Korin "tinaaminen" ja massa/vaimennus kysymys
Valvoja: ffp jäsenet
Korin "tinaaminen" ja massa/vaimennus kysymys
Jonkun verran on foorumilla puhuttu hitsisaumojen tinaamisesta, mutta mitä se sitten tarkoittaa? Pitää alkaa kelien paranettua hitsaamaan ja kaikki siihen liittyvä tieto olisi hyväksi.
Sitten viellä semmonen kun olen nyt kraapinut golffin sisäpohjan massasta paljaaksi osittain ja pitäisi ruosteet hioa pois niin kysyisin että mitä siihen kannattaa vetää päälle? Joku maali ja sit jotain massaa? Siihen päälle pitäs sitten vetää varmaan bitumia jos se vaikka vähentäs resonointia yms.
Ovia pitäisi myös vaimentaa niin mites ne? Jotain bitumimattoa vaan maalatun pellin päälle? Kiitos kaikista vastauksista näin jo etukäteen :)
Sitten viellä semmonen kun olen nyt kraapinut golffin sisäpohjan massasta paljaaksi osittain ja pitäisi ruosteet hioa pois niin kysyisin että mitä siihen kannattaa vetää päälle? Joku maali ja sit jotain massaa? Siihen päälle pitäs sitten vetää varmaan bitumia jos se vaikka vähentäs resonointia yms.
Ovia pitäisi myös vaimentaa niin mites ne? Jotain bitumimattoa vaan maalatun pellin päälle? Kiitos kaikista vastauksista näin jo etukäteen :)
ensin hitsisauma viimeistellään rälläkällä ja vaikka lamellilaikalla. Sitten siihen sivellään pohjusteaine. Esim. pienellä kosanilla lämmitetään pohjustetta kunnes se silain osittain kiillottuu ja pyyhkäistään se pinta samantien rätillä puhtaaksi niin, että pohjustettu alue jää sellaseksi kiiltäväksi. tämän päälle sitten voi ruveta sulattamaan tinaa. helppo tapa on lämmittää tinapuikkoa ja sitten ikäänkuin tökkiä ja samalla hieman kääntää puikkoa jolloin saumakohtaan jää sellasia pieniä kasoja tinaa. tina tasoitetaan puulastalla johon on sulatettu steariinia. (mikä se oikea aine nyt olikaan?)
pohjaan vaan esim sinkkimaali ja sitten jotain pintamaalia
oviin kanssa vaan puhtaalle pinnalle bitumia
pohjaan vaan esim sinkkimaali ja sitten jotain pintamaalia
oviin kanssa vaan puhtaalle pinnalle bitumia
tässä kanssa juttua tinauksesta ilmafoorumilta
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... na&start=0
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... na&start=0
Tossa on yks video tinauksesta...
http://www.voodoo-people.com/~daz/mull/ ... hugo14.wmv
Kannattaa urkkia myös videot 01-13, melkoisesti ruostepaikattavaa ;)
-
- -
- Viesti:
-
- -
Porakoneeseen tulevan metalliharjalaikan olen todennut tähän mennessä kokeilluista parhaaksi pinnan puhdistajaksi, tämän jälkeen vielä pyyhkäisy rasvanpoistoaineella. Tinattava pinta ei ole koskaan liian puhdas. Pienetkin paskaiset kohdat saavat tinan vetäytymään siitä pois.
Beran valmistamat tangot ovat laadukkaita ja hyvin saatavilla. Maksaa n. 5-8e kappale paikasta riippuen. Pohjustetta pieni purkki n.20e, mutta kestää aika kauan, kun käyttää annostelussa järkeä. Pohjuste vatkattava ennen käyttöä todella hyvin, sillä raskaammat "vitamiinit" tuppaavat pakkautumaan pohjalle aika kovaksi paakuksi.
Lämmittimenä toimii hyvin pieni n.15-20e maksava kaasupoltin. Kuumailmapuhaltimella lämmittämiseen ei ainakaan minun hermot riitä.
Kun tinanokareita alkaa hieromaan peltiin, niin sekä tanko että pelti kannattaa lämmittää, ei tahdo tarttua kylmään peltiin.
Levitystä olen harrastanut ihan moottoriöljyssä liossa olleilla keittiölastoilla. Myös sopiva halkaisijaltaan n.5-7cm "tappi" jolla töpötellä pintaa voi olla kokeilemisen arvoinen laakeille pinnoille.
Laajat tasaiset pinnat on hyvä hioa epäkeskolla ja n.60-80 karkeuksisella paperilla.
Tinaus ei sitten ole vielä valmis, kun kosaani on sammutettu, vaan muista AINA pyyhkiä pinta VETEEN kastetulla rätillä! Jos tämä jää tekemättä, niin seuraavana päivänä tinaamattomat, mutta pohjustetut pinnat on vahvassa pintaruosteesa. Pohjuste sisältää happoja, jotka liukenee veteen ja nämä on tärkeää saada pinnasta pois.
Parin lattialle lurahtaneen tangon jälkeen tina alkaa yleensä jo pysyä pellissäkin.
Beran valmistamat tangot ovat laadukkaita ja hyvin saatavilla. Maksaa n. 5-8e kappale paikasta riippuen. Pohjustetta pieni purkki n.20e, mutta kestää aika kauan, kun käyttää annostelussa järkeä. Pohjuste vatkattava ennen käyttöä todella hyvin, sillä raskaammat "vitamiinit" tuppaavat pakkautumaan pohjalle aika kovaksi paakuksi.
Lämmittimenä toimii hyvin pieni n.15-20e maksava kaasupoltin. Kuumailmapuhaltimella lämmittämiseen ei ainakaan minun hermot riitä.
Kun tinanokareita alkaa hieromaan peltiin, niin sekä tanko että pelti kannattaa lämmittää, ei tahdo tarttua kylmään peltiin.
Levitystä olen harrastanut ihan moottoriöljyssä liossa olleilla keittiölastoilla. Myös sopiva halkaisijaltaan n.5-7cm "tappi" jolla töpötellä pintaa voi olla kokeilemisen arvoinen laakeille pinnoille.
Laajat tasaiset pinnat on hyvä hioa epäkeskolla ja n.60-80 karkeuksisella paperilla.
Tinaus ei sitten ole vielä valmis, kun kosaani on sammutettu, vaan muista AINA pyyhkiä pinta VETEEN kastetulla rätillä! Jos tämä jää tekemättä, niin seuraavana päivänä tinaamattomat, mutta pohjustetut pinnat on vahvassa pintaruosteesa. Pohjuste sisältää happoja, jotka liukenee veteen ja nämä on tärkeää saada pinnasta pois.
Parin lattialle lurahtaneen tangon jälkeen tina alkaa yleensä jo pysyä pellissäkin.
-
- -
- Viesti:
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”