Ke-Jettronic ei anna virtaa bensapumpulle.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

jka
-
Viestit: 54
Liittynyt: 1.11.2003 17:47

Ke-Jettronic ei anna virtaa bensapumpulle.

ViestiKirjoittaja jka » 13.12.2005 17:03

Kaverin kulkuneuvoa tuossa pähkäiltiin. Siihen on jälkikäteen vaihdettu KE-jettronicin ruiskulla oleva moottori ja sähköt on hyvin pitkälle kaikki perinteistä punaista johtoa. Jätti tien päälle kun bensapumpulta loppui sähkö.
On kokeiltu uudella releellä ja se sitten muutaman päivän seisomisen jälkeen kävikin hetken kaikilla releillä mitä meillä siihen oli koettaa. Mutta muutaman minuutin jälkeen käynti sitten lakkasi ja taaskaan millään releellä ei tullut virtaa perille asti. Mitä muuta siellä on mikä ohjaa pumpun sähköjä?
Täällä tuota ruisku tuntemusta tuntuu olevan, niin jos joku osaisi antaa vinkin mistä vikaa seuraavaksi lähdetään hakemaan. uudet aivot saadaan ruiskuun kokeiltavaksi ensi vkl, mutta jos vika vaikka löytyisi ennen sitä.

edit:

tuossa tekstejä lukiessani heräsi epäilys onko se ruisku varmasti KE? hyviä tuntomerkkejä, näyttää paljon K:lta (se tunnistan varmasti) mutta suuttimiin menee sähköt?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 13.12.2005 17:18

Jos suuttimille menee sähkö ni olisko sit L-Jetronic?

jka
-
Viestit: 54
Liittynyt: 1.11.2003 17:47

ViestiKirjoittaja jka » 13.12.2005 17:26

Mulle kelpaa tuo L-jetronic vaihtoehtokin, kunhan nyt vain vielä keksittäisiin mikä siellä katkoo sähköjä. =)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 13.12.2005 17:27

Puolalta tuleva pulssi puuttuu jos käy vaan hetken startin jälkeen. Käyttää startatessa kerätyn paineen ja sammu kun pumppu ei pyöri.

Puolalta pitäisi tulla piuha releen 1 navalle.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 13.12.2005 17:33

Ei tuu jos sähkösuuttimet kerta on.

Joka-ikisessä laitteessa jossa elektroninen ruiskutus on, tulee pa-pumpun ohjaus moottorin ohjainlaitteelta. Sama tilanne KE-jetronicissa.
Pipo_esan tilanne olis sikäli mahdollista, jos autossa on alkujaan ollut ikivanha k-jetti (ilman elektronista sytytystä), eikä auton sähköjä ole uusittu.

Jos ko järjestelmään kuuluu ohjainlaitteen virtarele, sekin voi aiheuttaa tuommosta.

Helpottas aika paljon jos tietäs mikä auto edes on ja mikä moottori siinä on ollut ja mikä on nyt.

jka
-
Viestit: 54
Liittynyt: 1.11.2003 17:47

ViestiKirjoittaja jka » 13.12.2005 17:38

Siinä se on se taika mitä en heti halunnut kertoa, tästä tiedosta kun ei taida olla apuja. =) Kulkuneuvo on B Ascona johon on muinoin tällätty diesel koneen tilalle 2.2l ruisku kaikkine hiluineen. Pumppu pelasi välillä täysin ja nyt ei ollenkaan, ei siis käytä edes niitä paineita ylös.
Ja nyt on siis kokeiltu tuota ohjainlaitteen virtareleen vaihtoa, hetken toimi oli siellä mikä tahansa kolmesta ja sitten taas lakkasi toimimasta. Täytynee siis ruuvata siihen uusi järki.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 13.12.2005 18:04

No tuo ooppeli sulkee heti pois k- ja ke-jetronikkimahdollisuudet.

Jos ohjainlaitteen virtareleelle ei tule virtaa, on vika muualla kuin ohjainlaitteessa. Esim virtalukon pohjassa.

jka
-
Viestit: 54
Liittynyt: 1.11.2003 17:47

ViestiKirjoittaja jka » 13.12.2005 18:18

Joop, volkkari ja audi opeilla kun lähtee katsomaan tuonne kulkuneuvon konehuoneeseen, niin sieltä vain yrittää hakea jotain tuttuja piirteitä.
OT: Kuulemma opelin ja fordin yhdistää autoihin se että kun niistä ajaa puskutraktorilla yli niin niissäkin jää moottorin kohdalta vähän paksumpi lätty.
Mutta siis releen ohjaukseen tulee virtaa ja rele(releet, kaikki kolme) on(ovat) toiminut(neet) hetken. Eli vika on ilmeisimmin jossain releen ja järjen tai järjen ja pumpun välissä? kiertääkö pumpun sähköt yleensä ohjainlaitteen kautta, vai saako se virtansa suoraan samasta 7-napaiselta releeltä?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 13.12.2005 18:26

kyl se pitäs siit releeltä mennä suoraan pumpille.

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 13.12.2005 18:30

Pumpun sähkön kiertokulku, akku-->sulake-->(pinni 30)rele(pinni87)-->pumppu.
Releen ohjausjännite (pinni 86) on yleensä virtalukon takana (15-virta), moottorin ohjainlaite käskee/ei käske 85-pinniä maahan.

Joissain opeleissa (esim GSI e-kadett) on ohjainlaitteen virtarele ja pa-pumpun rele samassa paketissa, konehuoneessa. Nämä kannattaa eriyttää omiksi releikseen, käy kaksi ihan tavallista kytkevää relettä.

Jamppo
-
Viestit: 71
Liittynyt: 4.3.2004 9:06

ViestiKirjoittaja Jamppo » 14.12.2005 10:19

Bensapumpun rele saa ohjauksensa ilmamäärämittarin läpältä jonka pitää olla raottunut että pumppu saa ohjausta.

L-jet Kytkentäkaavio

Tero
-
Viestit: 1793
Liittynyt: 16.7.2003 21:45

ViestiKirjoittaja Tero » 14.12.2005 16:40

Editoin tuota yllä olevaa linkkiä niin että se toimii suoraan.

Nojuu jos on tuollanen L-jetti siinä, niin se tuulimittari on tod näk jollain tavalla avattavissa (?). Siitä voi ihan silmällä katsoa onko ne koskettimet miten paskassa, jos signaali esim pätkii. Ainakin yleismittarilla pystyy kosketuksen toimimisen testaamaan.
Tosin tuo ylempi on 9-napaisella releellä. Alemmassa on sitten LE-Jet ja 7-napainen rele. Siinä näkyykin olevan samanlainen rele, kuin vanhassa K-Jetti volkkarissa, eli todellakin puolan miinus-navasta tulee sytytyssignaali releelle. Noita releitä on volkkareista hajoillut, eli ei mahdotonta tässäkään tapauksesssa. Tosin olitte jo kokeillut useita yksilöitä.

Ootteko testannut, hukkuuko kipinä myös kun vika on päällä?
Jos näin on, melko suuri epäilys kohdistuu pyörintänopeusanturiin, joka on joko kampiakselilla tai virranjakajassa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa