Eli potilas on -98 L200 Mitsubishin 2.5 TDIC esikammiokone.
LDS teki siihen ahtimen 200 hepan tehoille (Garrett T03), joka on 49/49 siivillä ja tuo lähtee ahtamaan 0.5bar/2500 rpm ja +1bar 3000 ja eteenpäin.
Eli millä ihmeellä saadaan tuo ahdin lähtemään mukaan alempaa sillä kone ei ole kovin mukava ajettava kun kunnon vedon käyttöalue on 3000-4200..
Savua tulee jo nyt alakierroksilla jonkun verran ja kara näyttää 1.6TD:n alkuperäisen kaltaiselta.
Dieselin ahtimen mitoituksesta T03
Valvoja: ffp jäsenet
Miksi vedonpitäisi alkaa alle 3000? alavääntöhän koneen rikkoo. Vie pumppu osaavaan pajaan niin riittää vetoaluetta ylemmäs. Mulla hiluxi viimeisellä turbolla rupes vetämään vasta 3500rpm jolloin paineet nousi yli 1bar, paras meno oli noin 5000 kierroksella ahtojen ollessa 2.4bar ja 5500 rupesi heikkenemään. Siivet oli noin imu 50 pako 62 koneena toyotan 2.446 litrainen turbodieseli.
Vie pumppu PP-dieseliin. Me käytettiin mitsun pumppua siellä ja hyvä tuli edulliseen hintaan, suosittelen.
Mitsun 2.3TD kone on kestänyt ajaa radalla kisaa 2.1bar paineilla. Toki koneeseen on tehty pieniä muutoksia mutta vakio osilla kumminkin. Aika huoletta voi käyttää vaikkapa 1.5bar paineita jos on hyvä cooleri eikä moottori pääse nostamaan lämpöjä.
Mitsun 2.3TD kone on kestänyt ajaa radalla kisaa 2.1bar paineilla. Toki koneeseen on tehty pieniä muutoksia mutta vakio osilla kumminkin. Aika huoletta voi käyttää vaikkapa 1.5bar paineita jos on hyvä cooleri eikä moottori pääse nostamaan lämpöjä.
-
- -
- Viestit: 434
- Liittynyt: 22.6.2004 23:22
Vai on Eemeli vieläkin perinteisen ahtimen miehiä, vaikka olen häntä koettanut käännyttää VNT puolelle :)
Minulle mies teki hybridin emännän 2.4D Volvoon vakio GT20 kuorista ja Audin 3,0TDI ahtimen sisuskaluista. Veto alkaa 1400rpm (0,5bar) ja 1800rpm on 2,2kiloo ahtoja. Paras teho (220hv) tulee 3200rpm alkaen ja jatkuu tasaisena tuonne 4500rpm asti. Tuokaan ei ole ahtimen vika, vaan kansi ei virtaa enenpää. Mitään syytä en näe, miksei vetäisi sinne viiteentonniin, ainakin pakun GT23 vetää sinne mainiosti. Suoraruiskut ei sen suuremmista kierroksista oikein tykkääkään.
Onhan VNT:n ahdonohjaus joskus hankala, mutta kun toimii, niin perkkeles et on kiva ajella. Hommaa kuvaa ehkä parhaiten se, että pienessä moottorijarrutuksessakin ahdot 0,4bar.
Minulle mies teki hybridin emännän 2.4D Volvoon vakio GT20 kuorista ja Audin 3,0TDI ahtimen sisuskaluista. Veto alkaa 1400rpm (0,5bar) ja 1800rpm on 2,2kiloo ahtoja. Paras teho (220hv) tulee 3200rpm alkaen ja jatkuu tasaisena tuonne 4500rpm asti. Tuokaan ei ole ahtimen vika, vaan kansi ei virtaa enenpää. Mitään syytä en näe, miksei vetäisi sinne viiteentonniin, ainakin pakun GT23 vetää sinne mainiosti. Suoraruiskut ei sen suuremmista kierroksista oikein tykkääkään.
Onhan VNT:n ahdonohjaus joskus hankala, mutta kun toimii, niin perkkeles et on kiva ajella. Hommaa kuvaa ehkä parhaiten se, että pienessä moottorijarrutuksessakin ahdot 0,4bar.
Juu tähän hommaan tuli vähän lisää selvyyttä kun löysin vian hukkaportin kellosta.
Nyt lähtee ahtamaan 0.7bar 1700rpm ja 2500 eteenpäin on sitten tarvittaessa vaikka 2 baria, mutta coolerin koosta johtuen käytetään 1.3barin ahtoja tässä vaiheessa.
Auton vetoalue parani huomattavasti ja voiman kasvu on "tasaisempaa" kuin ennen liian pienellä ahtimella ja barin ahdoilla. Ennen tuli huipputeho 3300rpm jonka jälkeen laski rajusti ja nyt kiekaisee nätisti vähän yli 4500kierroksen vaikka syöttöön ei ole koskettukkaan vielä. Auto ei vielä savuta ahdot päällä yhtään että katsotaan tapahtumia uudelleen kunhan saadaan ainetta motille..
Mutta ahtimen mitoitus siis on aivan kohdillaan, toisin kun ensin luulin.
Nyt lähtee ahtamaan 0.7bar 1700rpm ja 2500 eteenpäin on sitten tarvittaessa vaikka 2 baria, mutta coolerin koosta johtuen käytetään 1.3barin ahtoja tässä vaiheessa.
Auton vetoalue parani huomattavasti ja voiman kasvu on "tasaisempaa" kuin ennen liian pienellä ahtimella ja barin ahdoilla. Ennen tuli huipputeho 3300rpm jonka jälkeen laski rajusti ja nyt kiekaisee nätisti vähän yli 4500kierroksen vaikka syöttöön ei ole koskettukkaan vielä. Auto ei vielä savuta ahdot päällä yhtään että katsotaan tapahtumia uudelleen kunhan saadaan ainetta motille..
Mutta ahtimen mitoitus siis on aivan kohdillaan, toisin kun ensin luulin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa