RP + huono käynnistyvyys + tyhjäkäyntiongelmat

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

RP + huono käynnistyvyys + tyhjäkäyntiongelmat

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 30.1.2006 22:02

Ongelmat kasautuvat 300tkm. jälkeen... :P Täytyi oikein oma threadi laittaa kun eivät ole viat vieläkään selvinneet.
Ensimmäinen ongelma on lähinnä kylmänä käynnistettäessä, joskus myös lämpimänä. Startti pyörittää konetta erittäin vaivalloisesti ja joskus tuntuu niinkuin kone löisi "vastaan". Startin kaapelit huonot? Akku on kuitenkin vaihdettu, ja jännitettäkin on. Lataa myös hyvin. Sytkäkin on kohdallaan.

Toinen ongelma on huono tyhjäkäynti, ongelma paikallistettu tyhjäkäyntisäätimeen. Kosketushäiriö tyhjäkäyntikytkimessä. Voiko vaikuttaa muualle?

Kolmas ongelma on koneen puutuminen kiihdyttäessä. Kun painaa kaasua kiihdyttääkseen, tuntuu kuin bensansaanti lakkaisi, kone puutuu hetkeksi ja sitten taas kiihtyy kun sopiva asento kaasupolkimesta löytyy. Tasaisella nopeudella ajaessa toimii.

Neljäs ongelma on suurehko bensankulutus, kesällä pääsin alle kuuden litran auton toimiessa, nyt menee päälle yhdeksän kaupunki/maantieajossa, miten muilla?

Tähän mennessä vaihdetut osat:

-Sytytyspuola, mallia motonet
-Sytytysjohdot & tulpat (Bosch) & virranjakajan kansi, pitäisi olla oikeanlaiset kuparijohdot jne.
-Akku, Bosch
-Lambda-anturi, Bosch
Viimeksi muokannut Mr.Crossfire, 19.2.2006 17:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Pyndy
-
Viestit: 376
Liittynyt: 23.7.2003 20:09

ViestiKirjoittaja Pyndy » 30.1.2006 23:25

ois varmaan aiheellista tarkistaa nokka-akselin ajoitus ja sytysajankohta. ja vaihtaa virtalukon pohja uuteen....

edit: toi virranjakajan alipainehässäkkä voi kanssa tehdä osan noista vioista, elikkä alipainevuoto jossain

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 30.1.2006 23:56

Nokka-akselin ajoitus tarkistettu hihnan vaihdon yhteydessä muutama tkm sitten. Voihan sen silti katsoa, ei ole iso homma. Aiemmin tuossa oli sellainen vika, että kampiakselin pään hihnapyörän kiila oli mennyt sileäksi, joten jako sekaisin.
Myös sytytys on lampulla tarkistettu moneen kertaan.
Olen koittanut ajaa alipainesäätimen letku irti tai kiinni, ei sanottavaa vaikutusta, letkuun kuitenkin tulee alipaine. On tietysti mahdollista, että jostain vuotaa, tosin silloin luulisi tyhjäkäynnin nousevan?
Virtalukon pohjaa en ole tullut ajatelleeksikaan...

-Onze-
-
Viestit: 583
Liittynyt: 21.4.2005 18:40

ViestiKirjoittaja -Onze- » 31.1.2006 16:52

eli siis tota vikaa oli myös ennen jakohihnan vaihtoa? aika hyvin menaa sopisi tuo kuvaus siihen että hihna olis nokkapyörässä pykälän tai kaks "edessä"...

e: jos se virranjakajan alipainesäädin ei toimi, niin ei kiihdytyksestä tule pienessäkään määrin mitään, koska ajotus jää auttamattomasti liian myöhäselle... mul auto sammuu jos siitä ottaa tyhjäkäynnin aikana tuon ap-letkun irti...

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 13.2.2006 16:21

Laitoin remontissa unohtuneen lisämaadoitusjohdon ilmeisesti ecu:n maajohdon ja moottorin välille. Nykiminen ja pätkiminen ajossa lakkasi. Samalla uudistin lambdan johdon suojausta, mutta sillä ei kuulemma pitäisi olla täyskaasukiihdytykseen merkitystä.
Nyt on jäljellä enää käynnistys- ja tyhjäkäyntiongelmat.
Akun piuhojen vaihtoa olen tässä aloitellut. Plussajohtimen akulta startille vaihdoin eilen, uutta maajohtoa täytyy vähän säätää että sen saa paikoilleen kunnolla.

Tänään kun laitoin auton kylmiltään käymään, niin kävi vain 2:lla pytyllä ennenkuin lämpesi? Yleensä käynnistyvyyteen ja tyhjäkäyntiongelmiin auttaa tyhjäkäyntimoottorin kytkimen räplääminen, tälläkertaa ei sekään tuottanut tulosta. Nokan ajoitusta en ole katsonut, koska nykiminen ajossa lakkasi, ja auto toimii ajossa muuten moitteetta paitsi tyhjäkäynti.

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 19.2.2006 17:48

Vaihdoin akkuun maakaapelinkin. Saattaa olla että starttasi nyt hieman ripeämmin, tosin kelikin oli plussan puolella. Auto kävi taas alkuun aivan järkyttävän huonosti, 2-3 pytyllä ja bensa haisi. Luin siinä vikakooditkin vaihdekepin juuresta ledillä, ja 4444 vilkutti, eli ei vikaa.
Kävin heittämässä pienen lenkin ja hieman lämmittyään ajossa auto toimi kuin ajatus. Tyhjäkäynti oli lämpimänäkin erittäin alhaista.
Tiistaiksi varasin ajan vikamuistin lukuun, josko siellä selviäisi jotain uutta.

Wolle
-
Viestit: 557
Liittynyt: 10.10.2005 14:45

ViestiKirjoittaja Wolle » 20.2.2006 11:02

Avaa ja puhdista ruiskun paineensäädin. Sieltä löytyy luultavasti vettä ja pientä hapettumaa, jotka kyllä haittaavat herkän laitteen toimintaa. Paineensäätimen jumittaessa suuttimelle menee korkeampi paine >> käy rikkaalla. Vikakoodeja näistä ei kuitenkaan ECUun tartu.

Paineensäädin kuvassa nimellä Drückregler

Kuva

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 20.2.2006 14:29

Unohtuipa mainita, että olen tuon paineensäätimenkin putsannut pariin kertaan tässä puolen vuoden sisällä. :P Viimeksi tuossa marraskuulla taisi olla. Sieltä ei löytynyt vettä, majoneesia eikä hapettumaa.
Kiitoksia kuitenkin vaivannäöstä. :)

Mr.Crossfire
-
Viestit: 776
Liittynyt: 7.8.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Mr.Crossfire » 21.2.2006 16:16

Noniin, kävinpä luetuttamassa vikamuistin.
Löytyi seuraavat:
1232 - Joutokäyntinopeuden säädin
2121 - Joutokäyntikytkin
2212 - Kaasuläpän asentotunnistin
2341 - Happitunnistin/lambda-säätö

Ikävä puoli tuossa on se, että kaasuläpän asentotunnistinta ei saa erikseen, vaan on ostettava koko kaasuläppärunko. Hintaahan sillä on 479€. :P
Tyhjäkäyntimoottoria en vaihda vielä, katsotaan mikä on tilanne tuon kaasuläppäkotelon vaihdon jälkeen.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa