Jos tiedossa ei ole, kuinka paljon jakopään hihnalla on ajettu, niin mistä päätellä kuinka loppu jakopään hihna on? Kyseessä Audi 80 1.8 koneella mallia -86.
Problem on siis, että kyseisessä autossa tuli mukaan uusi jakopään hihna ja ex. omistaja sanoi, että hihna on varmasti loppu (omistanut auton vain n. 7kk). Avasin päälly kopan ja mielestäni hihna on aika uusi. Hampaat ei ole yhtään pyöreät kulmistaan, keskellä hihnaa päälly puolella siis, menee n. 1mm leveä (Kiristimen?) tekemä kuluma ura joka on yleensaä ollut jo 2-4mm leveä autoissa joihin olen hihnan vaihtanut. Lisäksi hihna ei ole kova, vaan pehmeä ja mitään ihme kulumismerkkejä ei ole. Kiristin rullasssa ei ole yhtään ruostetta ja siinä on vieläpä tehtaan suoja öljyt päällä...
Intoa vaihtaa hihna, syö se, että "dumpperin" pultit on joku veivannut pyöreiksi, eli pitäisi joko halkaista muovikoppa tai sorvata pultit pois ja hommata uudet.
Auto on ajateltu n. vuoden käyttöä varten ja nyt siis pohdin että ajaako vuosi tuolla vai vaihtaa hihna..
Jakopään hihnan kuluneisuus?
Valvoja: ffp jäsenet
No tuossa automallissa se ei riko mitään vaikka hihna katkeaakin. Joku muu saa vielä varmistaa. Siis olettaen että auto on 8v koneella. Itse olen nyt ajanut vastaavalla moottorilla 150tkm samalla hihnalla ja olen sen kerran matkalla käyttänyt irtikkin kun tein kansiremonttia. En alkaisi itse hihnasta stressaamaan, jos se katkeaa niin sitten vie korjaamolle ja vaihdattaa uuden.
Juu, uudet pultit ei ole ongelman. ZXN:ää ajatelin että jos siten tekis. Joku sani että jos hihnassaon tekstit näkösällä niin ajelee menemään..? Kukaan kuullut moista kommenttia muualta?
1.6 kone ei ainakaan -79 audissa rikkonut mitään, entäs tää 1.8? Jos ei linttaa venttiileitä niin en ala stressaan..
1.6 kone ei ainakaan -79 audissa rikkonut mitään, entäs tää 1.8? Jos ei linttaa venttiileitä niin en ala stressaan..
Mun vanha auto. Jos sulla on vielä huoltokirja tallessa, siellä lukee edellinen hihnanvaihto. Ainakin minua edeltävä omistaja sanoi että silloin hihna on viimeksi vaihdettu. Kyllähän se ihan ehjältä näytti mutta siitä viime vaihdosta taitaa olla lähemmäs 100 000km. Ja autodatan mukaan venttiilivaurio on tuossa koneessa mahdollinen, en tiedä kyllä yhtään pitääkö ne tiedot paikkaansa.
Lainaten tätä topikkia, 2.8 vm.95 eli AAH moottori, 128kw. Tuleeko moottorivaurio jakohihnan katketessa? Kellään kokemuksia? Itselläni on 153tkm ajettu ja seuraava vaihto taisi olla 180 tai 200tkm kohdalla..
Editoitu :)
Editoitu :)
Viimeksi muokannut olaus, 28.12.2005 1:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”