Lohkolämmitin / Webasto asennus kysymys?

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

TW
-
Viestit: 189
Liittynyt: 23.7.2003 10:48

Lohkolämmitin / Webasto asennus kysymys?

ViestiKirjoittaja TW » 30.12.2005 13:54

Kun tuli tuo Seat (jakkara) hankittua käyttöautoksi, oli autossa jo edellisen omistajan toimesta asennettuna Defan letkulämmitin.

Valitettavasti en kuitenkaan tuota letkulämppäriä kotona pysty käyttämään, kun ei ole tolppapaikkaa.
Nyt on alkanut suorastaan ottamaan "pattiin" aamuisin lähteä liikkeelle kylmällä autolla ja tullut myös todettua, kuinka hitaasti TDi kone lämpiää. Jo kymmenen asteen pakkasella lämpiäminen normaaliin lämpötilaan kestää tolkuttoman pitkään...

Kysymykseni on nyt sitten tämä, aion hankkia muutaman viikon sisään autoon joko Webaston tai sitten Eberin. Voidaanko nämä asentaa suoraan tuon Defan letkulämmittimen rinnalle, vai pitääkö letkulämmitin ottaa pois??

Yritin tähän vastausta etsiskellä, mutta en valitettavasti mistään suoraan löytänyt.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 30.12.2005 15:38

Lohko-/letkulämmitin ei vaikuta mitenkään webaston/eberin asennukseen.

Nyrkkisääntönä voi pitää, että ajoajan täytyy olla vähintään sama kuin ajoaika.
Viimeksi muokannut toniha, 30.12.2005 23:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 30.12.2005 22:43

Voit tosiaan huoletta laitattaa polttoainelämmittimen autoosi.

Kannattaa sitten huomioda että Eberi tai Webasto tyhjentää akun aika messevästi mikäli sitä käyttää useasti ajovälien ollessa lyhyitä.

Omasta kokemuksesta sanon että Eberi käytettynä kerran päivässä 40 minuuttia ja kerran 20 minuuttia, ajoajan ollessa alle tunnin, tyhjentää se normaalin 100Ah akun viikossa. Asiasta tiedustellessani tarjottiin ratkaisuksi hyytelöakkua joka ottaa rajusti virtaa vastaan jo heti käynnistyksestä lähtien.

Omassa autossani oli sekä Eberi että lohkolämmitin sisäpistokkeelle jo valmiina. Ostin nyt vielä Defan akkulaturin ja kellokytkimen. Nyt autossa on siis kellokytkimellä ajastettu Eberi ilman tolppavirtaa olevia kylmästartteja verten sekä Defan automatiikalla varustettu akunlataus/lohko/sisälämmitysjärjestelmä.

Nyt on akussa hönky riittänyt vaikka Eberiäkin tulee käytettyä.

McHilly
-
Viestit: 184
Liittynyt: 23.7.2003 12:27

ViestiKirjoittaja McHilly » 2.1.2006 9:44

Miksi pitää käyttää eberiä noin pitkään koska 20min riittää oikein mainiosti. Uskon että suurin virtasyöppö on auton oma puhallin mitä eberi ohjaa. Itsellä oli Borassa 4kw eberi ja paloajat päivitääin 20+20 min ja ajoaikaa sen jälkeen alle tunti ja autossa ei tod ollut yli 100Ah akkua paikassa. Jos katsot esim 5kWsen eberin käyttöohejita niin siellä on maininta että laite kuluttuu 16W tehoa joka on runsaan ampperin virtaa pikaisella päässälaskulla niin 100Ah akun pitäisi kestää 80tuntia pelkästään eberikäytöllä.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 2.1.2006 9:57

Juu, vartti riittää varmasti.

Tuo Eberin käyttöohje varmasti kertoo sen, mitä pelkkä laite kuluttaa kun se on jo käynnistynyt. Siihen kun lisätään vesipumppu ja bensapumppu, sekä puhallin, niin jopas pomppaa. Lisäksi Eberin käynnistys on se mikä sitä virtaa todella syö. Siksi ei kannata pieniksi väliajoiksi katkaista Eberiä vaan antaa myllyn pyöriä.

Mittailin aikoinaan, että koneen käynnistyessä se imaisee jopa 8-9 ampeeria virtaa. Tasaisella käynnillä meni sitten puhaltimen asennosta riippuen 2,5 --> 5,5 ampeeria. Lisäksi Eberissä on se *ittumainen virransäästösysteemi jota ei voi kiertää. Eli kun jännite tippuu tietyn rajan alle, niin laite sammuu. Tällä varmistetaan, että akussa on vonkua auton käynnistämiseen. Arvatkaas onko tämä melkoisen turhauttava ominaisuus kaksoisakkujärjestelmissä...

Edit: Kone siis 5 kw ebe.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 2.1.2006 10:08

Täydellä höyryllä laitteet kuluttaa tyypillisesti 35-50W. Hehkutus laitteen käynnistyessä hörppää aika reilusti, mutta on melko lyhytkestoista. Ajoneuvon oma puhallin vie kytkennästä riippuen max. 50W
Yhteensä siis 100W ja PUImURI sanoo virran olevan max. ~8.3A
tunnissa menisi siis 8Ah....

Lämmitin ei joudu täydellä teholla kokoaikaa pauhaamaan ja harva puhallin on 50W käytännössä, joten todellisuudessa energiaa palaa vähemmän.

Ainiin, EHJÄSSÄ 60Ah akussa on -20 pakkasessa 12Ah jäljellä!?!?

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 2.1.2006 10:18

Täsä pomintoja webasto ThermoTop C:n manuaalista

Operating voltage range 10.5 ... 15 V
Nominal power consumption without circulation pump (without vehicle air fan)
Full load 32 W
Part load 18 W

Circulation pump
Nominal power consumption 14 W


Kerran kokeilin tuota akun tyhjennystä, lämmitin päällä neljättä tuntia puhaltimen ollessa kakkosella. Sittte liikkeelle lähtiessä Ei tuntunu olevan minkäänlaista jännitekatoa. Muutenkin käytän monesti lämmitintä 3-4x30min päivässä ja ajoaika jää alle puoleen tuntiin.

TW
-
Viestit: 189
Liittynyt: 23.7.2003 10:48

ViestiKirjoittaja TW » 3.1.2006 8:17

Kiitos vastauksista, tuohon kysymykseeni sain ainakin vastauksen ja lisäksi hyödyllistä tietoa laitteiden käytöstä.

Kovasti näyttää tällä hetkellä siltä että autooni tullaan asentamaan Eberi, pitkälti johtuen siitä että saan sen hankittua edullisemmin kuin Webaston.

Tuon Defan akkulaturin laitan mietintään, mietin mielessäni että 20 minuutin käyttö kahdesti päivässä ei syö akkua, kun työmatka ajot tulee olemaan kuitenkin päälle 30 minuuttia per suunta. Tähän päälle sitten lisäksi vielä muut ajot.

Joten luulisi akun latautuvan ihan auton omallakin laturilla. Ja lisäksi vielä kun työpaikalla yleensä on mahdollisuus laittaa auto piuhan päähän kiinni, kotona tätä mahdollisuutta kun ei itsellä valitettavasti ole tällä hetkellä.

Elmeri H.
-
Viestit: 266
Liittynyt: 11.1.2005 18:37

ViestiKirjoittaja Elmeri H. » 15.1.2006 10:27

Näyttäis olevan aika vähän virta ongelmia tuon 120 ampperisen laturin kanssa. Entisessä autossa oli 70Ah laturi ja siihen piti vaihtaa vähän "herkempi" akku, jotta lämmitintä pystyi käyttämään huoletta...

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 15.1.2006 12:22

mchilly kirjoitti:
"Miksi pitää käyttää eberiä noin pitkään koska 20min riittää oikein mainiosti. Uskon että suurin virtasyöppö on auton oma puhallin mitä eberi ohjaa. Itsellä oli Borassa 4kw eberi ja paloajat päivitääin 20+20 min ja ajoaikaa sen jälkeen alle tunti ja autossa ei tod ollut yli 100Ah akkua paikassa. Jos katsot esim 5kWsen eberin käyttöohejita niin siellä on maininta että laite kuluttuu 16W tehoa joka on runsaan ampperin virtaa pikaisella päässälaskulla niin 100Ah akun pitäisi kestää 80tuntia pelkästään eberikäytöllä."


Ja viestini alkaa sitten tästä:
20 minuuttia ei todellakaan riitä lämmittämään farmari TDI Passattia lämpimäksi 20 asteen pakkasella. Itse asiassa lämmittämistä ei edes kunnolla huomaa jos ei lämmitä ainakin sitä 35 minuuttia puhaltimen 2 -asennossa ollessa. 20 minuutissa ikkunat eivät ole sulat, ei edes tuulilasi saati että auto ehtisi sitten koneestakaan lämmetä normaaliin 20 minuutin ajomatkalla.

Mikäli halutaan käyttää noita 15min-20 min lämmitysaikoja yli 10 asteen pakkasella, niin voidaan unohtaa täysin polttoainelämmittimien myyntisloganit:
Ei raaputtelua
Lämmin auto aina
Polttoaineensäästö
yms..

Varmasti tuollainen 15 minuuttia riittää lämmittämään konetta sen verran että lähtee taatusti käyntiin mutta muu voidaankin sitten unohtaa täysin.
Olen luullut että tuollainen polttoainelämmitin on mukavuustarvike sen lisäksi että sillä taataan auton käynnistyminen kovilla pakkasillakin. Ja tuollaista mukavuutta 1500 euron lämmittimeltä ( hinta asennettuna ) edellytänkin.


Tai sitten tuo Eberini on pas*a..

Nyt ei kyllä ole ollut kovia pakkasiakaan, ei edes täällä susirajalla, mutta tuon akkulaturin asennuksen jälkeen on akku ollut aina iskussa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa