Takamoottoriauton alustageometriasta....

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

Takamoottoriauton alustageometriasta....

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 23.12.2005 13:30

No laitetaas tännekin:

Eli kyseessähän on takamoottorinen, takavetoinen, kevytkeulainen ajoneuvo jonka keula aiotaan jousittaa kierrejousilla ja ohjaukseksi hampastanko.

Niin kun ajatellaan nopeahkoa mutka-ajelua niin miten seuraavat asiat tulisi mitoittaa:

- camber
- caster + jättökulma?

Miten ajokäytökseen vaikuttaa jos pyörännavan keskipiste on alapallo-tolpan yläpää -linjan taka- tai etupuolella? Kuinka paljon on optimi ja kummalla puolella? (=jättökulma)

ENITEN kiinnostaa jättökulman vaikutus ajoon. Eli se mitä juuri yläpuolelle kirjoitin.

PS. se tiedetään jo että negatiivinen camber + positiivinen caster on way to go.

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 27.12.2005 12:52

Tuosta perustekniikkaa:
http://ffp-motorsport.com/tuning/wheelal2.php

Kirjastot ovat täynnä auton virittämiseen liittyvää kirjallisuutta, joissa mennään aika syvälle pohdiskeluissa. Kallistuksen vakaimet mm. ovat tärkeässä roolissa tehtäessä "ajettavaa" autoa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 27.12.2005 13:36

datamake jos tiedät hyviä kirjoja, pistä tähän ihmeessä lisätietoja näistä opuksista, niin tietää mitä hakea.

tommi_nylund
-
Viestit: 1422
Liittynyt: 23.7.2003 22:29

ViestiKirjoittaja tommi_nylund » 27.12.2005 13:48

Nuo nyt on peruskäsitteitä....

Tosin ei noissakaan ole tietoa jättökulmasta, tosin tästä on löytynyt aika vahvasti jo dataa.

Yksi mielenkiintoinen asia mikä kaipaa selvennystä on ohjausvarsien suunta olka-akselista. Eli osoittaako ohjausvarret eteen vai taaksepäin?

Eteenpäin osoittamalla saadaan aikaiseksi aliohjautuvuutta perusrakenteella yliohjaavaan autoon (esim. 944 tai välikori) ja taaksepäin osoittavat ohjausvarret saavat aikaan yliohjautuvuutta aliohjautuvaan autoon. (esimerkit yli- tai aliohjautuvuudesta ovat kärjistettyjä)

Niin että tietääkö joku miten auton alusta tietää mihin suuntaan ne ohjausvarret osoittaa jotta tietää ollako yli- vai aliohjaavan tuntuinen? (käytös toki riippuu miljoonasta muustakin asiasta, mutta) Mitä siellä ohjausgeometriassa tapahtuu ohjausliikkeen aikana pyörän päässä kun ohjausvarsien suuntaa muuttamalla voidaan vaikuttaa käytökseen?

EDIT: No löytyi tähänkin selitys. Jos jollakin on ajatusta positiivisesta / negatiivisesta Ackermann -ohjauksesta niin saa kertoa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 8 vierailijaa