Vikavalot akunvaihdon jälkeen

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

mikavay
-
Viestit: 10
Liittynyt: 16.1.2006 14:34

Vikavalot akunvaihdon jälkeen

ViestiKirjoittaja mikavay » 19.1.2006 14:06

Ostin uuden akun, ja liikkeessä vaihtoivat vanhan tilalle. Kun lähdin kotio, niin ABS valo palaa ja käsijarrun valo vilkkuu. Piippaa kolmesti kun laittaa virrat päälle. Kävin ei-merkkihuollossa ja vikakoodeissa oli vain "Matala jännite" -aktiivinen vika. Ei saanut nollattua pois.

Mistäpäin kannattaa penkoa vikaa? Olisiko joku liitin irronnut akun asennuksessa? Onko ABSilla oma boksi jossain, missä?

Onko jotain aikarajoja, kauanko akunkenkien kärsii olla irti? Jossain mersussa muistaakseni oli 10 minuutin aikarajoitus, jonka jälkeen jotain vikailmoitusta tuli...

LÄhden nyt penkomaan konepellin alle, mutta neuvot ei olisi pahitteeksi. (Pakkasta -28C, toivottavasti mahdun jonku tutun talliin :)

- Golf IV Variant -00 1.9TDi AGR-koneella

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 19.1.2006 15:43

Ootko jo käynnistäny yli kymmenen kertaa?

Jotkut vikakoodit häviää esim. -98 A3:sta kymmenen käynnistyksen jälkeen jos ei ilmesty uudelleen.

Tai vie parempaan huoltoon jossa se nollataan...

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 19.1.2006 17:33

Jos vika ei nollaudu pois, niin se tarkottaa että se on päällä koko ajan. Veikkaan jotain irti jäänyttä töpseliä tms.
Akun vaihdosta ei muita vikoja tule kuin: Liitin 30 - jännite liian pieni. Sekään ei sytytä vikavaloa.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 19.1.2006 19:29

Oletko mitannut jännitteen? Jos toi vika onkin ihan oikee ja se jännite on oikeesti liian matala?

mikavay
-
Viestit: 10
Liittynyt: 16.1.2006 14:34

Selvisi

ViestiKirjoittaja mikavay » 20.1.2006 14:02

Joo tutkailu tuotti tulosta: Akun päällä olevasta sulakepoksista lähtee liitin akun taakse alaspäin. Se oli irti vaikka näytti ensi vilkaisulla olevan kiinni.

Samalla löysin syyn toiseen vikaan mikä on vaivannut pitempään. Startin jälkeen lataus ei toiminut ennenkuin käytti kierroksia n. 3000 rpm. Sitten latasi hyvin.

Latauksen herätepiuha oli hierautunut poikki akun lähellä, koska lokilämppärin panssarikaapeli kulki sen päällä.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 20.1.2006 14:07

Hyvä tapa jolla välttää akunvaihdon aikana virran katoamisen on syöttää apuvirtaa sytkärin kautta toisella akulla, ei tarvitse asetella kelloja/mankkoja ym. kohdilleen.

M K
-
Viestit: 88
Liittynyt: 13.9.2005 12:51

ViestiKirjoittaja M K » 20.1.2006 14:29

kyllähän ne asiantuntevassa akkuliikkeessä käsittääkseni näin tekevätkin, jos ei siihen sytkäriin, niin "välivirtaa" kuitenkin kytkevät.

Fille
-
Viestit: 735
Liittynyt: 31.7.2003 22:31

ViestiKirjoittaja Fille » 20.1.2006 16:12

9V paristo lienee ajaa saman asian.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.1.2006 17:12

Ei

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.1.2006 17:22

Toimiikos tossa sytkärissä sit joku n. 12 V paristo? Ei kai lepovirta kummonen ole?

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 20.1.2006 17:39

Joku yli 10V jännitelähde käy, patterikin. Virta ei ole suuri, kunhan ei ovea avaa pelkän patterin kiinni ollessa.

West
-
Viestit: 53
Liittynyt: 26.4.2004 15:22

ViestiKirjoittaja West » 20.1.2006 18:46

Kukas uskaltaa kytkeä esim tuollaisen 9V nepparipariston tupakansytyttimeen? Epäilisin että virta kulkee hieman väärään suuntaan ennen akun irroitusta...
Suosittelelisin että käytettäisiin normi akkulaturia tai jotain muuta nimellisjännitteeltään vastaavaa tähän hommaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 20.1.2006 18:53

No ei sitä siihen jätetä lojumaan vaan ihan vaan siks aikaa että ehtii konehuoneeseen ottaan akun navan irti.

Tommosen patterin sisäinen resistanssi on sitä luokkaa että ei se siitä juurikaan lämpene. Toki voi aina laittaa diodin väliin, mut se taas pudottaa jännitettä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa