2e menee rikkaalle ilman kuormaa

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

porkkis
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.10.2004 20:57

2e menee rikkaalle ilman kuormaa

ViestiKirjoittaja porkkis » 23.12.2005 14:26

Eli eli

T3 bussiin laitettu Audin ABK, joka vastaa 2E:tä. Moottorissa ahtauden takia 2E:n imusarja ja suuttimet, ABK:ta loput. Eroa ei kuitenkaan antureissa jne ole kuin nuo suuttimet ja ISV on eri. Surffausten perusteella suuttimet on tuoton puolesta varsin vastaavat (ei yllätys), mutta 2E:ssähän ne on hieman erikoiset sellaisessa muovipaketissa, kun ABK:ssa ne on perinteiset.

Muuten pelaa ku buikki, mutta ilman kuormaa käytettäessä menee sairaan paksulle. Autodata kertoi että ruiskutusajan pitäisi olla tyhjäkäynnillä 2ms ABK:lla ja 2.3ms 2E:llä.

Vagcomilla kun katselee niin tyhjäkäynnillä mennään 5-5.5ms (0.5 steppi) ruiskutusajoissa. Yllättäen siis käy hieman rikkaalla.

Ongelmaa voi pienentää ottamalla ecun lämpöanturin johdon irti. Silloin kai mennään johonkin varaohjelmalle. Vagcom näyttää silloin koneen lämmöksi -40C ja ruiskutusajat putoaa 2-3ms luokkaan. Snadisti rikas edelleen, mutta vain vähän. Ilmeisesti turvaohjelma käyttää ns turvallisen rikkaalla, kun ei tiedä lämpöä. Anturi kiinni on vagcomilla katsoessa lämpöarvot järkevät ja lämpöanturin resistanssi mitattu myös olevan ok.

Autossa on seosmittari kiinni, jolla on päästy käytöksestä selville. Normaaliajossa FMI:n mittari näyttää vihreitä ledejä ja lambdasäätö tuntuu hakevan koko ajan vihreällä alueella. Ei humppauta seosta aivan laihalle ja takaisin, kuten esim tuossa S2:ssani. Tilanne sama lämpöanturi kiinni tai irti kuormalla ajettaessa. Ilman anturia vaan ei katkaise syöttöä kokonaan moottorijarrulla.

Ilmamäärämittarin antojännite on mitattu ja se oli muistaakseni noin 1.2V tyhjäkäynnillä ja 2V 2000rpm ilman kuormaa. Nuo arvot on hieman yläkantissa, koska autodata sanoo 0.9 ja 1.5V ja 4000rpm 2,2V
Autossa on kuitenkin käytetty takuutoimivaa läppämittaria eikä vaikuttanut asiaan.

Lambda on uusi. Bensanpaine mitattu ja on 3bar ilman vakuumia ja tyhjäkäynnillä noin 2,5.
Kylmäkäynnistyssuuttimen letkussa käytetty pihtejä tukkimassa eli ei vuoda sieltä.

Ideoita?

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 23.12.2005 22:37

Mistään mitään tiedä, mutta mielenkiinnosta utelen että onko käytös samaa boksista riippumatta vai etkö ole vielä toista aivolaatikkoa kokeillut?

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 24.12.2005 9:31

Onkos tuossa lambda kuinkakaukana koneesta? ja onko se lämmitettävä? vaikuttais että lambda anturi jäähtyy joutokäynnillä liikaa ja ei eää toimi, jos se on lämmitettävä niin tuleeko lämmitykselle sähköä? Kannattaamyös mitata lambdan antamaa jännitettä joutokäynnillä. Seosmittarille mielellään oma anturi.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 24.12.2005 21:24

Onkos suuttimet sähköiset samanlaiset ?

porkkis
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.10.2004 20:57

ViestiKirjoittaja porkkis » 25.12.2005 0:16

Ei ole testattu vielä toisella boksilla, koska ei ole kukaan ilmoittanut auttamishalusta :)

Lambda on lämmitetty ja sijainti noin 20cm alkukäyrien yhdistymiskohdasta taakse eli varsin alussa on. Lämmityksen voisi mitata, mutta en usko että siinä vikaa on, koska käytös on "instant" eikä hiljalleen valu rikkaalle kun kuorma vähenee.

Signaali on ryöstetty ainoasta anturista. Signaalin irroitus boksista ei vaikuta asiaan.

Suuttimet on tietojeni mukaan hyvin vastaavat. Molemmat noin 190-200ml 3 bariin. Sähköisesti ovat vastaavat eli korkeaohmiset kaikki rinnan ja niitä liipaistaan yhtä aikaa siis.

porkkis
-
Viestit: 75
Liittynyt: 18.10.2004 20:57

ViestiKirjoittaja porkkis » 29.12.2005 0:34

Raportoinpa, että homma selvisi.
Oli vieläpä ihan oma vika eli boksin johtosarjaa tehdessä oli jäänyt yksi maa vajaaksi eli lambda-anturin signaalin suojamaa eli koaksiaalijohdon "kuorisukka" oli oikeaoppisesti boksin pinnissä x, mutta ei maissa, jossa sen myös piti olla. Tuon pinnin maatto siis ratkaisi pulman.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa