8v imusarjan erot

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Varaani
-
Viestit: 45
Liittynyt: 3.1.2004 22:41
Viesti:

8v imusarjan erot

ViestiKirjoittaja Varaani » 25.11.2005 9:29

pikku ongelma,

Laitan transporter T3:een (takamoottorinen tölkki) Audin DZ (8v 112hp) konetta. Ruiskun imusarja ei käytännössä meinaa kunnolla mahtua konetilaan, koska läppärunko ottaa kiinni runkopalkkiin (moottori kallistettu kuten dieselissä)

Olisko täällä tietoa kenelläkään, missä 8v mallissa ruiskun imusarja "leviää" vähiten, eli siis kulkee lähimpänä moottorin kylkeä?

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 25.11.2005 9:32

G60 eli Pg imusarja menee lähemmäksi kantta kuin orvi 8v gti:n.

Ikonen varmaan muistaa paljon

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.11.2005 10:04

6syl 2v/syl dieselin sarja menee vielä lähemmäksi konetta, mutta on kanaviltaan aika rajun kokoinen. Tuostahan saa helpolla tehtyä 4cyl sarjan.

Varaani
-
Viestit: 45
Liittynyt: 3.1.2004 22:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varaani » 25.11.2005 12:35

Niin sen verran vielä, että kysymyksessähän on nelipisteruisku ja ruikusuuttimet imusarjassa aivan siinä kiinnityspinnan kohdalla. Taitaa olla dieselin imusarjan mulkaaminen tuohon hieman ongelmallista, vai ymmärsinkö jotain väärin.

Onkos tuo G60:n imusarja muuten kiinityksiltään ja kanavan muodoiltaan samanlainen kun Audissa. Audin DZ koneessa nuo kannen imukanavien reiät on ruiskusuutinten takia sellaiset ovaalin muotoiset.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 25.11.2005 14:30

Sitten ei sovi PG-koneen (G60) imusarjakaan, koska missään noissa vanhoissa ei ole imusarjassa suuttimia. Volkkarin 2E koneessa on, eli 2.0 8v.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 25.11.2005 15:54

Pystyykös sitä läppärunkoa siirtämään imusarjan toiseen päähän. Ite tein aikanaan näin Jetassa.

Edit. mites sit 1.6 Mk1 Gti:n imusarja onkohan lähempänä konetta?

Varaani
-
Viestit: 45
Liittynyt: 3.1.2004 22:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varaani » 25.11.2005 20:28

Täytyy vissiin alkaa miettimään tuolle läppärungolle uutta paikkaa. Otanpa sen ensin irti ja kokeilen miten pelkkä imusarja istuu paikoilleen.

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 27.11.2005 22:29

Mulla on yksi I gtin:n imusarja ylimääräisenä, jos tarviit

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 28.11.2005 9:36

Mä myin yhden tollasen 2E koneen imusarjan juuri kyseiseen projektiin. En ainakaan ikinä ostajalta kuullut, että ei olis käynyt.
Muistaakseni heillä oli joku audin 2.0 kone missä eripäässä kaasuläppä yms.

EDIT: Tossa kuvaa :
http://anagonda.com/myytavat/imagepages/image5.html
http://anagonda.com/myytavat/imagepages/image8.html
Ja toi on siis se minkä möin jo, eli mulla ei ole toista.

Varaani
-
Viestit: 45
Liittynyt: 3.1.2004 22:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varaani » 29.11.2005 13:06

Audin imusarja mahtuu näköjään ilman läppärunkoa paikoilleen, eli vaatisi jonkinlaisen adapterin tuohon väliin. Tuon läppärungonhan voisi varmaankin laittaa myös pystyasentoon?

Pari senttiä jää runkopalkin ja rikastinsuuttimen väliin tilaa. On vähän siinä ja siinä, että onko tilaa riittävästi, miten paljon kone sitten heiluukaan?

Määräjakajan ajattelin sijoittaa tuonne kuskinpuolen takarenkaan takapuolelle.

Mitenhän se 2E:n imusarja istuu tuohon verratuna? Onko 2E:ssä läppärunko yhdellä vai kahdella läpällä? Millainen liitäntä siinä rungossa on imuputkelle?

Kuvista näkyy tarkemmin ->

Kuva
Kuva
Kuva

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.11.2005 13:20

Onko sulla ihan oikeasti tuossa imusarjassa suuttimet kiinni? Käsittääkseni vain uudemmissa sähköruiskuissa ne ovat olleet siinä, mm 2E kone. Eli kuten Anagondan kuvissa on.

Varaani
-
Viestit: 45
Liittynyt: 3.1.2004 22:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varaani » 29.11.2005 13:41

Tämän koneenhan pitäis olla sama kun Golf 2 gti:ssä, jos en oo väärin ymmärtänyt. Kyllä siellä ne suuttimet on imusarjassa kiinni ja joka reiässä. irroitin ne vaan tämän imusarjan testauksen ajaksi. Ihan samannäköinen systeemi kun 2E:ssä. Tuossa kuvassa näkyy paremmin nuo suutinten kiinnitysrimat imusarjan juuressa.

Kuva

Läppärunkokin oli mielestäni kohtalaisen kokoinen. Se on sellainen 2 läppäinen josta se suurempi reikä oli 52 mm halkaisijalla. Näistä ruiskusysteemeistä mulla ei ole tosin paljoa kokemusta, mutta tuossa varaosalaatikossa mulla lojuu pari läppärunkoa, joissa on samanlaiset tuplaläpät ja se suurempi aukko niissä on 44 millinen.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 29.11.2005 15:01

Muistaakseni k-jetin 1.8 ja 1.6 koneiden hengityksen pitäisi riittää noin 180 hp tienoille jonkun viritysoppaan mukaan, vai olko peräti enemmän.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.11.2005 16:13

K-jetin raadon meinaat laittaa sitten sähköruiskun tilalle? Toimiihan sekin, mutta miettisin silti hetken... Määräjakajat kun yleensä on siinä kunnossa mitä ne on, ja jäisi sitä tilaakin vähän enemmän jos korvaisi sen sillä sähköruiskun läppämittarilla.

Golf MK3 2.0 8v monipisteruiskun kanssa varmaan sama kone, kakkakopassa ei kait tuollaista ole ikuna ollut?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 29.11.2005 17:08

^Mitenni tilalle, toihan on koojetti alumperinki.

E: Täs pari kuvaa siitä miten ite hoidin ton imusarjajutun.

toisessa päässä hitsattu reikä umpeen
kokonaisuus
toinen pää
kaasuvaijerille piti tehdä teline

Nykyään tos imusarjas on myös tehty paikat sähkösuuttimille ku se piti tulla kaverin kolmoskoppaseen.

Varaani
-
Viestit: 45
Liittynyt: 3.1.2004 22:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varaani » 29.11.2005 22:00

Voi olla, että kakkoskoppasessa ei oo ollu tällaista ruiskusysteemiä, mutta tuo kone muuten pitäis olla sama 1800. Tämmönen polttoainesysteemi kuitenkin on Audi 80:ssä (typ89) ollut.

Miksei tuommoinen sähköinen ruiskukin olis hyvä vaihtoehto. Tuo nyt sattui olemaan tuossa mukana, niin ajattelin sitä asennella. Suosittelisitteko uudemman ruiskun asentamista? Mitäs osia siihen pitäis hankkia, ja miten niitä löytyy käytettynä?

Niin ja tuo hitsaus kyllä ratkaisis ongelman. Täytyy puntaroida, mikä olis järkevin keino.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 29.11.2005 22:33

Sivistyksessä sellainen aukko on ollut, etten tiennyt että tuollaista imusarja-suutin pakettia on käytetty aiemminkin. Nyt tiedän sitten senkin, mutta kuinka kauan muistan on asia toinen.

Sähköruiskuksi muuttaminen helpommillaan vaatii jonkun sellaisen koneen kaikki ruiskun sähköt. Suosittelen sen K-jetin ruiskutusmäärien mittaamista, eli sylinterin välisien erojen.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 29.11.2005 22:42

Toi kone on kehitysversio EV ja 2E koneiden väliltä. Tollasella suutinjärjestelyllä/kannella ei oo volkkarissa ollu missään.

Audeissa on 4-piste ruiskua oikeilla suuttimilla imusarjaan toisin kuin 2E koneen spetsiaalisuihkuttimet.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 29.11.2005 22:46

2,0 ABK koneen suuttimet, holkit ja muut hilut sopinee tuohon.

Varaani
-
Viestit: 45
Liittynyt: 3.1.2004 22:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja Varaani » 4.12.2005 22:39

Juu, onpa tuo imusarja sen verran vekkulin muotoinen, että hitsaushaaveet jäivät sikseen. Mutta kokeillaan vaikka pienen mutka-adapterin tekoa tuohon; katotaan miten äijän käy.

Näyttäis siltä, että ABK ja 2E imusarjat olisisvat sopivia vaihtoehtoja mutta tulevat myös ongelmallisen lähelle runkopalkkia. 2E kuulemma mahtuu pienen työstämisen avulla.

Kiitos Kim tuosta sponsoroimastasi pakosarjan laipasta, sopii paikoilleen ok!


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa