Alustan asennus ja korkeus A3 + ongelma.
Valvoja: ffp jäsenet
Alustan asennus ja korkeus A3 + ongelma.
Asentelin autooni tollasen KW variante ykkösen ja kun ei kuulemma saa madaltaa yli 40mm ilman jotain muutos sarjaa niin tietäisikö joku mikä mahtaa olla alkuperäinen vanteen keskiön ja lokarin kaaren välimatka?
Auto siis vm. -00
Niin ja sitten, onko takapäässä A3:ssa tällainen? http://www.kw-gmbh.de/kw_upload/Einbau/eah68610005.pdf
Sivu kymmenen, se rengas joka piti poistaa?
En ainakaan muista poistaneeni...
Hyvä tehdä ensin ja sitten miettiä ja lukea ohjeet.
Ihan ohimennen vielä mikä mahtaa olla sen varsinaisen jousen yläpuolella olevan vähän ohuempaa tekoa olevan erillisen jousen tarkoitus? Tuskin mikään pintajäykkyyteen tai vastaavaan suunniteltu kun on ihan pohjassa kun alusta kiinni autossa.
Auto siis vm. -00
Niin ja sitten, onko takapäässä A3:ssa tällainen? http://www.kw-gmbh.de/kw_upload/Einbau/eah68610005.pdf
Sivu kymmenen, se rengas joka piti poistaa?
En ainakaan muista poistaneeni...
Hyvä tehdä ensin ja sitten miettiä ja lukea ohjeet.
Ihan ohimennen vielä mikä mahtaa olla sen varsinaisen jousen yläpuolella olevan vähän ohuempaa tekoa olevan erillisen jousen tarkoitus? Tuskin mikään pintajäykkyyteen tai vastaavaan suunniteltu kun on ihan pohjassa kun alusta kiinni autossa.
Viimeksi muokannut jopokka, 9.8.2005 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hyvinhän tuossa asennusohjeessa on sanottu se mitta missä se etutolppa pitää olla vakio vakaajalla.
45mm pitää jättää kierrettä etutolppaan alapäähän. Silloin olis ohjeen mukaan mitta kohdillaan.
Ja aina noita alustoja asennellessa kannattaa se auton oman alustan korkeudet mitata ensin. Vaikka navasta kaareen etäisyys. Tällöin voi jo verrata miten se auto madaltuu. Ja ennenkaikkea noilla ei säädettävillä olis tarkeätä mitata etukäteen. On jotain millä todistaa jos auto ei madallukkaan tarpeeksi.
Apujousi eli helpperi pitää pääjousen tiukalla ja paikallaan kun auton nostetaan ilmaan. Ei lähde jousi paikoiltaan.
45mm pitää jättää kierrettä etutolppaan alapäähän. Silloin olis ohjeen mukaan mitta kohdillaan.
Ja aina noita alustoja asennellessa kannattaa se auton oman alustan korkeudet mitata ensin. Vaikka navasta kaareen etäisyys. Tällöin voi jo verrata miten se auto madaltuu. Ja ennenkaikkea noilla ei säädettävillä olis tarkeätä mitata etukäteen. On jotain millä todistaa jos auto ei madallukkaan tarpeeksi.
Apujousi eli helpperi pitää pääjousen tiukalla ja paikallaan kun auton nostetaan ilmaan. Ei lähde jousi paikoiltaan.
No niin nyt on sitten säädetty ohjeiden mukaan keula niin alas kuin ilman muutossarjaa saa laittaa jolloin keula jää melko ylös ja perä on niin ylhäällä kuin säätövaraa on mutta menee huomattavasti keulaa alempana. (useita senttejä.)
Mikäköhän tässä nyt kusee?
Uskaltaisikohan keulaa ihan pokkana tiputtaa vaikka ohjeet edellyttäisivätkin muutossarjaa?
Mikäköhän tässä nyt kusee?
Uskaltaisikohan keulaa ihan pokkana tiputtaa vaikka ohjeet edellyttäisivätkin muutossarjaa?
Pilk. nus. apujousi ja helpperi ovat kaksi eri asiaa. Helpperi on tosiaan sellainen "rautalanka" (jousivakio parin kilon paikkeilla) joka vain pitää paketin nipussa, mutta apujousi on enemmän tai vähemmän pääjousta pehmeämpi jousi joka siis mahdollistaa pidemmän ulosjouston ja, jos ei täysin nipussa auton ollessa pyörien varassa, tuo myös pehmeämpää pintajoustoa. Aika harvoin taitaa katutolpissa varsinaisia helppereitä olla.
Juu tarkistelin taas asiaa ja mittailin takaa ja näyttäisi olevan vanteen keskiön ja lokarin välissä n. 32.5m joka on maksimi madallus KW:n mukaan.
Outo juttu, kun takapää on säädetty ylimpään asentoon ja pitäisi olla sellaset 30mm korkeammalla.
Aika huono homma kun juuri siksi maksoin lisää säädettävästä, että sain (tai siis en) sellaisen alustan, jonka saa nostettua talveksi hieman ylemmäs ja myös estettyä tämän perä maassa asennon. Mutta kun ei niin ei!
Tämänhetkisen asian olisi ajanut ihan perus ei säädettäväkin malli.
Eli perä maassa ja keula ylhäällä.
Missäköhän on jotain vikaa?
Outo juttu, kun takapää on säädetty ylimpään asentoon ja pitäisi olla sellaset 30mm korkeammalla.
Aika huono homma kun juuri siksi maksoin lisää säädettävästä, että sain (tai siis en) sellaisen alustan, jonka saa nostettua talveksi hieman ylemmäs ja myös estettyä tämän perä maassa asennon. Mutta kun ei niin ei!
Tämänhetkisen asian olisi ajanut ihan perus ei säädettäväkin malli.
Eli perä maassa ja keula ylhäällä.
Missäköhän on jotain vikaa?
Tottahan toki:
http://koti.mbnet.fi/jondari/Audikuvat/
http://koti.mbnet.fi/jondari/Audikuvat/
n 35 cm nyt näytti olevan
Tossa kuvan kävin ottaas tallissa, eli "mutteri " on tasalla kierteiden kanssa. onhan tossa aika paljon kuitenkin kierrettä päällekkäin.
http://koti.mbnet.fi/anttil81/Golf/IMG_0400.JPG
huono kuvakulma vähän.voin ottaa muutaman lisää tonne kansioon huomenna Etupäähän tossa yleensä tulee ongelmaksi maavaran suhteen.
Tuossa samassa kansiossa muutama kuva kesältä.
Tossa kuvan kävin ottaas tallissa, eli "mutteri " on tasalla kierteiden kanssa. onhan tossa aika paljon kuitenkin kierrettä päällekkäin.
http://koti.mbnet.fi/anttil81/Golf/IMG_0400.JPG
huono kuvakulma vähän.voin ottaa muutaman lisää tonne kansioon huomenna Etupäähän tossa yleensä tulee ongelmaksi maavaran suhteen.
Tuossa samassa kansiossa muutama kuva kesältä.
Mitenkäs nyt on toi KW variante 2 kanssa ku tarkotus ois Maanantaina tilata sellanen niin kuinka alas sitä pystyy säätämään, että vetari ei ota siihen vakaajaan kiinni ja miten takapään madallus kun joku puhu että on jotain ongelmia...?? autoon tulee vielä 19 tuuman renkaatkin. A3 -98. Että saako siitä sen näkösen ettei auto ole perse tai nokka ylhäällä ilman vakaajaa.. Kokemuksia?? ja Kuvia?
No mulla on tossa omassa H&R:n vakaajasetti ja en usko, että tuota Leonia olisi noin kenttään saanu ilman etuvakaajan vaihtoa. Ja vaikuttaahan se ajettavuuteenkin...Tahtoo jäädä muuten keula pystyyn. Ei hyvä. Kannattaa olla tarkkana, jos tollaset meinaa ostaa. Mä kyselin hintoja, niin eroja tosiaan oli! Sain loppujen lopuksi molemmat vakaajat halvemmalla kuin pelkän etuvakaajan toisesta paikasta.
Kyl täytyy hommata se vakaaja sitten... mut tuleeko siinä mukana vakaaja tangon kumit vai mitä se oikeen pitää sisällään? käykö se ihan päittäin sinne ilman mitään virityksiä? samalla täytyy hommata noi powerfleksin puslat sinne etupäähän. tää voi olla vähän tyhmä kysymys mutta tuleeko siinä KW sarjassa iskarit, jouset ja kääntölaakerit vai pitääkö ne ottaa vanhoista?
Tilaa toi H&R:n vakaajasetti, niin siinä on kaikki tarvittavat puslat mukana. Ja on reilusti tilaa pudottaa. Minä en ostais vain jäykkää etuvakaajaa, auton ajettavuus muuttuu kun etupää on jäykkä ja takapää "letku". Suosittelisin vaihtamaan molemmat samaan aikaan, niin tulee tasapainoinen. Mutta kukin tavallaan. Tuolta muistaakseni saa halvimmalla, mitä minä kyselin; http://www.drwheelgoods.fi/ Niin ja takavakaaja on tosi nopea asentaa, mutta etuvakaajan vaihdossa menee joku hetki. On mulla ehkä jotain kuviakin noista vakaajista, jos Kurdi haluat nähdä...
Siis miten se KW.n vakaaja eroo siitä H&R.stä? toisinsanoen mitä mun TARTTEE tilata lisäks kun tilaan sen KW variante 2 alustasarjan? pistä kuvia tulee, onks sul mun maili vielä? enks pistäny sulle niistä Bremboista kuvii? täs alkaa olee taas aika sekasin näistä alustajutuista, eikä se johdu mallasjuomasta.
Siis halvin/huonoin vaihtoehto on ostaa pelkästään uudet koiranluut, seuraavaksi paras vaihtoehto on ostaa pelkkä etuvakaaja(KW tai H&R, melkein samanlaisia) ja paras vaihtoehto on ostaa molemmat vakaajat(vain H&R!!). Laitan sulle kuvia vakaajista, pitäis mulla vielä sun osoite olla. Eli mulla on KW Variante 2 alusta ja H&R vakaajat. Ja PowerFlexin moottorintuki-pusla...
www.drw.fi sieltä ainankin yhdet vakaajat haettu.Ja nopealla toimitusajalla....
hei!
korkeussäädettäviä alustasarjoja ei ole tarkoitettu auton nostamiseksi alkuperäiseen korkeuteen tai ylemmäs!
ne on tarkoitettu madaltamiseen siten että on säätövara pieni madallus - iso madallus
laadukkaan sarjan on ulkopuolinen testausyritys (esim. TUV) testannut niin ylemmässä kuin alemmassa asennossa, myös kuormatulla autolla, sekä ns huonon tien testi että moottoritieajo huippunopeudella
jos madallat enemmän kuin TUV-lapussa ja/tai valmistajan luettelossa mainitaan ei auto ole enää täydellä kuormalla välttämättä hyvä ajaa ja turvallinen (ainakaan sitä ei ole kukaan testannut)
huomaa myös että sarjan takuu ei ole voimassa jos sillä madalletaan enemmän kuin tehtaan luettelo kertoo
luetteloiden arvot ovat verrattuna perusmalleihin (ellei muuta erikseen sanota)
-------------------------
Audi A3 8L (koskee myös sisarmalleja Golf 4, Seat Leon 1M, Skoda Octavia 1U KW)
KW inox-line Variante 1, 2 ja 3 korkeussäädettävillä alustasarjoilla on sallittu madallusalue verrattuna perusmalliin:
Saksassa eli TUV-hyväksyntätestin mukaan
min 35mm
max 65mm
Suomessa maan oma sääntö rajoittaa (mutta TUV-hyväksyntä vaaditaan muuten)
min 35mm
max 51mm
isommilla yli 40mm madalluksilla suositellaan KW:n erilaista etuvakaajaa
em arvo varman päälle
(32mm ja 42mm vetoakseleilla harvoin tarvitaan uutta vakaajaa)
jos auto on 50mm vetoakseleilla on TUV-hyväksytty madallus (huomautus TUV-lapussa)
min 35mm
max 50mm
huom!
KW Audi A3 korkeussäädettäviin on 2 erilaista KW etuvakaajan muutossarjan mallia riippuen siitä onko autossa xsenon-valot, tämä sopii vain KW:n tolppien kanssa
vaihtoehtoisesti voi käyttää H&R:n vakaajaa
(versioita joka on suunniteltu käytettäväksi korkeussäädettävien kanssa eli antaa tilaa vetarille)
kun lukee huolella KW:n asennusohjeet / TUV-laput niin niissä on min ja max mitat kierteen alareunasta jousilautasen pohjaan, se vastaa tuota säätövaraa 35-65mm
(asennusohjetta ei ole Suomeksi koska tällainen alustasarja ei ole tarkoitettu kotiasennukseen vaan tulee käyttää ammattiasennusliikettä ja niillä on yleensä kielitaito (voi vaihtaa korjaamoa jos ei ole)
-----------------------------
Audi A3 ja sen sisarautojen tapauksessa sama koskee myös muita korkeussäädettäviä alustasarjoja ¨
n 50-65mm madalluksen jälkeen tarvitaan vakaajan muutossarja
Huomaa että korkeussäädettäviä ei saa nostaa ylemmäs eikä laskea alemmas kuin mikä niiden TUV-hyväksytty käytöalue on (katso TUV-lapuista)
btw. moni halpis korkeussäädettävä alustasarja on TUV-hyväksytty vain yhdessä korkeudessa (eli se siitä ulkopuolisen tahon testaamasta korkeussäädöstä...)
korkeussäädettäviä alustasarjoja ei ole tarkoitettu auton nostamiseksi alkuperäiseen korkeuteen tai ylemmäs!
ne on tarkoitettu madaltamiseen siten että on säätövara pieni madallus - iso madallus
laadukkaan sarjan on ulkopuolinen testausyritys (esim. TUV) testannut niin ylemmässä kuin alemmassa asennossa, myös kuormatulla autolla, sekä ns huonon tien testi että moottoritieajo huippunopeudella
jos madallat enemmän kuin TUV-lapussa ja/tai valmistajan luettelossa mainitaan ei auto ole enää täydellä kuormalla välttämättä hyvä ajaa ja turvallinen (ainakaan sitä ei ole kukaan testannut)
huomaa myös että sarjan takuu ei ole voimassa jos sillä madalletaan enemmän kuin tehtaan luettelo kertoo
luetteloiden arvot ovat verrattuna perusmalleihin (ellei muuta erikseen sanota)
-------------------------
Audi A3 8L (koskee myös sisarmalleja Golf 4, Seat Leon 1M, Skoda Octavia 1U KW)
KW inox-line Variante 1, 2 ja 3 korkeussäädettävillä alustasarjoilla on sallittu madallusalue verrattuna perusmalliin:
Saksassa eli TUV-hyväksyntätestin mukaan
min 35mm
max 65mm
Suomessa maan oma sääntö rajoittaa (mutta TUV-hyväksyntä vaaditaan muuten)
min 35mm
max 51mm
isommilla yli 40mm madalluksilla suositellaan KW:n erilaista etuvakaajaa
em arvo varman päälle
(32mm ja 42mm vetoakseleilla harvoin tarvitaan uutta vakaajaa)
jos auto on 50mm vetoakseleilla on TUV-hyväksytty madallus (huomautus TUV-lapussa)
min 35mm
max 50mm
huom!
KW Audi A3 korkeussäädettäviin on 2 erilaista KW etuvakaajan muutossarjan mallia riippuen siitä onko autossa xsenon-valot, tämä sopii vain KW:n tolppien kanssa
vaihtoehtoisesti voi käyttää H&R:n vakaajaa
(versioita joka on suunniteltu käytettäväksi korkeussäädettävien kanssa eli antaa tilaa vetarille)
kun lukee huolella KW:n asennusohjeet / TUV-laput niin niissä on min ja max mitat kierteen alareunasta jousilautasen pohjaan, se vastaa tuota säätövaraa 35-65mm
(asennusohjetta ei ole Suomeksi koska tällainen alustasarja ei ole tarkoitettu kotiasennukseen vaan tulee käyttää ammattiasennusliikettä ja niillä on yleensä kielitaito (voi vaihtaa korjaamoa jos ei ole)
-----------------------------
Audi A3 ja sen sisarautojen tapauksessa sama koskee myös muita korkeussäädettäviä alustasarjoja ¨
n 50-65mm madalluksen jälkeen tarvitaan vakaajan muutossarja
Huomaa että korkeussäädettäviä ei saa nostaa ylemmäs eikä laskea alemmas kuin mikä niiden TUV-hyväksytty käytöalue on (katso TUV-lapuista)
btw. moni halpis korkeussäädettävä alustasarja on TUV-hyväksytty vain yhdessä korkeudessa (eli se siitä ulkopuolisen tahon testaamasta korkeussäädöstä...)
Eikös se sitten ole aika paska jousi/iskaripaketti jos se löystymään alkaa järkevillä kilometrimäärillä? Uusi toisen valmistajan paketti tilalle ja vanha myyntiin. Turha niitten kanssa on kärsiä jos ei ole sellaiset mistä tykkää.
Itse asentelin viime viikonloppuna Eibachin jouset orginaali stanu (ei sportti) iskareille, ja kyyti on oikeestaan yhtä mukavaa kuin orginaalijousillakin oli. Plussina vain hieman jämäköitynyt 'äärikäytös' ja ulkonäköseikat madalluksen johdosta. Vieläkun tuohon täräyttää jäykemmät vakaajat niin jo on mukava ajella.
Itse asentelin viime viikonloppuna Eibachin jouset orginaali stanu (ei sportti) iskareille, ja kyyti on oikeestaan yhtä mukavaa kuin orginaalijousillakin oli. Plussina vain hieman jämäköitynyt 'äärikäytös' ja ulkonäköseikat madalluksen johdosta. Vieläkun tuohon täräyttää jäykemmät vakaajat niin jo on mukava ajella.
Semmosta tässä kysyisin kun toi alustan vaihto alkaa pikkuhiljaa olla ajankohtainen ja tuli se H&R.n vakaajasetti hommattua niin minkälainen homma se on sinne eteen laittaa? riittääkö että kelkaa pudottaa takaa vai pitääkö siinä lisäks irrottaa hammastangosta se rattiakselin nivel kanssa että sais sinne enemmän tilaa? Jos joku viittis hieman valasta.. taakse se on simppeli laittaa.
Nyt kun aukasin ton oman paketin ja kattelin tota sarjaa KW var.1. niin aloin vaaan mietiskelemään että miten toi etuiskarin yläpään kiinnitys niinkuin käytännössä tapahtuu kun nyt se paketti on kiinni nylokki mutterilla joka on ihan löysänä siinä... mites se kääntölaakeri tulee sinne. pitääkö toi säätö ensiks tiputtaa ihan alas että saa ne tarvittavat rojut sinne väliin vai miten?
Ja sit toi kun porukka kertoo että ne säädöt jumittuu niin pistäkää tervaa sinne väliin niin ei varmasti jämähdä.
Ja sit toi kun porukka kertoo että ne säädöt jumittuu niin pistäkää tervaa sinne väliin niin ei varmasti jämähdä.
Edessä on kaareen matkaa noin 33cm ja takana 34cm ,siis 235/45 17" rengastus edessä ja takana. Takaata noi otti aika paljon kiinni edessä oon naputellut kantit . Kesäksi olisi tarkoitus muuttaa vähän rengastusta kaposemmaksi. Eteen jätin yhden mustan muoviosan iskarin varteen ja silti otti tolla rengastuksella vähän kiinni iskari tornin etupuolelle. Vakio vakaajan osat paikassa ja aivan pientä jälkeä olis vetarissa
http://koti.mbnet.fi/anttil81/Golf/
Tuolla muutama kuva
http://koti.mbnet.fi/anttil81/Golf/
Tuolla muutama kuva
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa