Mites tuossa käy jos vaihdan nykyisen kaasuttimen tilalle megasquirtin; luultavasti tuossa tulee vähän tehonnousua ja ilmeisesti kottero pitäisi sen takia päivittää vastaamaan sarjan seuraavaa mallia? Auto on -85 scirocco GTL ja erona etujarrut seuraavan mallin GTX:ssä on "front disc brakes with interior ventilation". GTL:ssä on edessä myös jotkut normaalit levyt. Onko ero noihin toisiin levyihin sellainen että ne pitäisi päivittää? Ilmeisesti takana on kaikissa -85 malleissa rummut, joten ne voisi jättää huoletta paikalleen? Onko jotain muita eroja jotka pitäisi huomioida?
http://www.driversfound.com/scirocco/history/uk/1985/pages/broc-uk1985p.htm
kaasutin -> ruisku -> tehonnousu -> alustan muutoks
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
Liikenneministeriön päätös N:o 779 auton rakenteen muuttamisesta
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokkaakseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Joten jos auto ei ole vähäpäästöinen ei tarvitse alustalle tehdä mitään jotta ruiskun voi laittaa. Jos vuosimalli 87-91 täytyy vain katalysaattori lisätä ja siitä nuoremmat ei tarvitse sitäkään.
6 §
Moottorin muuttaminen
1. Muun kuin ahtimella varustetun tai 4 §:ssä mainitun poikkeusluvan nojalla vaihdetun tai muutetun moottorin muuttaminen vaihtamalla kaasutin, asentamalla polttoaineen suihkutuslaitteisto tai muuttamalla sitä, muuttamalla sytytyslaitteistoa, muuttamalla puristussuhdetta, vaihtamalla nokkaakseli, muuttamalla venttiilikoneistoa ja siihen liittyviä kanavia sekä vaihtamalla imusarja ja pakosarja on sallittua ehdolla, ettei 5 §:ssä mainittua auton omamassan ja moottorin nettotehon suhdetta aliteta. Ellei muuta osoiteta, katsotaan kaasuttimen tai kaasuttimien korvaamisen polttoaineen suihkutuslaitteistolla lisäävän moottorin tehoa 10 %.
Joten jos auto ei ole vähäpäästöinen ei tarvitse alustalle tehdä mitään jotta ruiskun voi laittaa. Jos vuosimalli 87-91 täytyy vain katalysaattori lisätä ja siitä nuoremmat ei tarvitse sitäkään.
-
- -
- Viestit: 698
- Liittynyt: 23.7.2003 13:32
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
Niin tosiaankin tarkoitin vanhempia kuon -87.
tuolta ffp tekstit osiosta sitten löytyi tämä:
Päästöjen osalta: Ennen 30.6.1987 käyttöön otettun auto kanssa riittää katsastuksessa tai korjamossa tehty mittaus todistamaan päästöt. Uudemmassa kuin 1.7.1987 on todistettava että moottori on peräsin autosta jolla on sama tai uudempi päästönormi. (esim paperi että peräisin samanvuotuisesta tai uudemasta suomiautosta tai VTT:n tutkimus) tai autoon on asennettava katalysattori. Vähäpäästöiset autot on säilyttävä vähäpäästöisinä. jos vm 89 autoon asenetaan vm 92 vähäpäästöinen motti on se siis oltava "koko paketti" katalysattorin kanssa.
tuolta ffp tekstit osiosta sitten löytyi tämä:
Päästöjen osalta: Ennen 30.6.1987 käyttöön otettun auto kanssa riittää katsastuksessa tai korjamossa tehty mittaus todistamaan päästöt. Uudemmassa kuin 1.7.1987 on todistettava että moottori on peräsin autosta jolla on sama tai uudempi päästönormi. (esim paperi että peräisin samanvuotuisesta tai uudemasta suomiautosta tai VTT:n tutkimus) tai autoon on asennettava katalysattori. Vähäpäästöiset autot on säilyttävä vähäpäästöisinä. jos vm 89 autoon asenetaan vm 92 vähäpäästöinen motti on se siis oltava "koko paketti" katalysattorin kanssa.
Olen kyllä sellaiseen tapaukseen törmännyt, jossa autoon asennettiin vuoden -89 katalysaattorilla alunperin varustettu moottori ja autona johon se asennettiin oli -86. Katsastuksessa vaadittiin silti että moottori on varustettu katalysaattorilla, eli vanhaan autoon tuli jälkikäteen uudemman päästönormit ja kattipakko rekisteriotteeseen. Mahtoikohan katsastusmies toimia väärin tai tulkita väärin papereita?
Joten jos auto ei ole vähäpäästöinen ei tarvitse alustalle tehdä mitään jotta ruiskun voi laittaa. Jos vuosimalli 87-91 täytyy vain katalysaattori lisätä ja siitä nuoremmat ei tarvitse sitäkään.
Joo ei tartte kattia laittaa jos ruiskun laittaa. Katti vaaditaan vaan jos ahdetaan auto. JA vähäpäästöisyys tuli 92.
Koska ahtimen laittaminen rinnastetaan moottorin vaihtamiseen (ei kuitenkaan muutosprosentteina), tällöin pitää pystyä todistamaan auton päästörajojen täyttyvän. Jos auto on 15/03 standardin mukainen (eli 87 vanhempi), riittää tavallinen päästömittaus.
Jos auto on vähäpäästöinen, pitää tehdä Vtt:n mittaus.
Jos auto ei ole kumpikaan näistä, niin silloin auton päästönormit katsotaan hyväksytyksi jos autossa on katti tai se asennetaan, tässäkin on pieni porsaanreikä, jos autossa on katti eikä se ole vähäpäästöiseksi merkattu, voidaan se ahtaa. Eli 87-92 autot jotka ovat 15/04 (ei vähäpäästöiset) normin mukaiset lukeutuvat tähän sarakkeeseen.
Ruiskun asentamista ei mun mielestä laskettu moottorin vaihtamiseksi.
-
- -
- Viestit: 82
- Liittynyt: 19.12.2004 18:01
Flashmn kiitos hyvästä selvityksestä.
Todellakin tuolla laissa on ettei ruiskun laittoa rinnasteta moottorinvaihtoon, mutta sitten kannen, yli 10% moottorintilavuuden lisääminen sekä turbottaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Jokainenhan voi tuolta http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/779-98.php voi käydä lukemassa siitä.[/url]
Todellakin tuolla laissa on ettei ruiskun laittoa rinnasteta moottorinvaihtoon, mutta sitten kannen, yli 10% moottorintilavuuden lisääminen sekä turbottaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Jokainenhan voi tuolta http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/779-98.php voi käydä lukemassa siitä.[/url]
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], Google [Bot] ja 11 vierailijaa