Dieselin palamisnopeuden muuttaminen?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

Dieselin palamisnopeuden muuttaminen?

ViestiKirjoittaja bigbear » 11.4.2006 11:00

Jos nyt maallikkona ymmärrän oikein niin dieselin hidas palaminen johtaa auttamattomasti alhaisiin käyntinopeuksiin diesel koneissa. Miten dieselin saisi palamaan nopeammin? Mitä jos annostelee puhdasta happea imuilman mukaan? Kuinka paljon pieni hapen lisäys nostaisi palamisnopeutta eli periaatteessa dieselin saisi kiertämään vaikka 7000? Ilmassahan on jotain 26% happea eli jos hapen suhteellisen määrän nostaisi vaikka 30%:n eli se tarkoittaisi jotain 360l/min 2 litran koneella ja 6000rpm kiekoilla.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 11.4.2006 11:27

Ei taida olla dieselin palamisnopeus kiinni hapen määrästä oikeastaan yhtään. Eikä se itseasiassa edes taida olla dieselin palamisnopeus mikä niitä huippukierroksia rajoittaa. Epäilen että lisähapella ei saavutettaisi siis juuri mitään hyötyä, dieselmoottorihan käy normaalisti AINA laihalla eli pakoputkesta tulee ulos reagoimatonta happea. Tuo lisähappi mahdollistaisi vain suuremman ruiskutusmäärän polttamisen. Puristussuhteitakaan ei juuri järkevästi nykyisten moottoreiden puristussuhteista enää nostaa, lohkojen kestävyys alkaa tulla vastaan.

Pääasiassa kierroksia taitaa suoraruiskutustekniikalla tällä hetkellä rajoittaa se seikka että riittävää polttoainemäärää ei saada annosteltua sylinteriin riittävän pieninä pisaroina äärimmäisen kapean ruiskutusikkunan aikana. Esikammiodieselithän kiertävät helposti 6000 kierrosta minuutissa, mutta niissä polttoaine syötetäänkin esikammioon vähän eri tavalla.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 11.4.2006 11:33

Mitä jos annostelee puhdasta happea imuilman mukaan?


Kuulostaa siltä, että aiot tehdä autostasi pommin. Jo muutaman prosentin happirikastuminen aiheuttaa vaaran, että jossain muuallakin syttyy kuin palotilassa.

sms
-
Viestit: 190
Liittynyt: 4.5.2005 9:13

ViestiKirjoittaja sms » 11.4.2006 12:14

Periaatteessa siis jos tekisi moottorin, jossa olisi vaikka neljä suutinta (race kokoa tjsp) pyttyä kohden ja sopiva(t) turbo(t) niin kierroksia ja tehoa saisi ihan eri tavalla kun saisi todella paljon lyhyessä ajassa polttoainetta pyttyyn ja pakolammöt jotenkin vielä kurissa?

Itse en oikeasti tiedä näistä mitään mutta mielenkiinnosta lukenut noita virikeskusteluja. Toivottavasti jotain ymmärrystä edes jäänyt päähän mulla ja ylläoleva ei oo ihan päin sitä itteensä.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 11.4.2006 13:45

Esimerkki1:Pumppusuutin diesel ja vakiot 150hp koneen suutinkärjet, maksimiteho saadaan jatkettua noin 4200 kierrokselle. sen jälkeen savua ja pakolämpöjä..

Esimerkki2:Pumppusuutin diesel ja PD RACE783 suutinkärjet, maksimiteho saadaan jatkettua ainakin noin 4700 kierrokselle, toki muitakin rajoittavia tekijöitä löytyy..

Esimerkki3:Audin commonrail suorasuihkudiesel kilpamoottori, täysi teho on 3000-5000 kierroksella käytössä. eli siis 5000 kierroksellakin saadaan vielä riittävästi ainetta koneeseen ja silti se tuntuu pysyvän kasassa.. ja pakoputkesta ei näy edes haituvaa savusta puhumattakaan..

Toisaalta miksi niitä kuluttavia kierroksia tarvitaan esim. yli viittä tonnia?
Valitettavasti myös tuon monisuutin kannen mekaaninen kestävyys saattaisi myös tulla vastaan..

"Ilmassahan on jotain 26% happea eli jos hapen suhteellisen määrän nostaisi vaikka 30%:n eli se tarkoittaisi jotain 360l/min 2 litran koneella ja 6000rpm kiekoilla."

^jos kahden litran moottori kiertää 6000rpm niin silloin tapahtuu 3000 imutahtia ja se kerrottuna litratilavuudella on 6000l/6m^3 ilmaa josta 26% on happea eli 1560l, eikös? Nyt jos sitten kyseessä on turbokone niin tuota voi sitten laskea ahtopaineella 0bar=*1, 1bar=*2, 2bar=*3 jne.

Mites on monenko putsarikotelo kykenee muuten 2bar paineella imemään 4500rpm ja 1.9l koneessa tarpeeksi ilmaa(12825L / 12,8m^3 min. noin teoriassa)? Voipi olla että golffin putsarille tuleva vakiopilli ainakin aiheuttaa pientä astmaa..

Siitä dieseli on hyvää että periaatteessa samalla mittarikamalla voi ottaa juuri niin paljon tehoa kuin kukin pystyy, ei tarvita kalliita kisabensoja.. vahvoja osia kylläkin.

En nyt muista mitä se dieselin "laatuluku" eli setaani nyt tarkoittaa, mutta joku voisi muistuttaa..

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 11.4.2006 14:10

Mitä korkeampi setaaniluku niin sen herkemmin ja nopeammin dieseli syttyy paineen ja lämpötilan vaikutuksesta. Eli syttymisviive pienenee. Audi R10 käyttää jotain 70 setaanista tavaraa kun pumppukama on 52 tai sinnepäin.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 11.4.2006 14:15

Milläs konsteilla tuota setaanilukua saadaan nostettua?
Oliskos ollut tekniikka ja talous lehti parin viikon takaa jossa kerrottiin hienoista "periaatepäätöksistä" verovapaasta ekopolttoaineista ja muuta sontaa mikä ei koskaan toteudu, mutta artikkelista kävi ilmi, että fortumilla on olemassa ekodieseli joka käy sellaisenaan kaikkiin uusiin koneisiin ja setaaniluku on tuplat nykyiseen mittariaineeseen verrattuna.. tahdomme siis sitä..

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 11.4.2006 14:22

Setaani luku on dieselin syttyvyys luku, suurempi parempi.

Tuo setaani luku sisältyy tuohon dieselmoottorin syttymisviiveen kaavaankin, joka varmaan pää asiassa vaikuttaa niihin max. kierroksiin.

Lisäksi syttymisjättämään vaikuttaa ilman tiheys ja lämpötila puristustahdin lopussa ja sumun rakenne, pienempi pisarainen sumu parempi. Lisäksi ilman pyörteisyys sylinterissä parantaa polttoaine pisaran ja ilman lämmön siirtoa ja jättämä lyhenee.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 11.4.2006 16:27

Paineella sitä "happea" imusarjaan niin alkaa palamaan paremmin :D

Ei mutta joskus väännetty aiheesta toimiiko ilokaasu (vast) dieselissä. Järkevää vastausta en ole vielä löytänyt.. :P

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 11.4.2006 17:30

Ei se nyt ihan noinkaan ole, liiallinen ahtopaine suhteessa poltettavaan polttoainemäärään laskee moottorin tehoa koska suurempi ilmamäärä joudutaan puristamaan pieneen tilaan saamatta vastinetta tehdylle puristustyölle.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 11.4.2006 18:22

Leskinen: kyllä nitroa on dieselissäkin kokeiltu menestyksellä, yksi tarina löytyy täältä.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 11.4.2006 19:17

.
Olenpa minäkin miettinyt aihetta kovastikkin.

Mielestäni asiassa pitäisi erottaa kaksi puolta.
On hiukan eri asia, paljonko saadaan "vetäviä" kierroksia, ja mihin kohden maksimitehon kierrosluku asettuu.
Vaikka kierroksia saadaankin lyhyellä ruiskutusajalla lisättyä (siis suurilla suuttimilla), niin varsinaisesti se ei nopeuta varsinaiseen palamiseen liittyviä juttuja.
Suurillakin suuttimilla, jos todellista maksimitehoa ajatellaan, niin sen kierrosluku lopulta kuitenkin asettuu moottorin toimintaperiaatteelle tyypilliseen kohtaan.
Kun tällä tavoin kierroksia "pakotetaan" lisää, tulee mukana myös ongelmia pakokaasujen lämmön, sekä pakopaineiden muodossa.
Palaminen "siirtyy" väkisellä toimintaperiaatteen kannalta epäedullisempaan kohtaan.

Esikammioisilla on etulyöntiasema suorasuihkareihin verrattuna.
Kun esikammioisissa sitä polttoainetta ruiskutetaan siihen kuumaan esikammion seinään, niin se kaasuuntuu välittömästi (= erittäin pieni pisarakoko), samalla mäntä humputtaa sitä ilmaa sinne kammioon, näin vielä tehostaen sekoittumista.
Pieni pisarakoko + hyvä sekoittuminen = erittäin nopea palaminen = paljon tehollisia kierroksia.
Täysin mekaanisessa esikammiodiiselissä onkin erittäin vähän virittämisen kannalta huonoja puolia, itseasiassa keksin äkkiä vaan yhden, suhteellisen huono lämmönkestö.

Suorasuihkareissakin taitaa olla mekaaninen järjestelmä vielä kierrosten kannalta parempi, siinä kun kaikki toiminnotkin kiihtyvät moottorin kierrosten tahdissa. Täysin sähköisissä toimintanopeus on koko ajan yhtä (hidas).

Ilmeisesti kierrosten kannalta olisi parempi, jos suuttimessa olisi mahdollisimman paljon pieniä reikiä. Tämä tehostaisi sekoittumista.
Suurella ruiskutuspaineellahan on samoja vaikutuksia.
Nopesti toimivalla (piezo) suuttimella saadaan ruiskutusaika pidettyä lyhyempänä.
Esiruiskutuksella haetaan samaa kaasuuntumis - efektiä, kun esikammiolla.

Asiaan liittyy myös muuan mielenkiintoinen juttu. Nimittäin, jos palamiseen, tai polttoaineen ruiskauttamiseen liittyviä tekijöitä saadaan jotenkin paranneltua, niin ruiskutusennakkoa pitää silloin myöhästää.
Yleensä vaan herkästi kekustelu lipsahtaa sen ennakon lisäämiseen, mikä ei siis todellisuudessa ole ratkaisu.
Jos järjestelmästä on tosissaan tulossa lisää kierroksia, niin nykyisetkin ennakot riittää pitkälle.

Kyllä ne todelliset parannusvaihtoehdot taitaa olla harrastajan kannalta siinä suuttimissa ja riittävän avarassa putkistossa.
Pystyykös jakajapumpullisessa ruiskutuspainetta nostamaan.

Kunhan nyt saisi pysymään ne kierrokset edes siten, etteivät kuitenkaan vähenisi.
.
Viimeksi muokannut tuikku, 11.4.2006 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GolfTD
-
Viestit: 199
Liittynyt: 2.8.2003 17:28

ViestiKirjoittaja GolfTD » 11.4.2006 19:44

Audin kisamoottori (kuten allaolevan linkin moottorikin) sääntöjen puitteissa joutuvat hengittämään ilmaa sisään kahden 39,9mm ilmakuristimen läpi. Olisi mukavaa tietää minkälaisia hankaluuksia tämä aiheuttaa yläkierroksilla. Olen kyllä lukenut amerikkalaisista kisadieseleistä jotka kiertävät enemmänkin kuin allamainittu 6000kierr/min.


http://www.mulsannescorner.com/ricardojuddv10.html

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 12.4.2006 8:17

Ilmassahan on jotain 26% happea eli jos hapen suhteellisen määrän nostaisi vaikka 30%:n eli se tarkoittaisi jotain 360l/min 2 litran koneella ja 6000rpm kiekoilla."

^jos kahden litran moottori kiertää 6000rpm niin silloin tapahtuu 3000 imutahtia ja se kerrottuna litratilavuudella on 6000l/6m^3 ilmaa josta 26% on happea eli 1560l, eikös? Nyt jos sitten kyseessä on turbokone niin tuota voi sitten laskea ahtopaineella 0bar=*1, 1bar=*2, 2bar=*3 jne.


Tarkoitin sillä 360l/min lisähapen määrää ,joka olisi siis 4% 9000litrasta. 9000litraa tulisi 6000l kertaa 1.5 baaria ahtoja.

Vaikka moottoriin saataisiin 10 kertainen määrä dieseliä ja vielä palamaan se niin en usko että kierrokset nousevat kovinkaan korkeaksi,koska diesel palaa niin hitaasti esim verrattuna bensaan. Eikös hapella juuri tuota nopeutta voitaisiin lisätä jolloin koneesta saisi lisää tehollisia kierroksia?

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 12.4.2006 8:26


MXU
-
Viestit: 437
Liittynyt: 2.5.2005 23:04

ViestiKirjoittaja MXU » 12.4.2006 11:16

Vähän ehkä pilkun viilausta mutta ilmassa on n. 21% happea.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 12.4.2006 15:52

hmm, mites "köyhän malli" että paineakku konttiin/lavalle ja siitä imusarjaan, pitäisi vain kehittää jonkinlainen takaiskuventtiilin kautta tapahtuva normaali "vapari-ilmanotto".. 10 Bar akkuun ja painesäätimellä tulevaa painetta laskisi jonnekkin 1.5-2 tienoille ja ei muuta ku hana auki ja usvaa :D

//Ei vissiin niin mitään järkeä? :D

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 12.4.2006 16:02

^ Jos tuota nyt hiukankin laskeskelee niin mahdottomaltahan se näyttää: jos 2 l nelitahtimoottori kiertää 6000 rpm, eli 3000 imutahtia minuutissa ja se kertaa 2 (eli litratilavuus) = 6000 litraa eli 6 kuutiometriä ilmaa minuutissa. Ja tämä taas kertaa kaksi jos halutaan 2 bar ahdot.

Kontissa on vaikkapa 200 litran painesäiliö 100 bar paineessa = 20 kuutiota ilmaa. Teoriassa riittää pariin kiihdyttelyyn, mutta jos tuosta säiliöstä pitäisi ottaa 2 bar paineella 10 kuutiota minuutissa, niin kyllä sillä paineenalennuksella (100 bar >> 2 bar) ja virtausnopeudella menee kaikki paikat umpijäähän. Lisäksi tuollaisille virtausnopeuksille tarkoitettu paineenalennusventtiili olisi varmaan aika mielenkiintoinen laitos.

Mutta kokeilemistahan ei kukaan estä... :)

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 13.4.2006 7:45

Miksi ottaa kaikkea "kaasua" pullosta, vain lisähappi,jolloin kaasu määrät jää aika pieniksi. :)

Kuka räjäyttää moottorin ekana :)

Grendel
-
Viestit: 35
Liittynyt: 2.2.2006 19:46

ViestiKirjoittaja Grendel » 13.4.2006 23:33

Ja koska tämä nyt on ihan spekulointia niin miksei samalla nestemäistä happea. Saisi imuilman vähän kylmemäksi samalla.

Meillä oli tonkka happea ja _muistaakseni_ se veti 32 litraa eli noin 50 kuutiota kaasua normaalipaineessa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 14.4.2006 11:21

Kaasumaisena sitä nyt on ihan 'turha' muutenkin sinne imusarjaan tunkea, yllättäen helpoin tapa on ilokaasun syöttäminen imusarjaan, sekun ei vaadi nesteytyäkseen normaalissa lämpötilassa mitään satojen baarien painetta (ja sisältää kumminkin paljon happea).

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 14.4.2006 13:29

^ Kuten jo tuossa ylempänä tuli linkitettyä tämä: http://www.thedieselpage.com/reviews/nitrous.htm

Dynottu 220 hp lisää ilokaasulla...

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 14.4.2006 13:31

>> Olen kyllä lukenut amerikkalaisista kisadieseleistä jotka kiertävät enemmänkin kuin allamainittu 6000kierr/min.

Tuossa on linkki suomalaiseen kisadieseliin, jossa maksimiteho on 6500 rpm kohdalla, ehkä oikeasti vielä korkeammallakin tänään.

http://tractorpulling.valtra.com/frameset.htm

Eikös sen kuristusrenkaan vaikutus poisteta yksinkertaisesti nostamalla ahtopainetta sopivasti, läpi menevä ilmamäärä on kuitenkin vakio riippumatta siitä rajoiterenkaasta. Siis samalla rpm lukemalla tarvitaan suurempi ahtopaine, jotta sama ilmamäärä saadaan menemään renkaan, ahdistuksen, läpi...eli ahdin joutuu työskentelemään kovemmin -> ainaki hyötysuhde huononee.

Wisa
-
Viestit: 51
Liittynyt: 5.3.2005 20:45

ViestiKirjoittaja Wisa » 15.4.2006 17:13

Se kuristinrengashan on ahtimen (ahtimien) imupuolella, samoin kuin WRC-autoissa. Olenpahan pohtinut päissäni, että kuinkahan paljon pahentaa kompressoripuolen sakkausherkkyyttä...

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 17.4.2006 17:58

Kaverin kaveri jne.. Antoi venessä olevalle 6.2l V8 dieselille nestekaasua niin kierrokset nousi 2500>4500 ja vene jopa nousi plaaniin :)

Eli kone on vissiin chevroletista

Ps. Vaikko koneeseen saisi ruiskutettua enemmän dieseliä niin mun mielestä se ei nosta kierroksia siinä kuin nopeampoi palaminen nostaa.. Jos polkaisee vapaalla kaasun pohjaan niin aika pienellä pa määrällä kiekat on tapissa..

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 17.4.2006 18:12

Rallisääntöjen mukaista kuristinta on testattu ~210hv pumpparissa ja ei vaikuta sääntöjen mukaan asennettuna sen enempää kuin heitto penkin mittauskertojen välillä on.. Isommissa koneissa ja ahtopaineilla varmasti alkaa tuntumaan. Osasyyllisenä tulokseen voi olla se että imusiipi on pienempi kuin kuristimen reikä, uudessa kokoonpanossa ei enää ole. Toki ilkeän kammion tuo kuristin tekee..

Jani.K
-
Viestit: 680
Liittynyt: 26.11.2005 13:53

ViestiKirjoittaja Jani.K » 17.4.2006 18:32

onko kesädieseli sitten nopeampaa palamaan ku niin monesti oon kuullu juttua että siitä sais enemmän voimaa.. ainaki mitä rekkakuskeihin on uskominen. onko vaikutus psykologinen vai persdyno mittaus kaljahuuruissa...?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 17.4.2006 19:05

.
Jees, bigbear.

Lyhyellä ruiskutusajalla saadaan kyllä kierroksia, mutta jos suurinta mahdollista tehoa haetaan, niin se asettuu kuitenkin ruiskutusajan pitkittyessä "tavalliseen" kohti.

Käytännössä ainoat keinot on pienemmät pisarat (suuttimissa paljon pieniä reikiä ja/tai korkeampi ruiskutuspaine) -> hienojakoisempi sumu -> parempi sekoittuminen ja nopeampi kaasuuntuminen -> nopeampi palaminen.
Sekä toiseksi, nopemmat suuttimet (piezo ? )
Kolmanneksi polttoaineen laatu, kesälaatu on tehokkaampi, biodiesel vielä parempi.

Jos varsinaisesti lisättävät ja polttoaineen koostumusta muuttavat aineet jätetään poikkeen.
.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa