Kertokaahan nyt joku viisaampi mikä Ventoani vaivaa. Eli auto on -94 1.8 66kw Vento. Kylmänä auto ei tahdo käydä millään tyhjäkäyntiä tai yrittää, mutta ei jaksa kylmänä käydä ku yrittää 500rpm pysyä käynnissä. Sitten kun kone on lämmin se kyllä juuri ja juuri käy mutta siis sitä 500rpm.
Imuvuodot yms olen yrittänyt tutkia, mutta mitään ei löydy. Käynti ei heittele tai vaeltele vaan käy tai yrittää käydä tasaisesti sitä viittäsataa... APUJA?!?
Vento käy matalilla kierroksilla
Valvoja: ffp jäsenet
^ei pysty.
Oletettavasti ilma ja polttoaine pääsee esteettä kulkemaan koneeseen, eli suodattimet on ainaki joskus vaihdettu eikä ole letkut lutussa tms.
Kato nyt vielä kerran ne imuvuodot. Jos ei löydy vuotoja, niin todennäkösesti auton vikamuistista löytyy lisää vinkkejä. Siellähän voipi perinteisesti olla esim. anturivikoja tahi kaasuläpän asentotunnistukseen/säätöön liittyviä vikoja tai maadoitushäiriöitä.
Oletettavasti ilma ja polttoaine pääsee esteettä kulkemaan koneeseen, eli suodattimet on ainaki joskus vaihdettu eikä ole letkut lutussa tms.
Kato nyt vielä kerran ne imuvuodot. Jos ei löydy vuotoja, niin todennäkösesti auton vikamuistista löytyy lisää vinkkejä. Siellähän voipi perinteisesti olla esim. anturivikoja tahi kaasuläpän asentotunnistukseen/säätöön liittyviä vikoja tai maadoitushäiriöitä.
Otin tuossa tyhjäkäyntimoottorin käteen ja ajattelin josko vika olisi siinä. No eihän siitä mitään ymmärrä ja uusi maksaa 150€, eli ei viitsisi ihan huvikseen ostaa. Varmaan täytyisi käydä lukemassa ne koodit. Auto vaan on pesussa ilman penkkejä tuolla tallissa ja lähin huolto 70 kilometrin päässä, joten ajattelin siksi kysäistä täältä palstan kautta.
Kertokaahan nyt mitä merkitystä niillä tyhjäkäyntimoottorin "potikassa" olevilla hahloilla on. Eli sitä saa käänneltyä eri asentoihin ja ainakin lämpöisenä sillä saa "säädettyä" tyhjäkäynnin suurin piirtein normaaliksi. Eli siis mitä merkitystä niillä hahloilla on ja onko sillä väliä missä asennossa se moottori on??
Jos auto on ilman penkkejä, niin v*tut siitä jos tyhjäkäynti seilaa, eihän sillä voi ajaa kummiskaan. Ai niin mut voihan sitä silti käyttää tyhjää :D :D
Mulla oli joskus vastaava vento ja siitä hajos tuo kyseinen murkula. Ostin varaosakaupasta uuden boschilaisen ja maksoi muistaakseni jotain +100e. Merkkihuollossa ja bosch autosähkökorjaamossa oli just jotain 150e + luokkaa. Ei vaan löytynyt varaosatarvikekaupan katalogista, mutta vanhan osan osanumeron perusteella löytyi kun älysi kysyä suoraan maahantuojalta. Kyseinen murkula (ei ees kovin vanha/paljoa käytetty) on muuten jouten koska kyseinen kone on irrallaan (ja myynnissä, ellei goljatti osta sitä paskattiinsa :} ).
Niitä on 5 ja 7 napaisella liittimellä. Kuten on kaasuläpän asentotunnistimiakin. Tämä siis hyvä tietää jos haluaa koklata käytettyjä osia tahi ostaa romarilta yhtä hyvin toimivia kun ne omat käytetyt...
Tarkotitko tällä
Asentotunnistimessa on soikkoreiät joilla antero kalibroidaan tehtaalla kohdilleen. Ei sais kuulemma koskea jälkikäteen. Ite olen koskenut ja olen edelleen hengissä, mutta jos ei tiedä mitä tekee niin kantsii harkita vakavasti.
Säätömoottorissa en muista olleen mitään "hahloja", joten en pysty huonolla muistilla ottamaan kantaa siihen.
Se mun ex-auto halus kanssa käydä tyhmää aika pienillä kierroksilla, mutta ei se sammuillut tms. Ja tyhjäkäyntikierrosten vähyys saattoi johtua siitä että mosaa oli vireistetty...
Mulla oli joskus vastaava vento ja siitä hajos tuo kyseinen murkula. Ostin varaosakaupasta uuden boschilaisen ja maksoi muistaakseni jotain +100e. Merkkihuollossa ja bosch autosähkökorjaamossa oli just jotain 150e + luokkaa. Ei vaan löytynyt varaosatarvikekaupan katalogista, mutta vanhan osan osanumeron perusteella löytyi kun älysi kysyä suoraan maahantuojalta. Kyseinen murkula (ei ees kovin vanha/paljoa käytetty) on muuten jouten koska kyseinen kone on irrallaan (ja myynnissä, ellei goljatti osta sitä paskattiinsa :} ).
Niitä on 5 ja 7 napaisella liittimellä. Kuten on kaasuläpän asentotunnistimiakin. Tämä siis hyvä tietää jos haluaa koklata käytettyjä osia tahi ostaa romarilta yhtä hyvin toimivia kun ne omat käytetyt...
Tarkotitko tällä
nyt sitä säätömoottoria vai asenotunnistinta?tyhjäkäyntimoottorin "potikassa" olevilla hahloilla on
Asentotunnistimessa on soikkoreiät joilla antero kalibroidaan tehtaalla kohdilleen. Ei sais kuulemma koskea jälkikäteen. Ite olen koskenut ja olen edelleen hengissä, mutta jos ei tiedä mitä tekee niin kantsii harkita vakavasti.
Säätömoottorissa en muista olleen mitään "hahloja", joten en pysty huonolla muistilla ottamaan kantaa siihen.
Se mun ex-auto halus kanssa käydä tyhmää aika pienillä kierroksilla, mutta ei se sammuillut tms. Ja tyhjäkäyntikierrosten vähyys saattoi johtua siitä että mosaa oli vireistetty...
Lainaanpa vähän triidiä kun suunnilleen samanlaisesta onkelmasta on kyse.
Auto vaan on Vento 1.6 -97.
Eli toissapäivänä ajoin autolla tohon pihaan, auto kävi tyhjäkäyntiä pysähtymisen jälkeen ihan normaalisti. Eilen sitten hyppäsin taas kotteroon ja käynnistin, vittu, tyhjäkäynti on nyt jossain 400-500rpm sen normin vajaan tonnin sijaan. Pysyy, joskus, nippanappa käynnissä.
Sillä, onko kone lämmin vai kylmä, ei ole vaikutusta tyhjäkäyntiin. Kone vetää ihan normaalisti.
Eli mikä tyhjäkäyntiin vaikuttava systeemi voi noin mennä paskaksi? Ja löytyykö tolla vag-comilla noistakin paikoista jotki vikakoodit jos sieltä on joku rikkoontunu? Noi ylläolevat viestit olen tietty lukenut ja jotain niistä päätellyt. Koneet on kuitenkin eri..
Auto vaan on Vento 1.6 -97.
Eli toissapäivänä ajoin autolla tohon pihaan, auto kävi tyhjäkäyntiä pysähtymisen jälkeen ihan normaalisti. Eilen sitten hyppäsin taas kotteroon ja käynnistin, vittu, tyhjäkäynti on nyt jossain 400-500rpm sen normin vajaan tonnin sijaan. Pysyy, joskus, nippanappa käynnissä.
Sillä, onko kone lämmin vai kylmä, ei ole vaikutusta tyhjäkäyntiin. Kone vetää ihan normaalisti.
Eli mikä tyhjäkäyntiin vaikuttava systeemi voi noin mennä paskaksi? Ja löytyykö tolla vag-comilla noistakin paikoista jotki vikakoodit jos sieltä on joku rikkoontunu? Noi ylläolevat viestit olen tietty lukenut ja jotain niistä päätellyt. Koneet on kuitenkin eri..
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa