Viime huollossa kertoivat että 2 hehkua on pimeänä, jotain tällaista olin jo arvaillutkin, kun kovilla pakkasilla käynnistyminen oli vaikeaa.
Kysymys kuuluu: onnistuuko hehkutulppien vaihto helposti?
Tarvitsenko erikoistyökaluja, vai riittääkö normi lenkit ja hylsyt?
Auto on siis transporter vuodelta 1999 2.4D koneella, eli ei turbo
Missä hehkut on tartteeko purkaa jotain pois edestä jotta saan ne vaihdettua.
Jake
T4 2.4D hehkujen vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Yksi kiusankappale piilossa?
Onko siinä jotain apulaitteita tiellä??
Tuli vaan mieleen että sun syncron konehuoneessa on varmaan hiukkasen enemmän roinaa apulaitteita turboja ym., kuin meikän karvalakkimallin konehuoneessa.
Onnistuuko toi vaihtotyö ilman erikoistyökaluja?
Pitänee viikonloppuna kurkata itsekin pellin alle, nyt ei motivoi kun kova flunssa päällä.
Onko siinä jotain apulaitteita tiellä??
Tuli vaan mieleen että sun syncron konehuoneessa on varmaan hiukkasen enemmän roinaa apulaitteita turboja ym., kuin meikän karvalakkimallin konehuoneessa.
Onnistuuko toi vaihtotyö ilman erikoistyökaluja?
Pitänee viikonloppuna kurkata itsekin pellin alle, nyt ei motivoi kun kova flunssa päällä.
Ei ole 2.4 D vaparissa turboja tiellä... samat rojut.
En ole noita itse vaihtanut, mutta katselin kun huoltomies selitti mitä kaikkea jännää on tiellä. Ensinnäkin ne ovat kivasti siellä syylärin takana alhaalla, jonne ei oikein yllä kuin apinan tavoin kiikkumalla.
Voisin katsella tuosta huolto-oppaasta mitä siinä sanotaan ko. operaatiosta.
En ole noita itse vaihtanut, mutta katselin kun huoltomies selitti mitä kaikkea jännää on tiellä. Ensinnäkin ne ovat kivasti siellä syylärin takana alhaalla, jonne ei oikein yllä kuin apinan tavoin kiikkumalla.
Voisin katsella tuosta huolto-oppaasta mitä siinä sanotaan ko. operaatiosta.
Säästeliäs mies kun olen niin ryhdyin kuitenkin hehkujenvaihto projektiin itse.
Tässä kiinnostuneille vielä lisää tietoa operaatiosta.
Hehkut on siis todellakin syylarin edessä, mutta koska moottoria on kallistettu eteenpäin, ei hehkuja edes näy yläkautta.
Alakautta siis: Pohjalevy on kiinni 4 pultilla ja 2 mutterilla. Kun pohjalevyn saa irti pääsee ekakerran näkemään hehkut. Kakkos ja kolmos sylinterin hehkut on helppo vaihtaa, saattavat olla kuitenkin aika kovaa kiinni, siksi teinkin periaatepäätöksen: vain rikkinäiset vaihtoon. Hehkutulpille tuleva yhteinen liitin irti, ja sen jälkeen yleismittarilla mittaamaan onko rikkinäisiä ja kuinka paljon. Kolmos ja nelos sylinterin hehkut näyttivät olevan rikki. kolmannen vaihtui helposti ilman ylimääräistä kikkailua. neljännen sylinterin hehku oli jo hieman pahassa paikassa, taistelin reilusti yli tunnin jotta sain sen irti.
Vitos sylinterin hehkun vaihto olisi jäänyt minulta tekemättä, se on niin pahasti ruiskutuspumpun takana että sitä ei edes näe. Kerrankin oli niin paljon onnea että se oli ehjä.
Tässä kiinnostuneille vielä lisää tietoa operaatiosta.
Hehkut on siis todellakin syylarin edessä, mutta koska moottoria on kallistettu eteenpäin, ei hehkuja edes näy yläkautta.
Alakautta siis: Pohjalevy on kiinni 4 pultilla ja 2 mutterilla. Kun pohjalevyn saa irti pääsee ekakerran näkemään hehkut. Kakkos ja kolmos sylinterin hehkut on helppo vaihtaa, saattavat olla kuitenkin aika kovaa kiinni, siksi teinkin periaatepäätöksen: vain rikkinäiset vaihtoon. Hehkutulpille tuleva yhteinen liitin irti, ja sen jälkeen yleismittarilla mittaamaan onko rikkinäisiä ja kuinka paljon. Kolmos ja nelos sylinterin hehkut näyttivät olevan rikki. kolmannen vaihtui helposti ilman ylimääräistä kikkailua. neljännen sylinterin hehku oli jo hieman pahassa paikassa, taistelin reilusti yli tunnin jotta sain sen irti.
Vitos sylinterin hehkun vaihto olisi jäänyt minulta tekemättä, se on niin pahasti ruiskutuspumpun takana että sitä ei edes näe. Kerrankin oli niin paljon onnea että se oli ehjä.
hehkujen vaihto
Vaihdoin omaan velleeni (2.5Tdi) hehkut jakopäänhihnanvaihdon yhteydessä ja oli todella helppo homma. Kaikkien hehkujen vaihto vei alle 5min eikä ollu mitään suutinputkia tai suuttimia edesä vaikka korjaamonmies niin pelotteli!
VAIN 1 hehku oli toimiva ei oikeen lähteny käymään kylmällä...
VAIN 1 hehku oli toimiva ei oikeen lähteny käymään kylmällä...
-
- -
- Viestit: 28
- Liittynyt: 1.7.2009 18:50
2,4dsl hehkujen vaihto
T4 2.4 aab hehkujen vaihto.
tein itse ne kaikki 5 vaihtoa.
alakautta pohja panssari veke ja sieltä saa 1,2 ja 3 hehkut vaihdettua.
yläkautta saa sitten purkaa maskin pois tieltä.
seuraavaks otetaan syylärin päältä se poikki pelti pois et saa syylärin eteen päin kallistettua.
sitten pääsee vaihtamaan 4:sen hehkun.
sitten se hankalin homma.
jos tossa on menny 1,5tuntia ekaa kertaa vaihtavalle niin saa varata toisen saman ajan hehku 5:selle.
toki auttaa jos tietää vähän miten sen tekee niin homma helpottuu aika paljon.
syötöpumpun hihnan koppa irti seuraavaksi.
sitten 4:sen hehkun puolelta ruuvasin hehkun johdon mutterin irti,
seuraavaksi syöttöpumpun hihnan puolelta syöttöpumpun telineen ja kannen välistä saa löystettyä hehkun ja melkeimpä siltä puoleta saa ruuvattua sen irtikin kokonaan.
kasaus vaiheessa tein niin että pujotin 10mm lenkki avaimella hehkun hollille ja käänsin 12mm lenkillä hekun kierteille kannen ja syöttöpumpun telineen välistä.
kun hehku oli kierteillä niin sitten se paskamainen kohta tuli et pitää saada se hehkun johto paikalle ja se mutteri siihen kierteille, ennen kun kiersin hehkun kiinni asti.
sitten vasta kiersin sen hehkun johdon mutterin kiinni.
vielä pitää sanoa että homma on hankala.
sori vaan en ole mikään oikein kijoitus mestari mut toivottavasti saa selvää ja jollekkin on apua tästä.
perus lenkki avaimia käytin, enkä mitään erikoistyökaluja.
tein itse ne kaikki 5 vaihtoa.
alakautta pohja panssari veke ja sieltä saa 1,2 ja 3 hehkut vaihdettua.
yläkautta saa sitten purkaa maskin pois tieltä.
seuraavaks otetaan syylärin päältä se poikki pelti pois et saa syylärin eteen päin kallistettua.
sitten pääsee vaihtamaan 4:sen hehkun.
sitten se hankalin homma.
jos tossa on menny 1,5tuntia ekaa kertaa vaihtavalle niin saa varata toisen saman ajan hehku 5:selle.
toki auttaa jos tietää vähän miten sen tekee niin homma helpottuu aika paljon.
syötöpumpun hihnan koppa irti seuraavaksi.
sitten 4:sen hehkun puolelta ruuvasin hehkun johdon mutterin irti,
seuraavaksi syöttöpumpun hihnan puolelta syöttöpumpun telineen ja kannen välistä saa löystettyä hehkun ja melkeimpä siltä puoleta saa ruuvattua sen irtikin kokonaan.
kasaus vaiheessa tein niin että pujotin 10mm lenkki avaimella hehkun hollille ja käänsin 12mm lenkillä hekun kierteille kannen ja syöttöpumpun telineen välistä.
kun hehku oli kierteillä niin sitten se paskamainen kohta tuli et pitää saada se hehkun johto paikalle ja se mutteri siihen kierteille, ennen kun kiersin hehkun kiinni asti.
sitten vasta kiersin sen hehkun johdon mutterin kiinni.
vielä pitää sanoa että homma on hankala.
sori vaan en ole mikään oikein kijoitus mestari mut toivottavasti saa selvää ja jollekkin on apua tästä.
perus lenkki avaimia käytin, enkä mitään erikoistyökaluja.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa