EGR:n poistaminen
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 13
- Liittynyt: 24.1.2006 23:02
EGR:n poistaminen
kun nyt tuntuu tuo EGR:n poistaminen olevan muodissa, niin mitä ko. modauksesta hyötyy? kulutus, teho?
ajattelin laittaa sokkolaipan, entä letkun tukkiminen?
ajattelin laittaa sokkolaipan, entä letkun tukkiminen?
http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili
tuossa jotain ja haulla löytyy lisää asiaa...
tuossa jotain ja haulla löytyy lisää asiaa...
Egr:rän takia imusarja näytti tuolta
http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... usarja.jpg
Mulla on nykyään lapin kulta tölkistä tehty laippa tukkimassa egr:rää
http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... usarja.jpg
Mulla on nykyään lapin kulta tölkistä tehty laippa tukkimassa egr:rää
-
- -
- Viestit: 13
- Liittynyt: 24.1.2006 23:02
EGR aukon kuristus onnistuu. Kuristimme yhdessä EGR kanavan 8mm. Ainakin ahtopaineet kohoavat ripeämmin. Öljyhuohotuksen voi aina ulkoistaa (vastoin ympäristö sääntöjä). Eli omassani (bensa) öljyhuohotin menee auton alle, haistelkoot takanatulijat :) Öljyhöyrythän juuri "liimaa" nuo EGR:n tuomat hiukkaset tyylikkäästi imusarjaan.
.
Vaikeampi versio on se helpompi, vie auto lastettavaksi, niin säätävät samalla sen kierrätyksen minimiin.
Mulla on ohjelmasta käännetty kokonaan poikeen, Mika Karala/turbotec.
Mesessä näyttäisi menevän silläkeinon, että alipaineohjatuista egr,stä voi tulpata.
Sähköisesti ohjatuista täytyy ohjelmalle tehdä "jotain".
Olisko volkkarin systeemit samanlaiset.
.
Vaikeampi versio on se helpompi, vie auto lastettavaksi, niin säätävät samalla sen kierrätyksen minimiin.
Mulla on ohjelmasta käännetty kokonaan poikeen, Mika Karala/turbotec.
Mesessä näyttäisi menevän silläkeinon, että alipaineohjatuista egr,stä voi tulpata.
Sähköisesti ohjatuista täytyy ohjelmalle tehdä "jotain".
Olisko volkkarin systeemit samanlaiset.
.
Minulla AVF koneessa EGR-alipaineletkun tulppaus nosti kulutuksen 5,7-->6,3 litraan (maantieajoa, pitkällä jaksolla mitattu, ajotavassa ei muutoksia)
Mikä taikahan tuossa kulutuksen nousussa on??
-koneen lämpiäminen hidastui olennaisesti ja kaupunkinopeuksissa lämmöt laskee hetkessä.
-alavääntö parani ja n. 2000 kierroksen hujakoilla ollut "nyppäys" jäi kokonaan pois. (mukavampi ajella)
Hurjan näköinen oli täälläkin tuo imukanava ja julmettu nokimöhkäle siinä sulkuventtiilin varressa.
Mikä taikahan tuossa kulutuksen nousussa on??
-koneen lämpiäminen hidastui olennaisesti ja kaupunkinopeuksissa lämmöt laskee hetkessä.
-alavääntö parani ja n. 2000 kierroksen hujakoilla ollut "nyppäys" jäi kokonaan pois. (mukavampi ajella)
Hurjan näköinen oli täälläkin tuo imukanava ja julmettu nokimöhkäle siinä sulkuventtiilin varressa.
^^Siis EGR:n tarkoitushan on tuoda imupuolelle jo palanutta seosta. Sylinterissä tämä jo palanut seos on vain täytteenä jotta puristukset pysyy. Polttoainetta ei tarvitse ruiskuttaa niin paljoa ja näin saadaan kulutustakin pienemmäksi. Mutta käsittääkseni suurin syy on se, että saadaan palolämpötiloja paljon alemmaksi jolloin ei synny erittäin haitallisia typen oksideja (NOx) ja näin saadaan päästöjä pienennettyä.
kim.kouvo: En usko että egr ainakaan vähentää polttoaineen kulutusta lämpimällä koneella. Kylmällä voi olla eri asia, kun moottori lämpee egr:n avulla nopeammin normaaliin käyntilämpötilaan. Enkä usko että palanut seos sylinterissä auttaa vähentämään syötettävän polttoaineen määrää, mihin se muka perustuisi?
EGR:n tarkoituksenahan on juurikin vähentää NOx:ien syntyä. Kun osa pakokaasuista (joka siis ei enää reagoi palotapahtumassa) johdetaan takasin imuilmaan, ei sylinteriin mahdu yhtäpaljon happea kuin tavallisesti ja tästä johtuen NOx:ia syntyy vähemmän. Palotilan huippulämpötila alenee myös hieman, tämä taas johtuu pakokaasuissa olevasta hiilidioksiidista (CO2) jonka lämmönsitomiskyky on parempi kuin ilman.
-
- -
- Viestit: 13
- Liittynyt: 24.1.2006 23:02
Entä katsastus?
"EGR:n tarkoituksenahan on juurikin vähentää NOx:ien syntyä" jos näin on niin eikö katsastus setä mittaa niitä?
Tervehdys uudelta käyttäjältä, Oma kulkine eri merkkiä mutta samaa konsernia. Eli A4 tdi ahu -koneella.
Tuli vain tuosta EGR:n tulppaamisesta mieleen, että osaako ECU suhtautua muuttuneeseen ilmamäärään kun todellinen MAF:in jälkeinen ilmamäärä muuttuu alkuperäisestä silloin kun EGR:n pitäisi kierrättää kaasuja? Eli pitääkö tulppaamisen jälkeen tehdä joku adaptio muutos tms. softapuolella?
Tuli vain tuosta EGR:n tulppaamisesta mieleen, että osaako ECU suhtautua muuttuneeseen ilmamäärään kun todellinen MAF:in jälkeinen ilmamäärä muuttuu alkuperäisestä silloin kun EGR:n pitäisi kierrättää kaasuja? Eli pitääkö tulppaamisen jälkeen tehdä joku adaptio muutos tms. softapuolella?
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 25.11.2005 9:52
xXx
Omassa AJM koneesta tulppasin pelkän letkun ja mitään vika koodeja ei ole ilmaantunut...
siivosin kanssa oman imusarjan:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=380737
Oli kyl todella p*skainen...
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=380737
Oli kyl todella p*skainen...
Tuli kanssa sunnuntaina töissä tulpattua tuo EGR. Koneena AHF ja 0,7mm haponkestävää pelliää sinne väliin laitoin.
Imusarja oli kanssa paskanen mutta ei lähellekkään niin likainen kun noi muiden kuvat mitä täällä on ollut. aj. 178tht
Aikaa meni noin tunti ja rälläkällä/poralla sen laipan tein että nämä "laser" laipat ovat aivan turhia jos vain saat pidettyä rälläkkää/poraa kädessäsi !
Homma on itsessään helppo ei tarvitse muutakuin: koneen päällä oleva suojamuovi pois. 10mm räikkää tarvitset tähän.
Sitten 5 ja 6 millinen kuusiokoloavain jolla saa läppäkotelon irroitettuja ja tämän egr:n tästä läppäkotelon pohjasta. Hiukan ahdasta meinasi olla mutta kyllä se silti onnistui kohtalaisen kädettömältäkin jätkältä.
Nyt laippoja on toiv. pian tulossa oikein koneellisesti tehtynä joten minulta niitä saa kohtuullista korvausta vastaan hakea Nokialta, todennäköisesti 0,7mm haponkestävää...
Ajossa en huomannut mitään muutakuin koneen lämpiäminen kesti reilusti kauemmin kuin ennen...
Imusarja oli kanssa paskanen mutta ei lähellekkään niin likainen kun noi muiden kuvat mitä täällä on ollut. aj. 178tht
Aikaa meni noin tunti ja rälläkällä/poralla sen laipan tein että nämä "laser" laipat ovat aivan turhia jos vain saat pidettyä rälläkkää/poraa kädessäsi !
Homma on itsessään helppo ei tarvitse muutakuin: koneen päällä oleva suojamuovi pois. 10mm räikkää tarvitset tähän.
Sitten 5 ja 6 millinen kuusiokoloavain jolla saa läppäkotelon irroitettuja ja tämän egr:n tästä läppäkotelon pohjasta. Hiukan ahdasta meinasi olla mutta kyllä se silti onnistui kohtalaisen kädettömältäkin jätkältä.
Nyt laippoja on toiv. pian tulossa oikein koneellisesti tehtynä joten minulta niitä saa kohtuullista korvausta vastaan hakea Nokialta, todennäköisesti 0,7mm haponkestävää...
Ajossa en huomannut mitään muutakuin koneen lämpiäminen kesti reilusti kauemmin kuin ennen...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa