Kuinka jäätyneeseen autoon pääsee sisälle?
Valvoja: ffp jäsenet
Kuinka jäätyneeseen autoon pääsee sisälle?
Turha sanoa, että lukkosulaa ja sytkärillä avainta lämmittämään, koska ongelma on tämä:
Eilen satoi kivasti melkein 10cm lunta ja lopuksi vettä ja ränttä. Sen jälkeen iski pakkanen. Eli auto on nyt yli 3cm paksun jään alla :) On vielä sopivasti piiskannut sivusta niin, että ovet (molemmat) on oikein muurautunut kiinni. Lukot saa tietenkin varashälyttimestä auki, kahva liikkuu, mutta kun ovesta ei näy muuta kohtaa. Takakontti on myös yhtä paksun jään alla, eikä sitä myöskään saa ulkoa auki.
Auto on vielä onnellisesti isolla parkkipaikalla mihin on useita metrejä matkaa. Eli kuuman veden raahaaminen ei onnistu, eikä myöskään sähkön saaminen kuumailmapuhaltimeen.
Mietin, jo että jollain skraban reunalla hakkaa oven esiin, mutta kun ne skrabat on siellä autossa. Antaisin muuten paskan maata kevääseen tossa, mutta kun kahen viikon sisällä pitäis katsastaa ja tarttis käsijarru korjata...
Eli onko heimoveljiä tai muuten vaan typeriä ehdotuksia? Viinaa en ala tuhlaamaan jään sulattamiseen :)
Eilen satoi kivasti melkein 10cm lunta ja lopuksi vettä ja ränttä. Sen jälkeen iski pakkanen. Eli auto on nyt yli 3cm paksun jään alla :) On vielä sopivasti piiskannut sivusta niin, että ovet (molemmat) on oikein muurautunut kiinni. Lukot saa tietenkin varashälyttimestä auki, kahva liikkuu, mutta kun ovesta ei näy muuta kohtaa. Takakontti on myös yhtä paksun jään alla, eikä sitä myöskään saa ulkoa auki.
Auto on vielä onnellisesti isolla parkkipaikalla mihin on useita metrejä matkaa. Eli kuuman veden raahaaminen ei onnistu, eikä myöskään sähkön saaminen kuumailmapuhaltimeen.
Mietin, jo että jollain skraban reunalla hakkaa oven esiin, mutta kun ne skrabat on siellä autossa. Antaisin muuten paskan maata kevääseen tossa, mutta kun kahen viikon sisällä pitäis katsastaa ja tarttis käsijarru korjata...
Eli onko heimoveljiä tai muuten vaan typeriä ehdotuksia? Viinaa en ala tuhlaamaan jään sulattamiseen :)
Toimisiko sellainen propaani täytteinen pieni kaasupoltin? Sillä voisi sulaa aika hyvinkin ja kun ei vie liian lähelle autoa nii ei sula maalit yms.
Perjantaina on ainakin etelään luvassa nollakeliä, eiköhän se siitä sula.
Jos kiire on, niin itse kokeilisin lämmintä vettä. Vajaa ämpärillinen ei paljoa paina vaikka vähän joutuisi kantamaankin. Toinen vaihtoehto voisi olla joku kaasupoltin, jolla vähän kauempaa hönkää lämpöä. Tai varovasti nakuttelee jäätä jollain, kai talosta joku työkalu löytyy. Vaikka puinen keittiölasta :)
Edit: Jep, juuri tuollaista Bilteman tohotinta tarkoitin.
Jos kiire on, niin itse kokeilisin lämmintä vettä. Vajaa ämpärillinen ei paljoa paina vaikka vähän joutuisi kantamaankin. Toinen vaihtoehto voisi olla joku kaasupoltin, jolla vähän kauempaa hönkää lämpöä. Tai varovasti nakuttelee jäätä jollain, kai talosta joku työkalu löytyy. Vaikka puinen keittiölasta :)
Edit: Jep, juuri tuollaista Bilteman tohotinta tarkoitin.
Autona ei ole mk2:nen, eli karmista ei saa kiinni. Ja muutenkaan siis oikeasti ovea ei näy ollenkaan. Eli turha yrittää nykiä mistään nurkasta. Kahva jostain syystä jäänyt näkyviin :)
Tossa töistä kävellessä itsekkin jo mietin kosaanipoltinta...
Jää siis on todella kovaa ja paksua, yritin sitä käsin irti repiä mutta en saanut. Ja oikeasti noin 3cm, eikä mitään liioittelua. Eli vettäkin joutuis kantamaan aika paljon, että sais oven jokapuolelta sulatettua.
EDIT: Piti sitten päivittää rofiilia, eli coupe kyseessä missä ei ole ikkunalla kehystä.
Tossa töistä kävellessä itsekkin jo mietin kosaanipoltinta...
Jää siis on todella kovaa ja paksua, yritin sitä käsin irti repiä mutta en saanut. Ja oikeasti noin 3cm, eikä mitään liioittelua. Eli vettäkin joutuis kantamaan aika paljon, että sais oven jokapuolelta sulatettua.
EDIT: Piti sitten päivittää rofiilia, eli coupe kyseessä missä ei ole ikkunalla kehystä.
Pitkä jatkoroikka ja jollain auton sisätilanlämmittimellä tai parilla pöhöttää jäätä sulaksi. Kannattaa valita se kylki joka ei ole niin jäässä, tai takakontti jos sen kautta pääsee sisälle helpommin kuin ovista.
Toki sitä jäätä voi nyrkillä/työkaluilla hakata, mutta kannattaa olla todella varovainen. Itse varmaan koittaisin naputella jäätä irti ikkunoiden kohdalta, ne kun ei vahingoitu niin helposti kuin maalipinta, Ikkunasta kun pääsee alkuun niin ovien saumatkin saa sit auki.. ehkä. Kuumaa vettä vois käyttää niin, että eka ikkunoiden kohdilta jäät pois ja sit koittaa kaataa sinne auton pellin ja jään väliin kuumaa vettä. Yläreunaa voi koittaa sillä sisätilanlämmittimellä tms.. Jos on sisätilanlämmitin autossakin asennettuna niin se tietenkin pöhöttämään koko yöksi niin alkusulaa ikkunat ees hiukan ennen sulatusoperaatiota :)
Ja sulatusta ei varmaan kauheessa pakkasessa kannata yrittää, mitä leudompi sitä parempi. Itse asiassa ämpärivesi tuntuu jotenkin epätoivoselta, mielummin vetää letkun jostain ja sillä lämmintä vettä litratolkulla.
Yksi vaihtoehto on tilata hinuri ja siirtää se jonnekin sulamaan.
Toki sitä jäätä voi nyrkillä/työkaluilla hakata, mutta kannattaa olla todella varovainen. Itse varmaan koittaisin naputella jäätä irti ikkunoiden kohdalta, ne kun ei vahingoitu niin helposti kuin maalipinta, Ikkunasta kun pääsee alkuun niin ovien saumatkin saa sit auki.. ehkä. Kuumaa vettä vois käyttää niin, että eka ikkunoiden kohdilta jäät pois ja sit koittaa kaataa sinne auton pellin ja jään väliin kuumaa vettä. Yläreunaa voi koittaa sillä sisätilanlämmittimellä tms.. Jos on sisätilanlämmitin autossakin asennettuna niin se tietenkin pöhöttämään koko yöksi niin alkusulaa ikkunat ees hiukan ennen sulatusoperaatiota :)
Ja sulatusta ei varmaan kauheessa pakkasessa kannata yrittää, mitä leudompi sitä parempi. Itse asiassa ämpärivesi tuntuu jotenkin epätoivoselta, mielummin vetää letkun jostain ja sillä lämmintä vettä litratolkulla.
Yksi vaihtoehto on tilata hinuri ja siirtää se jonnekin sulamaan.
Kiitoksia avusta, mutta auto saatiin liikkeelle ilman foorumin neuvoja.
Kaverilla oli kannettava agregaatti... Se auton kyytiin ja kuumailmapuhallin mukaan. 5min ja ovi oli auki kun ensin kämmenellä naputtelin jäät pois. 10km ajon jälkeen kesken matkan aukes apukuskin ovi kun se suli :) Meinas tulla jännäkakka.
Kaverilla oli kannettava agregaatti... Se auton kyytiin ja kuumailmapuhallin mukaan. 5min ja ovi oli auki kun ensin kämmenellä naputtelin jäät pois. 10km ajon jälkeen kesken matkan aukes apukuskin ovi kun se suli :) Meinas tulla jännäkakka.
Kerran kävi samantyyppinen tapaus kaverin isän autolle. Satoi sellasta alijäätynyttä vettä melko paljon ja pitkään. Auto oli vielä mukavasti jäänyt just katoksen ulkopuolelle.
Tulos: Ympäri auton 2-3cm paksu jää kerros. Tosissaan kyllä sai tehdä töitä että pääsi sisälle siihen, vielä sattui olemaan kiire jonnekkin niin ei ollut aikaa hommailla kuumailmapuhallinta mistään vaan raapan avulla saatiin yksi ovi auki.
Tulos: Ympäri auton 2-3cm paksu jää kerros. Tosissaan kyllä sai tehdä töitä että pääsi sisälle siihen, vielä sattui olemaan kiire jonnekkin niin ei ollut aikaa hommailla kuumailmapuhallinta mistään vaan raapan avulla saatiin yksi ovi auki.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 38 vierailijaa