Golf mk2 huohotinletkun vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
Golf mk2 huohotinletkun vaihto
Ei äkkiseltään osunu vastaavaa aihetta silmiin (tosin puolisokea kun olen)
Eli tyypillinen 80-luvun volkkareiden ongelma. Taas kun oli hiukan enempi pakkasta niin eiköhän se kone viskonu taas öljyt pitkin moottoritietä. Ei ole hajua millon huohotin letku olisi vaihdettu viimeksi.
Eli korjaantuuko tuo ongelma pelkällä letkun vaihdolla vai pitääkö ottaa huomioon jotain muutakin?
Eli tyypillinen 80-luvun volkkareiden ongelma. Taas kun oli hiukan enempi pakkasta niin eiköhän se kone viskonu taas öljyt pitkin moottoritietä. Ei ole hajua millon huohotin letku olisi vaihdettu viimeksi.
Eli korjaantuuko tuo ongelma pelkällä letkun vaihdolla vai pitääkö ottaa huomioon jotain muutakin?
Siis ymmärsin, että huohotinletku jäätyy jotenkin. Oljythän tuo lennättää pihalle mittatikun kautta. Eli mittatikku nousee 30 - 50mm ja ruikkii sitäkautta kaikki pellolle. Kun kuivasin tikun ja tarkistin koneen öljynmäärän niin ei kostunut edes tikun pää. Uudet öljyt koneeseen ja matka jatku. Todella veemäistä. Tekee jokatalvi. Onko tuohon muuta syytä kuin tuo huohotinletku?
Itseasiassa öljytikun kautta se neloskoppainenkin oli öljyt päästänyt, kun tarkemmin muistelee. Huohotinletkun jäätyminen oli siinäkin se perimmäinen syy.
Jos se huohotinletku ei tunnun "napakalta", niin kannattaahan se vaihtaa. Voi olla silloin, ettei sen halkaisija kovin häävi huonoimmalta kohdalta ole. Ainakin minulla se letku oli mennyt aika rennoksi varsinkin siitä kohtaa, jossa on joku vaijerinpidike tjsp. Ja täynnä kumirouhetta se letku oli myöskin.
Jos se huohotinletku ei tunnun "napakalta", niin kannattaahan se vaihtaa. Voi olla silloin, ettei sen halkaisija kovin häävi huonoimmalta kohdalta ole. Ainakin minulla se letku oli mennyt aika rennoksi varsinkin siitä kohtaa, jossa on joku vaijerinpidike tjsp. Ja täynnä kumirouhetta se letku oli myöskin.
Jos ongelma ei lopu uudella letkullakaan, kannattaa tarvikeliikkeestä kysyä sellaisen lämpömaton hintaa, sen voi kääriä sen letkun ympärille ja toimii 12 voltilla(käytetään esim dieseleiden pa-suodattimissa lämmittimenä). Pösöthän on aika pitkälti tunnettu tosta huohottimen jäätymisestä ja niiden huohottimiin on joskus jälkiasennettu lämmittimiä. Letkuahan voi jollain muullakin lämpöeristeellä kokeilla peitellä että pääsisi ongelmasta eroon!
Tuolta saa ainakin:
http://www.kaha.fi/file_root/Tuotteet/Lisavarusteet/Webasto/Flex_El_esite.pdf
Tuolta saa ainakin:
http://www.kaha.fi/file_root/Tuotteet/Lisavarusteet/Webasto/Flex_El_esite.pdf
Mitäs noista nyt kannattaisi sitten vaihtaa kerralla?
Motonet:
Golf-II 1,3 Huohotinletku "T"-mallinen Ø18 ja Ø7. . . . . . 30-7421 11.50 ?
Golf-II 1,3 Huohotinletku "L"-mallinen Ø18. . . . . . . . . 30-7422 11.50 ?
Golf-II Huohotinletkut EIVÄT ole kolmehaaraisia
Meneekö noista jompikumpi tuohon venttiilikoppaan?
Mulla oli oman kanssa aikoinaan sama tilanne. Jäähän veti tuo venttiili nro 9, lähinnä varmaan sen takia, kun se on siinä imupuolen letkussa niin otollisessa kohdassa ajoviimalle. Sen sisälle oli vaan muodostunut pikkuhiljaa jääpala, joka tukki sen. Sulattamalla ongelmaa pystyi siirtämään. Asiaan olisi voinut auttaa jonkinlaisen suojan rakentaminen. Lisäksi nuo muut letkut tosiaan oli aika haperoa ja nro 5:n sisällä oli sitten sitä öljyn sekaista ainetta, ilma kyllä kulki läpi. Näin siis minulla.
Itse en jaksanut alkaa tappelemaan yhtään enempää asian kanssa.
Ratkaisin asian vetämällä huohotuksen suoraan pihalle. Tulppasin sopivalla pultinpätkällä imupuolen pään (nro 10). Venttiili kopalle ostin oman letkun (n.50cm), joka sopi höllästi siihen liitokseen ja jätin vapaasti roikkumaan koneen takaa. Lohkon liitännälle jouduin sitten vähän säätämään. Kuten kuvasta näkee liitäntä on ylöspäin ja itse halusin putken alaspäin. Hankin siihen sopivaa letkua ja ysikymppi-mutkan. Väsäämällä putki-mutka-putki kyhäelmällä sain putken pään maata kohden. Kannatusta varten imusarjan pohjasta löytyi sopivasti vapaa kierrereikä, jolla letkun sain tukevasti myös kiinni. Omat letkut olisi saanut vetää pidemmiksi, mutta onnistuin välttämään tiukat mutkat.
Haittapuolena näissä omissa virityksissä on se, että huohotuksen tuntee jonkin verran helpommin hajuna ohjaamossa, jos esimerkiksi liikennevaloihin joutuu seisomaan pitemmäksi aikaa.
Suosittelen käyttämään omaa harkintaa, tämä minun tapani ei kuitenkaan kaikkein paras ole.
Edit. Niin ja letkun ostin ihan metritavarana huoltoasemalta, öljynkestävää.
Itse en jaksanut alkaa tappelemaan yhtään enempää asian kanssa.
Ratkaisin asian vetämällä huohotuksen suoraan pihalle. Tulppasin sopivalla pultinpätkällä imupuolen pään (nro 10). Venttiili kopalle ostin oman letkun (n.50cm), joka sopi höllästi siihen liitokseen ja jätin vapaasti roikkumaan koneen takaa. Lohkon liitännälle jouduin sitten vähän säätämään. Kuten kuvasta näkee liitäntä on ylöspäin ja itse halusin putken alaspäin. Hankin siihen sopivaa letkua ja ysikymppi-mutkan. Väsäämällä putki-mutka-putki kyhäelmällä sain putken pään maata kohden. Kannatusta varten imusarjan pohjasta löytyi sopivasti vapaa kierrereikä, jolla letkun sain tukevasti myös kiinni. Omat letkut olisi saanut vetää pidemmiksi, mutta onnistuin välttämään tiukat mutkat.
Haittapuolena näissä omissa virityksissä on se, että huohotuksen tuntee jonkin verran helpommin hajuna ohjaamossa, jos esimerkiksi liikennevaloihin joutuu seisomaan pitemmäksi aikaa.
Suosittelen käyttämään omaa harkintaa, tämä minun tapani ei kuitenkaan kaikkein paras ole.
Edit. Niin ja letkun ostin ihan metritavarana huoltoasemalta, öljynkestävää.
Jaa-a, mulla on vaa joku vanha jäädytinnesteletku tossa huohottimessa...
Laittaa tommose jos alkaa letkut ketuttaa?
Laittaa tommose jos alkaa letkut ketuttaa?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”