Alustan muutoskatsastuksessa pyörien suuntaustodistus

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

MIKU
-
Viestit: 397
Liittynyt: 11.8.2003 17:15

Alustan muutoskatsastuksessa pyörien suuntaustodistus

ViestiKirjoittaja MIKU » 8.2.2006 19:46

Eli tarviiko olla pyörien suuntaus todistus kun muutoskatsastaa korkeussäädettävää alustaa? auto golf iv vm 03

prostreet
-
Viestit: 652
Liittynyt: 30.7.2003 15:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja prostreet » 8.2.2006 20:28

http://www.prostreet.fi/tekniikka-ohjee ... minen.html

sieltä AKE:n linkki

-------------------------

eli sitä suuntaustodistusta saa pyytää muutoskatsastuksessa
käytännössä pyydetään jos on syytä epäillä että suuntausta ei olisi tehty tai se on huonosti tehty

TUV- tai vastaava todistus madallusjousille/alustasarjalle on oltava mukana muutoskatsastuksessa jos auto on EY-tyyppihyväksytty (käyttöönotto 1.1.96->/osittain 1.1.98->)

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 9.2.2006 9:29

aattelitko "säästää" ja jättää rengaskulmien säätämisen tekemättä/teen sen myöhemmin?

Hyvä keino pilata renkaat muutaman sadan kilsan matkalla.

MIKU
-
Viestit: 397
Liittynyt: 11.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja MIKU » 9.2.2006 14:50

Merkkaako ne konttorilla mitat lokarin reunasta pyörännapaan vaikka on korkeussäädettävä alusta?

Mötley
-
Viestit: 12
Liittynyt: 30.12.2005 4:32

ViestiKirjoittaja Mötley » 9.2.2006 14:55

Käsitykseni mukaa vaativat TUV-todistuksen alustasarjasta, eikä muuta.

Kannattaa laittaa ne kesäläskit alle samalle reissulle niin saat siitäkin merkinnän rekisteriotteeseen samalla tohinalla..

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sallinen » 9.2.2006 15:40

Mittaa ja merkkaa etäisyydet. Tiedustelessani tämän toimenpiteen ideaa korkeussäädettävässä, niin katsari kertoi, että: "Nämä on määräykset. On sitten aivan oma asiani, millä korkeudella autoani pidän tämän katsastuksen jälkeen, kunhan 8 cm löytyy ilmaa auton alta." Tämä tietysti omalla vastuulla kuitenkin.
Pyörin suuntaustodistus on hyvä varata mukaan, kun suuntaushan on joka tapauksessa tehty.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 9.2.2006 15:46

Miku: merkkaavat eli kun menet leimalle niin ruuvaa niin alas että maavaraa on juuri sallitut 8cm. Sen jälkeen ruuvaa mille korkeudelle haluat. Katsastuksessa pitää kuiteskin olla tuo 8cm maavaraa...muuten ottaa satavarmasti kiinni konttorin nosturiin ja jarrudynolle ajokin on niin ja näin = hylky :)

edit:sallinen kerkes ensin

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.2.2006 15:52

Entäs jos on kaverin kanssa säädetty lauantai-iltana korjaamossa jossa se on töissä eikä oo tullu mieleenkään mitään lappua siitä täyttää?

Kuinkas todennäköistä olis siitä selvitä puhumalla?

Sallinen
-
Viestit: 440
Liittynyt: 23.7.2003 11:55
Viesti:

ViestiKirjoittaja Sallinen » 9.2.2006 16:10

Puhumalla selviäminen riippuu aivan kuun asennosta maahan nähden. Kai se korjaamon printteri toimii lauantainakin, eihän se ole suuntauksen jälkeen kuin napin painallus.

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 9.2.2006 20:12

Mulle sanottiin ettei suuntauksesta tarvita todistusta kun sitä näytin, näin turussa . Maavaraa ei mitattu kun "nosturi" liikku alla just ja just.

veskola
-
Viestit: 366
Liittynyt: 8.12.2004 13:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja veskola » 11.2.2006 23:41

mulle sanottiin ja suuntauslappua syynättiin kyllä, eli niin ja näin siellä ja täällä, lain mukaan virallinen suuntauslappu pitää olla katsastuksessa, jos muutoskatsastaa alustan korkeusmuutoksen.

Vitunkaan väliä tuolla lapulla ei ole turvallisuuden kanssa mutta kukkarolle käy ajaa säätämättömällä autolla...

...heh ai niin mulla itsellä on taas ollut puoli vuotta säätämätön auto, pitäs varmaan ehtiä pajalle joskus...

MIKU
-
Viestit: 397
Liittynyt: 11.8.2003 17:15

ViestiKirjoittaja MIKU » 12.2.2006 8:18

Tottakai aion säädättää kulmat mutta mulle sopivalla madalluksella
auton maavara alittaa lain vaatiman 8cm. Pitää säädättää kulmat tuolla 8cm maavaralla ja katsastaa ruuvata alemmas ja tarkistaa kulmat toistamiseen.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.2.2006 8:25

Eipä ne siellä konttorilla siitä säätölapusta näe, että millä korkeudella alusta on säädetty. Joten auto tonttiin ja säätöön, sit hitusen ylös ja katsastukseen. Tämän jälkeen taas oikeaan korkeuteen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa