1.8t AEB passat jakohihnan kiristys systeemi hirtti kiinni.

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

vw tpassat
-
Viestit: 61
Liittynyt: 26.8.2003 4:35

1.8t AEB passat jakohihnan kiristys systeemi hirtti kiinni.

ViestiKirjoittaja vw tpassat » 9.12.2005 15:29

Apuva! eli ajelin kotiin päin ja nousin motarin rampin ylös ja kone rallatti ja kuului raahaava ääni...no kone sammuksiin ja hinaus paikalle ja laakkoselle valohoitoa saamaan.sanoivat että kiristinsysteemi on hirttäny kiinni.jatkavat maanantaina hommia niin onko mahdollista että onko siellä olisi mennyt jotain suurempaakin.kone kävi tasaisesti ja kierroslukumittari ei hyppiny.onko mahdollisesti venttiilit osuneet mäntii.yms äms...nokkahihnan vaihtoon vielä 15000km.auto mallia 98.
Viimeksi muokannut vw tpassat, 10.12.2005 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 9.12.2005 15:54

Periaatteessa jos se pyörä on pitänyt hihnan kireellä ja hihna vaan luistanut siinä jumiutuneen pyörän päällä niin _luultavasti_ siellä ei ole tuhoutunut mitään.
On sulla onni käyny toisaalta ettei oo napannu hihnaa poikki kuten kaverilla.
Koittakaahan muistaa/jaksaa vaihtaa ne kiristimet&ohjaimet vaikka ne kalliita on, säästyy monelta kun vaihtaa(tämä ei tarkoita että olisit laiminlyönyt huollon noitten osalta mutta moni ei "säästösyistä" vaihda niitä)

vw tpassat
-
Viestit: 61
Liittynyt: 26.8.2003 4:35

huh...

ViestiKirjoittaja vw tpassat » 9.12.2005 16:17

auto on ollut minulla vasta kolme kuukautta ja kuittien mukaan on vaihdettu laakkosella viimeks ne kiristäjät mutta nyt sanoivat että että saattaa olla vanhatkin eli ei vaihdettu...mutta nyt tulee kaikki uutta kuhan selviää onko mennyt enempiä...onneksi sammutin enkä jatkanu matkaa...ja myyjäliikkeen takuu loppui juuri takuu päivän viimeisenä päivänä=)eli osa menee heidän piikkiin...

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 9.12.2005 18:05

Auttas vähän kun tietäis minkä ikäinen auto on. Ensimmäisissä(ainakin -97-98) oli erilainen kiristinsysteemi kuin uudemmissa eli hydraulikiristin painoi tangolla(jossa päässä pallonivel) itse kiristinrullaa, joka tietysti hihnan pitää kirerällä. Noissa oli tapana, että se pallonivel pääsee pullahtamaan irti, jolloin tietysti hihnakin löystyy. Uudemmissa taas (jollaiset osat tulee tähän vanhempaankin korvaavana) on erilainen hydraulikiristin ja rulla, joista se pallonivelsysteemi on unohdettu ja on näin toimintavarmempi. En tiedä onko tuo nivel pullahtanut, mutta yleensä kun noin käy venttiilit koskettaa mäntiin ja väärin käy...

A Sigfrids
-
Viestit: 119
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja A Sigfrids » 9.12.2005 23:41

Tässä kyseisessä passatissa oli tämä vanha kiristin joka antautui.
Nyt tulee uutta remmiä ja kiristintä.
Kaikki osat melkein kiinni, eli maanantaina saat diagnoosin luultavasti.
Toivotaan parasta.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 10.12.2005 3:19

Kyllä siinä yleensä saa toivon heittää ja ostaa uusia venttiilejä taikka vaihtokannen

vw tpassat
-
Viestit: 61
Liittynyt: 26.8.2003 4:35

ViestiKirjoittaja vw tpassat » 10.12.2005 16:54

^^ saa nähdä miten käy...kone ei kuitenkaan kolissu vaan nakutti kuin olisi ollut nostajat menossa.kiristin piti kovaa "urinaa"...montako hammasta tuo hihna kestää hyppiä yli?oli huomattavasti vaimeampi ääni kuin vanhassa corollassa jossa jako hyppi yli ja lopun voittekin arvata...=)
mites onko tuossa koneessa vesipumppu nokkahihnan perässä?en ole kerinny vielä niin paljoa perehtyä ja auto seisoo laakkosella...

vw tpassat
-
Viestit: 61
Liittynyt: 26.8.2003 4:35

loppu hyvin kaikki hyvin...

ViestiKirjoittaja vw tpassat » 13.12.2005 7:27

no niin,elämä hymyilee...jako oli pysynyt paikoillaan ihme kyllä vaikka hihna oli ollu vaarallisen löysällä.hihnan ja kiristimen vaihto auttoi moneen asiaan,kulutus laski,ahtopaineet ei aaltoile enää niin paljoa,tehoa tuli lisää reippaasti alakierroksilla ja kone käy todella nätisti.maksoin omavastuu osuuden takuusta 300e auton myyntiliikkeelle ja sain auton pois.sanoivat että olisi levinnyt jos olisi kone ollut kylmä ja käynnistetty.eipä tainnu laakkosen asentaja kyllä sitä ajatella kun vielä ajoi sen sisään vaikka kerroin mitä meteliä venttiilit pitää..

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 13.12.2005 8:38

Hyvä tuuri, mutta takuu on mielestäni syvältä. Olit varovainen ja säästit liikkeeltä satoja tai jopa tuhansia euroja ja jouduit silti maksamaan korjauksesta noin puolet?

vw tpassat
-
Viestit: 61
Liittynyt: 26.8.2003 4:35

^itse-asiassa yli puolet

ViestiKirjoittaja vw tpassat » 13.12.2005 10:14

loppusumma oli 500e ja takuun omavastuu 300e jonka jouduin maksamaan.eikös tämä uusi kuluttajansuojalaki käske myyntiliikettä olemaan 6kk vastuussa ei itseaiheuttamista jne jne vioista...viisaammat kertokoon.eli jos tarkkoja ollaan niin minullehan ei tavallaan pitäisi tulla mitään maksettavaa.no itsehän olen kauppakirjan allekirjoittanut jossa mainittiin 2kk takuu 300e omavastuu voimansiirto,laatikko,moottori.mutta en viitsinyt ruveta kitisemään kun hihnan vaihto olisi ollut edessä keväällä kuitenkin...sainpahan vähän alennusta=)vaan aika suurin riskein...

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 13.12.2005 10:19

Ihan sama vaikka olet allekirjoittanutkin, ei se myyjäliikkeen vastuuta poista. Itse rupeisin nyt jälkikäteen peräämään rahojani takaisin kun auto on jo ajossa ja hyvä mieli.

vw tpassat
-
Viestit: 61
Liittynyt: 26.8.2003 4:35

ViestiKirjoittaja vw tpassat » 13.12.2005 10:32

Täytyypi ruveta selvittelemään noita lakipykäliä.myyjä vielä rupesi inisemään että on menny kuukaudella takuu aika yli(ostosta hajoamispäivään tasan 3kk)meinasin ottaa jo kipinää lankojen toisessa päässä...onko kenelläkään vastaavaa kokemusta auton hajoamisesta oston jälkeen?tuntuu kyllä aika kohtuuttomalta maksaa yli puolet korjauksesta..

tvk
-
Viestit: 121
Liittynyt: 19.9.2003 10:36

ViestiKirjoittaja tvk » 14.12.2005 15:36

Taitaa olla niin, että autoliike kiersi ton 6kk vastuun, tolla 2kk takuu 300e omavastuu maininnalla. Mulle ainakin autoliikkeesä sanottiin, että heillä on 6kk vastuu autosta ja jos joku kauppakirjaan jotain muuta kirjoittaa, niin todennäköisesti vain yrittää kiertää tuota vastuuta.

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 14.12.2005 23:15

Iski huoli ja pelotus...alkoi tuossa illalla juuri kuulumaan aika ikävää rohinaa tuolta hihnan suunnalta, sellainen epäsäännöllinen korskahteleva rohina...käy ja kukkuu muuten oikein hienosti. Hienoista kitinää kuulunut jonkin tovin, lämmitessä lopettanut niin en ole varsinaisesti huolestunut...pitääpä huomenna kiikuttaa pörhölle.

Hihnalla ajettu n. 50tkm...voisiko olla että olisi edelliseltä omistajalta jäänyt kiristin vaihtamatta? Kai sen pitäisi hihnanvaihtoväli kestää normaalisti...

EDIT: taidanpa ottaa itse työn alle tuon jakopään rempan. Kysymys, mitä kaikkea kannattaa vaihtaa samalla? Hihna, kiristinrulla ainakin...onkos siellä joku taittorulla ja mites vesipumppu? Kilometrejä mittarissa 143tkm.

vw tpassat
-
Viestit: 61
Liittynyt: 26.8.2003 4:35

ViestiKirjoittaja vw tpassat » 16.12.2005 14:44

Suosittelen joke katsomaan sen nimittäin minulla alkoi ongelmat samanlaisilla äänillä 150tkm kohdalla,kone käy kyllä hienosti mutta kuuluu vastaavanlaisia ääniä...nyt kun teki pidempää yhtenäistä matkaa niin leipo kiinni..(motarilla 200km)^^täytyy soitella kuluttaja-asiamiehelle ja kysyä miten nää pykälät menee...

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 20.12.2005 1:01

Leväytin tuossa illalla keulan...moniurahihnan kun irrotteli niin huomasi selkeästi hihnapyöriä pyöritellessä että hihnan kiristimen rulla takkuaa aika miehekkäästi, ei rullaa yhtään vapaasti ja tuntuu jurnutusta kädessä. Ilman apulaitehihnaa autoa käyttäessä ei mielestäni ylimääräisiä ääniä kuulunut.

Huomenna käyn hakemassa uuden rullan ja toivon että sillä vika korjaantuu...sillä lämpimässä testatessa ei saa kuin puoli totuutta kun pakkasella enimmäkseen oireilee.

Jakopään rullia en ala nyt noin ahtaassa välissä purkamaan ja jos niikseen vielä menee että vika ei tuolla korjaannu vaan pitää jakopäänkin rullia vaihtaa, niin puran koko keulan irti, sillä tuossa keulan ns. huoltoasennossa ollessa, meinaa olla vähän ahdasta askarrella minun lapiokätösillä...:D

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 20.12.2005 8:21

Et pientä jännitystä näin joulun alla siitä mitä kaikkea "pakettissa" onkaan :-) Jokos olet muuten käyny arvuuttamassa ja millä tuloksella...?

-_Joke_-
-
Viestit: 789
Liittynyt: 23.7.2003 15:47
Viesti:

ViestiKirjoittaja -_Joke_- » 21.12.2005 9:50

Noniin...Piti eilen hakemani se moniurahihnan kiristinrulla, mutta ylläri, eipä juuri tuota ollutkaan hyllyssä...eikä aivan vastaavaa löytynyt. Saabin rulla on aika lähelle jonka olisi voinut laittaa mutta en kuitenkaan lähtenyt sille tielle...mutta löytyi sitten passeli laakeri, joten ruuvipenkissä prässäten vanha laakeri pois ja uusi sisään, hyvä tuli.

Eilen illalla kasailin audista keulan ja korjauksen voidaan sanoa onnistuneen 75% prosenttisesti...ainakaan nyt aamulla (-16 astetta) tuota tyypillistä kylmällä oireileilevaa pahaenteistä rohinaa ei kuulunut, ainoastaan hienoinen kitinä, jonka huomasin jo eilen johtuvan siitä että kun hihna aavistuksen vapattaa, niin se saa kiristimen värisemään ja tuo kitinä kuuluu kiristimen jouselta. Kitinä lakkaa kun kiristintä painaa sen verran ettei vapise...

Ei muuta kuin keula kohti etelää :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 41 vierailijaa