1.9 TDI 1Z lämmöt nousee maantieajossa?

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Audi80-B4
-
Viestit: 3
Liittynyt: 28.3.2006 21:24

1.9 TDI 1Z lämmöt nousee maantieajossa?

ViestiKirjoittaja Audi80-B4 » 28.3.2006 21:59

Apuuva!

Lämmöt nousevat maantiellä mutta kaupunkiajossa pysyvät normaalina. Autoon on vaihdettu orginaali varaosa termari koska epäilin heikkonahetkenä vaihdettua tarviketta => ei auttanut. Vesipumppu on vaihdettu noin 40tkm sitten (alkuperäis vaihto-osaan).

Käy moitteetta, öljyt on OK ja vedet onkirkkaan punaiset ollut aina viimeiset 100tkm jotka olen autolla ajanut. ... En jaksa uskoa että syylarikaan on tukossa. Missähän mahtaa mättää??

Auto: Audi 80 1.9TDI vm.-94
Moottori: 1Z

audisti
-
Viestit: 8
Liittynyt: 4.12.2005 20:32

Jäähdytintä veikkaisin.

ViestiKirjoittaja audisti » 29.3.2006 13:54

Itselläni täysin samanlainen auto.Ongelma oli juuri samanlainen,varsinkin jos autoa "vedätti" niin lämmöt heti satkun pinnassa ja flektit huusi kokoajan.Tämä siis juuri kovemmissa nopeuksissa.Itsellekin kokeiltiin termaria,paisarinkorkkia yms.>>ei apua.No sitten ite pähkäilin ja kokeilin alavesiletkua ja sehän oli yhtä kuuma kun ylävesiletku>>johtopäätös oli syylärin tukkeutuminen.Uusi nissensin jäähdytin taisi olla luokkaa 220€ tarvikeliikkeessä.Ei sen jälkeen ongelmia,nyt saa revittää niin paljon kun sielu sietää eikä lämmöt ole enimmilläänkään kun 85-90C.
Kokeilepa letkujen lämpötilaeroja jos olis samat oireet kun mulla :))

jullimon
-
Viestit: 159
Liittynyt: 13.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja jullimon » 30.3.2006 0:38

Edellisessä kulkineessani teki samanmoista(ei tosin ollut audi).
Kymmenkunta kilsaa pääsi ja sitten alkoi lämmöt olla suht ylhäällä.
Kokeilin sitten laittaa puhaltimen ja lämmöt täysille jolloin vesi kiersi myös lämppärin kennon kautta ja kappas,lämmöt tippuivat suht normaaliin eivätkä nousseet enää korkeuksiin.
Tällöin oli tosin kesäaika ja vesikierto kennon kautta oli aluksi täysin kiinni.
Uusi syyläri korjasi tilanteen.
Ääni osin tukkeutuneelle syylärille.

Audi80-B4
-
Viestit: 3
Liittynyt: 28.3.2006 21:24

Jäähdytin meni tilaukseen

ViestiKirjoittaja Audi80-B4 » 1.4.2006 12:41

10km moottoritie ajoa ja lämmöt alkaa nousta yli 90 asteen. Kun tiputtaa motarilta alas ja ajaa taajamassa lämmöt palaa 90 asteen tasolle. Nurkkaajossa ja pikkuteillä lämmöt ei nouse yli 90 asteen. Ihmetystä tässä on herättänyt se että vika alkoi suht yhtäkkiä pakkas keleillä. Nyt autolla on ajeltu viikko tolkulla vain nurkka-ajoa, koska muualla lämmöt ei pysy kurissa. Vesipumpussa ei luulisi olevan vikaa, koska se on suht uusi ja vian alkamisen jälkeen autolla on ajettu ainakin 1000km. Luulisi viallisen vesipumpun jo leipovan pahemmin jos siinä olisi vikaa. Kerran kokeilin ajaa moottoritietä pienemmillä vaihteilla ja silloin lämpö ei noussut ... eli selvästi pitkällä vitosella tulee sen verran vedätystä moottoritiellä että lämmöt nousee.

... kai sitä on uskottava, että vika on syylarissa. Laitoin uuden tilaukseen. Täytyy katsoa kun ens viikolla saa uuden että miten käy. Turhaan ei viitsisi syylari ostaa kun se ei ole ihan ilmainen osa. Tosin en vielä tiedä syylarin hintaa ;) Se selvinee ens viikolla.

Samalla kun vaihtaa syylarin täytyy yrittää putsata ilmastoinnin kennoa. Oliskohan hyvä konsti putsata paineilmalla motinpuolelta varovasti puhaltelemalla??

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 1.4.2006 15:19

paineilmalla lähtee pöly yms hyvin, kesäsin tulee traktoria puhalleltua melkein päivittäin...

kaikki muu lika mikä on tiukassa siinä kennon pinnalla voisi ehkä lähtee pesulla kunnon aineilla?

audisti
-
Viestit: 8
Liittynyt: 4.12.2005 20:32

Letkut

ViestiKirjoittaja audisti » 1.4.2006 22:46

Kokeilepa niitten ylä- ja alavesiletkujen lämpöjä.Alaletkun tulisi olla huomattavasti kylmempi jos jäähdytys toimii oikein.Mulla syyläri maksoi n.230€.

Audi80-B4
-
Viestit: 3
Liittynyt: 28.3.2006 21:24

Auto kunnossa!

ViestiKirjoittaja Audi80-B4 » 23.4.2006 13:24

... Joo nyt syylari vaihdettu ja lämpöongelma katosi. Kiitos "tuesta". Vaihdoin Audiin orgis varaosan (204€). Nyt lämmöt maksimissaan 80 astetta (mittaristossa).

Oli suhteelllisen V-mäinen remontti. Ilmastoinninkenno syleili syylaria niin tiukasti että piti purkaa lähes koko keula että sai ilman väkivaltaa syylarin mahtumaan pois keulalta ja asennettua uuden tilalle. Noin 5Hh tuntia meni sitä vaihdellessa ;) Syylarin ja ilmastoinnin kennon väli oli paikoin muurautunut ötököitä täyteen. Ilmeisesti syylari oli sisältäkin tukossa koska pelkkä ulkoinen lika ei selitä huonoa jäähdytytä.

Puhaltelin paineilmalla ilmastoinnin kennon puhtaaksi... oli koko talli harmaassa pölyssä, mutta alkoi päiväkin paistaa kennon läpi ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa