Nestepää vs. suuttimet ja polttoaineen kulutus

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

Nestepää vs. suuttimet ja polttoaineen kulutus

ViestiKirjoittaja sms » 17.4.2006 16:44

Suuremmalla nestepäällä saadaan enempi soppaa pienemmästä reiästä samassa ajassa kuin pienemmällä nestepäällä, eikö?
Sitten taas isommilla suuttimilla saadaan enemmän soppaa kuin pienemmillä kun nestepää on sama, eikö?

Valonviejä tuolla yhdessä toisessa keskustelussa kirjoitteli, että isomman nestepään laittamisella meinaa saada kulutuksia tippumaan. Mikä mekanismi tässä vaikuttaa jos tehosta ei tingitä? Onko kyseessä ruiskutusaikojen pudotus ja sitä kautta parempi palaminen (olettaen ettei siis samantien ulosmitata sitä nestepään tuomaa lisäsoppaetua ja töötätä vain lisää savua putken päästä)? Vai onko avautumispainella tms. jotain tekemistä asian kanssa?

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 21.4.2006 10:20

Eikö kukaan? (Eli todellisuudessa uppia jos vaikka valonviejä huomaisi tämän.)

TDIwanabe
-
Viestit: 30
Liittynyt: 9.3.2006 13:04

ViestiKirjoittaja TDIwanabe » 22.4.2006 10:27

Samaa olen itse ihmetellyt. Kaverit laittaa palikkaa koneeseen ja ottaa tehoja ulos, mutta samalla kulutus tippuu. Varmasti kulutus lisääntyy kun poljetaan, mutta normi käytössä kulutus muka pienenee.

majuri
-
Viestit: 348
Liittynyt: 23.7.2003 23:31

ViestiKirjoittaja majuri » 22.4.2006 11:06

Tulis tuossa mieleen että lieneekö jotenkin näin. Isompi nestepää=suurempi ruiskutuspaine, joka taas tarkoittaa hienompaa suihkua/lyhempää ruiskutus aikaa=parempi palotapahtuma=enemmän tehoa ja pienempi kulutus, koska paremman sumun ja korotetun ahtopaineen/parannetun ilman saannin johdosta palotapahtuma on paljon alkuperäistä "parempi" ja puhtaampi.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 22.4.2006 11:41

melkein noinhan se menee, ruiskutuksesta saadaan optimaalisempi, kun ruiskutus on mahd.lyhyt. Pintakaasulla ajaessa ahtopaine pitäisi saada mahdollisimman pieneksi, jottei koneen tarvitse pumpata turhaan ylimääräistä ilmaa.
Täyskaasulla onkin asia sitten eri ;)

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 22.4.2006 15:51

Siis eikös
A) isolla nestepäällä ja pienillä suuttimilla
tai sitten
B) isoilla suuttimilla ja pienellä nestepäällä saada (jos sopivat valitaan) sama määrä soppaa samassa ajassa eli ruiskutusaika on sama?

Eli saadaanko siis pienemmästä reiästä hienompi/parempi sumu ja siten kulutus alemmaksi? Ja siksi A) olisi parempi?

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 22.4.2006 16:41

Omassa autossa on 12mm nestepää, Race520 suuttimet ja Karalan virisofta. Kulutus on sekalaisessa ajossa 5.5 litraa sataselle. Sen hetken kun auto oli vakio niin kulutus oli ihan samaa luokkaa. Olen saanut toki kulutuksen nousemaan 6.5 litraan sadalle kilometrille, mutta siinä ajettiin välillä lumpio ojossa ympäri takapihaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa