armejaan
Valvoja: ffp jäsenet
Meidän aselajilta lyhennettiin palvelusaikaa 3kk siinä vaiheessa, kun palvelusta oli vielä vajaa 4kk jäljellä. Meidän aselajin 9kk palvelusaika oli joku "muinaisjäänne", ja sen ekan 6kk jälkeen kun meille oli jo kaikki sodanajantehtävään liittyvä koulutus annettu ja muu sodanajan joukko kotitui, olis meille pitäny keksiä vaan jotain nakkihommaa 3kk:ksi. Riemu oli rajaton kun eräänä päivänä loppusodan jälkeen muun patterin jo ollessa varsin hilpeissä tunnelmissa vähillä aamuillaan (TJ24, meillä yhdeksällä TJ114 tjsp) patterin päällikkö piti käskynjaon ja sen jälkeen meiltä lähti 90 aamua pois. Kyllä sitä hypittiin kirjaimellisesti seinille ku omaan tupaan päästiin, ei sitä voi sanoin kuvailla eikä sitä ymmärrä muut kuin ne joilla tällä hetkellä on vielä ~100-170 aamua jäljellä tai 180-362 edessä ;) Tämä meidän porukka oli siis ohjusmiehet/ohjuskuljettajat LapItR 1/02, muutama katkera spolle tältä foorumilta samasta saapumerästä voi muistaa kun meiltä ysikuukautisilta vietiin 3kk pois ja ajeltiin kassulta kotiin kun te seisoitte portilla ;D Meinasin tuossa pari vuotta sitten (2003 syksy) heittää eräälle minun saapumiserän spollelle tekun käytävillä että "joko 1/02 spolletki on muka kotiutunu!?". Ei silloin haitannut kyllä yhtään että päästiin aiemmin pois ja opiskelut oli mahdollista aloitaa samana syksynä.
Pari kertaa olen käynyt kertauksissa ja pirun mukavaa on ollut. Kieltämättä olen jälkeen päin hieman harmitellut kun ei tullut aukkia käytyä, mutta turha tuota on enää murehtia. Sitäpaitsi pidin omasta tehtävästäni (crotale ng -kuljettaja) siinä määrin että no problem.
Kannattaa se armeija ottaa Suomalaisen miehen velvollisuutena ja kunnianosoituksena menneiden sukupolvien työtä kohtaan, sekä myös jonkinlaisena elämysmatkana. Siellä oppii paljon myös itsestään kun porukassa paineen alaisena toimitaan. Armeija on muutenkin aivan lyömätön tilaisuus itsetutkiskeluun. Sitä on mielenkiintoista tutustua erilaisiin ihmisiin ihmisinä ja huomata millaisen kuvan itsestään ihmisenä antaa; kun kaikilta ajetaan tukka pois ja kaikki laitetaan armeijan vaatteissa seisomaan samaan riviin, ei sillä hetkellä ole kenelläkään rahaa, viinaa, naisia, nopeita autoja tai muuta statusta. Pääsee tutustumaan ihmisiin ilman mitään ennakkoasenteita tms. sosiaalisia paineita. Hyvien armeijakavereiden kesken säilyy aina sellainen tietty "aseveljeys", jota on armeijaa käymättömälle hankala selittää. Huumoria ei myöskään sovi armeijassa unohtaa.
Pari kertaa olen käynyt kertauksissa ja pirun mukavaa on ollut. Kieltämättä olen jälkeen päin hieman harmitellut kun ei tullut aukkia käytyä, mutta turha tuota on enää murehtia. Sitäpaitsi pidin omasta tehtävästäni (crotale ng -kuljettaja) siinä määrin että no problem.
Kannattaa se armeija ottaa Suomalaisen miehen velvollisuutena ja kunnianosoituksena menneiden sukupolvien työtä kohtaan, sekä myös jonkinlaisena elämysmatkana. Siellä oppii paljon myös itsestään kun porukassa paineen alaisena toimitaan. Armeija on muutenkin aivan lyömätön tilaisuus itsetutkiskeluun. Sitä on mielenkiintoista tutustua erilaisiin ihmisiin ihmisinä ja huomata millaisen kuvan itsestään ihmisenä antaa; kun kaikilta ajetaan tukka pois ja kaikki laitetaan armeijan vaatteissa seisomaan samaan riviin, ei sillä hetkellä ole kenelläkään rahaa, viinaa, naisia, nopeita autoja tai muuta statusta. Pääsee tutustumaan ihmisiin ilman mitään ennakkoasenteita tms. sosiaalisia paineita. Hyvien armeijakavereiden kesken säilyy aina sellainen tietty "aseveljeys", jota on armeijaa käymättömälle hankala selittää. Huumoria ei myöskään sovi armeijassa unohtaa.
Kyllä vaan tosiaan huomen illalla tarttis lähteä katteleen taas niksulaan, josko sitä sotilaspassia sais perjantaina..
Gtj on nyt jotai viis, ja kaks edellistä viikkoa lomilla, osaakohan sitä enää..
Sitten vielä.
Hajotkaa mosat paskaan niin mekin tehtiin. (Eiku mähän olin/olenkin E-kuski ja katon/katoin ku muut hajoili kaikkeen kakki paskaan;)
Gtj on nyt jotai viis, ja kaks edellistä viikkoa lomilla, osaakohan sitä enää..
Sitten vielä.
Hajotkaa mosat paskaan niin mekin tehtiin. (Eiku mähän olin/olenkin E-kuski ja katon/katoin ku muut hajoili kaikkeen kakki paskaan;)
Huonosti kelpaa työesteet. Ilmoittelevat sen takia aikaiseen kertauksista, että reserviläiset ehtivät järjestää työasiat kuntoon. Täytyy olla ihan oikea este jota ei pysty mitenkään siirtämään. Poikkeuksia on tietysti, mutta vähänlaiseen on omiin korviin tullut. Lähinnä viime hetken sairastumisia, sille kaverille joka tuuraa tms.
No on sentään joku tulossa hennalaankin. Itsehän ajelen pikkubusseja millä noudetaan porukkaa linja-auto ja rautatieasemilta, että pääsen sitten heti hajottaan niitä. Ei siin mitään, eipä siihen touhuun enää voi oikein hajotakkaan. Ok, ei voi väittää että itellä ois ollu rankkaa, ku kouluttaja oli mitä oli, sotmest, vanhan mies joka jää eläkkeelle ihan kohta. Ni ei mitään vaikeeta kyll ollu, muilla oliki sitte vähä rankempaa. Mutta kun nyt on kuunnellu näittä alikessuja jotka uusia mortteja kouluttaa, ni eihän se enää tehä mitään. Pitää perkele pyytää liikkumaan niitä ettei jollekkin tuu paha mieli ku käsketään. Ei näin. Mut joo kotiudun heinäkuussa -06
-
- -
-
- -
Posted: 9.1.2006 15:14 Post subject:
--------------------------------------------------------------------------------
15.09 starttaa juna pasilasta kohtia Dragsvikia... saa nähdä kuinka nopeasti totean että ruotsinkielen taitoni ei riitä kyseiseen paikkaan...
Enpä tiedä omista ruottin taidoista, mutta kellon sentään osaan ja soot myähäs.. :)
Ah, kun pääsiskin kertaamaan. Opiskelijan budjetille tuollainen parin viikon kertaus tekisi nannaa. Vaikka 10pv, 10*n.50e=500e =)
edit. No ne verot nyt siitä vielä menee mutta silti.
edit. No ne verot nyt siitä vielä menee mutta silti.
Viimeksi muokannut Eemeli, 9.1.2006 21:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllähän tonne kertaamaan olis mukava mennä (pääsis taas ajaan niit nelisatasia KTM:iä) ja vanhat inttikaveritkin jo lähettelee maileja et kesällä nähdään, mutta toi ajankohta... :(( why oh why...
Kari.L: Varmaankin työkiireiden piikkiin menee, jos jollain konstilla koitan noi kertaukset välttää. Ku mun on oikeestikin pakko saada tehtyä tietyt jutut kesän aikana jotta valmistuisin sit ens jouluks.
Kari.L: Varmaankin työkiireiden piikkiin menee, jos jollain konstilla koitan noi kertaukset välttää. Ku mun on oikeestikin pakko saada tehtyä tietyt jutut kesän aikana jotta valmistuisin sit ens jouluks.
Kyllähän tonne kertaamaan olis mukava mennä (pääsis taas ajaan niit nelisatasia KTM:iä)
Meidän JK:lle oli varattu viime kesän kertausharjoituksiin 5 moottoripyörää, mutta kun yhdelläkään res.upseerilla (JJoht/JvaraJoht) ei ollut pyöräkorttia niin nekin pyörät oli kouluttajien käytössä. Melkeen tarvitsisi ajaa pyöräkortti ennen seuraavia kertauksia, niin ei tarvitsisi hikisessä Pasissa matkustella. =)
-
- -
- Viesti:
-
- -
meillä taistelulähetti kulki kokoajan mun mukana leireillä ja sai siinä samalla koulutuksen krh-komppanian johtamiseen. Ois varmaan outoa jos käskynjakoon tulee korohoron edustajana jääkäri. Ei se nukkunut juuri ollenkaan ja oli yleinen nakkikone mutta sai se ajaa mopolla valtion laskuun elämänsä edestä.
Mitä ?? Onko nykysin pakko mennä kertaamaan?
Omia "toimii" tapauksia, tosin kultaiselta 90-luvulta.
1) Varattu lomamatka. Ja olkaa hyvä, tässä vapautus.
2) Koulussa tenttiviikko. Ensimmäinen hakemus hylsynä. Soitto ko. esikuntaan, että mielelläni minä sinne mopolla tulen päristelemään, kenetkäs te laitatte tekeen ne 4 tenttiä. Ja kas, heti seuraavana aamuna kolahti vapustuslappu postiluukkuun.
Tuon jälkeen ne sitten lopettikin häirinnän ja kuulun nykyään varmaan johonkin nostoluokkaan.
EDIT: niin, itse olisin kyllä noihin kumpaankin reissuun mennyt, mutta oli olemassa ihan oikeasti nuo esteet.
Omia "toimii" tapauksia, tosin kultaiselta 90-luvulta.
1) Varattu lomamatka. Ja olkaa hyvä, tässä vapautus.
2) Koulussa tenttiviikko. Ensimmäinen hakemus hylsynä. Soitto ko. esikuntaan, että mielelläni minä sinne mopolla tulen päristelemään, kenetkäs te laitatte tekeen ne 4 tenttiä. Ja kas, heti seuraavana aamuna kolahti vapustuslappu postiluukkuun.
Tuon jälkeen ne sitten lopettikin häirinnän ja kuulun nykyään varmaan johonkin nostoluokkaan.
EDIT: niin, itse olisin kyllä noihin kumpaankin reissuun mennyt, mutta oli olemassa ihan oikeasti nuo esteet.
-
- -
Kuulostaa harvinaisen kummalliselta jaksotukselta tuo kolmeen jakaminen ja välissä aina pari päivää lomaa. No valtion organisaatiolta on odotettavissa mitä vaan. Hajoa vaan sitten siihen, että joka reissulle kuittaat ja luovutat kamat erikseen. =)
ite kun kävi kertaamassa tuossa syksyllä niin lokakuussa, kun oltiin joku 5 päivää niin saatiin varusteet ja ajettiin vaunukortit uudestaan, sit mentiin himaan ja tultiin marraskuun lopussa takasin osallistumaan varusmiesten loppusotaan, ja varusteet odotti alakerran varastossa postisäkeissä tämän väliajan..
pikainen päätelmä näin parin kertausreissun pohjalta on, että jos on tollasia "ketjutettuja" reissuja, niin selviää yksillä varusvarastoreissuilla..:)
Minäkin oikein odottelin muutaman vuoden tuota kertauskutsua kielipitkällä, joten piti korjata sitten ottamalla vähän vakipalvelusta sisäministeriössä ;-). Kummallinen polte, jotakin piti tehdä Suomi-nimisen valtion hyväksi. No, nyt on kertauspäiviä 5v 3kk ja muutama päivä...Kertauskutsut olis vieläkin tervetulleita, mutta ei ne varmaan tänne uskalla niitä lähetellä.
-
- -
-
- -
Heheh, tässä vähän nauratti kun kävin vapaa-ajan messuilla ja siellä oli puolustusvoimien osasto :D
Eihän siinä sinäsä mitään ihmeellistä ole (kaikkiallahan ne nykyään itseään markkinoi) mutta jotenkin noi sanat "vapaa-aika" ja "puolustusvoimat" ei sovi yhteen näin intin käyneen henkilön ajatuksissa :)
Eihän siinä sinäsä mitään ihmeellistä ole (kaikkiallahan ne nykyään itseään markkinoi) mutta jotenkin noi sanat "vapaa-aika" ja "puolustusvoimat" ei sovi yhteen näin intin käyneen henkilön ajatuksissa :)
-
- -
Puolustusvoimat on pelkästään vapaa-aikaa rajoittava tekijä!
Tai no onhan sillä ainaki sellaset perinteet minkä takia siinä on jotaki järkeä
mutta kyllä mulle tämä yks vuosi riittää täysin. ku heinäkuussa pääsee pois ni ei varmaan heti tee mieli takas mennä vaikka se jälkikäteen kuin hauskalta tuntuiski..
Varmaan tuo "yli-ikäisyys" vaikuttaa tähän ´toisinaan´(lue aina) motivaation puutteeseen..
Tai no onhan sillä ainaki sellaset perinteet minkä takia siinä on jotaki järkeä
mutta kyllä mulle tämä yks vuosi riittää täysin. ku heinäkuussa pääsee pois ni ei varmaan heti tee mieli takas mennä vaikka se jälkikäteen kuin hauskalta tuntuiski..
Varmaan tuo "yli-ikäisyys" vaikuttaa tähän ´toisinaan´(lue aina) motivaation puutteeseen..
-
- -
Hahaa hajoo sinne..
Ei vaan, mielestäni mun eka rovan reissu viime keväänä oli helevetin hieno.
Oma tykkiryhmä oli aivan loistava eli tiimi toimis ja kelit suosi..
Lähtiessä rupes tääällä etelässä (turku-Niinisalo) kesä tekemään pesäänsä ja rovalle kun päästiin siellä oli vielä kevät aluillaan metri- paikoin kaks lunta jnejne.. Mutta kun sen kaksviikkoa mitä siellä oltiin lämpötila oli siinä +20c-25c niin metsäpalovaroitus tuli voimaan kun oli niin kuivaa.
Kaikkein hienointa oli se kun ei tarvinnut stressata mistään telttapaikoista jos se pystytettiin niin vain aurinko suojaksi :) Ei siellä osaa mennä nukkumaan yölläkään kun on niin valoisaa koko yön, ja intissä nyt on aina väsy...
Toinen kerta kun käytiin rovalla viime syystalvesta, se vasta oli vxxun paska reissu se, aina kylmä, märkää,nälkä, väsynyt, märkä teltta, jäätävä räntäsade, vettä vitusti telttaan melk. joka yö märkiä saatanan kieroja puita..
(lämmin, kuiva, mukava, ihana sisu e11 webastolla lohdutti kyllä ja paljon:)
Tämäkin porukka kenen kanssa oltiin toisen kerran oli mukavaa. Taisinpa jopa hieman rakastua siellä erääseen tykinjohtaja alikerstanttiin Oltiinpa me yhdessäkin hetki, sillai, tosin vappuna sekin loppui ikävä kyllä, nyttemmin enää ystäviä..
Toisaalta oikeasti kaiken paskinta talvirovassa oli se että, yhtään vihollista ei nähty koko aikana ja silti omia kuoli ja haavottui..
Niin siis olin kuskina niinisalossa viime vuonna
Ihme avautumista meitsiltä sunnuntai iltana..
Ei vaan, mielestäni mun eka rovan reissu viime keväänä oli helevetin hieno.
Oma tykkiryhmä oli aivan loistava eli tiimi toimis ja kelit suosi..
Lähtiessä rupes tääällä etelässä (turku-Niinisalo) kesä tekemään pesäänsä ja rovalle kun päästiin siellä oli vielä kevät aluillaan metri- paikoin kaks lunta jnejne.. Mutta kun sen kaksviikkoa mitä siellä oltiin lämpötila oli siinä +20c-25c niin metsäpalovaroitus tuli voimaan kun oli niin kuivaa.
Kaikkein hienointa oli se kun ei tarvinnut stressata mistään telttapaikoista jos se pystytettiin niin vain aurinko suojaksi :) Ei siellä osaa mennä nukkumaan yölläkään kun on niin valoisaa koko yön, ja intissä nyt on aina väsy...
Toinen kerta kun käytiin rovalla viime syystalvesta, se vasta oli vxxun paska reissu se, aina kylmä, märkää,nälkä, väsynyt, märkä teltta, jäätävä räntäsade, vettä vitusti telttaan melk. joka yö märkiä saatanan kieroja puita..
(lämmin, kuiva, mukava, ihana sisu e11 webastolla lohdutti kyllä ja paljon:)
Tämäkin porukka kenen kanssa oltiin toisen kerran oli mukavaa. Taisinpa jopa hieman rakastua siellä erääseen tykinjohtaja alikerstanttiin Oltiinpa me yhdessäkin hetki, sillai, tosin vappuna sekin loppui ikävä kyllä, nyttemmin enää ystäviä..
Toisaalta oikeasti kaiken paskinta talvirovassa oli se että, yhtään vihollista ei nähty koko aikana ja silti omia kuoli ja haavottui..
Niin siis olin kuskina niinisalossa viime vuonna
Ihme avautumista meitsiltä sunnuntai iltana..
-
- -
-
- -
Ahh Kohta se on ohi. Vuosi totaalista hajoamista säkylänharjulla timanttisessa toisessa pioneerikomppaniassa. Koko ruhtinaalliset 3kk vielä sitä aivan ylihypetettyä KV-koulutusta. No vänskän nappulat kaulaan ja takaisin maailmankartalle 7.7.06. Ja kaikille jotka inttiin menevät, paras eväs minkä sinne voi mukaansa ottaa on avoin mieli.
Tämähän on hehkeä topikki ihan otsikosta lähtöisin!
Kun omasta inttiajasta on jo jokin aika eikä itsekään ole ihan teini, mielipiteitä ihmisten erilaisesta suhtautumisesta armeijaan lukee mielenkiinnolla.
Jos olisin aikanaan valittanut lattajalkojani, olisin varmaan päässyt siisteihin ja helppoihin sisähommiin -en kuitenkaan halunnut mennä sieltä, mistä aita on matalin. Koulutustaustani takia minua kosiskeltiin myös varusmiestoimikunnan puheenjohtajaksi, mutta kieltäydyin, koska johtajakoulutus kiinnosti enemmän.
Oma inttiaika oli mieleenpainuva kokemus ja tuon ajan vaikutus sen jälkeiseen elämääni on ollut merkittävä, ammatinvalinnasta lähtien.
Aina, kun mahdollista -joko vapaaehtoisesti tai käskettynä- lähden mielelläni kertaamaan. KH -päiviä viimeisen laskelman mukaan 115. Irtautuminen työelämästä luvan kanssa on kuin lomalle lähtisi.
Armeija on sellainen "kerran elämässä" kokemus ja siitä kannattaa ottaa täysi hyöty irti.
Kun omasta inttiajasta on jo jokin aika eikä itsekään ole ihan teini, mielipiteitä ihmisten erilaisesta suhtautumisesta armeijaan lukee mielenkiinnolla.
Jos olisin aikanaan valittanut lattajalkojani, olisin varmaan päässyt siisteihin ja helppoihin sisähommiin -en kuitenkaan halunnut mennä sieltä, mistä aita on matalin. Koulutustaustani takia minua kosiskeltiin myös varusmiestoimikunnan puheenjohtajaksi, mutta kieltäydyin, koska johtajakoulutus kiinnosti enemmän.
Oma inttiaika oli mieleenpainuva kokemus ja tuon ajan vaikutus sen jälkeiseen elämääni on ollut merkittävä, ammatinvalinnasta lähtien.
Aina, kun mahdollista -joko vapaaehtoisesti tai käskettynä- lähden mielelläni kertaamaan. KH -päiviä viimeisen laskelman mukaan 115. Irtautuminen työelämästä luvan kanssa on kuin lomalle lähtisi.
Armeija on sellainen "kerran elämässä" kokemus ja siitä kannattaa ottaa täysi hyöty irti.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”