Vaihdelaatikon tunnistusongelma ja kestääkö TD:ssä ?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Proffa
-

Vaihdelaatikon tunnistusongelma ja kestääkö TD:ssä ?

ViestiKirjoittaja Proffa » 5.1.2006 20:48

Minulta meni tuossa ennen joulua laatikosta vitonen Golf III Eko-TD Variantista. Sain yhdeltä jäseneltä halvalla laatikon, jonka hän luuli olevan sama kuin minulla ollut CHD-koodilla oleva laatikko. Vastaava laatikko on tekstissä http://ffp-motorsport.com/tuning/vw_trans.php käsittääkseni koodilla ATH.

Hetken ajettuani saamallani laatikolla jonka pohjassa lukeekin APW oli pakko ruveta laskeskelemaan välityksiä ja kierroksia kun olin aika varma että nyt kone "huutaa" enemmän. Aikani merkkailtua nopeuksia ja kierroksia päädyin hämmentävään lopputulokseen: Ostamani laatikon välitykset eivät ole CHD/ATH-laatikon eivätkä APW-laatikon välityksiä jos vain tuo taulukko pitää paikkansa. Kirjasta "Suomen Henkilöautot 1995" tai joku sinnepäin oleva vuosi olin aikoinaan ottanut ylös Golf III Eko-TD Variantin laatikon tarkat välitykset ja siihen viitaten taulukko on oikeassa ATH-laatikon suhteen.
Laatikko joka tuossa taulukossa sopii parhaiten ylösottamiini nopeuksiin ja kierroksiin onkin 7G ! Onko jollain hajuakaan onko koodeissa jotain hämärää, laatikossahan on kaikki rattaat perä mukaan lukien 1.vaihdetta lukuunottamatta eri kuin APW:n joka lukee lootan pohjassa... Onhan se vähän ilkiää kun ennen oli satasessa vitosella hiukan alta 2500 rpm ja nyt noin 3000... Eli vitonen on käytännössä sellainen kuin nelonen ennen oli. Enkä myöskään voi sen perusteella muistaa kauheasti väärin vanhoja välityksiä kun vanhalla olen ajanut melkein 180 autoa koeajaessani eikä vielä oltu punaisella. Nykylaatikolla samaan vauhtiin tarvittaisiin n. 5400 rpm ja punainen alkaa 4600 kohdalta...

Lisäkysymys: Tietääkö kukaan minkä koneen jatkona ko. laatikkoja (APW ja 7G) on ollut? Meinaan ettei olisi mikään 1,4 bensakoneeseen tarkoitettu laatikko joka on luultavasti suunniteltu melkein puolta pienempiin vääntöihin.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 5.1.2006 23:32

Kaikki ovat samoja 020-tyypin lootia joten oletettavasti kestoissa ei ole isoja eroja. VW on käyttänyt ihan samoja lootia dieseleissä ja bensavehkeissä ja vieläpä joskus samoilla (pitkillä) välityksilläkin.

Edit: Vertailupohjaa antaa se, että mulla on 1.6 bensakoneen perässä vielä 7G:tä pidemmäksi välitetty 4S-koodinen laatikko.

axel
-

ViestiKirjoittaja axel » 6.1.2006 2:28

Mielenkiinnosta kysyn että minkä moottorin perästä löytyy pisimmät välitykset 2 golffiin?

Itse kans haluaisin jonkun lootan joka ei huuda ihan niin hirveesti (taulukosta katsottuna joku noista jossa on 70 mph joku 3400 kiekkaa) niin aloin miettiä ja katsoa varaosahausta että minkä näkösiä lootia löytyy, nyt kysyisinkin viisaammilta että mitä lootaa pitäs alkaa metsästää esim mun gti:hin jolla sais esim matka-ajoon sopivammat välitykset?

Onko 1.6 td:n laatikko pisempi kun tollanen mun 3400@(onko toi nyt 110km/h?)
vai pitääkö ottaa 3 koppasen lootia jotka sopii kuitenkin 2 koppaseen (mitä lootaa / minkä koneen lotaa tulis ettiä?)

Kiitän jo etukäteen vastauksista

Edit. eli konkreettisesti käykö kaikki tuon ffp:n taulukon 020 lootat esim ton 16v mottiin?

Esim toi 4T näyttäs olevan aika pitkävälitteinen, käykö mun kärryyn?

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 6.1.2006 10:24

16V:n loodissa on paksumpi kytkinakseli ja 100mm vetarin laipat. 4T on ohuemmalla akselilla ja 90mm laipoilla. Laipat tosin saa vaihdettua helposti laatikosta toiseen ja kytkinakselin paksuuseroista selviää vaihtamalla kytkinlevyn. Sitä en sitten tiedä, mitä tuo paksumpi akseli vaikuttaisi loodan kestoon.

Esimerkiksi 4S-lootaa on ollut dieselin jatkeena, 4T toiminee myös hyvin moisessa käytössä.

Edit: 3-koppasen loodat ovat ihan samoja kuin nämä 2-koppasen. Toki ottamalla uudemman mallin loodan saa ehkä vähemmän ajetun version. Taitaapi muuten olla vielä 4-koppasessakin lähes samoja laatikoita. Alkuperäinen kysymyshän koski nimenomaan 3-kopan laatikkoa.

Proffa
-

ViestiKirjoittaja Proffa » 7.1.2006 13:15

Laatikon alkuperä selvisi, on kuulemma Seat Toledo 1.9 TD -93:n loota. Vaikka nuo eri välitykset vähän hämääkin, niin onhan se mukava tietää, että on sentään dieselin laatikko. No, jos hermot menee kesällä niin täytyy sitten hankkia pitemmät vitosen rattaat vaikka nelosen ja vitosen väli oliskin sitten aikamoinen. Nuo vitosen rattaathan pystyy käsittääkseni vaihtamaan laatikko paikalla vain uloin koppa auki ottamalla? Vai?

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 7.1.2006 17:43

Periaatteessa pystyy. Se loodan päätykannake on kiinni vitosvaihdetta peittävässä päätykotelossa, mutta eiköhän tuo pienellä kikkailulla onnistu. Melko ahdasta siellä konehuoneessa kyllä saattaa olla.

Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”