Motti sökö ? 1.9 Td

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

Motti sökö ? 1.9 Td

ViestiKirjoittaja juhis » 24.3.2006 21:40

Elikä nyt ilmaantu vähän ongelmia:
- tyhjäkäynti huono, moottori "pätkii" paranee hieman kun nostaa kierrokset ~1300rpm
- savuttaa hieman
- hieman puhditon (jos nyt voi olla enempää kuin vakiona on :) )
- Moottorista kuuluu nakutuksen tyylinen ääni, ei kuulu mielestäni tyhjäkäynnillä vaan pelkästään ajossa. Ääni mukailee hieman kierroslukua mutta ei ole suoraan verrannollinen siihen.

Moottori siis vw T4:sen 1.9 TD -96

Ehdotuksia mikä vialla ? Ensimmäinen mitä ehdotettiin oli että ajoitus olisi ehkä päässyt muuttumaan ? Mites täs saisi helpoiten tarkisttettua.. ?

Kiitos etukäteen vastauksista.

ps. kilometrejä taulussa noin 220t.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 24.3.2006 22:03

Oliskohan perinteinen jakopään kampiakselin ratas rikki.

Kampiakselin merkki on vauhtipyörässä, kytkinkopassa on muovikorkki tai jotain mistä sen näkee. Nokka-akselin merkin näkee nokan takapäästä, loven pitää olla kansitason suuntainen. Venttiilikopan joutuu siis ottaan irti. Syöttöpumpun rattaassa on reikä noin kello neljän kohdalla, taustalevyn reikä on samalla kohtaa ja pumppu lukitaan noista rei´ísta sopivalla tapilla.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 24.3.2006 22:21

Jep aivan samoin oireili omakin. Kampiakselin kiilaura paskana ja jako siirtynyt. Tarkasta jako ensimmäisenä.
btw: Se säksätys kuului mulla, kun venttiilit hipoi mäntää :)

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja juhis » 24.3.2006 23:28

ok, toi kiilaura ois aika looginen, täytyypä zekkaa. Sellanen riski täytyy varmaan viellä ottaa et ajaa auton himasta tallille. 4 km.. toivotaan et kestää. Tästä kiilaura ongelmasta ja sen korjauksesta taisikin olla topikkeja jo olemassa. Täytyypä tutkia ne, toivotaan että saa viellä korjattu vaihtamatta kampuraa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 25.3.2006 9:37

Samainen vikakuvaus oli ollut edellisessä 1,9 td transusssa ku sen aikaisempi omistaja oli huoltoon vieny. Savuttaa, kolistaa, ja ei kulje. Korjaus oli juurikin tehty tuonne kampiakselin kiilauralle eli rakennettu uusiksi.

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja juhis » 27.3.2006 21:43

Hyvin arvattu pojat...

Kuva

Kuva

hihnapyörä totaalisen sökönä, kampiakselilla ehkä viellä toivoa...

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja juhis » 29.3.2006 10:13

Noniin nyt on uudet osat kiinni ja paku taas pelittää. Kiitos neuvoista.

Uutta osaa tuli siis hihnapyörä, hihnapyörän pultti, jakohihna ja kiristinrulla sekä ohjaustehostajan hihnan vaihdoin samalla kun näytti heikolta.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 29.3.2006 10:31

Aihetta sivuten.

Kaverin auto hyytyi isoon vesi"lätäkköön" hetki sitten. Mitä tuossa voi pahimmillaan käydä? Hörppääkö kone vettä ja sitten motti mekaanisesti paskaksi vai saako sähkölaitteet vaan siipeensä?

Vettä oli kuulemma tullut konepellin yli eli melkoinen lätäkkö...

Autona Seat Cordoba 1.9tdi

JACKHAMMER
-
Viestit: 501
Liittynyt: 4.8.2003 8:53

ViestiKirjoittaja JACKHAMMER » 29.3.2006 12:42

männän ja kannenvälissä on "hiukka" ahdasta jo ilman vettä..
kun lisätään vielä vesi sinne niin kanget ne periksi antavat...
pahimmassa tapauksessa kanget,männät, kampiakseli+laakerit..
eli vanhasta saat siirtää öljykorkin uuteen moottoriin..
parhaimmassa tapauksessa ei muutako kuivatus ja kovaa ajoa.

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 29.3.2006 13:20

Ilmeisesti kaverilla meni vettä mottiin ja se on kaput.. Vakuutus ei kuulemma korvaa!! Aika ihmeellistä jos aamuruuhkassa vetää länsiväylällä ja joutuu vesi esteeseen niin vakuutus ei korvaa mitään!? Ymmärrän toki jos tahallaan ajaa tulva alueella ja rikkoo moottorin, mutta tuo on hiukan eri tilanne..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.3.2006 14:33

No korvaisko kunta jonka alueella sellanen lätäkkö oli?

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 29.3.2006 14:51

Tielaitoksen piiriin kuuluu. He eivät ole korvanneet vastaavia tapauksia aiemmin :(

atte_o
-
Viestit: 125
Liittynyt: 17.9.2003 8:30

ViestiKirjoittaja atte_o » 30.3.2006 10:30

Noniin nyt on uudet osat kiinni ja paku taas pelittää. Kiitos neuvoista.

Uutta osaa tuli siis hihnapyörä, hihnapyörän pultti, jakohihna ja kiristinrulla sekä ohjaustehostajan hihnan vaihdoin samalla kun näytti heikolta.


Muista tarkkailla sitä hihnapyörää ! yleensä noilla varaosilla korjataan vaurio väli aikaisesti!!

bigbear
-
Viestit: 669
Liittynyt: 7.8.2003 13:27

ViestiKirjoittaja bigbear » 4.4.2006 14:39

Korjaamo väitti kaverin koneen lauenneen ylikierrosten takia... Kaksi kiertokankea paskana+2 sylinteriä+2mäntää..

Vesi ei kuulemma aiheuttanut sitä kun vettä ei ollut öljyn seassa jne.. Miten kone nyt pääsee edes ylikierroksille.. Toisaalta jos kaveri olisi keskellä lammikkoa vaihtanut ykköselle ja päästänyt kytkimen ja odottanut kunnes pito palaa takaisin... ?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa