VW Kupla ja Ähtäri Look?
Valvoja: ffp jäsenet
VW Kupla ja Ähtäri Look?
Voisiko joku alan harrastaja kertoa mistä tässä Ähtäri Lookissa
on oikein kyse? Törmäsin tuollaiseen itselleni outoon termiin syksyllä,
ja nyt se putkahti uudelleen esiin?
Mitkä ovat tämän ilmeisesti tyylisuunnan(?) erityispiirteet ja mahdolliset
taustat?
Tuossa muutama Googlella löytynyt osuma hakusanalla: Ähtäri Look
Ostetaan ilmoitus volkkaripalstalla
Kuva, jonka kuvatekstissä lukee: " I was speechless after checking out this photo, Ähtäri Look forever :-)
on oikein kyse? Törmäsin tuollaiseen itselleni outoon termiin syksyllä,
ja nyt se putkahti uudelleen esiin?
Mitkä ovat tämän ilmeisesti tyylisuunnan(?) erityispiirteet ja mahdolliset
taustat?
Tuossa muutama Googlella löytynyt osuma hakusanalla: Ähtäri Look
Ostetaan ilmoitus volkkaripalstalla
Kuva, jonka kuvatekstissä lukee: " I was speechless after checking out this photo, Ähtäri Look forever :-)
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
kunnon ähtäri syntyy tälleesti:
- otetaan aihioksi maailman toiseksi paskin 72 tai 73 perus tonnikolmesatanen akvaario. (urheilullisesta ajosta pitävä ähtäristi valitsee aihiokseen 1303S:n)
- ostetaan skodan 14" romimankelit (nykyään tosin 28" bling-bling vanteiden aikakaudella myös 15" mangelssit ovat kova juttu)
- maalataan mielellään jollakin mahdollisimman kamalalla värillä, tosin punainen on aina rokrok! :)
- levitetyt lokarit vähintään 50mm jotta tulee kunnolla lippaa 5.5" vanteiden yli. (tosin tosimiehillä on levitetyt pellivanteet kyllä)
- puskurit ja listat EHDOTTOMASTI pois, mutta puskurikiinnikkeiden ja listojen reiät voi huoletta jättää olemaan (kunnon shöy-ähtäristi laittaa taakse lasikuituteipin ja kittaa oiva-kevyttasoitteella reiät umpeen)
- sisusta on oltava plyyshiä, joka puolelta! ja penkeiksi käy ainoastaan saabin penkit! Tosin urheilullinen ähtäristi laittaa etuveto-kadettin rekarot.
- moottoriksi 88-slip-in pytyillä ja ns. katunokalla ja yhdellä proge-weberillä on ollut varmasti kohta 20 vuotta kova ratkaisu ähtäriin. Pakoputkistoksi kelpaa 4-ulostuloinen 'monza'-putkisto.
- alustan voi joko jättää vakiokorkeudelleen (jolloin 70-luvun väsähtäneillä jousilla oleva perä on madaltunut kuin itsestään). Shöy-hienkinen ähtäristi kääntää jousipakkoja etuakselissa jotta saadaan keula tonttiin (03S:ssä rälläköidään jouset paikoillaan lyhemmiksi, luonnollisesti) eikä osta säätöpaloja koska ne maksaa. :D
- takavalot on paljon puhuttu aihe... Joko Teardropit tai sitten jotain traktorin/peräkärryn pyöreitä valoja koko takaloksu täyteen. Eteen EHDOTTOMASTI vanhemman malliset lokasuojat (möhkö-ähtäristillä on tässä vähän enemmän hommaa, mutta lopputulos aina palkitsee työn tekemisen) ja rossi-ajovalonkehykset!
- takapenkki on oltava, samoin tummennetut lasit ehdottomasti.
...hmm...mitäs vielä.......
Ainiin. Sitten oikein sydäntä särkee nämä custom-henkiset ähtäristit jotka tekevät ehkä maailman karmivimpia tehkoja..... Eli niinsanottuja ohut-tolppasia ovaaleita ja splittejä. Eli täysin henkiin herätettävissä olevista ovaali- tai splitti-raukoista rälläköidään takalasin ympärystä irti ja liimataan akvaarion koppiin. Lopuksi vielä koko 'komeus' voidaan vielä chopata 100mm tuulilasista suoraan (kun muitakin tapoja olisi tuulilasin madaltamiseen........)
Pyydän anteeksi kaikilta joiden mielestä kirjoitukseni oli loukkaus tai muuten negatiivisen henkinen omaa autoaan / projektiaan kohden. Mutta kun kysyttiin mitä on ähtäri niin tällaiseksi minä olen sen ymmärtänyt.
Kiitos ja anteeksi.
(muistakaa hyvät ihmiset hymiöt ja kieli poskella meininki!!) :DD
- otetaan aihioksi maailman toiseksi paskin 72 tai 73 perus tonnikolmesatanen akvaario. (urheilullisesta ajosta pitävä ähtäristi valitsee aihiokseen 1303S:n)
- ostetaan skodan 14" romimankelit (nykyään tosin 28" bling-bling vanteiden aikakaudella myös 15" mangelssit ovat kova juttu)
- maalataan mielellään jollakin mahdollisimman kamalalla värillä, tosin punainen on aina rokrok! :)
- levitetyt lokarit vähintään 50mm jotta tulee kunnolla lippaa 5.5" vanteiden yli. (tosin tosimiehillä on levitetyt pellivanteet kyllä)
- puskurit ja listat EHDOTTOMASTI pois, mutta puskurikiinnikkeiden ja listojen reiät voi huoletta jättää olemaan (kunnon shöy-ähtäristi laittaa taakse lasikuituteipin ja kittaa oiva-kevyttasoitteella reiät umpeen)
- sisusta on oltava plyyshiä, joka puolelta! ja penkeiksi käy ainoastaan saabin penkit! Tosin urheilullinen ähtäristi laittaa etuveto-kadettin rekarot.
- moottoriksi 88-slip-in pytyillä ja ns. katunokalla ja yhdellä proge-weberillä on ollut varmasti kohta 20 vuotta kova ratkaisu ähtäriin. Pakoputkistoksi kelpaa 4-ulostuloinen 'monza'-putkisto.
- alustan voi joko jättää vakiokorkeudelleen (jolloin 70-luvun väsähtäneillä jousilla oleva perä on madaltunut kuin itsestään). Shöy-hienkinen ähtäristi kääntää jousipakkoja etuakselissa jotta saadaan keula tonttiin (03S:ssä rälläköidään jouset paikoillaan lyhemmiksi, luonnollisesti) eikä osta säätöpaloja koska ne maksaa. :D
- takavalot on paljon puhuttu aihe... Joko Teardropit tai sitten jotain traktorin/peräkärryn pyöreitä valoja koko takaloksu täyteen. Eteen EHDOTTOMASTI vanhemman malliset lokasuojat (möhkö-ähtäristillä on tässä vähän enemmän hommaa, mutta lopputulos aina palkitsee työn tekemisen) ja rossi-ajovalonkehykset!
- takapenkki on oltava, samoin tummennetut lasit ehdottomasti.
...hmm...mitäs vielä.......
Ainiin. Sitten oikein sydäntä särkee nämä custom-henkiset ähtäristit jotka tekevät ehkä maailman karmivimpia tehkoja..... Eli niinsanottuja ohut-tolppasia ovaaleita ja splittejä. Eli täysin henkiin herätettävissä olevista ovaali- tai splitti-raukoista rälläköidään takalasin ympärystä irti ja liimataan akvaarion koppiin. Lopuksi vielä koko 'komeus' voidaan vielä chopata 100mm tuulilasista suoraan (kun muitakin tapoja olisi tuulilasin madaltamiseen........)
Pyydän anteeksi kaikilta joiden mielestä kirjoitukseni oli loukkaus tai muuten negatiivisen henkinen omaa autoaan / projektiaan kohden. Mutta kun kysyttiin mitä on ähtäri niin tällaiseksi minä olen sen ymmärtänyt.
Kiitos ja anteeksi.
(muistakaa hyvät ihmiset hymiöt ja kieli poskella meininki!!) :DD
Ajovalojen kehykset pitää ehdottomasti kanssa maalata korinvärisiksi, ja lokareiden päällä olevat vilkut voi korvata sinne puskurinreikien kohdalle asennettavilla nännivilkuilla (siis jos ei Rossi-valoja löydy mistään).
Kumma kun tämä mahtavan mainio Ähtäri-termi ei ole levinnyt esim. kakkoskoristen keskuuteen, sinnekin se on sovellettavissa oikein hyvin.
Kumma kun tämä mahtavan mainio Ähtäri-termi ei ole levinnyt esim. kakkoskoristen keskuuteen, sinnekin se on sovellettavissa oikein hyvin.
mersujen puolella tämä ähtäri-luuk toteutuu nykyään, tai olisiko se sitten pikemminkin korsumäki-luuk, joissa 124-mersu(miksei muutkin) maalataan perusvärillä (mielellään valkoisella) KOKONAAN, siis listoja ja maskiritilöitä myöten. varmaan nippanappa vähän ikkunoita ja lamppuja peittelevät ennen maalausta ;)
-
- -
- Viestit: 3377
- Liittynyt: 23.7.2003 21:20
http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=162
tos ois yks esimerkki ähtäris...
-omaan voisit tehdä.just noi mitä luettelit+ takasin puskurit,2 väriseksi,oven kohdat valkoseks muuten annat olla punanen. pistä sit todella tonttii ja vanteiks jotkut klassikot...
maalaus tyylin toi miten toi on ollu. http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=160
tos ois yks esimerkki ähtäris...
-omaan voisit tehdä.just noi mitä luettelit+ takasin puskurit,2 väriseksi,oven kohdat valkoseks muuten annat olla punanen. pistä sit todella tonttii ja vanteiks jotkut klassikot...
maalaus tyylin toi miten toi on ollu. http://www.volkkaripalsta.com/keskustel ... pic_id=160
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
-> OPC: se on ihan että miten itte tykkää.
-> MTR-84: siksi 50mm/puoli koska enemmän on laitonta nykyään.. ;)
TM-looker on varmasti ollut hieno kyseisenä aikana.........
Kyllä ähtäri-termi pätee hienosti myös suomessa rakennettaviin kakkosmuruihinkin! Tälläkin foorumilla on joskus esimerkkejä moisista näkynyt.... Jotta käyttöön vaan! ;)
-> MTR-84: siksi 50mm/puoli koska enemmän on laitonta nykyään.. ;)
TM-looker on varmasti ollut hieno kyseisenä aikana.........
Kyllä ähtäri-termi pätee hienosti myös suomessa rakennettaviin kakkosmuruihinkin! Tälläkin foorumilla on joskus esimerkkejä moisista näkynyt.... Jotta käyttöön vaan! ;)
TM: n rakennelma muistaakseni oli aika tyylikäs... ei mitään ähtärii :D
Todellaki oli hieno, saihan se silloisen 14-vuotiaan hankkimaan kuppelin :)
02 ja 03 ei vissiin olekkaan niin kova juttu? no onneksi oma projekti on jo myyty pois....
Onhan se entisöitynä hieno kiesi! Porsche-siivillä ja etuspoilereilla raiskatut on sitte erikseen... Itse en olisi myynyt.
Ehdotuksia kehiin, mitä tolle vois HALVALLA tehdä? Ainaki erilaiset peilit, kori alemmas ja vanteet vaihtoon... Tuleeko muuta mieleen?
Hanki puskurit. Itse laittaisin alkuperäiset.
Vaikka sitte ähtäröimällä madallus ja toki kattotelineet. Uudet astinlaudat ja tietenki listoilla! Kyljet kylkilistoista alaspäin valkoseksi. Vanteet mustiksi ja pölykapselit paikalleen.
Nyt rupes vähän häiritseen tää keskustelu. Siis älkää nyt ruvetko miettimään autoa rakentaessa mitä helvettiä muut siitä miettii. Tehkää vaan hommat hyvin, älkää räveltäkö. Tyylisuunnat on sitten makuasioita.
Mitä kupliin tulee niin ei callook ole ollenkaan kuollut vaan se on tulossa uudelleen, kunhan tää retrovouhotus yhteisesti tuomitaan säälittävänä räpeltämisenä (niin kuin lookkerit joku aika takaperin...).
Kyl mun silmään sopii paremmin hienosti tehty lookkeri kun kitillä väkisin kasattu museoauton tekele, jonka kaveri on katsastanu museoon.
Onko kupla sitten akvaario vai splitti, niin sama homma ainakin mulle ratkaisee, eli kuinka hyvin ja hienosti se on tehty, onko se omaperäinen ja onko siinä jotakin uutta.
Niin ja jos auto on muuten ihan paska, mutta siinä on tarpeeksi tehoo, niin kaikki muu on anteeksiannettavissa.
Mitä kupliin tulee niin ei callook ole ollenkaan kuollut vaan se on tulossa uudelleen, kunhan tää retrovouhotus yhteisesti tuomitaan säälittävänä räpeltämisenä (niin kuin lookkerit joku aika takaperin...).
Kyl mun silmään sopii paremmin hienosti tehty lookkeri kun kitillä väkisin kasattu museoauton tekele, jonka kaveri on katsastanu museoon.
Onko kupla sitten akvaario vai splitti, niin sama homma ainakin mulle ratkaisee, eli kuinka hyvin ja hienosti se on tehty, onko se omaperäinen ja onko siinä jotakin uutta.
Niin ja jos auto on muuten ihan paska, mutta siinä on tarpeeksi tehoo, niin kaikki muu on anteeksiannettavissa.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Joo, hyvin pitää tehdä ehdottomasti!
Ja rytöhommat on parasta -> ei mene turhaa aikaa korin hieromiseen..mutta näissäkin on oma vaaran momenttinsa ettei tee paskaa!
-> aapee1: kun teet projektiasi niin muista sellainen asia, että ÄLÄ sotke liikaa ikäeroa omaavia osia keskenään! Eli puolikuilla varustettuun koppiin ei laiteta maakaavalamppusia lokareita jne... Oikeasti kun yrität pitää autosi osat oikeina suhteessa vuosimalliin niin siitä ei tule sillisalaattia muistuttavaa sekasikiötä.
Toki tässäkin on mielipiteitä monia eikä tuo kirjoittamanikaan juttu saa olla mikään ainoa totuus jos oikeasti tahtoo puolikuu-akvaarioon laittaa makaavat lokasuojat niin eihän siinä sitten mitään! :)
Lisäksi aapee1 nyt on hyvä tilaisuus sun ostaa multa sun autoosi bolt-on jarrusetti joissa 4x100 jako ja levyt joka nurkkaan! Saat hienoja vanteita kuplaan kiinni sitten. Ota privana yhteyttä, ei ole kallista. No onhan mulla toki ne Superleggeratkin ylimääräisenä.....nekin käy kuplaan hienosti.. ;)
Ja rytöhommat on parasta -> ei mene turhaa aikaa korin hieromiseen..mutta näissäkin on oma vaaran momenttinsa ettei tee paskaa!
-> aapee1: kun teet projektiasi niin muista sellainen asia, että ÄLÄ sotke liikaa ikäeroa omaavia osia keskenään! Eli puolikuilla varustettuun koppiin ei laiteta maakaavalamppusia lokareita jne... Oikeasti kun yrität pitää autosi osat oikeina suhteessa vuosimalliin niin siitä ei tule sillisalaattia muistuttavaa sekasikiötä.
Toki tässäkin on mielipiteitä monia eikä tuo kirjoittamanikaan juttu saa olla mikään ainoa totuus jos oikeasti tahtoo puolikuu-akvaarioon laittaa makaavat lokasuojat niin eihän siinä sitten mitään! :)
Lisäksi aapee1 nyt on hyvä tilaisuus sun ostaa multa sun autoosi bolt-on jarrusetti joissa 4x100 jako ja levyt joka nurkkaan! Saat hienoja vanteita kuplaan kiinni sitten. Ota privana yhteyttä, ei ole kallista. No onhan mulla toki ne Superleggeratkin ylimääräisenä.....nekin käy kuplaan hienosti.. ;)
-
- ffp jäsen
- Viestit: 286
- Liittynyt: 26.12.2003 15:38
Mun "ähtäri" n. 10 vuoden takaa. Huomaa Rossi-valot ja Ooppelin peilit:
http://pajalle.com/img/cars/003/003_002.jpg
http://pajalle.com/img/cars/003/003_002.jpg
Viimeksi muokannut Heikki J., 17.12.2005 16:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sama vika:
Teeämmät luettu, tulokset tällaisia.
Onneks siitä tulee hyvä (?) ku vähän tuunaa.
Tällä hetkellä ko. laitos odottelee kuningasideaa mitä sille tekisi seuraavaksi... vai tekeekö ollenkaan.
Teeämmät luettu, tulokset tällaisia.
Onneks siitä tulee hyvä (?) ku vähän tuunaa.
Tällä hetkellä ko. laitos odottelee kuningasideaa mitä sille tekisi seuraavaksi... vai tekeekö ollenkaan.
Ei se tyylistä ole kiinni, kaikki huolellisesti tehty on yleensä hienoa. Monia kärryjä on pilattu mauttomalla laittelulla. Kyllä orggislook ja kunnon tekniikka on jotain... Itellä on ollut menneisyydessä yksi oikeasti hieno cal-lookeri, mutta kyllä siinäkin oli ongelmana se normaali eli lokareiden moldauksesta johtuva pakkelien rapiseminen... Yhden kunnon ähtärinkin (näin jälkeenpäin kehtaa myöntää) olen myös väsännyt. Kaikesta oppii ja saa lisää tyylitajua...
Tällä hetkellä on yksi täysin orggis ja yksi avo lookkeri henkisesti väsättynä. Kuvia on www.saunalahti.fi/iuusit , jos kiinnostaa kurkata. Avo jopa liikahtaakin...
Tällä hetkellä on yksi täysin orggis ja yksi avo lookkeri henkisesti väsättynä. Kuvia on www.saunalahti.fi/iuusit , jos kiinnostaa kurkata. Avo jopa liikahtaakin...
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Eikä siinä vielä kaikki! =)
Tuossa jamassa se on ollutkin jo muutaman vuoden.
Kunhan taas saa inspiraatiota Kuplailuun voipi käydä niin että vähäiset parhaat palikat siirretään tuosta wannabe-ähtäristä paljon vanhempaan yksilöön...
Nyt isona ja karvaisena sitä tekisi monta asiaa toisin kun nuorena nöösinä.
Onkohan se sitä tyylitajua..? :)
Janne-Pekallakin on muuten eripari-luukut. Heikilläkin oli... ;)
Tuossa jamassa se on ollutkin jo muutaman vuoden.
Kunhan taas saa inspiraatiota Kuplailuun voipi käydä niin että vähäiset parhaat palikat siirretään tuosta wannabe-ähtäristä paljon vanhempaan yksilöön...
Nyt isona ja karvaisena sitä tekisi monta asiaa toisin kun nuorena nöösinä.
Onkohan se sitä tyylitajua..? :)
Janne-Pekallakin on muuten eripari-luukut. Heikilläkin oli... ;)
-
- ffp jäsen
- Viestit: 286
- Liittynyt: 26.12.2003 15:38
On eripari luukut . Kun oli TM kuplassa niin pitää olla minullakin, eivaan kyllähän tuossa pitäs olla lyhyt takaluukku, kun näin jälkeenpäin ajattelee. Mutta enpä tuota viitti enää jaksaa ruveta vaihtamaan(seliseli) muutenkin tuon auton käyttö ja rakentelu on ollunna vähänlaista.Esim nuo vanteet on odottanut kiillotusta noin 4vuotta, syynä muitten vanteiden kiillotus.
Tallissa odottelee 63 kupla mitä pitäs tontittaa ja muuta mukavaa tehdä.
Tallissa odottelee 63 kupla mitä pitäs tontittaa ja muuta mukavaa tehdä.
-
- -
- Viestit: 1422
- Liittynyt: 23.7.2003 22:29
Mullaki o yks ähtäri tuolla vielä tallissa valmistumassa ens kesäks hoodride-lookkiin :)
http://www.cc.jyu.fi/~hejusavo/kev%e4t%2005/
Stormyn ex :)
http://people.cc.jyu.fi/~hejusavo/temppi/kupla/
tuollanen kupla oli enne, mut ehin myydä sen tuossa kesällä... aika ähtäri tuokin.
ähtäri ja jotain ihan muuta :

http://www.cc.jyu.fi/~hejusavo/kev%e4t%2005/
Stormyn ex :)
http://people.cc.jyu.fi/~hejusavo/temppi/kupla/
tuollanen kupla oli enne, mut ehin myydä sen tuossa kesällä... aika ähtäri tuokin.
ähtäri ja jotain ihan muuta :
Kunka ähtäri tämä on?
Kupla eestä
Kupla takaa
Itse huomioin akvaarion, rossit, teardropit, kromimangelsit, puskuriton/listaton, kamala väri, umpimustatlasit.
Kupla eestä
Kupla takaa
Itse huomioin akvaarion, rossit, teardropit, kromimangelsit, puskuriton/listaton, kamala väri, umpimustatlasit.
Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa