Konetilan sähköjohtojen suojaus? Vanhat hapertuneet..

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TiPu
-

Konetilan sähköjohtojen suojaus? Vanhat hapertuneet..

ViestiKirjoittaja TiPu » 9.1.2006 11:33

..ja uudet tilalle. Laitan tänne tekniikkapuolelle, kun näkyvyys kysymyksestä huono rojektiosastolla..

Siis kun pitäisi vaihtaa piuhojen suojat uusiin ja on liittimet päissä valmiina kiusanpäiten. Vanhat suojathan ovat halkeilleet ja kovettuneet lähes käyttökelvottomaksi. Millä tavalla onnistuisi parhaiten? Joku ehdotti jo kurkkuputkea, joka leikataan auki, mutta eihän piuhat sisällä pysy tiukassa mutkassa ilman nippusiteitä tms vai liimautuuko kurkkuputkimikälie kiinni itsestään(tuskin)?
Olen jo valmistautumassa kolvaamaan joka ikisen johdon sen jälkeen kun pätkästään poikki ja uutta suojaa/kutistesukkaa päälle..ei siinä muuta mutku ne liittimet joita on leveämpää ja paksumpaa kuin abikot, prkl.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 9.1.2006 11:44

Se kurkkutorvi tuntuu halkaistunakin pysyvän aika hyvin kiinni, ainakaan mulla nuo johdot eivät pullahtele putken kyljestä ulos. Jos pullahtaa, niin pieni nippuside putken ympärille. En kuitenkaan usko tuon olevan mikään ongelma kun putkien pituus ja paksuus on mitoitettu oikein.

Yksi vaihtoehto olisi myös sellainen johtospiraali, mutta tuon asennus on tosi työlästä kun spiraali täytyy kieputtaa johdon ympärille.

Kolmas vaihtoehto voisi olla teippi, jota kieto johtonippujen ympärille. Ainakin mulla nuo johdot oli niputettu alunperin (tehtaalla) sellaisella mailateipin oloisella kangasteipillä. Tosin ajan mittaan sekin alkaa repsottamaan.

itkonen
-
Viesti:

ViestiKirjoittaja itkonen » 9.1.2006 12:30

Mailateipillä saa siistin ja hyvän nipun. Hapertuu taas reilun 10 vuoden päästä uudelleen, mutta ei se niin mahdoton homma ole 10 vuoden välein tehdä. Ei kannata alkaa pätkimään johtoja ainakaan...

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 9.1.2006 13:26

Jos ne johdot haluaa työntää halkaisemattomaan kurkkutorveen, niin tuota varten ei tarvitse johtoja katkoa. Pistokkeista kun saa pientä hienomekaanikon ruuvaria käyttäen työnnettyä ne kontaktiosat pois.

Tuolla saa siis irrotettua pistokkeesta sen pistokkeen muovisen runko-osan. Sen jälkeen pistokkeet jo sopivatkin läpi lähes mistä tahansa putkesta. Aika näpräämistä tuo on ja varovainen saa olla ettei riko niitä pistokkeita. Pari johtoa kuitenkin tuolla konstilla pujottelin paikalleen menestyksellä.

cool blue
-

ViestiKirjoittaja cool blue » 9.1.2006 18:58

-mä laittaisin vulkanointiteippiä.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”