin vekotin jotta pääsee vapaasti hevostallilla käymään. 800€ hintainen uusi mopedi ei kalliilta kuulosta, mutta onko siitä mihinkään? Merkkiä en muista kyllä, mutta jos tänään kävisi sitä katsomassa.
Siskolle ostettiin tuollainen peli viime kesänä. Skootterissa oli vuoden takuu ja hyvin se on palvellutkin kunnes muutama viikko sitten törmättiin ensimmäisiin isompiin ongelmiin. Aikaa ostosta oli kulunut vuosi ja kolme päivää joten tarkalle meni. No skootteri saatiin taas kuntoon muutaman kympin panostuksella ja taas on toiminut.
Mielestäni ihan hintansa arvoisia pelejä jos tietää mitä on ostamassa.
Kuluttajansuojaan yhteys ja sitä kautta kaupan purku. Sitten uutta mopoa kehiin jolla ei tukka lähde päästä.
Eiköhän tuo ole ihan selvä asia. Tuote kuuluu kauppiaan virhevastuun piiriin ja laki sanoo virhevastuusta seuraavaa: "Tavarassa on virhe esimerkiksi silloin, jos:
• tavara ei vastaa lain tai viranomaisen vaatimuksia esimerkiksi tuoteturvallisuudesta."
Samaan kategoriaan kuuluu myös liikenneturvallisuusmääräysten täyttyminen, mikä ei tällä laitteella (lain mukaan) toteudu.
Voidaan spekuloida maailman tappiin saakka sillä, saako poliisi tutkia vehkeen sen vuoksi, että se ehkä kulkee yli 65 km/h ja olisi sen vuoksi kevari. Tuollainen virhe ei varmaankaan jää kuluttajalta huomaamatta ja kun virheen tavallaan hyväksyy, silloin vastuu virheestä siirtyy kuluttajalle.
Kuluttajasuojalain mukaisesti jos hyväksyy tilatun tavaran siitä huolimatta, että tietää tavarassa olevan virheen, kauppiaan virhevastuu kumoutuu.
Ei ole todellakaan kuluttajan asia saattaa kulkupeli tieliikennelainsäädännön vaatimaan kuntoon.
Kannattaa ottaa yhteyttä kunnalliseen kuluttajaneuvojaan.
Mulla on myös tuollainen Fude tallissa, pari kertaa olen sitä koittanut. Sekin kulkee kokolailla 70km/h ja on taatusti aivan vakio. Taitaa olla n 25km ajettu, jäi äidiltäni.
Selvittelin aikanaan tuota ihan mielenkiinnosta ja tulin sellaiseen käsitykseen että nuo alkupään mallit joissa myös rumpujarru edessä levyn sijasta ovat jollain poikkeuksella saatu tiekäyttöön ja nämä samaiset myös kulkisivat lujempaa.
Täytyisi varmaan ottaa ajoon kun tuo hyvin minulla 11v (VM 83) palvellut mp on purettuna odottamassa uutta elämää.
Selvittelin aikanaan tuota ihan mielenkiinnosta ja tulin sellaiseen käsitykseen että nuo alkupään mallit joissa myös rumpujarru edessä levyn sijasta ovat jollain poikkeuksella saatu tiekäyttöön ja nämä samaiset myös kulkisivat lujempaa.
Täytyisi varmaan ottaa ajoon kun tuo hyvin minulla 11v (VM 83) palvellut mp on purettuna odottamassa uutta elämää.
jos haluaa rajoittaa kulkua, niin kierrostenrajotin on parempi kuin kuristeprikka tai joku muu pellepelottoman viritys.
^^ ei kun rakentelemaan !! ^^ ehkä tämä on kuitenkin helpompi ;)
kannattaa juu säilyttää tuo poliisin meili. on sitte jotain, jolla lyödä takaisin, jos tyttö tuleekin joku kerta koulusta kävellen sakkolapun ja veroräpsyn kanssa. omista mopoajeluista on jo aikaa, mutta sen verta on muistissa, että liian virkainnon kohteeksi joutuvissa laillisissakin vehkeistä voi olla "vikaa".
...jonkin sortin elektroniikkaviritys. Nopeusanturi, mikrokontrolleri ja joku servo rajoittamaan kaasuläpän liikerataa...
^^ ei kun rakentelemaan !! ^^ ehkä tämä on kuitenkin helpompi ;)
kannattaa juu säilyttää tuo poliisin meili. on sitte jotain, jolla lyödä takaisin, jos tyttö tuleekin joku kerta koulusta kävellen sakkolapun ja veroräpsyn kanssa. omista mopoajeluista on jo aikaa, mutta sen verta on muistissa, että liian virkainnon kohteeksi joutuvissa laillisissakin vehkeistä voi olla "vikaa".
OStin tänään sitten tollasen Citymarketin Zoner mopedin. Ihan mukava peli ajella, mutta tuo sisäänajo tympii. 150 km pitäs ajaa 1/3 kaasulla. 500 km 1/2 kaasulla ja tonniiin asti 2/3 kaasulla. Menee tovi siinä ajeluissa ja etenkin ku se kulkee n. 30 kmh sillä 1/3 kaasulla.
Vääntöä tossa ei ole 93 kiloiselle kuskille riittävästi. Enempi saisi olla. Etenkin tuolla 1/3 kaasulla aika onnetonta.
Osaakos joku kertoa miten tuosta kyseisestä yksilöstä löytyisi lisävääntöä? Huippunopeuden kasvatus ei kiinnosta. Etenkin jos kaksi päällä joskus ajelee, niin saisi vääntää kyllä enempi.
Vääntöä tossa ei ole 93 kiloiselle kuskille riittävästi. Enempi saisi olla. Etenkin tuolla 1/3 kaasulla aika onnetonta.
Osaakos joku kertoa miten tuosta kyseisestä yksilöstä löytyisi lisävääntöä? Huippunopeuden kasvatus ei kiinnosta. Etenkin jos kaksi päällä joskus ajelee, niin saisi vääntää kyllä enempi.
en tiä millain noihin vehkeisiin on tarjolla viriosia mut tehoputki ja ehkä inan kevyemmät variaattorin rullat tuo paljo enempi jo vääntöö, kevyemmillä rullilla se ottaa enempi kierroksia ennenku alkaa pyörä pyöriä, apriliassa sun muissa ainakin pelkästään noilla saa kulkemaan suht hyvin, jättää prikan paikoilleen niin ei huippunopeus hirveesti muutu
Meidän likan kaveri on juuri vetänyt 90km/h skootterilla ojankautta pajukkoon. Nyt sitten venytellään ja hierotaan kipeitä jäseniä, ei todellakaan järkeä moisten virityksissä. Pitäkää huoli kersoistanne!
Viimeksi muokannut T-Power, 6.6.2006 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
OStin tänään sitten tollasen Citymarketin Zoner mopedin. Ihan mukava peli ajella, mutta tuo sisäänajo tympii. 150 km pitäs ajaa 1/3 kaasulla. 500 km 1/2 kaasulla ja tonniiin asti 2/3 kaasulla. Menee tovi siinä ajeluissa ja etenkin ku se kulkee n. 30 kmh sillä 1/3 kaasulla.
Vääntöä tossa ei ole 93 kiloiselle kuskille riittävästi. Enempi saisi olla. Etenkin tuolla 1/3 kaasulla aika onnetonta.
Osaakos joku kertoa miten tuosta kyseisestä yksilöstä löytyisi lisävääntöä? Huippunopeuden kasvatus ei kiinnosta. Etenkin jos kaksi päällä joskus ajelee, niin saisi vääntää kyllä enempi.
tuosta sisäänajosta sen verran, että yleensä suositellaan aivan liian pitkää sisäänajoa. kaveri osti uuden tommosen kiinaihmeen, niin myyjä oli sanonut että 400km riittää aivan hyvin, ajaa sen aikaa 2/3 kaasulla. kuulema jos ajaa tonnin semmosta köröttely vauhtia, niin sylinteri on jo vaihtokunnossa.
ja tuosta kulkemisesta, niin laita isompi kaasari ja tekaiset siihen teharin, niin vois vääntää paremmin =)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
Tuokin sisäänajo on liian pitkä, tai ihan miten vaan :-/
Aikoinaan kun ostin uuden crossin, sen sisäänajo oli vajaan päivän juttu.
2 kertaa kone lämpöiseksi maksimissaan puolella kaasulla ja 5% bensaseoksella (siis öljy/bensa), 2 kertaa 30min max 3/4 kaasulla samalla seoksella, jonka jälkeen 2,5% bensa tankkiin ja radalle täysillä.
Hiukan tiukempikin tuo moottori verrattuna skoottereihin...
Vesijetin koneen ajan yleensä tankillisen (n. 45min) hiukan rikkailla seoksilla jonka jälkeen seokset kohdilleen ja kisoihin ;-)
Aikoinaan kun ostin uuden crossin, sen sisäänajo oli vajaan päivän juttu.
2 kertaa kone lämpöiseksi maksimissaan puolella kaasulla ja 5% bensaseoksella (siis öljy/bensa), 2 kertaa 30min max 3/4 kaasulla samalla seoksella, jonka jälkeen 2,5% bensa tankkiin ja radalle täysillä.
Hiukan tiukempikin tuo moottori verrattuna skoottereihin...
Vesijetin koneen ajan yleensä tankillisen (n. 45min) hiukan rikkailla seoksilla jonka jälkeen seokset kohdilleen ja kisoihin ;-)
Tuollainen Citymarketin Zoner löytyy myös täältä, vajaa 300km oli muistaakseni ajettu tähänmennessä ja veikkaan että sisäänajot kyllä jää siihen, sen verta veemäistä kuulemma.
55km/h sain mittariin kun hetken vingutin hanatkaakossa, mukavasti loppuu kaikki tärinät ja värinät kun nopeus nousee päälle 45:n ja vääntö tuntuu kaikki olevan vasta silloin käytössä, niinkuin Levis jo ylempänä mainitsi niin lisä ei olisi pahitteeksi ainakaan jos hitaampaa ajaa.
Tässä vehkeessä nopeus on rajoitettu ilmeisesti kierrostenrajoittimella kun siihenmalliin alko röpsöttämään täydessä vauhdissa.
55km/h sain mittariin kun hetken vingutin hanatkaakossa, mukavasti loppuu kaikki tärinät ja värinät kun nopeus nousee päälle 45:n ja vääntö tuntuu kaikki olevan vasta silloin käytössä, niinkuin Levis jo ylempänä mainitsi niin lisä ei olisi pahitteeksi ainakaan jos hitaampaa ajaa.
Tässä vehkeessä nopeus on rajoitettu ilmeisesti kierrostenrajoittimella kun siihenmalliin alko röpsöttämään täydessä vauhdissa.
^Onkos sulla etulyhty huonosti asennettu kun katteisiin vertaa? Selkeästi toinen kulma lampusta sisempänä kuin toinen. Toinen puoli on itseasissa katteen sisällä ja toinen ulkona. Suht tökerön näköinen, mutta ei se menoa haittaa!
Hupaisia hetkiä koin kun luin ohjekirjaa kylmäkäynnistykseen liittyen. Siinä ohjeistetaan laittaamaan rikastin täysille käynnistäessä. Mitään rikastinta en vehkeestä tosin ole löytänyt eli ehkä se tarkoittaa sitten kaasukahvaa? Eikös rikastin ole kuitenkin sama kuin ryyppy?
On kyllä meno ihan erilaista kuin 12 vuotta sitten Tunturi Tigerillä, Pappiksella ja PV:llä. Siltikin voi vaan ihmetellä miksi 45 kmh max rajoitus! Ihan järjetön. Ihan erilainen peli vilkkuineen ja oikeasti tehoikkaine jarruineen. Itseäkin tuppaa tuolla liikenteessä ahdistamaan autojen seassa, puhumattakaan 30 kmh nopeutta ajaessa. Ei se 45 kmh riitä sekään, vaarallisempaa ja turvattomampaa se on kuin ajelisi 55-60 kmh nopeutta ja voisi pitää oman paikkansa liikenteen joukossa. Etenkin yhdistelmä rekat ja linkut ahdistavat kun ne painavat ohi...
Hupaisia hetkiä koin kun luin ohjekirjaa kylmäkäynnistykseen liittyen. Siinä ohjeistetaan laittaamaan rikastin täysille käynnistäessä. Mitään rikastinta en vehkeestä tosin ole löytänyt eli ehkä se tarkoittaa sitten kaasukahvaa? Eikös rikastin ole kuitenkin sama kuin ryyppy?
On kyllä meno ihan erilaista kuin 12 vuotta sitten Tunturi Tigerillä, Pappiksella ja PV:llä. Siltikin voi vaan ihmetellä miksi 45 kmh max rajoitus! Ihan järjetön. Ihan erilainen peli vilkkuineen ja oikeasti tehoikkaine jarruineen. Itseäkin tuppaa tuolla liikenteessä ahdistamaan autojen seassa, puhumattakaan 30 kmh nopeutta ajaessa. Ei se 45 kmh riitä sekään, vaarallisempaa ja turvattomampaa se on kuin ajelisi 55-60 kmh nopeutta ja voisi pitää oman paikkansa liikenteen joukossa. Etenkin yhdistelmä rekat ja linkut ahdistavat kun ne painavat ohi...
itelläni kun oli aikanaan skootteri niin painoin aina menemään sitä vauhtia mitä muukin liikenne meni. usein tuli poliisit vastaan eikä ikinä tullut sanomista. 70 aluella ajoi paljon mieluummin sitä 75 mitä autotkin ajoi niin ei tarvinnut aiheuttaa turhia vaaratilanteita, kun autot joutuu väistelemään hidasta mopoilijaa. Skootteri oli Suzuki Katana-R ja kulki pakoputken rikan poistolla n. 80-85km/h ite painoin silloin 85-90kg.
Sanokaahan, minkä takia se on niin paljon turvallisempaa ajaa seitsemääkymppiä pienipyöräisellä skootterilla kuin isopyöräisellä pappatunturilla? Tokihan olisi suotavaa pysyä liikennevirran mukana, mutta ei varmaan kumpaakaan kulkinetta ole suunniteltu noihin nopeuksiin.
Eilen aamulla autoillessani totesin yhden skootterin ajavan perässäni. Jossakin vaiheessa ihmettelin, minne se katosi ja kun uudestaan katsoin, siinä se oli parin metrin päässä takapuskurista. Vauhtia oli kuitenkin viitisenkymppiä.
Kovasti ovat lisääntyneet skootterit liikenteessä ja veikkaan, että niin lisääntyvät skootterikuskien onnettomuudetkin.
Eilen aamulla autoillessani totesin yhden skootterin ajavan perässäni. Jossakin vaiheessa ihmettelin, minne se katosi ja kun uudestaan katsoin, siinä se oli parin metrin päässä takapuskurista. Vauhtia oli kuitenkin viitisenkymppiä.
Kovasti ovat lisääntyneet skootterit liikenteessä ja veikkaan, että niin lisääntyvät skootterikuskien onnettomuudetkin.
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
/\/\ Minun käsittääkseni nämä skootterit on juuri tehty kulkemaan tuollaista nopeutta, mutta sitten Suomen lainsäädäntö pakottaa rajoittimien laiton. Onhan noita etelänmaita jossa kaikilla mopoilla sen 70 ajellaan. Ainakin aikaisemmin peugeotilla oli joku skootteri malli jota oli tehty sekä 50cc että 125cc samalle rungolle.
Sanokaahan, minkä takia se on niin paljon turvallisempaa ajaa seitsemääkymppiä pienipyöräisellä skootterilla kuin isopyöräisellä pappatunturilla?
Oletko koskaan testannut näitä moposkoottereita? Niistä löytyy vilkut edestä ja takaa ja jarrut ovat älyttömän paljon paremmat. Rungon jäykkyys ja jousitus on aivan eri planeetalta.
Kolaritilanteessa ei merkitystä ole, ajoi millä mopolla hyvänsä. Tosin PV lienee se vaarallisin?
Olen ajanut Peugeotin moposkootterilla joskus kymmenen vuotta sitten. Siinä oli sellaiset pienet pyörät. Epätasaisella tienpinnalla se oli tosi rasittava ajaa. Tuntui, että etupyörä ei pysy tiessä kiinni millään. Kai ne on siitä sitten kehittyneet.
Voi olla, että Suomen lain rajoittama vauhti on ihan sopiva kokemattomalle nuorelle kuskille.
Voi olla, että Suomen lain rajoittama vauhti on ihan sopiva kokemattomalle nuorelle kuskille.
. Epätasaisella tienpinnalla se oli tosi rasittava ajaa.
Tuota myös kokeilin ihan varta vasten ajamalla muutamaan "routanotkelmaan". Luulin, että lennetään takavasemmalle montun kohdalla, mutta aika nätisti se ne kuitenkin otti. Ei tuosta mitään trialmopoa saa, eikä crossikanuunaa, mutta menee tossa kylillä aika näppärästi.
Eikä tarvii enää olla heittämässä junioria jokapaikkaan, kun se ei jaksa fillaroida. :D
Kyllähän noi moposkootterit on 10 vuodessa kehittyneet valtavasti eteenpäin, kalleimmissa malleissa on levyt eessä ja takana, ei voi verratakkaan pv:seen tai mankeihin. Ruiskumoottoreitakin jo tullu, joiden viritykset säädetään ohjelmoimalla.
Pösöllä taitaa olla speedfight se malli, jota on 50cc:nä sekä 125cc rakennettu samaan runkoon. Hyvin ku pitää ja huoltaa niin 30tkm saa ajella tollasella moposkootterilla.
Pösöllä taitaa olla speedfight se malli, jota on 50cc:nä sekä 125cc rakennettu samaan runkoon. Hyvin ku pitää ja huoltaa niin 30tkm saa ajella tollasella moposkootterilla.
Eikös jossain 10 vuotta vanhoissa skoottereissa ollu 10" renkaat, nykyään taitaa 12" olla vakiokoko skoottereille?
Noihan on kivoja tuunauskohteita, ei muuta ku jotain Tigerin vannetta alkuperäsen tilalle, kunnon kromattuja iskareita (pitkiä ja paksuja) ja sitte kylille sellasta kävelyvauhtia elvistelemään.
Noihan on kivoja tuunauskohteita, ei muuta ku jotain Tigerin vannetta alkuperäsen tilalle, kunnon kromattuja iskareita (pitkiä ja paksuja) ja sitte kylille sellasta kävelyvauhtia elvistelemään.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa