Sopiva jarrutasapaino

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

Sopiva jarrutasapaino

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.12.2005 23:28

Mikäs olis katuautoon sopiva jarrutasapaino? 60/40?

Omassa tällä hetkellä varmaan 90/10 eikä tunnu kovin hyvältä...

ouzo
-
Viestit: 914
Liittynyt: 7.8.2003 0:13

ViestiKirjoittaja ouzo » 5.12.2005 23:43

Riippuu keneltä kysyy. Kesällä vaihdoin uudet levyt ja palat taakse. Tämän päivän liukkaiden kokemuksella voisin väittää, että jarrubalanssi on kohdallaan - helppo ajaa. Loppuviikosta tulee vielä muutama viikko sitten paistetut kotimaiset (nasta)kumit alle, joten epäilen katuautoilevani onnistuneesti loppukauden.

Sanotaan näin, että saisi yliohjata enemmänkin.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 6.12.2005 10:51

Eikös "optimi"jarrutasapainoon vaikuta ajotottumuksien lisäksi myös auton painojakauma?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 6.12.2005 11:10

Fysiikan kirjat käteen ja lasket mikä on akselien painojakauma optimijarrutuksessa. Siitä sitten vielä hieman pois takapäästä ettei se mene lukkoon. Voin sanoa että mk2 kolffin kohdalla se ei ole 60/40...

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 6.12.2005 13:04

Mulla on varmaan 85/15 ja mielestäni hyvä. Kokeilemalla se selviää. Mk2:ssa taka-akselin säätimen säätäminen on niin helppoa, että ei mene kauaa kun kokeilee muutamaa asentoa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.12.2005 23:36

Liukkaalle toi pitäs säätää kun ei sitä viitti säädellä enempää kun on tarvis.

Tosiaan toi painojakauma pitäs ottaa kans huomioon. Peilijäällä kun eturenkaat menee ensin lukkoon niin sit vois olla aika hyvä.

Pitänee tehdä empiirisiä tutkimuksia...

datamake
-
Viestit: 233
Liittynyt: 17.8.2004 12:26

ViestiKirjoittaja datamake » 7.12.2005 8:37

Eikös takajarruille ole yleensä paineenrajoitusventtiilit, jotka vaikuttavat kuormauksen mukaan takajarrujen paineeseen? Ei sitä kuormauksen painojakaumaa tarvitse silloin ottaa huomioon. Perussäädössä tietysti voi vaikuttaa suuntaa antavasti jarrujen tasapainoon.

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 7.12.2005 8:54

Ei kyse ollutkaan kuormauksen aiheuttamasta painojakauman muutoksesta, vaan koko auton perus painojakaumasta.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 7.12.2005 12:05

heh, itellä kun on tuo japskilaviska niin jarrut menee tyyliin 20/80 eli liukkaalla sille joka ei tiedä niin ensimmäinen jarrutus on aika ikimuistoinen kokemus :D

[OT]

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.12.2005 15:40

Eikös takajarruille ole yleensä paineenrajoitusventtiilit

Tuota tässä olenkin jossain vaiheessa vaihtamassa ja uusi pitäis jotenkin saada säätöihin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa