Eli kyseessä vm -97 Transporter 2.5 Tdi, jossa (alkuperäis)asennettu polttoainelämmitin (ilmesesti Eber), joka toimii vain auton ollessa käynnissä, niin mistähän se mahtaa ottaa herätteen? Pitäs saada se napilla toimimaan.
En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta auto ollu ambulanssina ja korivalmistaja ollu Soini tms, ei kuitenkaan enää tee ambulansseja.
Transporter -97 Tdi pa-lämmitin
Valvoja: ffp jäsenet
Missä se vesipumppu sijaitsee?
Porttereissa on siinä alhaalla, heti syylärin takana vesipumppu joka ei käsittääkseni liity Eberiin. En osaa sanoa kierrättäisikö se vettä eberin läpi; en muista enää niitä letkutuksia. Eli mielestäni ainoa vaihtoehto ton alkuperäisasennuksen käyttöön on vain silloin kun moottorikin on käynnissä.
Se kellosarja sisältää ainakin: vesipumpun, releyksikön(ohjaa sisäpuhallinta ja vesipumppua) ja ajastimen.
Siinä vas. etuvalon takana, lähellä lokasuojan reunaa, pitäisi olla semmoinen 6-napainen liitin josta lähtee 2johtoa lämpökatkaisijalle(/anturille). Jos otat tämän liittimen auki, niin eberin ei pitäisi käynnistyä. -siihen voisi jonkun katkaisijan viritellä.
Porttereissa on siinä alhaalla, heti syylärin takana vesipumppu joka ei käsittääkseni liity Eberiin. En osaa sanoa kierrättäisikö se vettä eberin läpi; en muista enää niitä letkutuksia. Eli mielestäni ainoa vaihtoehto ton alkuperäisasennuksen käyttöön on vain silloin kun moottorikin on käynnissä.
Se kellosarja sisältää ainakin: vesipumpun, releyksikön(ohjaa sisäpuhallinta ja vesipumppua) ja ajastimen.
Siinä vas. etuvalon takana, lähellä lokasuojan reunaa, pitäisi olla semmoinen 6-napainen liitin josta lähtee 2johtoa lämpökatkaisijalle(/anturille). Jos otat tämän liittimen auki, niin eberin ei pitäisi käynnistyä. -siihen voisi jonkun katkaisijan viritellä.
Ettet silti vain tarkoita sitä lämmittimen paloilmapuhallinta jolla se jäähdyttelee itseään?
Joskus löysin netistä tämmöiset kytkennät sinne lämmittimen päähän:
1) +, 25a sulake
2) -, miinus
3) polttoainepumppu
4) polttoainepumppu
5) diagnoosijohto(?)
6) (+15) se lämpökatkaisija, eli herätevirta
7) (D+) lichtmaschine(?) eli laturi?, omassani ei ollut muistaakseni kytkettynä mihinkään.
Joskus löysin netistä tämmöiset kytkennät sinne lämmittimen päähän:
1) +, 25a sulake
2) -, miinus
3) polttoainepumppu
4) polttoainepumppu
5) diagnoosijohto(?)
6) (+15) se lämpökatkaisija, eli herätevirta
7) (D+) lichtmaschine(?) eli laturi?, omassani ei ollut muistaakseni kytkettynä mihinkään.
http://www.espar.com/pdfs/hydronic4_5.pdf
Tuossa on jotain tietoa.
Tuossa on jotain tietoa.
Lämpötila-anturi on oikealla puolella etupuskurin takana. Siinä sumuvalon paikan ja pohjapanssarin välimaastossa. Googlettamalla löytyy kytkentäkaavio katkaisijalle. Muistaakseni tarvi releitä ja vastuksia.
Ja kyllä siellä ajon jälkeen hyrisee eberin paloilmapuhallin vähän aikaa, mutta myös auton oma kiertovesipumppu (sähköinen) alavesiletkussa pyörii tarvittaessa. Molempien ääni kuuluu kyllä, kun on tarvittaessa päällä.
edit: http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html
tuolla on kaavio ohituskytkennästä. Selittäisikö joku mitä siinä pitää kytkeä ja miten? Mulle ei aivan auennu moinen kaavio.
Ja kyllä siellä ajon jälkeen hyrisee eberin paloilmapuhallin vähän aikaa, mutta myös auton oma kiertovesipumppu (sähköinen) alavesiletkussa pyörii tarvittaessa. Molempien ääni kuuluu kyllä, kun on tarvittaessa päällä.
edit: http://www.kotikone.fi/juha.ritala/eberi.html
tuolla on kaavio ohituskytkennästä. Selittäisikö joku mitä siinä pitää kytkeä ja miten? Mulle ei aivan auennu moinen kaavio.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa