montako sek menee kun Xenonisi palaa täydellä teholla

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

montako sek menee kun Xenonisi palaa täydellä teholla

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 2.3.2006 2:37

Eli kuinka monta sekuntia suurinpiirtein menee kun xenonisi saavuttavat "kylmäkäynnistyksellä" täyden valotehon?

Epäilen ballastien olevan rikki ja ihmettelen kun valot eivät aina syty ollenkaan ja kun syttyvät niin syttyvät todella hitaasti. Mittasin tänään nimittäin 4 aikaa niin että pidin usean minuutin tauon mittausten välillä. Jos lamput sytyttää heti tai melkein heti uudelleen on syttymisaika luokkaa 2-5 sekuntia. Käsittääkseni kylmänä pitäisi kulua syttymiseen noin 5 sekuntia ja lämpimänä 1-2 sekuntia.

Tässä omat tulokset:
1. 13.1 sek
2. 12.9 sek
3. 13.1 sek
4. 12.2 sek

noiden aikojen jälkeen ei mielestäni valokeila enää kirkastunut. Harjoittelin muutamat ajat ennen noita että silmä tottu näkemään tarkemmin sitä 100% tehoa missä vaiheessa se tulee. Alussa tuli aikoija luokkaa 16sek mutta nuo ~13sek ajat pitäis olla tarkkoja.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 2.3.2006 4:00

Kyllä se muutamassa sekunnissa täyden valaistuksen saavuttaa jos kaikki on kunnossa, eli kyllä sulla jotain pielessä on jos noin kauan menee.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 2.3.2006 4:18

Jep, "kunpa" vika ois tosiaan sytyttimissä vaikka rahanmenoahan se sinänsä merkkaa mulle että koko käytetty xenonvaloumpiosarja joutaa roskiin.. Jos taas tuon aiheuttaa joku ufo virtahävikki maahävikki systeemi eikä uudet umpiot ja sytyttimetkään auta ni voihan rähmäkäpylä että sit harmittaa...

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 2.3.2006 4:21

Kuuluuko noiden sytyttimien muuten surista vielä syttymisen jälkeenkin aika kovaäänisesti? Mulla surisee/sirisee monen metrin päähän vaikka konepelti on kiinni ja sormella kun kokeilee on ne pinnaltaan lähes polttavan kuumia!!!

helix
-
Viestit: 200
Liittynyt: 17.5.2005 1:01

ViestiKirjoittaja helix » 2.3.2006 9:55

Sisussa kirkastuu n:2:ssa sekunnissa.
Siinä taitaa olla hellan valo sarjat.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 2.3.2006 9:58

Ei mulla ainakaan pidä korviin kuultavaa ääntä ja syttyvät täyteen loistoon n.2s.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 2.3.2006 10:06

Kyllä se pientä ääntä pitää, mutta ei mitään mekkalaa. Kokemukset on Meccatunesta, Hellasta ja orkkiskamoista.

GC
-
Viestit: 162
Liittynyt: 4.8.2003 7:49

ViestiKirjoittaja GC » 2.3.2006 11:54

onko kellään muulla semmosta kokemusta, että xenonit vilkkuu pakkasella? ei siis sammu vaan himmenee ja kirkastuu melko tiuhaa tahtia. Ja mitä enemmän pakkasta niin sitä innokkaammin. Kummallisinta on se, että sitä tekee vain toinen puoli.
jos oliskin molemmat niin menis hyvin hälytysajoneuvosta pimeällä...

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 2.3.2006 12:29

Onko polttimot kuinka vanhat? Voisiko olla polttimo ehtoopuolella, onko valo punertavampaa kuin toisen polttimon valo?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 2.3.2006 12:31

Yleensä välkkyminen on johtunut A:huono kontakti (polttimon kontakti pinnat, virransyöttöliitin, maa tai sulake) B:Ballasti menossa
C: Muutaman kerran polttimon vaihto on auttanut asiaan.
Ja muutenkin polttimot olisi hyvä vaihtaa 2vuoden/ 30tkm. välein.

Mitä kehittyneempi Ballasti versio sitä vähäisempi "surina". Jotkin Xenon valmistajat mainostavat nykyään ballasteja sanoin: Ei elektronista taajuus häiriötä.
Muutama ballasti on tullut eteen mitkä ei pidä juuri mitään ääntä. Surina kuuluu yleensä sen aikaa kunnes poltin saavuttaa täyden kirkkauden.

Sakkeus
-
Viestit: 61
Liittynyt: 1.2.2006 1:17

ViestiKirjoittaja Sakkeus » 2.3.2006 12:49

Saan myös nykyään pieniä sähköiskuja autosta aina kun testannu valoja tai yleensäki ollu auto käynnissä..onko tuo ihan normaalia? Purkautuu jotenkin se jännite? Vai oisko kuitenkin vika kaapeloinnissa ja sen takia nuo syttyis niin hitaasti jos syttyvät ollenkaan? Ei noita sähkäreitä tullu sillon kun oli H4 valot lisäpitkineen ja releytyksineen..

GC
-
Viestit: 162
Liittynyt: 4.8.2003 7:49

ViestiKirjoittaja GC » 2.3.2006 15:01

valot on viime lokakuussa hankitut meccatunet ja kilsoja on niiden aikana kertynyt n.15 tuhatta. Väri ei ole mun mielestä mitenkään punertunut. Välkyntää on esiintynyt oikeastaan koko talven.
Vaikuttaako akun kunto tuohon? Tuntuu, että se alkaa olla tiensä päässä. Tosin sitte kai pitäis molempien vilkkua?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 2.3.2006 15:09

Jos akku on niin huono että ehjät xenonit välkkyy, niin pitäisi olla jo aika paljon käynti ym. muita ongelmia autossa. Olen vaihtanut kokonaisia xenon sarjoja asiakkaille eri merkkisiin muunmuuassa välkkymisen takia. Eikös noissa ole sitten takuutakin jäljellä?

---Jupe
-
Viestit: 44
Liittynyt: 21.1.2005 15:58

ViestiKirjoittaja ---Jupe » 2.3.2006 21:12

6000K xenonit syttyy n.5sek hitaammin kuin 4500K, Meccatunen sarja kyseessä

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 3.3.2006 8:24

aika monella on vissiin jälkiasennus tsenonit, oottehan kytkeneet silleen ettei yritä sytyttää päivävaloilla (n. +10V). Ne ballastit kun vaatii sen min +12V

tuukka
-
Viestit: 27
Liittynyt: 12.9.2003 9:00

ViestiKirjoittaja tuukka » 3.3.2006 12:12

Oletteko releyttäneet jälkiasennus xenonit? Omassani joskus xenonit sytyttäessä vilkahtaa mittaristossa turvavyön varoitusvalo, joka ei edes muuten ole toiminnassa. Kannattaisiko releytys, vai pitäisikö tarkistaa maadoitus jostain kohtaa? Ei taida olla kovin terveellistä alkuperäisille johtosarjoille ballastien syöttämä jännitemäärä?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 3.3.2006 12:19

uskoisin, ettei johtimista vielä noilla jännitteillä tapahdu läpilyöntejä. virta se yleensä johtimet tappaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 10.3.2006 17:41

Kyllä nuo uusimpaa tekniikkaa käyttävät ballastit toimivat 9-16V jännitteellä.
Ja noin 12 Voltilla syttymiseen riittää jo noin 5-7 Ampeeria. Eli 5 Amp. sulake jo kestää kohtalaisesti. Toki sulakkeena kannattaa pitää 10-15 Amp.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 22 vierailijaa