ilman hehkuja pakkasessa
Valvoja: ffp jäsenet
ilman hehkuja pakkasessa
Tuli pakkaset ja AHU ei meinannut enään käynnistyä kunnolla. Lähti käyntiin kyllä, mutta hirveän startilla sahaamisen jälkeen ensin parilla pytyllä jne. No, ajattelin, että siellä on pari hehkua pimeänä ja päätin vaihtaa kaikki hehkut, onhan kilometrejä jo 209 tuhatta. Mittasin vanhat hehkut ja kaikki olivat pimeänä! Kyllä siis TDI käynnistyy vaikka -25 asteen pakkasessa ilman hehkuja ja lämmittimiä. Ei tuo varmaan kovin hyvää koneelle tee. Uusilla hehkuilla lähti sitten kuin palmun alta.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Entäs kesäkelillä? Ja mitäs käyntilämpöisellä?
Yhdessä kesätyöpaikassa oli oli joku tujuta dyna jonka raapasin pari kertaa bensamiehenä suoraan tulille. Se oli kyl käyntilämmin tai lähes.
Jos kone lähtee käyntiin muiden sylinterien toimivien hehkujen kanssa käyntiin ni mitäs yks hehkuttamaton sylinteri tykkää?
Ja miks mäntä halkee jos halkee?
Nämä siis yleisesti dieselkoneista. Ei mitenkään jotain tiettyä tai uudempaa moottoria kysellen.
Yhdessä kesätyöpaikassa oli oli joku tujuta dyna jonka raapasin pari kertaa bensamiehenä suoraan tulille. Se oli kyl käyntilämmin tai lähes.
Jos kone lähtee käyntiin muiden sylinterien toimivien hehkujen kanssa käyntiin ni mitäs yks hehkuttamaton sylinteri tykkää?
Ja miks mäntä halkee jos halkee?
Nämä siis yleisesti dieselkoneista. Ei mitenkään jotain tiettyä tai uudempaa moottoria kysellen.
Ei kai siitä hehkujen toimimattomuudesta haittaa kesällä ole muuten kuin pidemmän sahaamisen muodossa. Liian suuri lämpökuorma ja/tai nakuttaminenhan sen männän rikkoo. Näin kovilla pakkasilla (ja mikspä ei kesälläkin) pilotilla saa diisselin detonoimaan tosi somasti, ennemmin vaikka kannattaa lämmittää imuilmaa kosanilla.
Armeija-aikoina tuli todettua että kyllä se dieseli aika helposti käyntiin lähtee ilman hehkujakin. Norjassa kun oltiin kertaamassa meillä seisoi autot yön yli reilun -30 asteen pakkasessa ja aamulla kun niitä käynnisti niin ei kyllä tarvinnut edes haaveilla koneen hehkuttamisesta kun akun varaus riitti hädin tuskin starttia pyörittämään, mutta käyntiinhän niistä noin puolet lähti ihan omin voimin, loput apuvirran kanssa.
Ilmahan lämpenee kokoonpuristuksessa ja tällä lämmöllä sitten syttyy se dieselpolttoneste.. Teoriassa dieselmoottorille riittäisi noin 14:1 puristukset kesäkelillä ainakin mutta oikeastihan puristukset ovat noin 20:1. Sylinteriin kulkeva ilma siis lämpenee reilusti dieselpolttonesteen leimahduspisteettä kuumemmaksi, esim 200 astetta kuumemmaksi. Lähtökohtaisesti sama tilavuudenmuutostyö nostaa ilman lämpötilaa samalla astemäärällä, eli ero loppulämpötilassa kovalla pakkasella on suunnilleen sama kuin ulkolämpötila verrattuna normaalitilanteeseen. Eli -20 asteen pakkasella normaalitilanteeseen, esim. +10 asteessa käynnistykseen ero loppulämpötilassa on 30 astetta eli vielä jää kokoonpuristettu ilma jää vielä 170 astetta kuumemmaksi kuin mitä polttonesteen syttyminen vaatisi.
Eli itse kylmäkäynnistys ilman hehkuja sitä konetta ei riko vaan juurikin noi startpilotit sun muut saattaa sen tehdä.[/quote]
Ilmahan lämpenee kokoonpuristuksessa ja tällä lämmöllä sitten syttyy se dieselpolttoneste.. Teoriassa dieselmoottorille riittäisi noin 14:1 puristukset kesäkelillä ainakin mutta oikeastihan puristukset ovat noin 20:1. Sylinteriin kulkeva ilma siis lämpenee reilusti dieselpolttonesteen leimahduspisteettä kuumemmaksi, esim 200 astetta kuumemmaksi. Lähtökohtaisesti sama tilavuudenmuutostyö nostaa ilman lämpötilaa samalla astemäärällä, eli ero loppulämpötilassa kovalla pakkasella on suunnilleen sama kuin ulkolämpötila verrattuna normaalitilanteeseen. Eli -20 asteen pakkasella normaalitilanteeseen, esim. +10 asteessa käynnistykseen ero loppulämpötilassa on 30 astetta eli vielä jää kokoonpuristettu ilma jää vielä 170 astetta kuumemmaksi kuin mitä polttonesteen syttyminen vaatisi.
Eli itse kylmäkäynnistys ilman hehkuja sitä konetta ei riko vaan juurikin noi startpilotit sun muut saattaa sen tehdä.[/quote]
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Omia kokemuksi pakkasessa starttaamisesta LT volsulla (6-diesel) kun ensiksi startattiin akku tyhjäksi, -> Apuvirralla käyntiin pitkän sahaamisen jälkeen.
Syy miksi kävi näin, oli se että tyhjällä akulla kun starttasi, hehkun rele ei kestänyt ja eipä sitten hehkuttanutkaan.
Uusi rele muistaakseni 60 tai 80euroa, onneksi romikselta löytyi vanha transportteri jossa oli sama hehkurele. 10 euroa. :)
Syy miksi kävi näin, oli se että tyhjällä akulla kun starttasi, hehkun rele ei kestänyt ja eipä sitten hehkuttanutkaan.
Uusi rele muistaakseni 60 tai 80euroa, onneksi romikselta löytyi vanha transportteri jossa oli sama hehkurele. 10 euroa. :)
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
aina ei voi parkkipaikkaa valita oman mielen mukaan; viime viikko oli aika ankara wanhukselle (jetta, 471tkm), mutta hyvä akku (74Ah) ja hyvät öljyt sekä toimivat hehkut takas startin joka aamu. Esikammiokonetta ei parane ilman hehkuja käynnistellä ja sitävarten ne hehkut on, että niitä käytetään. Mä olen käyttänyt kovimmilla keleillä kahden hehkutuksen taktiikkaa ja aina on lähtenut, eikä ole kansi halki. Vanhemmat automiehet kertoilivat, että PSA:n 1.9 esikammiokone oli tosi tarkka hehkuttamisen suhteen, kansi halki, jos "unohti" hehkutuksen. Oli muuten perjantaina aika show, kun velipoika räjäytti käyntiin viikon seisseen Chevyn 6.2D:n...kahden tunnin roikassa olon jälkeen lähti nöyrästi käyntiin eikä edes ylimääräisiä savutellut. Käyntiääni oli ensin sitä luokkaa, että heikkoihermoisimmat bensa-autokuskit olis laskeneet housuihinsa....
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 24 vierailijaa