Luiston esto?
Valvoja: ffp jäsenet
Luiston esto?
Auto olis gti-98 jossa ei oo luistonestoo...
onkohan kukaan perehtyny luistoneston komponentteihin, et mitä tarttis lisätä muutakin kuin namiskan koelautaan, jos meinaa sellaisen tehdä vai onko aivan mahdoton ajatus. Olis tosi kiva talvella!
onkohan kukaan perehtyny luistoneston komponentteihin, et mitä tarttis lisätä muutakin kuin namiskan koelautaan, jos meinaa sellaisen tehdä vai onko aivan mahdoton ajatus. Olis tosi kiva talvella!
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
koistinen: Tarkoitat varmaan ajohallintaa eli ESP:tä, sillä ASR on juuri luistonesto.
Ja ei onnistu järkevällä budjetilla kummakaan lisääminen jälkikäteen. Vortexissa (vai oliko joku muu boordi) joskus tätä joku oli tutkinut ja ASR oli mahdollista jälkiasentaa, mutta piti vaihtaa joku pumppu ja tietenkin jotenkin hakkeroida auton tietoon tuo että nyt on ASR. ESP:stä totesivat, ettei onnistu.
Ja ei onnistu järkevällä budjetilla kummakaan lisääminen jälkikäteen. Vortexissa (vai oliko joku muu boordi) joskus tätä joku oli tutkinut ja ASR oli mahdollista jälkiasentaa, mutta piti vaihtaa joku pumppu ja tietenkin jotenkin hakkeroida auton tietoon tuo että nyt on ASR. ESP:stä totesivat, ettei onnistu.
Omasta kokemuksestani sanoisin että toi ESP on kyllä enemmän niiden heiniä joita kiinnostaa rakennekynnet sun muut glitterit.
Otetaan esimerkki: Haluat liittyä mukaan liikennevirtaan joustavasti tieliittymästä ennakoimalla tuleva, sopiva "rakonen" jonossa... ja eiku pikkasen hanaa ja sekaan!
Entäs mitäs se ESP (+ASR) tähän sanoo "liukkaalla"? No juu ASR auttaa kiihdyttäessä liittymään, jonka jälkeen ESP jarrutta aktiivisesti koko kääntymisen ajan kunnes ratti on palautunut keskiasentoon... ½ sekunnin odotus... jolloin ASR nykäisee vedon taas päälle!
Tosi "kivaa" kun auto jarruttelee juuri silloin kun haluaisit sen kiihtyvän. Voihan ESP:n kytkeä pois!? Silloin menetät samalla ASR:n! Kivaa eikö totta.
Otetaan esimerkki: Haluat liittyä mukaan liikennevirtaan joustavasti tieliittymästä ennakoimalla tuleva, sopiva "rakonen" jonossa... ja eiku pikkasen hanaa ja sekaan!
Entäs mitäs se ESP (+ASR) tähän sanoo "liukkaalla"? No juu ASR auttaa kiihdyttäessä liittymään, jonka jälkeen ESP jarrutta aktiivisesti koko kääntymisen ajan kunnes ratti on palautunut keskiasentoon... ½ sekunnin odotus... jolloin ASR nykäisee vedon taas päälle!
Tosi "kivaa" kun auto jarruttelee juuri silloin kun haluaisit sen kiihtyvän. Voihan ESP:n kytkeä pois!? Silloin menetät samalla ASR:n! Kivaa eikö totta.
koistinen: Noin ne termit menee kuten kirjoitin, vaikka joskus luulisi muuta :)
Tumpula: Kas kun ei itsellä käy noin, vaan auttavat nuo ASR ja ESP kiihdyttämään jopa nopeammin liukkaalla - ne kun etsivät pidon sieltä missä sitä on, eikä vain anna renkaan sutia. Sutiva rengas kun harvemmin vie autoa kunnolla eteenpäin.
Mutta tämä ESP:n 'huonous' on tuttu väite erityisesti auton omistajalta, joka ei itse omista ESP:llä varustettua uudehkoa autoa - ei ole kauaa, kun piti oikein perustelemalla perustella miksi ostin auton jossa on ABS jarrut - samaa skeptisyyttä tuntuu olevan nyt ESP:n suhteen :)
Tumpula: Kas kun ei itsellä käy noin, vaan auttavat nuo ASR ja ESP kiihdyttämään jopa nopeammin liukkaalla - ne kun etsivät pidon sieltä missä sitä on, eikä vain anna renkaan sutia. Sutiva rengas kun harvemmin vie autoa kunnolla eteenpäin.
Mutta tämä ESP:n 'huonous' on tuttu väite erityisesti auton omistajalta, joka ei itse omista ESP:llä varustettua uudehkoa autoa - ei ole kauaa, kun piti oikein perustelemalla perustella miksi ostin auton jossa on ABS jarrut - samaa skeptisyyttä tuntuu olevan nyt ESP:n suhteen :)
En tuohon ESP:hen kommentoi mitenkään, mutta tuo ASR on kyllä tietyissä tilanteissa osoittautunut jopa hengenvaaralliseksi kapistukseksi.
Koittakaapas vaihtaa tuo ASR päällä kaistaa kun kaistojen välissä on about 10 cm paksu loskavalli. Ei oikein onnistu, kun tuossa nimeenomaan kuuluu vedättämällä (sudittamalla) renkaita tehdä uraa jossa pääsee etenemään. ASR puolestaan himmaa vauhtia renkaalta, jonka seurauksena auto aina hyppää poispäin vallista. ASR:n kanssa läpi pääseminen edellyttää käytännössä "rattilinkkuun" toimintaa ja tuo yhdessä loskavallin kanssa aiheuttaa yleensä maantienopeuksissa sen, että auto lähtee hallitsemattomaan sivuluisuun.
Ite huomasin tuon kun lähdin ohittamaan yhtä autoa melko pitkässä ylämäessä, ohituksen alussa vauhtia oli about 80 km/h ja kun pääsiin toiselle kaista vauhtia oli n. 45km/h ja koko ajan oli hana pohjassa. Päätin kokeilla myös, että miten tuo toimii kun kelaa hieman enemmän vauhtia ja koittaa takaisin omalle kaistalle. Alku vauhtia 120 ja kun omalla kaistalla oltiin takaisin oli vauhtia enään 85 km/h. Homma oli ihan älytöntä sahaamista päin vallia kun auto aina pomppasi vallista pois. Sen sijaan sama yritys ilman ASR:ää ja hommassa ei ollut mitään ongelmaa. ESP:hän puolestaan periaatteessa ainakin mahdollistaa tuon rattilinkussa vallin yli toiminnan (senhän pitäisi pitää auto lapasessa:) ).
Myöskin olen jäänyt mäkeen kiinni ASR:n kanssa (hiemankin on luikasti nin valo vaan villkkuu taulussa ja vauhti hiipuu kunnes auto ei enään jaksa kiivetä ylöspäin). Sama ilman ASR:ää -> ei mitään ongelmia. Myöskin maksimikiihtyvyyttä haettaessa tuon laitteen voi suosiolla kytkeä pois päältä.
Ettei mene pelkäksi mollaamiseksi niin onhan se tuollaiseen sunnuntai ajeluun ihan mukava.. Ei väliä miten kaasua painaa niin renkaat ei sudi turhaa ja ajaminen on sitä kautta mukavaa (ei puskemista).
Koittakaapas vaihtaa tuo ASR päällä kaistaa kun kaistojen välissä on about 10 cm paksu loskavalli. Ei oikein onnistu, kun tuossa nimeenomaan kuuluu vedättämällä (sudittamalla) renkaita tehdä uraa jossa pääsee etenemään. ASR puolestaan himmaa vauhtia renkaalta, jonka seurauksena auto aina hyppää poispäin vallista. ASR:n kanssa läpi pääseminen edellyttää käytännössä "rattilinkkuun" toimintaa ja tuo yhdessä loskavallin kanssa aiheuttaa yleensä maantienopeuksissa sen, että auto lähtee hallitsemattomaan sivuluisuun.
Ite huomasin tuon kun lähdin ohittamaan yhtä autoa melko pitkässä ylämäessä, ohituksen alussa vauhtia oli about 80 km/h ja kun pääsiin toiselle kaista vauhtia oli n. 45km/h ja koko ajan oli hana pohjassa. Päätin kokeilla myös, että miten tuo toimii kun kelaa hieman enemmän vauhtia ja koittaa takaisin omalle kaistalle. Alku vauhtia 120 ja kun omalla kaistalla oltiin takaisin oli vauhtia enään 85 km/h. Homma oli ihan älytöntä sahaamista päin vallia kun auto aina pomppasi vallista pois. Sen sijaan sama yritys ilman ASR:ää ja hommassa ei ollut mitään ongelmaa. ESP:hän puolestaan periaatteessa ainakin mahdollistaa tuon rattilinkussa vallin yli toiminnan (senhän pitäisi pitää auto lapasessa:) ).
Myöskin olen jäänyt mäkeen kiinni ASR:n kanssa (hiemankin on luikasti nin valo vaan villkkuu taulussa ja vauhti hiipuu kunnes auto ei enään jaksa kiivetä ylöspäin). Sama ilman ASR:ää -> ei mitään ongelmia. Myöskin maksimikiihtyvyyttä haettaessa tuon laitteen voi suosiolla kytkeä pois päältä.
Ettei mene pelkäksi mollaamiseksi niin onhan se tuollaiseen sunnuntai ajeluun ihan mukava.. Ei väliä miten kaasua painaa niin renkaat ei sudi turhaa ja ajaminen on sitä kautta mukavaa (ei puskemista).
Itse en näe ESP:tä tarpeelliseksi. Joillekin kuskeille se voi ollakin tarpeellinen. Olisin voinut sen Leoniinkin ottaa, mut en ottanut, ku sain sitä testailla aika lailla koeajoautossa, mikä mulla oli yli päivän. Jos se vakiona tulee, sille ei voi mitään. Mutta varmaan pois päältä se tulee aina laitettua. Oikeastaan ainut paikka, missä se on minusta hyvä, on se, kun lähdet ohittamaan autoa ja kaistojen välissä on paksu kerros loskapaskaa. Silloinhan ESP estää autoa lähtemästä hallitsemattomiin sivuluisuihin.
Ainakin omassa härvelissä tuo ESP on sen verran turha kapistus että nykyisin alkaa olemaan jo refleksinä sen pois kytkentä ennen ajoon lähtöä. Tottumiskysymyshän se on osaksi, mie oon oppinu ajamaan autoa itse enkä halua antaa elektroniikalle liikaa vastuuta auton tiellä pitämisestä. Pari ESP:n aiheuttamaa tilannetta riitti tämän päätöksen tekemiseen.
Kyllä -00 kolopallolla, jossa oli ASR pystyi hyvinkin vaihtamaan kaistaa, tosin en ajanut sillä kuin 150tkm, joten jäi toi testaaminen lyhyeksi, mutta ei koskaan jäänyt meneminen kiinni ASR:stä (ainoastaan syvässä lumessa se oli hyvä ottaa pois, jotta pyörät saivat kaivaa lunta rauhassa). Toisaalta nyt noilla ESP versioilla on tullut ajeltua pikkuisen, mutta vieläkään en ole keksinyt mikä niissä on sitten niin hirveää ja vaarallista (ok, ei ole kankkusen käsiä, enkä pidä itseäni rekkamiehenäkään, joten taidan olla poikkeus tuolla tiellä).
Ehkä vähän väärin sanottu tuo, tarkemmin ESP:n ja minun yhdessä aiheuttamat tilanteet säikäytti liikaa. Minä kun en autosta halua luopua, niin ESP sai sitten poistua käytöstä. Ehkä n. 80% ajoista tuo ESP voisi olla ihan hyvin päällä, eikä se haittaisi yhtään, mutta tilanteen tullessa eteen en odottele elektroniikkaa vaan yritän itse pitää auton tiellä. Siinä vaiheessa ESP on vaan haittana. Hyvä varuste kuskeille jotka haluavat ajaa joka säällä kuin kesällä..
Onkohan minulla jotain suurempaa vikaa ESP:ssä kun sen aktivoituminen aina ALENTAA autoni vauhtia (veto loppuu hetkellisesti)?
^^^^^^^ "mla" kirjoitti että hänen ESP:nsä parantaa kiihtyvyyttä?!
Olen aina elänyt kuvitelmassa että ESP hyödyntää ABS-jarrutekniikkaa ja pyrkii "oikaisemaan" luisua jarruttamalla ja lisäksi hetkellisesti alentaa moottorin vääntöä pienentämällä pa-syöttöä. -> Eli auton nopeus pienenee? Voihan se tietysti olla että oma ESP versio on jotain 1.0, eikä se ohjelmaversio osaa lisätä vetoa ei_jarruttaville_pyörille?
ASR sen sijaan parantaa kiihtyvyyttä liukkaalla selvästi omassakin kopperossani :))
^^^^^^^ "mla" kirjoitti että hänen ESP:nsä parantaa kiihtyvyyttä?!
Olen aina elänyt kuvitelmassa että ESP hyödyntää ABS-jarrutekniikkaa ja pyrkii "oikaisemaan" luisua jarruttamalla ja lisäksi hetkellisesti alentaa moottorin vääntöä pienentämällä pa-syöttöä. -> Eli auton nopeus pienenee? Voihan se tietysti olla että oma ESP versio on jotain 1.0, eikä se ohjelmaversio osaa lisätä vetoa ei_jarruttaville_pyörille?
ASR sen sijaan parantaa kiihtyvyyttä liukkaalla selvästi omassakin kopperossani :))
Itse kun kirjoitan ESP:stä tekstissä jossa kirjoitetaan erillään ASR:stä niin tarkoitan vain noita sen mukanaan tuomia lisätoimintoja, en niitä toimintoja jotka ovat jo ASR:ssä mukana.
ESP ei alenna moottorin tehoa vaan jarruttaa yleensä yksittäistä auton pyörää, jotta 'luisu' korjataan.
ASR sen sijaan sisältää MSR toiminnon joka puuttuu moottorin tehoon, jos vetävät pyörät luistavat liiaksi. Ei moottorin tehoon tarvitse (aina) puuttua, jos 'luisu' korjataan jarruttamalla vaikka toista takapyörää.
Toki ESP 'sisältää' ASR:n ja siten myös MSR:n, joten siinä mielessä ESP puuttuu myös moottorin tehoon - sekavaa tiedän, taisin itsekin 'sekoitella' noita termejä tuossa aiemmin :)
Nämä siis mitä olen lukenut valmistajan lähteistä ja omista kokemuksista nykyisissä autoissa. T5:ssa itsellä on 'vain' ASR ja Touranissa ESP ja Touranin ESP on vähemmän 'holhoava' kuin aiemmassa Golf IV:ssä oli. ASR on T5:ssa hieman parempi kuin mitä oli 130hv TDI Golfissa eli tuntuisi kaarteessakin hieman rajoittavan puskemista ESP:n tapaan. Tätä ei Golfissa ollut havaittavissa - Golffeja ehdin ennen näitä autoja omistaa siis 3kpl, joten tuli vertailtua eri kombinaatioita ESP/ASR:n suhteen.
Itse olen opetellut 'elämään' noiden kanssa ajamalla autoa jääradalla ja koittamalla miten nuo 'apuvälineet' puuttuvat ajoon. Ei ole vielä tullut mitään yllätyksiä vastaan noiden suhteen, eikä ole kuin hyvää sanomista ko. toiminnoista. Mielestäni en ole niitä kyllä tarvinnut vielä missään, mutta enpä ole turvavöitä tai montaa muutakaan turvavarustetta vielä 'tarvinnut' - mutta oletan joskus niitä tarvitsevani ja siksi on hyvä että ovat olemassa ja niitä mielelläni käytän :)
ESP ei alenna moottorin tehoa vaan jarruttaa yleensä yksittäistä auton pyörää, jotta 'luisu' korjataan.
ASR sen sijaan sisältää MSR toiminnon joka puuttuu moottorin tehoon, jos vetävät pyörät luistavat liiaksi. Ei moottorin tehoon tarvitse (aina) puuttua, jos 'luisu' korjataan jarruttamalla vaikka toista takapyörää.
Toki ESP 'sisältää' ASR:n ja siten myös MSR:n, joten siinä mielessä ESP puuttuu myös moottorin tehoon - sekavaa tiedän, taisin itsekin 'sekoitella' noita termejä tuossa aiemmin :)
Nämä siis mitä olen lukenut valmistajan lähteistä ja omista kokemuksista nykyisissä autoissa. T5:ssa itsellä on 'vain' ASR ja Touranissa ESP ja Touranin ESP on vähemmän 'holhoava' kuin aiemmassa Golf IV:ssä oli. ASR on T5:ssa hieman parempi kuin mitä oli 130hv TDI Golfissa eli tuntuisi kaarteessakin hieman rajoittavan puskemista ESP:n tapaan. Tätä ei Golfissa ollut havaittavissa - Golffeja ehdin ennen näitä autoja omistaa siis 3kpl, joten tuli vertailtua eri kombinaatioita ESP/ASR:n suhteen.
Itse olen opetellut 'elämään' noiden kanssa ajamalla autoa jääradalla ja koittamalla miten nuo 'apuvälineet' puuttuvat ajoon. Ei ole vielä tullut mitään yllätyksiä vastaan noiden suhteen, eikä ole kuin hyvää sanomista ko. toiminnoista. Mielestäni en ole niitä kyllä tarvinnut vielä missään, mutta enpä ole turvavöitä tai montaa muutakaan turvavarustetta vielä 'tarvinnut' - mutta oletan joskus niitä tarvitsevani ja siksi on hyvä että ovat olemassa ja niitä mielelläni käytän :)
OK, mla. Täyttä asiaa.
Olen toki omistanut aiemminkin ESP:llä varustetun "auton". Olin unohtanut ottaa lääkitykseni ja ostin jokunen vuosi sitten Ford Fiikuksen. Minulle riitti lyhyempi omistuskausi enkä mitenkään "jäänyt" ESP:n koukkuun, koska jos se aktivoituu olet jo menettänyt keli-harkintakykysi tai ajat aina äärirajoja uhmaillen. No tää meni sit taas OT. Tarvii otta pari glögii illalla...
Olen toki omistanut aiemminkin ESP:llä varustetun "auton". Olin unohtanut ottaa lääkitykseni ja ostin jokunen vuosi sitten Ford Fiikuksen. Minulle riitti lyhyempi omistuskausi enkä mitenkään "jäänyt" ESP:n koukkuun, koska jos se aktivoituu olet jo menettänyt keli-harkintakykysi tai ajat aina äärirajoja uhmaillen. No tää meni sit taas OT. Tarvii otta pari glögii illalla...
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa