Eli katsastuksessa olen käyttänyt jo pari kertaa :)
Ensimmäisellä kerralla oli oikealla takana jarrut huonot. Sekä käsijarru ja käyttöjarru. No, ajattelin että säätö tms. pielessä, ja säädin kenkiä lähemmäksi. 2:ssa katsastuksessa oli käsijarru täysin tasapainossa, mutta käyttöjarru oli edelleen oikealla puolella liian heikko. Ero oli 41%, ja suurin sallittu ero on 30%.
Kun katsoin testausta, aluksi molemmat viisarit nousivat yhtä matkaa siihen 1kN kohdalle, mutta siihen pysähtyi oikean puolen viisari. Vasen viisari jatkoi sinne 1,7kN paikkeille.
Eli missä vika. Sylinteri näyttäisi toimivan molempiin suuntiin, ja kengät ja rumpu on kondiksessa. Rummun pitäis olla kunnossa sillä käsijarrussakin oikealla puolella tuli tulokseksi 1,2 kN, eli enemmän kuin käyttöjarrulla.
Siellähän on se paineensäädin, joka ilmeisesti säätää painetta takajarruille kuorman mukaan. Onko vika todennäköisesti siinä? Vuotoja ei näy missään, ja nestettäkin on säiliössä. Motonetissä näyttäis olevan paieneensäädin 84 euroa, joten ei tuota ihan muuten vain viitsisi vaihdella. Pääsylinteri muuten on paljon halvempi, jos vika löytyisikin sieltä.
Sellainen vielä tuli mieleen, että käyttöjarru oli edessä vasemmalla puolella hieman heikompi puoli. Onko tässä autossa sellainen kuten joissakin autoissa, että renkaat ovat ristiin samassa piirissä. Eli olisiko mahdollista että toisessa piirissä olisi jotain vikaa.
Ongelmahan tässä jarruhommassa on se että tuota tasapainoa on lähes mahdotonta testata missään kovin helposti. Olisiko tähän mitään vinkkiä? Tietysti jollain painemittarilla jos laittais putkien päähän, vois tarkistaa onko paineet tasan. Pitäis vain saada sitten oikealla kierteellä oleva mittari.
Takajarrut epätasapainossa, vinkkejä kaivataan
Valvoja: ffp jäsenet
Jarruletkut näyttävät kyllä ihan hyväkuntoisilta, Miten muute hepristunut letku voi aiheuttaa epätasapainoa, jos letku ei kuitenkaan vuoda?
Voiko pääsylinteri olla rikki niin että sitä ei mitenkään päällepäin huomaa? Ei vuotoja, ei mitään. Kun katsoin pääsylinteriä tarkemmin, niin sieltä ulommasta päästä lähtee putket vasemmalle eteen ja oikealle taakse. Eli kai ne sitten ovat 2-piiriset :)
Vois tuon pääsylinterin vaihtaa seuraavaksi, koska se on halvempi/helpompi vaihtaa kuin paineensäädin :/
Voiko pääsylinteri olla rikki niin että sitä ei mitenkään päällepäin huomaa? Ei vuotoja, ei mitään. Kun katsoin pääsylinteriä tarkemmin, niin sieltä ulommasta päästä lähtee putket vasemmalle eteen ja oikealle taakse. Eli kai ne sitten ovat 2-piiriset :)
Vois tuon pääsylinterin vaihtaa seuraavaksi, koska se on halvempi/helpompi vaihtaa kuin paineensäädin :/
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa