Ei kyllä liity VAGin vehkeisiin, mutta kertokaa viisaat, kun teitä täällä on!!
TAi oikeastaan, kun ahdin on LT Volkkarista...
Missä haarukassa on vielä moottorille turvalliset pakokaasun lämpötilat turboahdetulla Toyotan 3,4L 4-syl diesel moottorilla pakosarjasta mitattuna? Koneessa vakiona n. 90hv. Kyseessä -82 Land Cruiserin moottori..
Millainen on pakokaasun lämpötilaero ennen ja jälkeen ahtimen??
Kummasta paikasta mittailette lämpötiloja?? Olisi vaan helpompi asentaa mittarin karva downpipeen, kuin pakosarjaan....
Kuinka suuri pakopaineen ja ahtopaineen ero alkaa olla vaaraksi moottorille?? Nyt 0,8/ahtopaine ja 1,2/pakopaine.
Jos pakopaine kasvaa kovin, onko järkevää avartaa pakopesän kollektoria - vai mikä se nyt nimeltään olikaan. Eli siis se kanava, joka ohjaa/kuristaa pakokaasun pakosiivelle.
Kiitos etukäteen neuvoista!!
Pakolämmöt + pakopaine??
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Yli tuhannen asteen pakolämpöjä mitattu 1.9TDI:stä. Parasta olisi pysyä alta 950 astetta.
Ahto- ja pakopaineen erona 0,5bar yleisesti hyväksytty raja. Tuon ylittäminen alkaa suomään tehoja. Itsellä tiisseli S60 Volvossa 1,7bar ahdoilla 1,5bar pakopainetta :)
Toisaalta tiisselipakustani mitattu yhdellä ahtimella 1,5 kilossa 2 kiloo pakopainetta ja 1,7 kilossa yli 4,5 kiloo. Nuo VNT:t kun tukkiutuu totaalisesti ylitettyään tietyn optimirajan.
Ahto- ja pakopaineen erona 0,5bar yleisesti hyväksytty raja. Tuon ylittäminen alkaa suomään tehoja. Itsellä tiisseli S60 Volvossa 1,7bar ahdoilla 1,5bar pakopainetta :)
Toisaalta tiisselipakustani mitattu yhdellä ahtimella 1,5 kilossa 2 kiloo pakopainetta ja 1,7 kilossa yli 4,5 kiloo. Nuo VNT:t kun tukkiutuu totaalisesti ylitettyään tietyn optimirajan.
Jos nokka-akselissa ei ole overlappia niin mielestäni ei hirmu vaarallista jos pakopaine hiukan korkeampi kuin ahtopaine. Pakokaasu ei pääse virtaamaan takaperin imupuolelle vaan ainoa haitta on pakokaasun vastapaine jota vastaa mäntä ja kampikoneisto joutuu tekemään (hukka)työtä.
Noin yleensä ottaen kammiokoneissa tuo pakopaine on kai fataalimpaa kuin suoraruiskuissa, koska kannen lämpökuorma kasvaa niissä helpommin kannen rakenteesta johtuen. 0,8/1,2 -suhde ei kuitenkaan kuulosta vielä pahalle.
Noin yleensä ottaen kammiokoneissa tuo pakopaine on kai fataalimpaa kuin suoraruiskuissa, koska kannen lämpökuorma kasvaa niissä helpommin kannen rakenteesta johtuen. 0,8/1,2 -suhde ei kuitenkaan kuulosta vielä pahalle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 10 vierailijaa