pierburg yms. kaasutin FAQ & kokemuksia ja kyyneleitä
Valvoja: ffp jäsenet
auttaisikohan asiaa yhtään vaikka puhe-kontakti esim. purkaamo "asiantuntijan" kanssa joka ehkä kykenisi vertailemaan 1.6 ja 1.8 kaasareita, että minkä kokoista suutinta on. Ja se, että sieltä purkaamolta saattaa jopa löytyä sellaiset oikeat suuttimet!
Yllä oleva teksti on turha, mikäli olet jo ko. asian suorittanut.
Yllä oleva teksti on turha, mikäli olet jo ko. asian suorittanut.
pierburg
huhhuh..mikä murheenkryyni toi vehe onkaan...oli se laippa halki imusarjan ja kaasarin välistä,myöskin jarrutehostimelle menevä alipaineletku.luulis että auto toimis hyvin kun laittaa uudet osat kiinni,mutta ei.ei meinaa ottaa kierroksia,ei sitten millään,sitten kun ottaa niin räkii.tyhjäkäynnillä ei pysy ollenkaan,sammuu.hieman bensakin haiskahtaa auton vierellä,sen mitä pystyny autolla ajaan niin on vienyt bensaakin pirusti."ryyppykotelo"missä on se bimetallijousi,ei toimi,ja siitä ryyppyläpälle menevä jousi/vipu/mekanismi/mikälie on otettu pois,samoin ryypyn läppä on ruuvattu irti.rupeaa neuvot loppuun,missä vika?osaako kukaan auttaa?sytkä,tulpat,johdot,puola..?vaiko vaan kaasarin säädöt?
Pierupurkki
Jep, tilaa Freetechnicsiltä käytetty Weberin DGV kaasari ja siihen sovitelaippa. Kaasari maksaa 120-180 € + sovitelaippa. Pääset pierburgin ongelmista kun ei oo sitä automaattiryyppyäkään mikä vois hajota.
Itse laitoin kyseisen kaasarin omaan kakkoskoppaseen golffiin ja hyvin pelittää. Suuttimien kanssa piti vähän pelata ennenku löyty sopivat. Vanhan kaasuvaijerin saa sovitettua aika hyvin paikalleen vanhoista vaijerin pidikkeistä. Freetechnicsiltä saa hyvät neuvot kaasarin vaihtoon.
Itse laitoin kyseisen kaasarin omaan kakkoskoppaseen golffiin ja hyvin pelittää. Suuttimien kanssa piti vähän pelata ennenku löyty sopivat. Vanhan kaasuvaijerin saa sovitettua aika hyvin paikalleen vanhoista vaijerin pidikkeistä. Freetechnicsiltä saa hyvät neuvot kaasarin vaihtoon.
Pierupurkki
Eipä oo ainakaan kulutus lisääntyny. Mä ajan tolla vaan pääasiassa työmatkat. Reilusti alle kympin menee satasella, ehkä 7-8 litraa ja kaupunkiajossa. Eipä toi vieny pierupurkillakaan älyttömästi. Tuntuu kulkevan ja kiihtyvän ihan kivasti. Toisiopuolen suutinta pitää vielä vähän muutella kun kiihdytyksessä tuntuu olevan jonkinlainen "kuollut kohta" kakkoskurkun avautuessa.
Osaakos kukaan sanoo mitään seuraavaan ongelmaan:
Itselläni oli tyhjäkäynti korkealla, mutta ei missään kahdessa tonnissa niin kuin useimmilla tämän ongelman saaneilla, vaan tyhjäkäynti oli noin 1200 täysin lämpimällä koneella, sen alemmas se ei mennyt. Kyseessä siis 1.6 Golf CL, eli pierupurkin malli 2e2, jossa ei varsinaista tyhjäkäynnin säätöä ole, vaan ainoastaan jonkinlainen idle valve. Luin sitten jostain että sitä kääntämällä voi saada jotain muutosta tyhjäkäyntiin, mutta eipä se oikein mitään auttanut, huomasin vaan, että kyseinen vempele ei ole edes kunnolla kiristetty, vaan se pyöri ihan vapaasti, eikä sitä saanut kiristettyäkään, eli jotenkin jengat menny (?).
No mietin, että yritetäänpä väännellä seosruuvia, vääntelin sitä sitten vasemmalle, eli tavallaan löysensin sitä, nyt kysyisinkin, että rikastaako, vai laihentaako se seosta jos sitä ruuvia löysentää, meinaan se autti tyhjäkäyntiin, nyt se on n. 950 lämpimällä koneella, eli hyväksyttävissä arvoissa. Mietin, että eikös se pienennä tyhjäkäyntiä mitä laihempi seos on, eli periaatteessa joku aikasempi käyttäjä on vaan voinut tunkea rikasta seosta kompensoimaan pierburgin mestariteosta eli automaattiryyppyä ja sen toimintaa.
Jos jollakin on edes jotain hajua kyseisistä ongelmista niin kaikki vinkit ja tiedot olisi avuksi kyllä, että edes jotenkin pääsisi mukaan tohon pierpurgin sielunelämään.
Itselläni oli tyhjäkäynti korkealla, mutta ei missään kahdessa tonnissa niin kuin useimmilla tämän ongelman saaneilla, vaan tyhjäkäynti oli noin 1200 täysin lämpimällä koneella, sen alemmas se ei mennyt. Kyseessä siis 1.6 Golf CL, eli pierupurkin malli 2e2, jossa ei varsinaista tyhjäkäynnin säätöä ole, vaan ainoastaan jonkinlainen idle valve. Luin sitten jostain että sitä kääntämällä voi saada jotain muutosta tyhjäkäyntiin, mutta eipä se oikein mitään auttanut, huomasin vaan, että kyseinen vempele ei ole edes kunnolla kiristetty, vaan se pyöri ihan vapaasti, eikä sitä saanut kiristettyäkään, eli jotenkin jengat menny (?).
No mietin, että yritetäänpä väännellä seosruuvia, vääntelin sitä sitten vasemmalle, eli tavallaan löysensin sitä, nyt kysyisinkin, että rikastaako, vai laihentaako se seosta jos sitä ruuvia löysentää, meinaan se autti tyhjäkäyntiin, nyt se on n. 950 lämpimällä koneella, eli hyväksyttävissä arvoissa. Mietin, että eikös se pienennä tyhjäkäyntiä mitä laihempi seos on, eli periaatteessa joku aikasempi käyttäjä on vaan voinut tunkea rikasta seosta kompensoimaan pierburgin mestariteosta eli automaattiryyppyä ja sen toimintaa.
Jos jollakin on edes jotain hajua kyseisistä ongelmista niin kaikki vinkit ja tiedot olisi avuksi kyllä, että edes jotenkin pääsisi mukaan tohon pierpurgin sielunelämään.
GT alko pelaamaan todella hienosti kun vaihto imusarjan tiivisteen ja varsinkin vesikanavan tiivisteen joka menee imusarjan sisälle. Vesikanavan tiiviste oli turvonnut täysin tukkoon eikä neste päässyt kiertämään ryyppyläpälle eikä vahatermostaatille. Ryyppy ei lähtenyt täysin pois päältä ja kierrokset huusi kahdessa tonnissa vaikka ajoi koneen kuinka lämpimäksi. Nyt pelaa paremmin kuin uutena.
Strader, korkea tyhjäkäynti voi johtua myös imuvuodosta, joka voi johtua jossain päin alipaineputkistoa olevasta vuodosta, kaasarin ja imusarjan välinen kumilaippa voi valskata tai imusarjan ja kannen välinen tiiviste saattaa olla rikki. Yksi tapa kokeilla imuvuodot on Go-Start starttiapusuihke. Pidä kone käynnissä ja suihkauta suihketta ko. kohtiin ja mikäli kierrokset nousee (tai muuttuu) jossain kohdassa on imuvuoto mahdollinen. Muista kuitenkin että se aine on helposti syttyvää, joten suihkauta vain pieniä määriä kerrallaan.
Tuon paskapurkin tyhjäkäynti säätöä voi kokeilla tuon 3/4osa mötikän takana olevasta pultista (vaikuttaa siihen tappiin joka näkyy kaasarin vasemmalla puolella) tai ns. korkean tyhjäkäynnin säädöstä, joka on sitä 3/4osa tappia "vastapäätä" (n. 1,5cm mittainen kierreruuvi, joka on kiinni laipassa joka on taas yhteydessä kaasarin toisellapuolella olevaan vahatermostaattiin, kts. kuva joka on tämän keskustelun toisella (2) sivulla se eka kuva joka on sen sivun noin puolessa välissä)
Tuon paskapurkin tyhjäkäynti säätöä voi kokeilla tuon 3/4osa mötikän takana olevasta pultista (vaikuttaa siihen tappiin joka näkyy kaasarin vasemmalla puolella) tai ns. korkean tyhjäkäynnin säädöstä, joka on sitä 3/4osa tappia "vastapäätä" (n. 1,5cm mittainen kierreruuvi, joka on kiinni laipassa joka on taas yhteydessä kaasarin toisellapuolella olevaan vahatermostaattiin, kts. kuva joka on tämän keskustelun toisella (2) sivulla se eka kuva joka on sen sivun noin puolessa välissä)
Niin no itse asiassa toi tyhjäkäynti seilaa hieman aina välillä, eli heittelee n. 100 rpm väliä. Ja toi 3/4-osan takana oleva nuppi on just se idle valve mitä kokeilin jo säädellä, se on hieman heikosti tosiaan siellä kiinni, pyörii vaan tyhjää. Ja toi korkean tyhjäkäynnin säätönuppi vasta mysteeri onkin, se ruuvi on siinä ihan normaalisti, mutta siinä ei ole kantaa ollenkaan, eli sitä ei voi kiertää ruuvarilla. Kaikista kuvista oon kattonut, että siinä on kanta tosiaan siellä vastapuolella, mutta itselläni sellaista ei vaan ole.
Voi tosin olla, että se ottaa ilmaa välistä, koska jos otan ilmanputsarin päästä kiinni (silloin kun se on vielä kiinni kaasarissa), ja heilutan sitä, niin kaasari liikkuu siinä myös hiukan paikallaan, en tiedä kuinka kireellä sen sitten pitäis olla imusarjassa. Kiinnityksen oon kyllä tarkistanut siitä, eli ne kolme pulttia.
Voi tosin olla, että se ottaa ilmaa välistä, koska jos otan ilmanputsarin päästä kiinni (silloin kun se on vielä kiinni kaasarissa), ja heilutan sitä, niin kaasari liikkuu siinä myös hiukan paikallaan, en tiedä kuinka kireellä sen sitten pitäis olla imusarjassa. Kiinnityksen oon kyllä tarkistanut siitä, eli ne kolme pulttia.
Joo, tutkiskelin nyt hieman tota taas kerran. Luin tämänkin threadin kokonaan läpi, ja nyt olen tullut siihen päätökseen, että mullakin on vahatermari jotenkin tukossa, eli se ei ihan kokonaan lämpene, samaa ongelmaa kuin hampsullakin. Hassua tässä on se, että mulla vuotaa myös jäähdytysnestettä samasta paikasta kun hampsulla. Täytyy tosiaan tarkastaa se vesikanava joka menee vahatermostaatille, jos se ois vaikka tukossa. Yks asia mikä tossa pisti silmään oli se, että pulldown rasian toinen alipaineletku oli otettu irti ja tulpattu, pistin sen sitten takas eikä sekään kyllä vaikuttanut käyntiin mitenkään, ehkä kävi hieman tasaisemmin.
Mikäs siinä pulldown-yksikön mustassa alipainemötikässä (eng. pulldown bellows) on se päässä oleva pyöreä namiska jota voi pyörittää. Huomasin, että kun sitä pyöritti tarpeeksi kiinni niin virranjakaja alkoi pätkimään (?).
Jepjep, jatkamme harjoituksia pierburgin kanssa.
Mikäs siinä pulldown-yksikön mustassa alipainemötikässä (eng. pulldown bellows) on se päässä oleva pyöreä namiska jota voi pyörittää. Huomasin, että kun sitä pyöritti tarpeeksi kiinni niin virranjakaja alkoi pätkimään (?).
Jepjep, jatkamme harjoituksia pierburgin kanssa.
No niin justiinsa, kyllä tässä alkaa kokemus karttuun kun joka päivä tappelee :D. Kertaus on opintojen äiti, niinhän nuo tuppaa sanomaan, ja se nyt on varma että toveri pierupurkin kanssa kerrataan samoja ongelmia kellon ympäri. Jos jostain kumman syystä saat jotain korjattua, niin kyllä siinä aina uutta vikaa tulee ennen kun ehdit ees konepeltiä sulkemaan :).
Joku ilmeisesti purkanut ton munkin kaasarin ja tunkenut ne alipaineletkut sitten ihan miten vaan, sinne on tehty jotain omia T-liittimiäkin niille että on saanu kaikki letkut vaan toisiinsa kiinni. Onneks nyt näyttää vähän paremmalta kun vedin sinne vähän uutta letkua ja setvin sitä kuvien kanssa.
Eihän sillä muuten ole mitään väliä jos uusi alipaineletku on sisähalkaisijaltaan hieman isompaa kun vanha, koska kuitenkin ne eri kappaleiden liittimet toimii siinä pullonkaulana? Jotkut noista vanhoista letkuista on vaan semmosia, että ensin siinä on normaalin kokoinen letkunpää, josta se kapenee semmoiseksi pienemmäksi läpinäkyväksi letkuksi, joka menee esim. virranjakajalle, jonka päässä se taas levenee.
Joku ilmeisesti purkanut ton munkin kaasarin ja tunkenut ne alipaineletkut sitten ihan miten vaan, sinne on tehty jotain omia T-liittimiäkin niille että on saanu kaikki letkut vaan toisiinsa kiinni. Onneks nyt näyttää vähän paremmalta kun vedin sinne vähän uutta letkua ja setvin sitä kuvien kanssa.
Eihän sillä muuten ole mitään väliä jos uusi alipaineletku on sisähalkaisijaltaan hieman isompaa kun vanha, koska kuitenkin ne eri kappaleiden liittimet toimii siinä pullonkaulana? Jotkut noista vanhoista letkuista on vaan semmosia, että ensin siinä on normaalin kokoinen letkunpää, josta se kapenee semmoiseksi pienemmäksi läpinäkyväksi letkuksi, joka menee esim. virranjakajalle, jonka päässä se taas levenee.
No ei ole, eikä olisi ilman noita kavennuksiakaan. Siellä letkussahan ei kuitenkaan ilmaa paljoa liiku, joten paksuuden kanssa ei ole niin tarkkaa muutenkaan.Eihän sillä muuten ole mitään väliä jos uusi alipaineletku on sisähalkaisijaltaan hieman isompaa kun vanha, koska kuitenkin ne eri kappaleiden liittimet toimii siinä pullonkaulana?
Ne jotka epäilee nesteen kierto-ongelmia kannatta tosiaan käyttää imusarja irti ja tarkastaa vesikanavan tiiviste. Letkut, ryyppykotelo ja vahatermostaatti on helppo tsekata vaikka puhaltelemalla letkuihin, jos ilma tuntuu kiertävän, mutta ryyppykotelo ei lämpene on suurella todennäköisyydellä juuri tuo tiiviste turvonnut tukkoon. Ryyppykotelon tulee olla lämpimällä koneella niin kuuma ettei siihen kärsi kunnolla koskea. Tässä vielä linkki korjaus ja säätö ohjeisiin. http://www.ruddies.business.t-online.de/se2E2e.htm
Ps. Kaikki alipaineletkut ovat tarpeellisia.
edit: Jos häiriöitä ilmenee, ei kannata ensimmäisenä mennä pyöritteleen säätöruuveja ja tulppaileen letkuja. vikaan on aina joku järkevä syy. :)
Ps. Kaikki alipaineletkut ovat tarpeellisia.
edit: Jos häiriöitä ilmenee, ei kannata ensimmäisenä mennä pyöritteleen säätöruuveja ja tulppaileen letkuja. vikaan on aina joku järkevä syy. :)
Jep, no nyt otin irti ton vahatermarin tulo- ja menoletkun, putsasin ne, eikä siellä nyt mitään suurempaa paskaa ainakaan ollut, mutta kun pistin takas kiinni siihen sen letkun joka menee vahatermarilta sinne metalliseen vesiputkeen, niin se alkoikin vuotaa sieltä vahatermarin päästä, päästäen nestettä imusarjan päälle, josta se valui pakosarjan päälle. Oli hyvä pysähtyä valoihin kun tuli höyryä niin paljon pellin alta, että ei nähny lähtee liikkeelle valoissa :D
Kiinnitin sen sitten paremmin mutta tuntuu vieläkin tiputtelevan, pitää siis suosiolla uusia koko letku ja kiinnike. Tai en tiedä sitten jos tosiaan tuolla imusarjassa on joku tukos josta vesi ei pääse kunnolla kiertämään, niin se tulee väkisin just tosta ulos. En tiiä sit. Täytyy jatkaa taas huomenna harjoituksia.
Joo ja en oo kyllä letkuja tulppailemassa, edellinen käyttäjä oli tulpannut yhden letkun ja pistänyt toisen ristiin. Alko toimiin heti paremmin kun neki pisti takas. Nyt kun vaan sen tyhjäkäynnin sais alas... :)
Kiinnitin sen sitten paremmin mutta tuntuu vieläkin tiputtelevan, pitää siis suosiolla uusia koko letku ja kiinnike. Tai en tiedä sitten jos tosiaan tuolla imusarjassa on joku tukos josta vesi ei pääse kunnolla kiertämään, niin se tulee väkisin just tosta ulos. En tiiä sit. Täytyy jatkaa taas huomenna harjoituksia.
Joo ja en oo kyllä letkuja tulppailemassa, edellinen käyttäjä oli tulpannut yhden letkun ja pistänyt toisen ristiin. Alko toimiin heti paremmin kun neki pisti takas. Nyt kun vaan sen tyhjäkäynnin sais alas... :)
Straderilla vissii samat viat ku mullakin. Onko muuten jossain kaasarin säädöissä jotain vikaa kun auto ei halua pysyä käynnissä kun sen käynistää yön jälkeen? Siis vaikka ei olisi ollut pakkasta ja vaikka ihan plussa keli niin ekalla käyntiin lähtee ,mutta joutuu silti kaasua polkemaan kun se vaa hyytyy. Sitten vähän ajan kuluttua se toimii ,mutta käynti on huonoa. Kone kun lämpiää niin kierokset noin 1900rpm ja kyllä ne siitäkin laskee sitten koneen lämmittyä...
Liikaa saa bensaa?
Liikaa saa bensaa?
yks säätökohde on ihan "seos"ruuvi, joka tuossa pierburgissa toimii yhtä hyvin ko paneminen löysällä *** :x) no joo... liiallisen polttoaineen saannin voi aiheuttaa yhtähyvin joku tukos kaasarissa (ilma puolella, vähemmän ilmaa, kuitenkin sama määrä bensaa joten seos rikkaampi), myöskin kohokammiossa eli sakkakupissa oleva koho on voinut vioittua tai neulaventtiili (johon tuo koho vaikuttaa) voi olla vioittunut ja päästää bensaa jatkuvasti läpi tai vastaavaa....
mulla pelaa ihmeen hyvin kylmiltäänkin lähtee ja kestää käynnis.. ryyppy on turhan pitkään vaan päällä. mutta senkin voi kohta kääntää kokonaan pois päältä. toi on vissiin sellanen vehe et se sen kaasun poleskelun vaatii.
tuttu tunne :P kerää huvittuneita katseita... mulla vuoti ryypyn kotelon välistä kun oli o-rengas halki..nyt on sit koko ryyppy vaihettu toiseen
Oli hyvä pysähtyä valoihin kun tuli höyryä niin paljon pellin alta, että ei nähny lähtee liikkeelle valoissa :D
tuttu tunne :P kerää huvittuneita katseita... mulla vuoti ryypyn kotelon välistä kun oli o-rengas halki..nyt on sit koko ryyppy vaihettu toiseen
Vaihdoin äsken pull down rasian uuteen koska vanhassa oli reikä kalvossa mutta kysyisin miten/mihin muovinen säätöruuvi pull down rasian päässä vaikuttaa? En huomannut että kierrokset tai mitään muuta olisi muuttunut vaikka ruuvasi ääriasennosta toiseen sitä korkkia. Pitäisikö jokin muuttua?
Rikastinläppä näyttäisi olevan pystyssä.
Vieläku sais ne kierroksiet pysymään alhaalla...
Rikastinläppä näyttäisi olevan pystyssä.
Vieläku sais ne kierroksiet pysymään alhaalla...
Viimeksi muokannut ande2, 7.4.2006 13:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Yritin taas vaihteeksi tänään säätää 2e:seni tyhjäkäynti kierroksia alaspäin ja otin viereen malliksi toisen 2e:n, joka on auton alkuperäinen kaasutin (neulaventtiili vuotaa tms. mystiikkaa).
Huomasin sitten, että kulkineeseen syksyllä vaihtamassani kaasuttimessa kuvan osoittamassa härpäkkeessä on luku 105, kun auton alkuperäisessa kaasuttimessa lukee kyseisessä kohtaa 80.
Mikä tarkoitus kyseisellä osalla on ja tarkoittaako luvut suuttimen kokoa (1,05mm & 0,8mm)?
kuva
edit:
tässä syy miksen itse ottanut selvää mitä napin alla on.. ..loppui meisselit kesken
Huomasin sitten, että kulkineeseen syksyllä vaihtamassani kaasuttimessa kuvan osoittamassa härpäkkeessä on luku 105, kun auton alkuperäisessa kaasuttimessa lukee kyseisessä kohtaa 80.
Mikä tarkoitus kyseisellä osalla on ja tarkoittaako luvut suuttimen kokoa (1,05mm & 0,8mm)?
kuva
edit:
tässä syy miksen itse ottanut selvää mitä napin alla on.. ..loppui meisselit kesken
Minäkin yritin tänään saada tyhjäkäyntikierrokset alaspäin (huiput oli eilen, kone lämmin, 3100rpm...)
No irrotin ensin letkut vahatermarilta, pistin ne pulloon ja käynnistin. Nesteet näytti kiertävän hyvin niissä letkuissa. Sitten irrotin vahatermarin ja pidin kraanan alla ja annoin lämpimän veden käydä sen läpi. Näytti toimivan, se piikki liikkui ulospäin. Sen jälkeen kokeilin sen "napin" toimintaa johon vahatermarin piikki osuu kun se liikkuu ulospäin. Painoin sitä "nappia" käsin ja kierrokset väheni. Eli sekin liikkuu ja toimii.
Tässä vaiheessa mulla loppuu sitten keinot selvittää mikä siellä vielä voisi pitää niitä kierroksia ylhäällä. Onko ideoita? (niin ja kaasari 2E2)
No irrotin ensin letkut vahatermarilta, pistin ne pulloon ja käynnistin. Nesteet näytti kiertävän hyvin niissä letkuissa. Sitten irrotin vahatermarin ja pidin kraanan alla ja annoin lämpimän veden käydä sen läpi. Näytti toimivan, se piikki liikkui ulospäin. Sen jälkeen kokeilin sen "napin" toimintaa johon vahatermarin piikki osuu kun se liikkuu ulospäin. Painoin sitä "nappia" käsin ja kierrokset väheni. Eli sekin liikkuu ja toimii.
Tässä vaiheessa mulla loppuu sitten keinot selvittää mikä siellä vielä voisi pitää niitä kierroksia ylhäällä. Onko ideoita? (niin ja kaasari 2E2)
Rupesin eilen lukemaan tuota ruddies.de 2e2 manuaalia ihan ajatuksella ja tuli siinä mieleen, että jospa se suomennettaisiin porukalla niin olisi iloa siitä myös englantia huonosti taitamattomillekin.
Itse kun en osaa taas saksaa kuin sen verran, että kaljaa saan, niin noista saksan kielisistä manuaaleista ei ole minulle mitään iloa.
Esimerkiksi tässä kuvassa kerrotaan tuosta osasta mistä aiemmin kyselin, mutta sanakirjoista ja babelfishistä ei ole sanoman selvittämisessä mitään iloa.
Ymmärtänette yskän. Luulen, että 2/3 osaa tämän topikin kysymyksistä olisi myös selvinnyt lukemalla tuota manuaalia.
Itse kun en osaa taas saksaa kuin sen verran, että kaljaa saan, niin noista saksan kielisistä manuaaleista ei ole minulle mitään iloa.
Esimerkiksi tässä kuvassa kerrotaan tuosta osasta mistä aiemmin kyselin, mutta sanakirjoista ja babelfishistä ei ole sanoman selvittämisessä mitään iloa.
Ymmärtänette yskän. Luulen, että 2/3 osaa tämän topikin kysymyksistä olisi myös selvinnyt lukemalla tuota manuaalia.
tuli tuossa vielä kokeiltua tuota happitunnistinta vai mikä se nyt on joka on imusarjan alhaalla kiinni menee 1 johto ei mitään aroo että ottaako sen johdon irti vai onko se kiinni niin kulutus näyttää tommosta 11 elikkäs onkos se paskana. Kyllä on nyt testailtu tuota kaasaria aika paljon ja varaosa kaasari on tallin tiskillä palasina :)
Mukavat saitit teillä! Olisi pitänyt tutustua aiemmin, kun oli Jettan kanssa napit vastakkain. Panin sen talviteloille, kun kaasari ryhtyi oikuttelemaan jo melkein vuosi sitten. Tää tunnettu ryyppyongelma, kuten kuskillakin joskus. Nyt olen ottanut käyttöön, mutta sama vanha meno jatkuu. Luulen, että se on se 2e-e vehje, mutten löytänyt kuvaa mistään. Vaikuttaa kuitenkin erilaiselta kuin se 2e2-malli. Sitä happitunnistinta en ole etsinyt, varmaan se selvittää paljon. Mahtaisiko joku tietää, mistä kuva löytyy?
Samasta paikasta löytyy myös 2e-e:n kuva: http://www.ruddies.business.t-online.de/v2eevw.htm Tuohan on tietokoneohjattu vehje, eli tuolloin siinä kuskin puolella vesikaukalon alla on 15x15x5cm kokoinen tietokoneboksi. Yleensä auto on tuolloin vähäpäästöinen, eli putkistossa on luultavasti myös katalysaattori.
Kuvien perusteella kaasarissa on yksi seosruuvi, mutten moista ainakaan kahdesta käpistelemästäni kappaleesta löytänyt.
Edit: Mulla kulutus pyörii 6,2...6,5l haarukassa näillä keleillä, pääosin maantieajoa.
Kuvien perusteella kaasarissa on yksi seosruuvi, mutten moista ainakaan kahdesta käpistelemästäni kappaleesta löytänyt.
Edit: Mulla kulutus pyörii 6,2...6,5l haarukassa näillä keleillä, pääosin maantieajoa.
Ei se sitten ole se 2e-e, ei siellä mitään tietsikkaboxia ole, semmonen delco vain. (Tyyppiä on hiukan vaikea määritellä, koska kone ja muutakin teknikkaa on vaihdettu isompaan matkan varrella.) Maajohto oli poikki, ja luulin jo, että se olisi auttanut, mutta paskan marjat... Ehkä irroitan sen ja tutkin letkut ja puhdistan muutenkin, mutta tuntuu niin turhalta. Mistäpäin voisi lähteä hakemaan korvaavaa, vaikka Weberiä, tms?
Onkos kukaan saanut selvyyttä mikä mahtaa olla vikana kun ei kylmänä meinaa käydä? Tänään taas kun oli lämpöö +4 ja vettä hiukan sateli, jouduin kolme kertaa starttaan ennen ku sain lopullisesti käymään. Aina käy hetken ja sit sammuu vaik kuinka polkee kaasua.. Ei uskois, että saa liikaa bensaa kun kuitenkin kaasun polkeminen lisää sitä bensaa jne.
Mutta kuitenkin, kulutus hipoo 10l/100km, että johonkin sitä bensaa kuluu. Kaikki alipaineletkut on uusittu, tulpat uudet, johdot suht uudet, pyörijä kunnossa jne jne. Pakokaasutestistä meni läpi, ilman mitään ongelmiakaan.
Onko pierburgissa tosiaan joku nappi mitä pitää painaa jos sen haluaa toimimaan. Ryyppyhän mulla ei toimi ollenkaan, mutta luulis näin lämpimällä käyvän ilman sitäkin, varsinkin kaasun kanssa, kun nyt lähtee aivan yhtä hyvin(tai huonosti) käymään kuin 20 asteen pakkasella, käsittämätöntä.
Mutta kuitenkin, kulutus hipoo 10l/100km, että johonkin sitä bensaa kuluu. Kaikki alipaineletkut on uusittu, tulpat uudet, johdot suht uudet, pyörijä kunnossa jne jne. Pakokaasutestistä meni läpi, ilman mitään ongelmiakaan.
Onko pierburgissa tosiaan joku nappi mitä pitää painaa jos sen haluaa toimimaan. Ryyppyhän mulla ei toimi ollenkaan, mutta luulis näin lämpimällä käyvän ilman sitäkin, varsinkin kaasun kanssa, kun nyt lähtee aivan yhtä hyvin(tai huonosti) käymään kuin 20 asteen pakkasella, käsittämätöntä.
edit... vika korjattu, vikana oli huonot letkut.
Viimeksi muokannut EscMk3, 19.4.2006 16:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
hiksi
vika lienee tosiaan siinä ryypyssä, joka voi olla nyt esim puoleksi päällä ja näin ollen ei auta aamukäynärissä, mutta näkyy selvästi kulutuksessa.
Mutta, on tässä niinkin käynyt että bensan syönti humpsahti mulla yhtääkkiä n.12 - 15l/100km, ja eipä menny ku muuan päivä, nii auto ei silloin kulkenut enää kuin kaasu pohjassa, ja puski todella näyttävät "dollari" savut rööristä pihalle. Tuolloin en kaasarista juuri mitään ymmärtänyt, mutta vaihdoin kaasarin "hatun" eli yläosan kaasarista toiseen vastaavaan ja vika korjaantu sillä...
syy yllä olevaan voi olla rikkoutunut neulaventtiili ja kaasari tulvi, taikka yksinkertainen tukos kaasarissa, autosta oli silloin otettu oikeanpuoleinen muovinen kurakaari lokarista pois ja tuo ilmanottohan on samassa paikassa, nii oli sitte ilman otto putki ihan täynnä hiekkaa ja multaa, että selvä homma vaan... ilman putsari oli kohtuu likainen(joka voi myös lisätä kulutusta)...
mutta, mikäli pakokaasutesteissä ei mitään hämää ollu niin silloin voisi olettaa vian olevan yksistään tuossa ryypyssä ja siihen liittyvissä vempaimissa(esmes, pull-down rasia)
vika lienee tosiaan siinä ryypyssä, joka voi olla nyt esim puoleksi päällä ja näin ollen ei auta aamukäynärissä, mutta näkyy selvästi kulutuksessa.
Mutta, on tässä niinkin käynyt että bensan syönti humpsahti mulla yhtääkkiä n.12 - 15l/100km, ja eipä menny ku muuan päivä, nii auto ei silloin kulkenut enää kuin kaasu pohjassa, ja puski todella näyttävät "dollari" savut rööristä pihalle. Tuolloin en kaasarista juuri mitään ymmärtänyt, mutta vaihdoin kaasarin "hatun" eli yläosan kaasarista toiseen vastaavaan ja vika korjaantu sillä...
syy yllä olevaan voi olla rikkoutunut neulaventtiili ja kaasari tulvi, taikka yksinkertainen tukos kaasarissa, autosta oli silloin otettu oikeanpuoleinen muovinen kurakaari lokarista pois ja tuo ilmanottohan on samassa paikassa, nii oli sitte ilman otto putki ihan täynnä hiekkaa ja multaa, että selvä homma vaan... ilman putsari oli kohtuu likainen(joka voi myös lisätä kulutusta)...
mutta, mikäli pakokaasutesteissä ei mitään hämää ollu niin silloin voisi olettaa vian olevan yksistään tuossa ryypyssä ja siihen liittyvissä vempaimissa(esmes, pull-down rasia)
Mites ootte saanu säädettyä noi päästöarvot? Eilen ruuvailin mittarin kanssa pierburggia ja millään en päässyt varsinkaan HC arvossa 700 alemmas ilman, että CO2 pomppas 6% prosenttiin.
Taisin jättää arvot HC 750 ja CO2 0,6 @ 850rpm
Oliskohan tulppien vaihtamisesta apua?
Löysin jotain vanhoja kuitteja tuosta vehkeestä niin arvot oli HC 150 ja CO2 0,3 @ 950rpm
Taisin jättää arvot HC 750 ja CO2 0,6 @ 850rpm
Oliskohan tulppien vaihtamisesta apua?
Löysin jotain vanhoja kuitteja tuosta vehkeestä niin arvot oli HC 150 ja CO2 0,3 @ 950rpm
pari vuotta sitte mulla oli mk2 golf ja pierpurkki kaasari ei saanu päästöjä millään kohalleen ja tyhjä käynti oli noin 2500rpm.. korjasin silleen että ostin weberin korvaus kaasarin ja meni päästöt heti lläpi ja tyhjäkäynti tippui 700rpm...
Kylläpä onki oikea pierburgin korjaus sarja :)
sitä tietenki vaan että kyllä nuo päästöt saa kuntoon pierpurkissa 50 - 80 eurolla 400-500 euron weberin sijaan
mistäs weberi noi halval, onko malli se DGV, mikä on myynnissä mm. freetechnicssilllä (http://www.freetechnics.fi/)
Ongelma oli että tyhjäkäynnillä auto nyki ja sai liikaa pensaa.
Sitten kaasarin takaa tulee yksi paineletku joka menee ilmanputsariin siinä oli joku pieni "laatikko" josta lähtee toinen johto.
Nyppäsin pois se joka tulee kaasarin takaa niin tyhjäkäynti nousi 1200 ja kulutus laski.
Mistä saisi säädettyä käyntiä alemma???
Ja mistä uusi pieni poksi sinne ilmanputsarin sisälle jos tossa on jotain vikaa?
Ja voiskos joku abmin vähän siistiä tätä saittia ja poistella kaikkee kun rupee olee niin paljon kaikkee tekstiä että ei meinaa löytää mitään järkevää :)
Sitten kaasarin takaa tulee yksi paineletku joka menee ilmanputsariin siinä oli joku pieni "laatikko" josta lähtee toinen johto.
Nyppäsin pois se joka tulee kaasarin takaa niin tyhjäkäynti nousi 1200 ja kulutus laski.
Mistä saisi säädettyä käyntiä alemma???
Ja mistä uusi pieni poksi sinne ilmanputsarin sisälle jos tossa on jotain vikaa?
Ja voiskos joku abmin vähän siistiä tätä saittia ja poistella kaikkee kun rupee olee niin paljon kaikkee tekstiä että ei meinaa löytää mitään järkevää :)
Tarkoitatko sitä elementtiä jonne menee 2 letkua? Jos tarkoitat tuota, niin se ohjaa imuilman suunnanvaihtoläppää (kylmä/lämmin imuilma) eikä vaikuta itse kaasarin toimintaan mitenkään. Jos letkun irrottaminen korjaa käyntiä, on vika ihan varmasti jossain muualla :)Ja mistä uusi pieni poksi sinne ilmanputsarin sisälle jos tossa on jotain vikaa?
Edit: Jos se kaasarille menevä letku on irti eikä tulpattuna, kone imee ilmaa suoraan imusarjaan siitä letkusta. Se kun menee suoraan kaasuläpän alle.
Kyllä sitä mä tarkotan. jaa että vika ei oo siinä meinaa vaan tukehtua heti kun sen löy kiinni :D
ja kun mulla oli tukittu se yks letku sillä haulella niin olisko ollu six että kun antaa kaasua niin imasee heti sisään ton tapin tosta osa 40 sisään ja kestää tulla ulos ?
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html
ja kun mulla oli tukittu se yks letku sillä haulella niin olisko ollu six että kun antaa kaasua niin imasee heti sisään ton tapin tosta osa 40 sisään ja kestää tulla ulos ?
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html
Tarkoitatko sitä elementtiä jonne menee 2 letkua? Jos tarkoitat tuota, niin se ohjaa imuilman suunnanvaihtoläppää (kylmä/lämmin imuilma) eikä vaikuta itse kaasarin toimintaan mitenkään.
tottakai se vaikuttaa kaasarin toimintaan, kaasari saa lisää ilmaa, joten seos muuttuu <-- tuo voi viitata jonkin laiseen tukokseen kaasarissa, tai säätö häikkään (jos on tullu räpellettyä kaasaria). ja tuo tuokos sitten jossain ilmanottopuolella (missä sitten lieneekin tuossa paskapurkissa)
ja sit toi osa 40. Sen tappi kuuluu silloin mennä sisään päin kun suorittaa moottorijarrutuksen, sen voi testata laitamalla kuminauha sen tapin juureen silloin kun kone on sammuksissa, sitten kone käymään ja tarkastaa ettei jo ole jotain liikettä tapahtunut (liikkeen huomaa, mikäli kumi on siirtynyt paikaltaan), jos ei niin sitte rundille ja kunnon moottor jarrutus ja takas pihaan ja tarkastamaan onko kanki liikkunut.
No juuri tuota yritin selittää. Tarkoitin lähinnä sitä, ettei sillä ilmanputsarikotelossa olevalla mötikällä ole vaikutusta kaasarin toimintaan.tottakai se vaikuttaa kaasarin toimintaan, kaasari saa lisää ilmaa, joten seos muuttuu <-- tuo voi viitata jonkin laiseen tukokseen kaasarissa, tai säätö häikkään (jos on tullu räpellettyä kaasaria). ja tuo tuokos sitten jossain ilmanottopuolella (missä sitten lieneekin tuossa paskapurkissa)
'86 Polo 1.3 kaasari ja ongelmat..
Juups, elikkäs.. öljynvaihdon jälkeen ilmentynyt seuraavanlaisia ongelmia: tyhjäkäynti on epätasainen ja putki papattaa, kylmällä koneella ei jaksa edes pysyä käynnissä (esim. aamulla startatessa) ja kuumallakin käynti on sellaista henkihievereissä taistelua. Ennen öljynvaihtoa kone kävi kuitenkin tasaisesti. Lisäksi on ilmentynyt outoa vatkaamista, kun päästää kaasun ja antaa auton rullata kaasutta ja kytkin ylhäällä - tätäkään ei ennen ollut. Ryypyssä on aina tainnut olla jokin vika, kun ei talvella mitenkään tahtonut pysyä käynnissä ilman kaasua kylmänä.
Autoon juuri vaihdettu uutta osaa: syyläri, lämminilmaputki, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä sekä hall-anturi.. kuitenkin vasta öljynvaihdon jälkeen alkoivat nämä uusimmat ongelmat, eivät kuitenkaan kai liity öljyihin...? Olisi kiva jos joku osaisi auttaa.. olisiko tyhjäkäynnissä esim. säätämisen tarvetta?
Kaasuttaessa mitään nykimistä ei siis ilmene ja eteenpäin auto liikkuukin paremmin kuin koskaan..
Autoon juuri vaihdettu uutta osaa: syyläri, lämminilmaputki, tulpat, tulpanjohdot, virranjakajan kansi ja pyörijä sekä hall-anturi.. kuitenkin vasta öljynvaihdon jälkeen alkoivat nämä uusimmat ongelmat, eivät kuitenkaan kai liity öljyihin...? Olisi kiva jos joku osaisi auttaa.. olisiko tyhjäkäynnissä esim. säätämisen tarvetta?
Kaasuttaessa mitään nykimistä ei siis ilmene ja eteenpäin auto liikkuukin paremmin kuin koskaan..
kuskin puolella vesikaukalon alla on 15x15x5cm kokoinen tietokoneboksi. Yleensä auto on tuolloin vähäpäästöinen, eli putkistossa on luultavasti myös katalysaattori.
mulla on 89 passatti eikä siinä ole kattia :D ei ole vanhana diesel miehenä paljoa kokemuksia näistä bensavehkeistä..tyhjäkäynti on sellaista pientä seilaamista kylmänä. lämpimänä käy ihan normaalisti. :)
On tullu tossa kikkailtua ton oman pierburgin kanssa ja vois laittaa jotain kokemuksia ja muutaman kysymyksenkin.
Eli vahatermostaatin toimivuuden voi testata kätevästi antamalla lisä lämpöä vahatermariin esim. kuumailmapuhaltimella. Jos kierrokset alkaa putoamaan johtuu korkeat kierrokset veden kierto häiriöstä.
Imusarjan tiivisteeseen kuuluu kuminen tiiviterengas joka pahimmassa tapauksessa on ajan myötä turvonnut täysin umpeen ja näin ryyppy ja vahatermari ei saa riittävästi lämpöä. Paskamainen vaihdettava, mutta kannattaa.
Muistetaan lämmittää sitä termaria kuitenkin varoen varsinkin jos se on muovirunkoinen.
Mittailin myös vahatermostaatin kotelon lämpöä ennen kuin korjasin edellä mainitun vian. lämpöä oli kovan ajon jälkee vain 60 astetta. Nyt kotelo on huomattavasti kuumempi. Yritän huomenna mitata paljonko lämpö on kun vedenkierto on kunnossa.
Nyt on kierrokset alhaalla jopa liiaksikin, koska laturia kuormitettaessa alkaa joutokäynti hiukan seilaamaan. Valot yms. laitteiden olessa pois päältä käy kone nätisti.
Kysymys kuuluukin että saako joutokäyntiä mitenkään säädettyä esim. ensiökurkun läpää avaamalla jostain ruuvvista?
Toinen ongelma on korkeahko kulutus, johtuuko vaan nelilovisesta laatikosta?
Vai voiko vikaa olla esim. osakaasurikastimessa? Tirtääkö kukaan konstia millä tutkia osakaasurikastimen toimivuus.
Sitten vielä vähän ohi aiheen eli onko vauhtipyörässä ajoitus merkki se iso lovi? Täällä oli joskus kuvakin niistä merkeistä, mutta ei ainakaan tossa mun 1.6 koneessa ole samanlaisia merkkejä?
edit: Mittasin sen termarikotelon ja ryypyn lämmön nyt kun vesi kiertää, oli 80 astetta.
Eli vahatermostaatin toimivuuden voi testata kätevästi antamalla lisä lämpöä vahatermariin esim. kuumailmapuhaltimella. Jos kierrokset alkaa putoamaan johtuu korkeat kierrokset veden kierto häiriöstä.
Imusarjan tiivisteeseen kuuluu kuminen tiiviterengas joka pahimmassa tapauksessa on ajan myötä turvonnut täysin umpeen ja näin ryyppy ja vahatermari ei saa riittävästi lämpöä. Paskamainen vaihdettava, mutta kannattaa.
Muistetaan lämmittää sitä termaria kuitenkin varoen varsinkin jos se on muovirunkoinen.
Mittailin myös vahatermostaatin kotelon lämpöä ennen kuin korjasin edellä mainitun vian. lämpöä oli kovan ajon jälkee vain 60 astetta. Nyt kotelo on huomattavasti kuumempi. Yritän huomenna mitata paljonko lämpö on kun vedenkierto on kunnossa.
Nyt on kierrokset alhaalla jopa liiaksikin, koska laturia kuormitettaessa alkaa joutokäynti hiukan seilaamaan. Valot yms. laitteiden olessa pois päältä käy kone nätisti.
Kysymys kuuluukin että saako joutokäyntiä mitenkään säädettyä esim. ensiökurkun läpää avaamalla jostain ruuvvista?
Toinen ongelma on korkeahko kulutus, johtuuko vaan nelilovisesta laatikosta?
Vai voiko vikaa olla esim. osakaasurikastimessa? Tirtääkö kukaan konstia millä tutkia osakaasurikastimen toimivuus.
Sitten vielä vähän ohi aiheen eli onko vauhtipyörässä ajoitus merkki se iso lovi? Täällä oli joskus kuvakin niistä merkeistä, mutta ei ainakaan tossa mun 1.6 koneessa ole samanlaisia merkkejä?
edit: Mittasin sen termarikotelon ja ryypyn lämmön nyt kun vesi kiertää, oli 80 astetta.
Viimeksi muokannut Ves_ku, 21.7.2006 17:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pierupurkki 2e-e nykäisee aina sillon tällön, on sen ominaisuus, kun sillä käytetään konetta todella laihalla seoksella, ja säädöt ei aina ehdi mukaan...
Mutta tarkasta ensin kaikki alipaineletkut (uusi ne) ja tarkasta ettei jakajan alipainekello vuoda... Myös kaasarin etupuolella on pari alipainehimmeliä, katso ne...
Myös kaasarin kumijalka tarkastettava + imusarjan ja kannen välinen tiiviste (ruiski tenua tai brake cleaneria Imusarjan juureen. Muista ! pakosarja alla!!!)
Katso kaasarilta venakopalle tuleva sähköjohto, voi olla huono. Tämä on maajohto. Toimii myös köyhänä ajonestona... (ei tarvi Ikeaan tms. lähteä, pitää korjata autoa....)
Mittaa kaasuläpän asentotunnistin, ettei siellä ole katkoksia -> pala irti ja ihan yleismittarilla... Maksaa sitte 490e tiskillä, ja saa joskus tai jouluna. Varovaisuutta noudattaen...
Myös "ryyppymoottori" kannattaa tutkailla ->pashaa, jumitusta jne. Ideana on se että sotket kaasun pohjaan, masiina heittää vähän ryyppyä päälle, kun seos on rikas, lambdalta tulee tieto laihentaa seosta jne. Kaasarissa ei ole erillistä kiihdytyspumppua...
Ja kaikki liittimet putsattu contac cleanerilla ei crc:llä!
Kaasarin takana on (lämpö?) antura (2johtoa) suoraan kaasarin rungossa, voi olla hapettumaa alla.
Ja sähköjohdothan on sitte myös tarkastettu konehuoneesta.... Kuin myös tietokoneboksin maadoitus...
Viimeisenä sitten lambda voi olla sökö, ei välttämättä toimi millään b-tema mallilla...
Ja kaasarissa on yksi säätöruuvi josta säädetään nopeiden kierrosten seosta. Ei sitte mennä ite pyörittään sitä, siitä tulee ongelmia. Ruuvi löytyy kaasarin ns. jalasta...
Nämä pikku askareet suoritettuasi alkaa dieselöinti tuntumaan järkevältä vaihtoehdolta... Ja ruiskupumpun toiminta tuntuu yksinkertaiselta verrattuna tähän "kaasariin"
p.s. Ilmeisesti Isä Adolf on pitkävihainen...
Mutta tarkasta ensin kaikki alipaineletkut (uusi ne) ja tarkasta ettei jakajan alipainekello vuoda... Myös kaasarin etupuolella on pari alipainehimmeliä, katso ne...
Myös kaasarin kumijalka tarkastettava + imusarjan ja kannen välinen tiiviste (ruiski tenua tai brake cleaneria Imusarjan juureen. Muista ! pakosarja alla!!!)
Katso kaasarilta venakopalle tuleva sähköjohto, voi olla huono. Tämä on maajohto. Toimii myös köyhänä ajonestona... (ei tarvi Ikeaan tms. lähteä, pitää korjata autoa....)
Mittaa kaasuläpän asentotunnistin, ettei siellä ole katkoksia -> pala irti ja ihan yleismittarilla... Maksaa sitte 490e tiskillä, ja saa joskus tai jouluna. Varovaisuutta noudattaen...
Myös "ryyppymoottori" kannattaa tutkailla ->pashaa, jumitusta jne. Ideana on se että sotket kaasun pohjaan, masiina heittää vähän ryyppyä päälle, kun seos on rikas, lambdalta tulee tieto laihentaa seosta jne. Kaasarissa ei ole erillistä kiihdytyspumppua...
Ja kaikki liittimet putsattu contac cleanerilla ei crc:llä!
Kaasarin takana on (lämpö?) antura (2johtoa) suoraan kaasarin rungossa, voi olla hapettumaa alla.
Ja sähköjohdothan on sitte myös tarkastettu konehuoneesta.... Kuin myös tietokoneboksin maadoitus...
Viimeisenä sitten lambda voi olla sökö, ei välttämättä toimi millään b-tema mallilla...
Ja kaasarissa on yksi säätöruuvi josta säädetään nopeiden kierrosten seosta. Ei sitte mennä ite pyörittään sitä, siitä tulee ongelmia. Ruuvi löytyy kaasarin ns. jalasta...
Nämä pikku askareet suoritettuasi alkaa dieselöinti tuntumaan järkevältä vaihtoehdolta... Ja ruiskupumpun toiminta tuntuu yksinkertaiselta verrattuna tähän "kaasariin"
p.s. Ilmeisesti Isä Adolf on pitkävihainen...
Tuossa kulkineessani on ollut kaksi 2e-e -yksilöä imusarjan jatkeena, eikä kummankaan kanssa ole ilmennyt nykimistä. Joskus todella satunnaisesti on muutama terävämpi nykäisy ilmennyt, mutta vain hetkellisesti. Vastaavaa saattaa ilmetä korkeintaan muutaman kerran vuodessa, en siis pitäisi oiretta ominaisuutena.Pierupurkki 2e-e nykäisee aina sillon tällön, on sen ominaisuus, kun sillä käytetään konetta todella laihalla seoksella, ja säädöt ei aina ehdi mukaan...
Ainoa "ominaisuus" tuntuisi olevan se, että kun kiihdytän kaasu pohjassa ja hitaasti nostan kaasua, veto laimenee hetkeksi. Ei tuota oikein nykäykseksi voi nimittää, sen verran pehmeä ilmiö on. Samaa on ilmennyt molemmilla kokeilemistani kaasareista.
Voisin veikata, että tällä on jotain tekemistä kakkoskurkun sulkeutumisen kanssa. Kaasuläppien vivustossahan on muovinen kitkapala, joka ajan mittaan kuluu aika pahasti. Tällöin ykkös- ja kakkoskurkun välinen toiminta hieman muuttuu. Mutua tosin tämäkin...
Edit: Sikäli hieno peli tämä 2e-e, että tänään tankatessa laskeskelin bensaa menneen peräti 6,2l/100km :)
Edit2: Jos 2e-e todella kenkkuilee, suosittelen ostamaan toimivan yksilön jostain myyntifoorumilta tai ebaysta. Hinta pyörii siinä satasen korvilla.
Edit3:
Tuo on lämpökytkin, joka ohjaa jäähdyttimen puhaltimen jälkikäyntiä virtojen sammutuksen jälkeen. Varsinainen elektroniikkaboksin lämpöanturi on ylävesiletkussa, väriltään sininen. Lisäksi imusarjassa on myös sininen lämpöanturi, tuon vaikutusta ei kukaan tunnu tietävän. Saattaa liittyä ryyppyn ohjaukseen.Kaasarin takana on (lämpö?) antura (2johtoa) suoraan kaasarin rungossa, voi olla hapettumaa alla.
Minkäslaisiin kulutuksiin tollasella 1.6 koneisella golffilla pitäs päästä? Ja se kaasarihan on 2e2.
Menee tällä hetkellä jotain 8.5 litraa sataselle ja se on ainakin mun mielestä liikaa. Pitäsköhän kokeilla se 5v-laatikon vaihto kun sellanenkin olis ylimääräisenä.
edit: kaasarin tyyppi oikein.
Menee tällä hetkellä jotain 8.5 litraa sataselle ja se on ainakin mun mielestä liikaa. Pitäsköhän kokeilla se 5v-laatikon vaihto kun sellanenkin olis ylimääräisenä.
edit: kaasarin tyyppi oikein.
Viimeksi muokannut Ves_ku, 21.7.2006 17:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
^Ilmeisesti tuo on kuitenkin 2e2? Kyllähän sillä varmastikin alle 7 litran pitäisi päästä, riippuu toki vähän ajotyylistä ja siitä missä ajaa. Myös 4-vaihteinen laatikko nostaanee jonkin verran kulutusta varsinkin maantieajossa.
Mulla tuo 6,2l kulutus on ajettu päasiassa maantiellä. Motaria noin 10%, 80-100km/h aluetta noin 80% ja loput 50-60km/h aluetta, tuosta osa taajamaa. Samaan saattanee päästä myös 2e2:lla, ei tuon 2e-e:n pitäisi konetta paljoa laihemmalla käyttää, katalysaattorikin vaatii aina sopivan "rikkaan" seoksen toimiakseen kunnolla.
Edit: Yli seiskan en ole saanut kulutusta edes talven pahimmilla pakkasilla, alle kuuden päsee jos oikein pihistelee.
Mulla tuo 6,2l kulutus on ajettu päasiassa maantiellä. Motaria noin 10%, 80-100km/h aluetta noin 80% ja loput 50-60km/h aluetta, tuosta osa taajamaa. Samaan saattanee päästä myös 2e2:lla, ei tuon 2e-e:n pitäisi konetta paljoa laihemmalla käyttää, katalysaattorikin vaatii aina sopivan "rikkaan" seoksen toimiakseen kunnolla.
Edit: Yli seiskan en ole saanut kulutusta edes talven pahimmilla pakkasilla, alle kuuden päsee jos oikein pihistelee.
mikähän voisi olla vikana, kun saa lämpimänä sahata pitkään käyntiin. sitten ajossa nykii 2000-2100 rpm kohalla. ei ota kierroksia, eikä oikein jaksa vetää. ja välillä nykäsee -> pelaa vähän aikaa normaalisti, sitten nykäsee uudestaan ja taas on tehot hukassa. mistähän voisi alkaa ettimään vikaa? auto on vm 86 golf 1.6 koneella.
Täytyy käyttää toi vielä oikein mittarissa säädettävänä niin katotaan mitä kulutus sitten on.
Vaikuttaako tossa kaasarityypissä muuten ilmaruuvi koko käynti alueeseen vai pelkästään joutokäyntiin?
Ja edelleen ideoita mistä säätää tyhjäkäyntiä ihan hitusen korkeemmalle? Ei oo nimittäin paljosta kiinni.
Vaikuttaako tossa kaasarityypissä muuten ilmaruuvi koko käynti alueeseen vai pelkästään joutokäyntiin?
Ja edelleen ideoita mistä säätää tyhjäkäyntiä ihan hitusen korkeemmalle? Ei oo nimittäin paljosta kiinni.
En löytänyt vastaavaa juttua mistään.
Kokeilin tässä pari vuotta seissyttä kakkakopppaa, misä on Piergburgin(?) kaasari. Iski suunnaton vedenpaisumus siten, että kaasarin ylhäältäpäin katsottuna kurkkujen vierestä olevista reistä pulppusi, kurkuista meni vettä niagaran putouksena koneeseen. Kone ei jaksanut käydä enää ohennetulla seoksella.
Onko vastaavaa vikaa muilta löytynyt?
Kokeilin tässä pari vuotta seissyttä kakkakopppaa, misä on Piergburgin(?) kaasari. Iski suunnaton vedenpaisumus siten, että kaasarin ylhäältäpäin katsottuna kurkkujen vierestä olevista reistä pulppusi, kurkuista meni vettä niagaran putouksena koneeseen. Kone ei jaksanut käydä enää ohennetulla seoksella.
Onko vastaavaa vikaa muilta löytynyt?
-
- -
- Viestit: 16
- Liittynyt: 29.6.2006 8:00
Moottori tukehtuu kaasu pohjassa
Eli haluaisin ratkaisuja seuraavanlaiseen ongelmaan (kaasutin Pierpurg 2e2):
Kylmäkäynnistyksen jälkeen auto jää käymään nätisti tyhjäkäyntiä mutta kun kaasupolkimen painaa nopeasti täysin pohjaan niin kone meinaa sammua. Normaalisti kaasua painettaessa toiminta on ok. Lämpimällä koneella ilmiö on lievempi.
Eli haluaisin ratkaisuja seuraavanlaiseen ongelmaan (kaasutin Pierpurg 2e2):
Kylmäkäynnistyksen jälkeen auto jää käymään nätisti tyhjäkäyntiä mutta kun kaasupolkimen painaa nopeasti täysin pohjaan niin kone meinaa sammua. Normaalisti kaasua painettaessa toiminta on ok. Lämpimällä koneella ilmiö on lievempi.
Pull-down rasian viallinen toiminta voi aiheuttaa ton... tai sitten 20 - 50 muuta syytä, mutta tarkasta tuo pulldown, ettei se ole mennyt kalvopuhki, sitten myös ne hienot alipaineletkut ettei niissä ole murtumia tai muita vuotoa aiheuttavia kohtia... myös kaasarin ja imusarjan välinen kumilaippa kannattaa tarkastaa...
Voi kilin v.ttu.
Toi muijan käyttö p.ska hyyty taas. Nyt lähtee järki. V.TTU! Toi s....nan pierburg 2e-e ja kaikki siihen liittyvä.
Ensin katsastukseen, päästöt seinillä. Pura, kokoa, taistele, mittaa jne. Uusi lambda ja katti.
Päästöt ok. Muutama kuukausi, ei tyhjäkäyntiä. Uusi tyhjäkäynti "moottori". Toimii.
Kohta häviää motarilla vedot, käynti päin seiniä, putki aivan punainen, käy 1-4:llä, aivan miten sattuu. Katista romut takapöntössä, putki kuulostaa helistimeltä ja lambdasta puolet sulanu. Hienoa!
Vikana oli virranjakaja, sytytys taitaa olla hall-anturilla (ducellier). No Bosch- jakaja paikalleen, voi v... väärät päät johdoissa... pikkusen työstöä kanteen ja D:n kansi menee B:n jakajaan...
Nyt tekee sellaista että välillä tuntuu että vedot häviää, aivan kuin painaisi jarrua, hieman kaasua ja taas mennään. Eli ei kestä ns.pintakaasua. Bensaa haukkaa noin 9-10L/100km kaupungissa.
Olisko kellään ideoita ton risan suhteen???
Kohta nykäsen koko paskan suohon jos toi ei ala toimimaan.
Ja ostan osamaksulla Ooppelin.
Toi muijan käyttö p.ska hyyty taas. Nyt lähtee järki. V.TTU! Toi s....nan pierburg 2e-e ja kaikki siihen liittyvä.
Ensin katsastukseen, päästöt seinillä. Pura, kokoa, taistele, mittaa jne. Uusi lambda ja katti.
Päästöt ok. Muutama kuukausi, ei tyhjäkäyntiä. Uusi tyhjäkäynti "moottori". Toimii.
Kohta häviää motarilla vedot, käynti päin seiniä, putki aivan punainen, käy 1-4:llä, aivan miten sattuu. Katista romut takapöntössä, putki kuulostaa helistimeltä ja lambdasta puolet sulanu. Hienoa!
Vikana oli virranjakaja, sytytys taitaa olla hall-anturilla (ducellier). No Bosch- jakaja paikalleen, voi v... väärät päät johdoissa... pikkusen työstöä kanteen ja D:n kansi menee B:n jakajaan...
Nyt tekee sellaista että välillä tuntuu että vedot häviää, aivan kuin painaisi jarrua, hieman kaasua ja taas mennään. Eli ei kestä ns.pintakaasua. Bensaa haukkaa noin 9-10L/100km kaupungissa.
Olisko kellään ideoita ton risan suhteen???
Kohta nykäsen koko paskan suohon jos toi ei ala toimimaan.
Ja ostan osamaksulla Ooppelin.
Nuo vakiotarkistukset, eli alipaineletkujen ja sähköjohtojen kunto sekä kaasarin alla olevan kumilaipan kunto. Myös sytkän ajoitus kannattaa tarkistaa. Jos vehje kerran ajoittain toimii, luultavasti jossain on kosketushäiriö.
Helpoimmalla saattaa päästä etsimällä varaosakaasarin sen nykyisen tilalle.
Noista edellisistä vioista: Turha syyttää Pierburgia jos sytytyspuolen vika rikkoo katalysaattorin. Jos sytytys pätkii pahasti, ei ajoa jatketa, sillä katalysaattori ei kestä palamatonta bensaa (saattaa syttyä katissa). Myöskään lambda-anturi ei bensasta tykkää.
Helpoimmalla saattaa päästä etsimällä varaosakaasarin sen nykyisen tilalle.
Noista edellisistä vioista: Turha syyttää Pierburgia jos sytytyspuolen vika rikkoo katalysaattorin. Jos sytytys pätkii pahasti, ei ajoa jatketa, sillä katalysaattori ei kestä palamatonta bensaa (saattaa syttyä katissa). Myöskään lambda-anturi ei bensasta tykkää.
Kylläpä nämä kaikki on tarkastettu. Mistään ei löytynyt katkosta, laippa on ehjä, imusarjan tiiviste ei vuoda, kaasari + 3 vara on purettu ja osista valittu parhaimmat. Kasattu uusilla tiivisteillä ja läppäakselien tiiveys tarkastettu. Boxi ei anna vikakoodia. Koneessa puristukset normaalit, pakosarja ehjä. Syttykartta normaali. Tässä tämmöinen pieni projekti minkä on pystynyt korjaamotyökaluilla työmaallansa tekemään.
Tiedän myös että sytkäongelmat tuhoaa katalysaattorin ja lambdan. Niitä saa asiakkaille sillointällöin selittää / vääntää rautalangasta. Mutta aina ei voi pysähtyä, tässä tapauksessa Tre- Nokia väli, työmaan kohdalla, ns. neljän ruuhka.
Tässä vaan alkaa normi rasvanäpiltä (ei vag-asentaja) loppumaan konstit, ja Vw huollon kolleega on nostanut kädet pystyyn.
Huomenna väännän adapterin weberille ja kaavin loput kennon osat katista mäkeen. Katsastukseen saan päästöt oikeilla säädöillä, tulpilla ja polttoaineseoksella. Ajo- ja käyttösäädöt ovat asia erikseen... (Asia mietittävänä vasta 11kk kuluttua)
Tiedän myös että sytkäongelmat tuhoaa katalysaattorin ja lambdan. Niitä saa asiakkaille sillointällöin selittää / vääntää rautalangasta. Mutta aina ei voi pysähtyä, tässä tapauksessa Tre- Nokia väli, työmaan kohdalla, ns. neljän ruuhka.
Tässä vaan alkaa normi rasvanäpiltä (ei vag-asentaja) loppumaan konstit, ja Vw huollon kolleega on nostanut kädet pystyyn.
Huomenna väännän adapterin weberille ja kaavin loput kennon osat katista mäkeen. Katsastukseen saan päästöt oikeilla säädöillä, tulpilla ja polttoaineseoksella. Ajo- ja käyttösäädöt ovat asia erikseen... (Asia mietittävänä vasta 11kk kuluttua)
Taitaa isä-Adolf olla pitkävihainen...
Mahdollinen vikapaikka voi olla enää boxi. Vaikka ei anna vikakoodia, siellä voi olla jotain mätää...
Olen törmännyt tilanteeseen jossa PSA-yhtymän tuote antoi 53 vikakoodia. Vika löytyi lopulta sulakerasian pohjasta/ valosummerista... Kyllä sähkö on "kivaa".
p.s. weber paikallaan. Toimii. Tuntuu jopa "tehokkaalta".
Mahdollinen vikapaikka voi olla enää boxi. Vaikka ei anna vikakoodia, siellä voi olla jotain mätää...
Olen törmännyt tilanteeseen jossa PSA-yhtymän tuote antoi 53 vikakoodia. Vika löytyi lopulta sulakerasian pohjasta/ valosummerista... Kyllä sähkö on "kivaa".
p.s. weber paikallaan. Toimii. Tuntuu jopa "tehokkaalta".
Oon tossa kuullut vähän ristiriitaista tietoa liittyen 2e-e:n. Yhen paikallisen huoltamon asentaja väitti kiven kovaan että se on 1-pisteruisku ja että jos autossa on katti ja lambda ni silloin siinä on ruisku ja oon kuullu samaa muualtakin. Mutta kutsutaan sitä myös tietokone ohjatuksi kaasariksikin, eli kumpi on enemmän oikein vai onko se kumpaakin...?
Sattuisko kenellään olemaan tietoa mikä on vialla 2E2 kaasarissa, joka siis on 1.6 Golffissa. Eli, jos lämpöä on pihalla noin 15 astetta tai vähemmän niin noin parin kilometrin ajon jälkeen vaikka kaasun nostaa pois niin kierrokset eivät laske ollenkaan, vaan ne lähtevät nousemaan kohti 3000 rpm ja sitten jää siihen. Yleensä kierrokset palaa normaalitasolle, kun lämmöt nousevat tasan puoleenväliin. Vaikka olisikin autolla ajanut menemään kymmeniä kilometrejä ongelmitta niin jossain kiihdytyksessä kierrokset saattavat jäädä korkealle. Ja jollonkin kun ajelee vaikkapa tyhjäkäynnillä kakkosvaihteella kun kierrokset ovat 3 tonnissa niin yhtäkkiä kierrokset saattavat palata normaali tasolle. Kaikki letkut pitäisi olla ok ja testasin vaihtaa toisesta kaasarista vahatermostaatinkin tuloksetta.
Jos tämä ongelma ratkeaisi niin olisin todella kiitollinen!
Jos tämä ongelma ratkeaisi niin olisin todella kiitollinen!
Kyllä sitä pitää omastakin Pierupurkista kysyä.
Eli kyseessä 2E3 ja ongelma on kylmä käynnistys. Tuntuu, että kuultujen perusteella muilla lähtee virta-avainta näyttämällä kylmänä käyntiin. Itsellä pitää pumpata kaasua ennen käynnistystä, että n. 4s päästä lähtee käyntii-->ryyppy ei mene kunnolla päälle-->ja pitää painaa kaasua, ettei sammu.
Jos ei koskekkaan kaasupolkimeen, niin saa startata ainakin 7s-->lähtee käyntiin ja kierrokset nousee korkealle, eli ryyppy rupeaa toimimaan.
Koitin nostaa nyt kylmäkierroksia korkeammalle, jos auttaisi. Mutta eipä taida... Yksi vika voisi ollam että autom.ryypyn jouset eivät jaksa kääntää sitä läppää kurukun eteen kunnolla kiinni asti. Vai vaikuttaako jos se on n. 1mm auki?
Eli kyseessä 2E3 ja ongelma on kylmä käynnistys. Tuntuu, että kuultujen perusteella muilla lähtee virta-avainta näyttämällä kylmänä käyntiin. Itsellä pitää pumpata kaasua ennen käynnistystä, että n. 4s päästä lähtee käyntii-->ryyppy ei mene kunnolla päälle-->ja pitää painaa kaasua, ettei sammu.
Jos ei koskekkaan kaasupolkimeen, niin saa startata ainakin 7s-->lähtee käyntiin ja kierrokset nousee korkealle, eli ryyppy rupeaa toimimaan.
Koitin nostaa nyt kylmäkierroksia korkeammalle, jos auttaisi. Mutta eipä taida... Yksi vika voisi ollam että autom.ryypyn jouset eivät jaksa kääntää sitä läppää kurukun eteen kunnolla kiinni asti. Vai vaikuttaako jos se on n. 1mm auki?
kupukka: itsellä hiukan samaa ongelmaa... vaihdoin ne pari alipaineletkun pätkää, mitä tuosta 2e3:sta löytyy ja uusin kiihdytyspumpun, nyt toimii taas.
Jossain pajalla oli myös fiksusti jostain kummallisesta syystä ohitettu se välisäiliö kokonaan, eli bensaletku meni suoraan pumpulta kaasarille. Pistin sen sitten oikeaoppisesti kiertämään säiliön kautta paluuletkuineen kaikkineen, eikä siinä systeemissä ainakaan mitään vikaa ole. Varmaan starttaa nopeamminkin kun saa suoraan siitä säiliöstä bensaa, eikä tarvi tankista saakka imeskellä.
Voit tarkastaa sen ryypyn aukeaman parhaiten 2mm poranterällä. Eli otat sen ryyppypaketin irti ja väännät sitä sekä kaasuvipua niin, että se on siinä nokan korkeimmassa kohdassa. Sen jälkeen ruuvarilla tms. työnnät siinä kaasarin etuyläkulmassa olevaa pyöreässä kolossa olevaa tankoa sisäänpäin, pohjaan asti. Ryyppyläpän avautuma pitäisi tällöin olla suurinpiirtein se 2mm (eli sen poranterän verran).
Jossain pajalla oli myös fiksusti jostain kummallisesta syystä ohitettu se välisäiliö kokonaan, eli bensaletku meni suoraan pumpulta kaasarille. Pistin sen sitten oikeaoppisesti kiertämään säiliön kautta paluuletkuineen kaikkineen, eikä siinä systeemissä ainakaan mitään vikaa ole. Varmaan starttaa nopeamminkin kun saa suoraan siitä säiliöstä bensaa, eikä tarvi tankista saakka imeskellä.
Voit tarkastaa sen ryypyn aukeaman parhaiten 2mm poranterällä. Eli otat sen ryyppypaketin irti ja väännät sitä sekä kaasuvipua niin, että se on siinä nokan korkeimmassa kohdassa. Sen jälkeen ruuvarilla tms. työnnät siinä kaasarin etuyläkulmassa olevaa pyöreässä kolossa olevaa tankoa sisäänpäin, pohjaan asti. Ryyppyläpän avautuma pitäisi tällöin olla suurinpiirtein se 2mm (eli sen poranterän verran).
Joo, pitää vaihtaa, jos letkujen vaihdolla saisi kuntoon. Pitääkö olla jotain erikoista letkua, vai voiko tuohon viritellä itse uudet?
Paljonko tuo kiihdytyspumppu maksaa jos sen uusisi samalla?
En tiedä liittyykö kiihdytys pumppuun vai johonkin muuhun: Joskus kun kone on melkein lämmin ja tekee täysikaasukiihdytyksen 100km/h asti ja nostaa kaasun niin, että pysytään 100km/h vauhdissa, niin silloin tällöin tuntuu, aivan kun bensansyöttö katkeaisi. Eli ohjaamossa tuntuu siltä, että etupyörät menisi lukkoon n. 1/4s ajaksi. Eli pieni rykäisi.
Paljonko tuo kiihdytyspumppu maksaa jos sen uusisi samalla?
En tiedä liittyykö kiihdytys pumppuun vai johonkin muuhun: Joskus kun kone on melkein lämmin ja tekee täysikaasukiihdytyksen 100km/h asti ja nostaa kaasun niin, että pysytään 100km/h vauhdissa, niin silloin tällöin tuntuu, aivan kun bensansyöttö katkeaisi. Eli ohjaamossa tuntuu siltä, että etupyörät menisi lukkoon n. 1/4s ajaksi. Eli pieni rykäisi.
Ei tarvitse, voi. Ihan tavallista konehuoneeseen tarkoitettua kumiletkua jostain autotarvikepuljusta.Pitääkö olla jotain erikoista letkua, vai voiko tuohon viritellä itse uudet?
Mulla sähköisesti ohjattu 2e-e-kaasari tekee samaa, tosin nykäisy on tosi hento eikä pahemmin haittaa. Kahdella eri kaasarilla kokeiltuna molemmat tekevät samaa.En tiedä liittyykö kiihdytys pumppuun vai johonkin muuhun: Joskus kun kone on melkein lämmin ja tekee täysikaasukiihdytyksen 100km/h asti ja nostaa kaasun niin, että pysytään 100km/h vauhdissa, niin silloin tällöin tuntuu, aivan kun bensansyöttö katkeaisi. Eli ohjaamossa tuntuu siltä, että etupyörät menisi lukkoon n. 1/4s ajaksi. Eli pieni rykäisi.
http://ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php
Siis oli alkuunsa ilmeisesti osittain poikki ja aina välillä se heitti kiekat ylös sitten aikansa kun oli tota tehnyt niin meni kokonaan poikki ja jäi ylös kiekat kokonaan..
Siis oli alkuunsa ilmeisesti osittain poikki ja aina välillä se heitti kiekat ylös sitten aikansa kun oli tota tehnyt niin meni kokonaan poikki ja jäi ylös kiekat kokonaan..
Nonii
Eli ei oikein meinaa kylmänä lähteä käyntiin vieläkään. (2E3)
Yön jälkeen starttaa niin ei edes yritä. antaa pinta kaasua niin lähtee. Eli saako liian vähän bensaa vai liian paljon? Tuota fast idleä pitäisi sitten säätää vai mitä? Jos hiljattain ajattu ja kone on vain kylmä niin voi lähteä ilman kaasupoljinta. Mutta jos seisoo päivänkin niin poljinta saa antaa...? Eli voisiko vika olla muualla? Sytkäpuoli on ainakin ok, sytytyspuola on ainut "vanha" osa.
Kun saa käyntiin sen niin ainakin kun ajaa n.30m niin kierrokset huutaa siinä 2000rpm paikkeilla. Normaalisti siitä sitten menee pois kun kone on lämmin.
Muutenkin säädöt mielestäni väärin. Missä lämpötilassa teillä lähtee ryyppy pois? Ja justiinsa tuo fast idle taitaa olla aika :) hyvin säädetty.
Eli ei oikein meinaa kylmänä lähteä käyntiin vieläkään. (2E3)
Yön jälkeen starttaa niin ei edes yritä. antaa pinta kaasua niin lähtee. Eli saako liian vähän bensaa vai liian paljon? Tuota fast idleä pitäisi sitten säätää vai mitä? Jos hiljattain ajattu ja kone on vain kylmä niin voi lähteä ilman kaasupoljinta. Mutta jos seisoo päivänkin niin poljinta saa antaa...? Eli voisiko vika olla muualla? Sytkäpuoli on ainakin ok, sytytyspuola on ainut "vanha" osa.
Kun saa käyntiin sen niin ainakin kun ajaa n.30m niin kierrokset huutaa siinä 2000rpm paikkeilla. Normaalisti siitä sitten menee pois kun kone on lämmin.
Muutenkin säädöt mielestäni väärin. Missä lämpötilassa teillä lähtee ryyppy pois? Ja justiinsa tuo fast idle taitaa olla aika :) hyvin säädetty.
lukee muistaakseni tässä samassa topicissa jossain...
mut kaasari täytyy olla autosta irti ja kaasarin "hattu" irti, eli yläosa kaasarista. kohokammion voi tyhjentää bensasta, nii ei valu pisin mäkiä.
Siinä kaasarin päällä (mistä siis näkee myös kohokammion ja kurkut ymsyms.) on sellainen harmaa "pyssy" joka osoittaa toista kurkkua kohti, nyt väännä kiihdytyspumpun vivusta tasaisesti ja reippaasti niin tuon "pyssyn" pitäisi suihkauttaa sellainen terävä ruiskaus sinne kurkkuun... jos pätkii tai miten-sen-nyt-selittäis hämää niin kihari on tod.näk. vaihtokunnossa.
Ja siinä kaasarissa on mitä suurimmalla todennäköisyydellä ryyppy vika <-- jos automaattiryyppy.
mut kaasari täytyy olla autosta irti ja kaasarin "hattu" irti, eli yläosa kaasarista. kohokammion voi tyhjentää bensasta, nii ei valu pisin mäkiä.
Siinä kaasarin päällä (mistä siis näkee myös kohokammion ja kurkut ymsyms.) on sellainen harmaa "pyssy" joka osoittaa toista kurkkua kohti, nyt väännä kiihdytyspumpun vivusta tasaisesti ja reippaasti niin tuon "pyssyn" pitäisi suihkauttaa sellainen terävä ruiskaus sinne kurkkuun... jos pätkii tai miten-sen-nyt-selittäis hämää niin kihari on tod.näk. vaihtokunnossa.
Ja siinä kaasarissa on mitä suurimmalla todennäköisyydellä ryyppy vika <-- jos automaattiryyppy.
mulla taas toimiii silleen että vaikka oon vaihtanu jettaan käsiimun niin kaasari toimii kuin siinä ois automaattiimu!? eli kun auton kylmänä käynnistää niin kiekat nousee 3000-4000 ja sitte kun autolla ajaa n. 4km ja sammuttaa ja käynnistää uudelleen niin toimii taas ja sitte kun auto lämpiää kunnolla ni lakkaa käymästä tyhjäkäyntiä?? voisko vika olla kumilaipassa? kaasarin ja käsiimun irrotin isännän jetasta jossa se toimi hienosti eli WTF??
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 37 vierailijaa