Audi A2 1.4tdi kysymyksiä

Kaikki auto ja liikenne jutustelut joita varten ei ole omaa kanavaa...

Valvoja: ffp jäsenet

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

Audi A2 1.4tdi kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Thomas » 1.12.2005 19:26

Ei taida olla se himotuin vehje tällä tai audiclubin palstalla kun ei keskusteluja aiheesta meinaa löytää millään. Kiinnostuin kun on aika naftapihi ja pikkasen erilainen :)

Onko kellään kokemusta?
Miten kestävä toi pikkudiesel on?
Huoltoväli kuulostaa uskomattoman pitkältä, 50000km? Onko jakopää ketjulla vai hihnalla?
Mimmonen se on muuten ajaa, soveltuuko matka-ajoon?
Onko meluisa?
Viimeistelyn taso?
Jotain muita heikkouksia jotka tulisi ottaa huomioon?
Niin pieni toi kone että ei varmaan talvella lämpene millään? Riittääkö moottorissa ruutia ohituksiin? vrt 1.9 TDI 90hv
Aiheuttaako alumiinikori jotain ylimääräistä huomioitavaa?

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 1.12.2005 20:52

Yhden polon tolla koneella ajaneena voin sanoa että tuo moottori on kyllä täysin vailla alavääntöä ==> Ei mikään ajomukavuuden riemuvoitto, varsinkaan kun oli ennen koeajoa tottunut SDI:n alavääntöön. Nykyään alla on tuo 110 heppanen TDi ja siinäkin on alakierrosvääntöä riittämiin.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 1.12.2005 21:41

Onko kellään kokemusta?


Polosta on kys. koneella kokemusta 20tkm verran.

Miten kestävä toi pikkudiesel on?


Tuosta ei ole omakohtaisia kokemusta vielä :) Kohtuu simppeliä tekniikkaa, mainittavana erona 4-sylinteriseen tasapainotusakselin tarve tärinöiden vähentämiseksi, 1.9 TDI:n pohjalta rakennettu kone > 1 sylinteri vähemmän.

Huoltoväli kuulostaa uskomattoman pitkältä, 50000km? Onko jakopää ketjulla vai hihnalla?


Käytännössä huoltoväli määräytyy ajotavan mukaan ja huoltovälinäyttö ilmoittaa kun huolto on ajankohtainen, 50tkm on maksimi. Jakopää on hihnalla, en nyt muista vaihtoväliä ulkoa mutta ei se vielä tuossa ensimmäisen 50tkm aikana ollut ajankohtainen huoltokirjan mukaan mikäli oikein muistan.

Mimmonen se on muuten ajaa, soveltuuko matka-ajoon?


Audista en muuten tiedä korin osilta mutta 1.4 TDI moottori soveltuu matka-ajoon hyvin jos ajelee rajoitusten mukaan. Lyhyiden välitysten takia kovemmissa nopeuksissa kulutus voi tosin hieman nousta jos ajelee nilkka suorana. Toisaalta liikkuu tämän ansiosta kohtuu hyvin myös isommilla vaihteilla. Kaupungissa voi vaatia hieman totuttelua sillä alle 2000rpm ei käytännössä paljoa tapahdu, ryömii hyvin jo 1000rpm kohdilta mutta kaasua painaessa vasta 1500 rpm jälkeen alkaa tapahtua mitään edes pienemmillä vaihteilla. Turbo alkaa potkimaan täydellä voimalla 2000 rpm jälkeen ja vääntöhuippu tulee n. 2300-2500rpm.

Onko meluisa?


En tiedä audin yleisestä äänenvaimennustasosta mutta moottori itsessään on melko äänekäs kalkattaja tyhjäkäynnillä ja ainakin polossa kuuluu selvästi sisään, itseä ei ole häirinnyt traktorisaundit. Kiihdytyksissä pitää terhakkaa pörinää joka tosin hukkuu suurimmaksi osin rengasmeluun ainakin polossa.

Niin pieni toi kone että ei varmaan talvella lämpene millään?


Itseasiassa lämpenee yllättävän hyvin ainakin nollakeleillä ja pikkupakkasilla, kovemmat pakkaset vielä kokematta. Tuossa on lisäksi PTC-vastukset joten lämpimähköä ilmaa alkaa tulla jo hieman ennenkuin veden lämpö on noussut tappiin.

Riittääkö moottorissa ruutia ohituksiin? vrt 1.9 TDI 90hv


80-120 n. 10.5sekuntia 4 vaihteella on mielestäni ihan ok tulos tuon kokoiselle koneelle. Isoilla vaihteilla kiihtyvyys on hyvä sillä maksimiteho on käytettävissä jo 3000rpm alkaen ja useimpien dynomittausten mukaan lähempänä 80hv kuin 75.. Lyhyiden välitysten ansiosta vitosellakin jaksaa vielä liikkua kohtuu hyvin eli ei tarvi maantielläkään aina sotkea pienempää sisään.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 1.12.2005 21:55

Yhden polon tolla koneella ajaneena voin sanoa että tuo moottori on kyllä täysin vailla alavääntöä ==> Ei mikään ajomukavuuden riemuvoitto, varsinkaan kun oli ennen koeajoa tottunut SDI:n alavääntöön. Nykyään alla on tuo 110 heppanen TDi ja siinäkin on alakierrosvääntöä riittämiin.


Tuo on yleistä uusille PD-koneille, 110hv:han on vielä jakajapumpulla joten siinä oireet ei ole niin selkeästi havaittavissa. Yhtenä syynä epäilen EGR:n tehokasta käyttöä uudemmissa koneissa päästöjen vähentämiseksi sillä omassa parani alakierrosvääntö hieman tuon EGR:n säädön jälkeen. 1.4TDI:ssä on lisäksi kiinteä ahdin joten myöskään siksi ei herää niin hyvin alakierroksilla. A2:een tuli viimemetreillä ennen valmistuksen lopettamista 90HV malli samasta koneesta VNT-ahtimella mitä tosin ei ole tuotu suomeen.

Samoin koneella kestää aikaa hieman vetristyä joten etenkin ekan 10tkm kilometrin jälkeen havaitsin myös selkeää parannusta tuossa alakierrosväännössä (tai sitten totuin vaan siihen) :)

Thomas
-
Viestit: 106
Liittynyt: 11.4.2004 12:36

ViestiKirjoittaja Thomas » 1.12.2005 22:40

Mites näkeekö aakakkosesta selvästi että se on maksanut uutena yli 10000€ enemmän kuin muut saman kokoluokan autot, vai meneekö korkea hinta vain alumiinikorin ja varusteiden piikkiin? Luulisi että melu, nitinät ja natinat oltaisiin saatu pois noin isolla rahamäärällä.

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

ViestiKirjoittaja weasel » 2.12.2005 1:03

Itse pari kertaa A2:lla ajanut, ja varsin positiivinen kuva siitä jäi. Minusta huomattavasti parempi ajaa ja muutenkin kivemman oloinen mm. ajoasennon osalta kuin esim. A-sarjan Mercedes.

Mutta kuten selvää, "kansan" suosiota ainakaan suomessa ei tuon hintainen pikkuauto saanut.. Sääli.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 2.12.2005 7:30

Mites näkeekö aakakkosesta selvästi että se on maksanut uutena yli 10000€ enemmän kuin muut saman kokoluokan autot, vai meneekö korkea hinta vain alumiinikorin ja varusteiden piikkiin? Luulisi että melu, nitinät ja natinat oltaisiin saatu pois noin isolla rahamäärällä.


Paha sanoa mitään suuntaa kun aika vähän näkynyt noita myynnissä suomessa tdi-koneella, joku voi kertoa jos omaa asiasta enemmän kokemusta.. Veikkaisin että uuden auton hintaan suuri osa selittyi juuri tuolla alumiinikorilla ja tietty AUDI-merkki maksaa aina ekstraa kanssa ;)

Jos saksa taittuu niin tuolle on ihan oma sivustokin keskustelufoorumeineen missä varmaan sivuttu noita laatuseikkoja enemmänkin.

www.audi-a2club.de

RiSa2
-
Viestit: 135
Liittynyt: 24.11.2004 10:36

ViestiKirjoittaja RiSa2 » 2.12.2005 17:44

Kertauksena vielä, että Audi on kyseisen A2:n valmistuksen jo lopettanut.

kojaak
-
Viestit: 242
Liittynyt: 14.11.2004 18:27

ViestiKirjoittaja kojaak » 2.12.2005 18:22

Kertauksena vielä, että Audi on kyseisen A2:n valmistuksen jo lopettanut.


Tietääkseni käytettyä oltiin hakemassa.. valmistuksen loppuminen on jo tässä topicissa todettu. Aika vähän taitaa tosin olla käyttettynäkin tarjontaa. Ainakaan omiin silmiin ei ole ilmoituksia osunut kun olen silloin tällöin mielenkiinnosta katsellut. Aika kova hinta tuossa uutena ollutkin joten ei sinänsä ihme että jääneet vähemmälle. Liikenteessä olen nähnyt tasan yhden A2 TDI:n..

RiSa2
-
Viestit: 135
Liittynyt: 24.11.2004 10:36

ViestiKirjoittaja RiSa2 » 3.12.2005 12:37

Jos käytettyä etsii, niin www.blocket.se ja tarjontaa on riittävästi:)
n. 75 yksilöä ja aikalailla dieseleitäkin.


Palaa sivulle “Yleinen - autot ja liikenne”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa