Yksiselitteisesti haluaisin tietää, onko tuota otsikon moottoria saatu millaisin tuloksin pirteämmäksi lastun avulla? Auto on Audi A4 manuaalilootalla, ja kiinnostaisi mahdolliset mitatut tulokset, jos jollakin on sellaisesta kokemusta. Mahdollinen dokumentti mittauksista vakiona ja lastutettuna olisi myös täyttä asiaa :) Suurella mielenkiinnolla sellaista tutkisin. Entinen kuutoseni 150hp versiona tuotti Karalan käsittelyn jälkeen lukemat 185/420. Olettaisin ainakin että pakkohan tässä tehokkaammassakin versiossa on olla viripotentiaalia?
Onko kohtuuhintaisia nelivetopenkillä varustettuja, vakavasti otettavia pajoja muualla kuin Harinen Toijalassa? Mikä mahtaa olla hänellä nykyinen hintataso, ja onko menetelmät samat kuin Karalalla, joka teki osaamiselllaan vaikutuksen. Haluan kuitenkin tuosta dynon mittausdokumentit mukaan. Vai onko Karalalla nykyään nelivetodynoa?
2,5V6TDi (180hp) lastukokemuksia
Valvoja: ffp jäsenet
.
Joo, paperihan on ihan pätevä juttu, eipähän jää sitten mitään arvailujen varaan.
Tosin, nuita moottoreita on jo varmaankin niin paljon lastutettu, että ulos saatava teho ja vääntö on jo aikas tarkasti tiedossa.
Jos tutustut aiheeseen hiukan tarkemmin, niin huomaat, että siihen ulosmitattuun tehoon/vääntöön liittyy jotakin muutakin.
Moottorin ominaisuudet määräytyvät vimekädessä sen mukaan, minkälaisista osista moottori on kasattu.
Esim. Yleensä suurimman vääntömomentin määrää kytkimen/vauhtipyörän kesto, eikä suinkaan moottorin ominaisuudet.
Nykyään kytkimen vaihdosta tosin puhutaan jo "pakollisena" toimenpiteenä.
No eihän tuo tosin näytä volkkarin vehkeisiin paljoa maksavankaan.
Tai, mikäli ruiskutusaikaa pidennetään tietyn rajan yli, niin teho kyllä vielä nousee, mutta suurimman tehon kierrosluku lähtee laskuun.
Tämä tietenkin kaventaa jo ennestäänkin kapeaa käyttökelpoisen kierrosluvun aluetta, sekä myös rasitaa suuresti moottoria.
Myös ahtopaineen nostolla/pakopaineella/pakokaasujen lämpötilalla/ahtimen kestolla on oma osansa tässä sopassa.
Siis tämän vuodatuksen tarkoituksena ei todellakaan ole tyrmätä ajatustasi lastuttamisesta. :-)
Vaan päinvastoin, lisätä kiinnostustasi asiaa kohtaan.
Tulet huomaamaan, ettei ole olemassa lastua, jolla saataisiin vaan kaikea hyvää. Olipa tekijä kuka tahansa. Moottori ja ne osat, joista se on kasattu, todellakin määräävät ne rajat, missä kannattaa liikuskella tehojen/vääntöjen suhteen.
Luulisin, että siellä, missä lastutit sen edellisenkin autosi, on nuita kestävyyteen ja käyttökokemuksiin liittyviä asioita mietitty jonkin verran.
Varmaan sieltä saa jonkun lapunkin mukaan.
On tuostakin moottorista täällä taidettu kuitenkin jotain kirjoitella.
Tuossa moottorissahan on varmaan paljonkin potentiaalia, mutta se jää kyllä hyödyntämättä siihen asti, kunnes sopivat suuttimet löytyy.
Hyvää Joulua sulle.
Joo, paperihan on ihan pätevä juttu, eipähän jää sitten mitään arvailujen varaan.
Tosin, nuita moottoreita on jo varmaankin niin paljon lastutettu, että ulos saatava teho ja vääntö on jo aikas tarkasti tiedossa.
Jos tutustut aiheeseen hiukan tarkemmin, niin huomaat, että siihen ulosmitattuun tehoon/vääntöön liittyy jotakin muutakin.
Moottorin ominaisuudet määräytyvät vimekädessä sen mukaan, minkälaisista osista moottori on kasattu.
Esim. Yleensä suurimman vääntömomentin määrää kytkimen/vauhtipyörän kesto, eikä suinkaan moottorin ominaisuudet.
Nykyään kytkimen vaihdosta tosin puhutaan jo "pakollisena" toimenpiteenä.
No eihän tuo tosin näytä volkkarin vehkeisiin paljoa maksavankaan.
Tai, mikäli ruiskutusaikaa pidennetään tietyn rajan yli, niin teho kyllä vielä nousee, mutta suurimman tehon kierrosluku lähtee laskuun.
Tämä tietenkin kaventaa jo ennestäänkin kapeaa käyttökelpoisen kierrosluvun aluetta, sekä myös rasitaa suuresti moottoria.
Myös ahtopaineen nostolla/pakopaineella/pakokaasujen lämpötilalla/ahtimen kestolla on oma osansa tässä sopassa.
Siis tämän vuodatuksen tarkoituksena ei todellakaan ole tyrmätä ajatustasi lastuttamisesta. :-)
Vaan päinvastoin, lisätä kiinnostustasi asiaa kohtaan.
Tulet huomaamaan, ettei ole olemassa lastua, jolla saataisiin vaan kaikea hyvää. Olipa tekijä kuka tahansa. Moottori ja ne osat, joista se on kasattu, todellakin määräävät ne rajat, missä kannattaa liikuskella tehojen/vääntöjen suhteen.
Luulisin, että siellä, missä lastutit sen edellisenkin autosi, on nuita kestävyyteen ja käyttökokemuksiin liittyviä asioita mietitty jonkin verran.
Varmaan sieltä saa jonkun lapunkin mukaan.
On tuostakin moottorista täällä taidettu kuitenkin jotain kirjoitella.
Tuossa moottorissahan on varmaan paljonkin potentiaalia, mutta se jää kyllä hyödyntämättä siihen asti, kunnes sopivat suuttimet löytyy.
Hyvää Joulua sulle.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 16 vierailijaa