No niin, pitkästä aikaa tällä foorumilla.
Tuli hankittua työkaluksi 1988 1.6D Transporter. Kun koeajo tuli suoritettua vaan kaupungissa, niin hieman yllätyin kuinka vaikeaa autolla onkaan päästä vauhtiin maantiellä. Eli pedaali pohjassa saakin sitten ajella. Tämä lienee kuitenkin kyseiselle tekniikalle ominaista, vai? Jos tehot on vaan hukassa, niin mitä kannattaa tarkistaa? Ilmansuodatin varmastikin pitää tässä ensimmäiseksi tutkata.
T3 Transporter 1.6D hyytyy?
Valvoja: ffp jäsenet
ei siinä välttämättä mitään vikaa ole, ne vaan on sellasia. ruuvaa syöttöä vähän lisää niin pikkasen helpottuu. tietysti pumpun ajotus, ilmanputsari ja muut perusasiat pitää olla kunnossa.
tai osta siihen turbotuskamat! ;)
tai osta siihen turbotuskamat! ;)
Löytyihän sitä vähän säädettävää. Ilmanputsari oli niellyt hieman tiepölyä ja kun tuohon on ilmeisesti Golfin moottori aikanaan vaihdettu, niin ei ollut tuo kaasuvaijerin liikerata aivan "optimaalinen" eli vajaalla kaasulla oli edellinen omistaja 25000km ajellut.
Jätetään tuo tekniikan vaihtaminen vielä toistaiseksi. Toisaalta vaikuttaa siltä, että nokkahihnan vaihtoa varten täytyy melkeinpä konepudottaa paikaltaan, niin samallahan se vaihtuisi koko moottorikin. ;) Ja voisihan se 5. vaihdekin asiaa.
Jätetään tuo tekniikan vaihtaminen vielä toistaiseksi. Toisaalta vaikuttaa siltä, että nokkahihnan vaihtoa varten täytyy melkeinpä konepudottaa paikaltaan, niin samallahan se vaihtuisi koko moottorikin. ;) Ja voisihan se 5. vaihdekin asiaa.
Eikös Golfin koneessa ole erilainen nokka-akseli? Tuo saattaisi ainakin selitää jotain.
Niin minäkin joskus jostain luin. Minulla on vielä irtonaisina Golfin ja Transporterin nokat, pitääpä vertailla.
Netistä en saanut järkeviä tuloksia kun yritin penkoa JP ja CS moottorien tehoja, joidenkin lähteiden mukaan JP:ssä (Golf) on enemmän tehoja, mutta en välttämättä usko ihan helpolla. Itsellä on nyt Transportterissa JP:n alakerta ja kansi CS:stä, enkä huomannut alakerrassa enkä kannessa mitään eroa. Ainoa näkyvä ero on Golfin järkevämmän oloinen pakosarja, eikä sellainen mehupilli.
Itsellä ostettaessa alkuperäisessä CS:ssä kantoi (kovat nostajat) yksi pakoventtiili vähän ja tehot oli totaalisen hukassa. Sittemmin tuosta petti kiertokangen laakeri ja nyt on sama kansi, mutta Golfista peräisin oleva alakerta. Ei se mikään raketti ole, mutta kyllä sillä pärjää niin kauan kun ei tappavan jyrkkiä ylämäkiä.
Vertailin ja vähän mittailinkin niitä nokkia, enkä löytänyt niistä oikeastaan mitään eroa. Valuissa oli eri merkintöjä, mutta ne lienevät muotista tulleita eivätkä kerro miten nokka on oikeastaan koneistettu.
Mutta esim täältä löytyvän listan mukaan JP 40kW ja CS 37kW, mistähän ero tulee?
Ja täällä olisi valmiina muutama kuva omasta CS:stä katastrofin jälkeen, jos niistä saa jotain irti (ja se akku on oikeasti valkoinen).
Mutta esim täältä löytyvän listan mukaan JP 40kW ja CS 37kW, mistähän ero tulee?
Ja täällä olisi valmiina muutama kuva omasta CS:stä katastrofin jälkeen, jos niistä saa jotain irti (ja se akku on oikeasti valkoinen).
Kyllä se jakohihna tosiaan vaihtuu ihan paikallaan, tosin onhan se vähän ahdas. Vaikka eipähän jossain golffin poikittaiskoneessakaan tilanpaljous vaivaa hihnaa vaihdettaessa...
Paisari, hihnan kotelot ja äänenvaimennin pois, kuin myös pakarin suojapeltejä joutuu irrottelee (jos ei ole jo vuosien saatossa matkalle jäänyt). Sittenhän siihen pääseekin jo räpeltämään.
Mulla on JX:n nokka irrallaan, jos joku tarvii mittoja tai haluaa sen itelleen halvalla tai jotain.
Paisari, hihnan kotelot ja äänenvaimennin pois, kuin myös pakarin suojapeltejä joutuu irrottelee (jos ei ole jo vuosien saatossa matkalle jäänyt). Sittenhän siihen pääseekin jo räpeltämään.
Mulla on JX:n nokka irrallaan, jos joku tarvii mittoja tai haluaa sen itelleen halvalla tai jotain.
Käynnistymis ongelmia
Jatketaanpas samaan otsikkoon, eli uusia murheita...
Alkuun tuo auto käynnistyi hienosti 1. startilla normaalin hehkutuksen jälkeen, mutta nyt saakin sitten useampaan otteeseen käynnistellä pitkän hehkutuksen kera ennen kuin käynnistyy.
Kun nämä dieselit eivät tosiaan ole tuttu juttu, niin mistä pitäisi alkaa "vikaa" tutkimaan? Tulpat?
Käynnistymiseen liittyy kunnon pakokaasusavupöllähdys (johan on sana).
Alkuun tuo auto käynnistyi hienosti 1. startilla normaalin hehkutuksen jälkeen, mutta nyt saakin sitten useampaan otteeseen käynnistellä pitkän hehkutuksen kera ennen kuin käynnistyy.
Kun nämä dieselit eivät tosiaan ole tuttu juttu, niin mistä pitäisi alkaa "vikaa" tutkimaan? Tulpat?
Käynnistymiseen liittyy kunnon pakokaasusavupöllähdys (johan on sana).
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 17 vierailijaa