Putken taivutus
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Putken taivutus
Tarttis kokeilla imusarjan rakentamista ja putki tarttis saada mutkalle, mutta onko homma kotikonstein tehtävissä, vai täytyykö viedä jonnekkin nyrkkipajaan?
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 628
- Liittynyt: 23.7.2003 17:18
tai jos löytyy 350e "ylimääräistä" niin olis monta ongelmaa vähemmän..
http://koti.japo.fi/~dante/hb10/index.html
http://koti.japo.fi/~dante/hb10/index.html
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Tai jos löytyy 350e "ylimääräistä" niin olis monta ongelmaa vähemmän..
http://koti.japo.fi/~dante/hb10/index.html
Myöskään tuolla on turha yrittää tollaseen rosteriputkeen mutkan tekemistä.
Ehkä joku 1m säteellä oleva saattas onnistua.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 11.12.2005 17:32
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 2.1.2005 18:05
Tai jos löytyy 350e "ylimääräistä" niin olis monta ongelmaa vähemmän..
http://koti.japo.fi/~dante/hb10/index.html
Voi luoja mitkä sivut! :o
Onko kenelläkään kokemuksia noista vehkeistä? Ainakaan sivujen ja hinnan perusteella ei mitään kummoista laatua ole odotettavissa.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 11.12.2005 17:32
joo, rosterissa menee materiaalirakenteet pipariks ku ensin lämmittelet, lekaat, sitte hitsaat. Murtuu käytössä, jos et hehkuta jälkeenpäin, eikä sitäkään saa kunnolla tehtyä kotioloissa...
Kyllä ruostumaton kestää hitsausta ja rälläköintiä erinomaisesti, koska ei ole kovin altis karkenemaan. Hyvinhän tuo pakoputkissakin kestää.
Onko kenelläkään kokemuksia noista vehkeistä? Ainakaan sivujen ja hinnan perusteella ei mitään kummoista laatua ole odotettavissa.
Tollasella vehkeellä saa kohtuullisesti taivutettua paksuseinämäisiä mustia putkia isolla säteellä. Ohut seinämäisiin täytyy olla lesi-luisti kone ja kuulakone olisi paras.
Jotain tollasia http://www.ercolina-usa.com
eipäs ne pakoputket ihan tehdastekoisenakaan aina kestä ja ne on yleisesti happoterästä, ei rosteria :) ja rosteri karkenee kyllä, väärillä arvoilla hitsattuna murtuu hyvinkin nopeasti sauman vierestä. Esim juuri nuo valmiit halvat rosteripeltisarjat napsahtaa laipan sauman vierestä termisen kuorman voimasta.
Helppoahan se on hitsata, minäkin sen osaan, mutta eriasia on se kuinka kauan mokoma kestää käytössä.
Miun Porschen turvakaarikehikko on taivuteltu moisella manuaalisella hydrauliaparaatilla... Tosin ammattimiehen toimesta. Itte ku koittelin niin en kahta samanmoista putkea ikinä saanu aikaseks ;)
Helppoahan se on hitsata, minäkin sen osaan, mutta eriasia on se kuinka kauan mokoma kestää käytössä.
Miun Porschen turvakaarikehikko on taivuteltu moisella manuaalisella hydrauliaparaatilla... Tosin ammattimiehen toimesta. Itte ku koittelin niin en kahta samanmoista putkea ikinä saanu aikaseks ;)
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 11.12.2005 17:32
Piti oikeen hiukan surffata että sain ajatuksilleni tukea. Ote on TKK:n konepajatekniikan ruostumattomien terästen tutkimuksesta.
"Ruostumattomat teräkset jaotellaan kiderakenteen ja lujittumistavan mukaan
eri lajeihin, jotka ovat austeniittiset, ferriittiset, austeniittis-ferriittiset
(duplex), martensiittiset ja erkautuskarkenevat ruostumattomat teräkset.
Austeniittiset ruostumattomat teräkset ovat yleisimpiä. Näissä teräksissä on
vähintään 7 % nikkeliä. Austeniittisten terästen iskusitkeys on hyvä alhaisissakin
lämpötiloissa, lämmön- ja sähkönjohtavuus ovat alhaisia ja ne ovat
diamagneettisia eli ne eivät magnetoidu. Austeniitin stabiilisuutta lisääviä
seosaineita ovat hiili, nikkeli, mangaani, typpi ja kupari. Austeniittiset teräkset
eivät karkene lämpökäsittelyssä, mutta niiden lujuutta voidaan nostaa
typpiseostuksella tai kylmämuokkauksella. Austeniittisen ruostumattoman
teräksen hitsattavuus on hyvä."
Austeniittinen ruostumaton teräs on yleisin ja juurikin se mitä kansa pitää ruostumattomana, koska siihen ei magneetti tartu. Muita tyyppejä on melko harvakseltaan käytössä.
Pakoputket eivät ole haponkestää terästä 316 vaan jopa hieman normaalia "köyhempää" ruostumatonta terästä. Tästä syystä rosteriputket ovat useasti melko vahvassa pintaruosteessa. Molybdeeni joka tekee ruostumattomasta haponkestävän on yksi kalleimmista seosaineista, jonka hinta on heitellyt n. 30-50dollaria/kilo viime vuosien aikana. En usko, että kukaan valmistaja on valmis maksamaan molybdeenistä, kun tosiasiassa krominmäärästäkin tingitään.
"Ruostumattomat teräkset jaotellaan kiderakenteen ja lujittumistavan mukaan
eri lajeihin, jotka ovat austeniittiset, ferriittiset, austeniittis-ferriittiset
(duplex), martensiittiset ja erkautuskarkenevat ruostumattomat teräkset.
Austeniittiset ruostumattomat teräkset ovat yleisimpiä. Näissä teräksissä on
vähintään 7 % nikkeliä. Austeniittisten terästen iskusitkeys on hyvä alhaisissakin
lämpötiloissa, lämmön- ja sähkönjohtavuus ovat alhaisia ja ne ovat
diamagneettisia eli ne eivät magnetoidu. Austeniitin stabiilisuutta lisääviä
seosaineita ovat hiili, nikkeli, mangaani, typpi ja kupari. Austeniittiset teräkset
eivät karkene lämpökäsittelyssä, mutta niiden lujuutta voidaan nostaa
typpiseostuksella tai kylmämuokkauksella. Austeniittisen ruostumattoman
teräksen hitsattavuus on hyvä."
Austeniittinen ruostumaton teräs on yleisin ja juurikin se mitä kansa pitää ruostumattomana, koska siihen ei magneetti tartu. Muita tyyppejä on melko harvakseltaan käytössä.
Pakoputket eivät ole haponkestää terästä 316 vaan jopa hieman normaalia "köyhempää" ruostumatonta terästä. Tästä syystä rosteriputket ovat useasti melko vahvassa pintaruosteessa. Molybdeeni joka tekee ruostumattomasta haponkestävän on yksi kalleimmista seosaineista, jonka hinta on heitellyt n. 30-50dollaria/kilo viime vuosien aikana. En usko, että kukaan valmistaja on valmis maksamaan molybdeenistä, kun tosiasiassa krominmäärästäkin tingitään.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Joo, eivät karkene lämpökäsittelyssä siitä syystä, että austeniittisen ruostumattoman teräksen sisältämä nikkeli pitää kiderakenteen nimenomaan austeniittisena huoneenlämmössäkin.
Austeniittisen ruostumattoman teräksen ominaisuuksiin sen sijaan kuuluu _työstö_karkenevuus, tapahtuu lastuttaessa.
Hitsattaessakin materiaalin ominaisuudet muuttuvat, normaali stabiloimaton austeniittinen saattaa lämmön vaikutuksesta/väärästä lisäaineistuksesta johtuen herkistyä, joka taas johtaa raerajakorroosioon, joka johtaa halkeamaan. Käsittääkseni karkenemisesta sanan varsinaisessa merkityksessä ei tässä ole siis kyse.
Austeniittisen ruostumattoman teräksen ominaisuuksiin sen sijaan kuuluu _työstö_karkenevuus, tapahtuu lastuttaessa.
Hitsattaessakin materiaalin ominaisuudet muuttuvat, normaali stabiloimaton austeniittinen saattaa lämmön vaikutuksesta/väärästä lisäaineistuksesta johtuen herkistyä, joka taas johtaa raerajakorroosioon, joka johtaa halkeamaan. Käsittääkseni karkenemisesta sanan varsinaisessa merkityksessä ei tässä ole siis kyse.
-
- -
- Viestit: 9
- Liittynyt: 11.12.2005 17:32
Herkistyminen on tämän päivän 304 ruostumattomilla melko vähäistä, koska hiilen määrä on saatu tiputettua tarpeeksi alas. Useimmat lisäaineetkin ja perusaineetkin sisältävät titaania tai niobia, joka vähentää herkistymis taipumusta.
Pointtina lähinnä se että osaava hitsari kelvollisilla lisäaineilla saa varmasti kestävän
sauman aikaiseksi. Jos 304 olisi todellakin noin herkkä repeilemään ei teollisuudessa mikään sauma/laippa pysyisi koossa, ja niitä ei tosiaankaan hitsata laboratorio olosuhteissa:)
Pointtina lähinnä se että osaava hitsari kelvollisilla lisäaineilla saa varmasti kestävän
sauman aikaiseksi. Jos 304 olisi todellakin noin herkkä repeilemään ei teollisuudessa mikään sauma/laippa pysyisi koossa, ja niitä ei tosiaankaan hitsata laboratorio olosuhteissa:)
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Olen kuullut myös että herkistymisongelmasta ollaan pikkuhiljaa pääsemässä eroon, tosin nämä ovat vain kuulopuheita.
Itse asiassa teollisuudessa aika paljon hitsaillaankin uudestaan repeytyneitä rosterikäikäleitä, ainakin sen aikaa mitä itse olen ollut elintarviketeollisuuden palveluksessa, sai korjaushitsauksia tehdä lähes päivittäin.
Itse asiassa teollisuudessa aika paljon hitsaillaankin uudestaan repeytyneitä rosterikäikäleitä, ainakin sen aikaa mitä itse olen ollut elintarviketeollisuuden palveluksessa, sai korjaushitsauksia tehdä lähes päivittäin.
Mitäs tämä sitten on:
http://www.ruukki.com/rr_web/rr_icc.nsf ... ang=2:dt=a:
Normaalia rosteriahan voi kiillottaa mutta mitenkä tämä materiaali soveltuisi esim. imusarjan tai muiden konehuoneen tilpehöörien tekemiseen?
http://www.ruukki.com/rr_web/rr_icc.nsf ... ang=2:dt=a:
Normaalia rosteriahan voi kiillottaa mutta mitenkä tämä materiaali soveltuisi esim. imusarjan tai muiden konehuoneen tilpehöörien tekemiseen?
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Kyllä tollasta alumiini putkea pystyy ihan normi putkipokkarilla taivuttaa, kunhan pokkarin säde on riittävän suuri ja jämpti lesti. Muuten menee helposti lyttyyn, varsinki jos putken seinämävahvuus on olematon.
Onkohan sulla tarkotus vääntää alumiinista sähköputkea?
R80 pokkarilla ainakin saanut laillisia kurveja 20mm sähköputkeen..
Enemmän tullu väännettyä hydrauliputkea 10mm-42mm, mutta alumiinista myös.
Onkohan sulla tarkotus vääntää alumiinista sähköputkea?
R80 pokkarilla ainakin saanut laillisia kurveja 20mm sähköputkeen..
Enemmän tullu väännettyä hydrauliputkea 10mm-42mm, mutta alumiinista myös.
Onkohan sulla tarkotus vääntää alumiinista sähköputkea?
Ei ole vielä oikeen ajatusta mistä putkesta tekis. Ajatuksena olis tehä koneen vesiletkut putkista, kun noi alkuperäiset ei enää sovi kun on systeemit nyt sen verran erilaiset mitä ennen. Sisähalkaisija pitäis olla n. 25mm, eli se mitä letkutkin ovat olleet.
Muutama vinkki tässä ihan aluksi... itse en ole vielä putkia (turvakaaret) päässyt kunolla taivuttelemaan, mutta tarkoituksena olisi ostaa bilteman perus "pullotunkki taivutin" ja 2" halkaisijalla ja 2mm seinällä olevaa putkea. Monesta paikasta olenkin lueskellut tuosta putkentäyttämisestä hiekalla, joten päätimme kokeilla sitä kaverin kanssa yhden toisen projektin yhteydessä. Homma eteni seuraavasti:
1. Putken toinen pää umpeen hitsaamalla
2. Putken toiseen päähän hitsataan sopivalla reijälle oleva lappu
3. Räijen kohdalle hitsataan sopiva mutteri (testissä taisi olla 10mm)
4. Putki täytetään hiekalla suppilon avulla
5.Hitsattuun mutteriin kierretään kierretanko (onnistuu kun hitsaa kierretangon toiseen päähän mutterin kiinni tai laittaa kakksi mutteria ns. luukkon)... tällöinhän kierretanko puristaa hiekkaa kasaan... putkesta (=hiekasta) tulee suorastaan pelottan tiivis =). En sitten tiedän onko tämä jo lähellä putkipommi tms. toivottavasti ei =).
Lopputuloksena on todella tiiviissä kunnossa oleva hiekka putki (putki vastasi jäykkyydeltään lähes umpiputkea)
Testissä lämmitimme taivutuskohtaa reilusti, itse taivutuksen teimme ihan käsin pöytäpuristimen avulla ilman mitään uhjureita, tulos putki taittuihieman sisämutkasta... luutavasti voimakkaampi "ulkomutkan" lämmitys olisi tuottanut paremman lopputuloksen.
1. Putken toinen pää umpeen hitsaamalla
2. Putken toiseen päähän hitsataan sopivalla reijälle oleva lappu
3. Räijen kohdalle hitsataan sopiva mutteri (testissä taisi olla 10mm)
4. Putki täytetään hiekalla suppilon avulla
5.Hitsattuun mutteriin kierretään kierretanko (onnistuu kun hitsaa kierretangon toiseen päähän mutterin kiinni tai laittaa kakksi mutteria ns. luukkon)... tällöinhän kierretanko puristaa hiekkaa kasaan... putkesta (=hiekasta) tulee suorastaan pelottan tiivis =). En sitten tiedän onko tämä jo lähellä putkipommi tms. toivottavasti ei =).
Lopputuloksena on todella tiiviissä kunnossa oleva hiekka putki (putki vastasi jäykkyydeltään lähes umpiputkea)
Testissä lämmitimme taivutuskohtaa reilusti, itse taivutuksen teimme ihan käsin pöytäpuristimen avulla ilman mitään uhjureita, tulos putki taittuihieman sisämutkasta... luutavasti voimakkaampi "ulkomutkan" lämmitys olisi tuottanut paremman lopputuloksen.
32mm JAP alkaa olemaan vähän harvemman sähkömiehen väännettävissä, mutta kyllähän sekin onnistuu.
Yleensä on ollut tapana lestien kanssa vääntää yli 25mm JAP:t
Tollainen isompi jousi on tarkoitettu lähinnä muoviputkille.
Töissä olen hydrauliprässillä vääntänyt 50mm alumiiniputkea ihan nätille kaarelle, mutta ilman hiekkaa ei oikein onnistu.
Rosteri menee vähän nätimmin, mutta myös ne olen yleensä hiekalla täyttänyt ennen taivutusta.
PS. JAP=Jäykkä alumiini putki, eli just se millä kaapeleita suojataan.
Yleensä on ollut tapana lestien kanssa vääntää yli 25mm JAP:t
Tollainen isompi jousi on tarkoitettu lähinnä muoviputkille.
Töissä olen hydrauliprässillä vääntänyt 50mm alumiiniputkea ihan nätille kaarelle, mutta ilman hiekkaa ei oikein onnistu.
Rosteri menee vähän nätimmin, mutta myös ne olen yleensä hiekalla täyttänyt ennen taivutusta.
PS. JAP=Jäykkä alumiini putki, eli just se millä kaapeleita suojataan.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa