pierburg yms. kaasutin FAQ & kokemuksia ja kyyneleitä
Valvoja: ffp jäsenet
pierburg yms. kaasutin FAQ & kokemuksia ja kyyneleitä
joo tähän vois kasata pierburkeista juttua ja kysymyksiä/vastauksia kun tuntuu olevan niin monellä ongelmaa ton vehkeen kanssa. toki saa muistakin kaasareista laittaa
eli vaikka lämmittelin konetta ruudussa varmaan 5 minuuttia, sit ajoin n.30metriä, otin vaimokkeen kyytiin, niin ei sit meinannu liikkeelle päästä, meinas sammua kun kytkintä nosti vaikka oli kierroksia, sit kun lisäs kierroksia varmaan yli 2000 niin pääs, mut meinas silti hyytyä kun tulpaton mopo.
tos on ollu mitä ihmeellisimpiä virityksiä entisen omistajan toimesta et huh huh.. sit kun ton kaasarin päälle ei ymmärrä yhtään mitään...
tuntuu et ei saa ainetta? vaikka sit kovemmassa ajossa kyl pelaa kun kävin testaamassa tuol syrjäteillä, kiihtyy normaalisti ei nyvi yms.. ja bensa tuntuu kelpaavan about 10l/100
Kysymyksiä ja vastauksia.
Tyhjäkäynti huutaa
nykii
eli vaikka lämmittelin konetta ruudussa varmaan 5 minuuttia, sit ajoin n.30metriä, otin vaimokkeen kyytiin, niin ei sit meinannu liikkeelle päästä, meinas sammua kun kytkintä nosti vaikka oli kierroksia, sit kun lisäs kierroksia varmaan yli 2000 niin pääs, mut meinas silti hyytyä kun tulpaton mopo.
tos on ollu mitä ihmeellisimpiä virityksiä entisen omistajan toimesta et huh huh.. sit kun ton kaasarin päälle ei ymmärrä yhtään mitään...
tuntuu et ei saa ainetta? vaikka sit kovemmassa ajossa kyl pelaa kun kävin testaamassa tuol syrjäteillä, kiihtyy normaalisti ei nyvi yms.. ja bensa tuntuu kelpaavan about 10l/100
Kysymyksiä ja vastauksia.
Tyhjäkäynti huutaa
nykii
Viimeksi muokannut Goljat, 23.11.2005 18:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Ihan normaali systeemi, sitä bensaa kierrätetään takaisin tankkiin sen pienen välisäiliön/tasaajan kautta. Kai sinne tankille kuitenkin menee 2 putkea, ettei sitä paluuletkua takaisin samaan letkuun kierrätetä?
Ei systeemistä mitään haittaa pitäisi olla, ihan normaali alkuperäisasennus.
Luultavasti siinä ei automaattiryyppy kuitenkaan toimi oikein jos se ei kylmänä tahdo kulkea. Lisäksi kulutus kuulostaa melko isolta.
Ei systeemistä mitään haittaa pitäisi olla, ihan normaali alkuperäisasennus.
Luultavasti siinä ei automaattiryyppy kuitenkaan toimi oikein jos se ei kylmänä tahdo kulkea. Lisäksi kulutus kuulostaa melko isolta.
kyl se vie ihan riittävästi. uus pull down rasia ostettii ja vaihdettiin.. pitää viel säätää se ryyppy joku päivä.. kyl sinne muistaakseni menee se toinenkin letku/putki. =) onks siin välisäiliössä joku suodatin? tuntuu ettei toi saa kunnol ainetta, voi kyl johtuu siit et toi on 1,3 koneen kaasari, jonka joku helvetin nero on laittanu tohon säästö mieles, hitto kahta kauheemmin saa polkee.. vois nyt kokeil ettiä isommat suuttimet tohon
niinpä. miten jollain on voinu välähtää tollein? joko entinen hajonnu tai sit ollu vaan vitun tyhmä äijä. ei se kulutus laske vaikka laittas saatana skootterista kaasarin...pitää kalastaa siihen se 2e2 se nyt ulkosesti taitaa olla sama vehe..? vähän isommil kurkuilla ja suuttimilla vaan, samat alipainehässäkät, vesitoiminen ryyppy
mikähän merkitys tuolla osalla mahtaa olla kaasarin toimintaan?
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=22308524
http://www.huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=22308524
jep, varmaan tekee ihan hyvää uusia itellenikin moinen pulldowner.
Pierburg raportointia jatkaakseni kelien viiletessä auton tyhjäkäynti alkoi reistata moottorin lämmettyä..just ja just jaksoi käydä. lienee automaattiryyppy rikki ja ajattelinkin että peijooni pitääkö tässä nyt mennä sen takia vararikkoon..no eipä hätää..homma fiksaantui ihan pierburgia räplätessä ja tyhjäkäyntiruuvia säätäen..eli kannattaa aika ajoin huoltaa ja säätää kaasaria.
Pierburg raportointia jatkaakseni kelien viiletessä auton tyhjäkäynti alkoi reistata moottorin lämmettyä..just ja just jaksoi käydä. lienee automaattiryyppy rikki ja ajattelinkin että peijooni pitääkö tässä nyt mennä sen takia vararikkoon..no eipä hätää..homma fiksaantui ihan pierburgia räplätessä ja tyhjäkäyntiruuvia säätäen..eli kannattaa aika ajoin huoltaa ja säätää kaasaria.
ite oon kans tapellu ko. vehkeen kans koko syksyn... vahatermarin vaihto auttoi ekaks, sitten alkoi tyhjäkäynti vaeltamaan ihan miten sattu, ja kerran se teki ton yllä mainitun "tuntui tehottomalta" jutun, pulldownin vaihto auttoi tähän... toi on ihan hieno ja monipuolinen kaasari kun siihen perehtyy ja kun se TOIMII!! Ne alipaine systeemit tuntuu välillä erittäin epätodelliselta, mutta kyllä se siitä...
nimim: ostetaan weeberi... =)
nimim: ostetaan weeberi... =)
nyt menee offtopiciksi, mutta onko kukaan yrittänyt "huijata" bierburggia tekemällä ns. feikki vahaelementin. Siis koneistaa sellaisen palikan missä se tappi on normaalikäynnin verran ulkona.
kävipä vaan mielessä, jos tuollaista yrittäisi.
joskus toimi sellainen että sitä tappia veti väkivalloin siitä elementistö ulos, niin se pysyi ulkona muutaman kuukauden.
mun 20 centtiä
edit: virhe!
kävipä vaan mielessä, jos tuollaista yrittäisi.
joskus toimi sellainen että sitä tappia veti väkivalloin siitä elementistö ulos, niin se pysyi ulkona muutaman kuukauden.
mun 20 centtiä
edit: virhe!
Pulldown-rasia
kuinkas tuo pulldown-rasian vaihto onnistuu kotikonstein vai onnistuuko/kannattaako alkaa itse vaihtamaan?
onko kokemuksia?
onko kokemuksia?
jaa-a. Suurin vika omassa pierburgissa on se, että kylmänä se ei päjäytä kierroksia aluksi ylös ollenkaan..täytyy jalkakaasulla vaan pitää auto käynnissä ja röpöttää ikävästi eli saa liikaa bensaa selkeesti. Tosin oon huomannu että toisinaan se kyllä saattaa tehdä poikkeuksen ja käyttäytyy ihan kunnolla. Varsinkin kun on pitänyt auton yön yli töpselissä ja lämmittänyt niin johan hyrrää hienosti ihan aamun ensimmäisestä avaimmen käännöstä asti. Tiedä sitten mikä siinä rypee, sähköpiuhat, pulldowner vai koko automaatti ryybe..katsellaan katsellaan..
Se ei ole pelkkä bi-metallijousi, joka säätää ryyppyä. Ekan sukupolven automaattiryypyissä oli pelkkä bi-metallijousi, mutta se ei oikein toiminu. Tokassa pitää virittää järjestelmä päälle polkasemalla kaasua ennen käynnistystä ja kolmannen sukupolven (joku thermo-nebelschluss systeemi nimeltään) automaattiryyppy toimii jo ihan ilman käyttäjän toimenpiteitä. Tai ainakin pitäs... En nyt kirveelläkään muista miten toi tarkalleen ottaen meni, mutta suosittelen luettavaksi autotekniikan käsikirjaa, joka käsittelee polttoainelaitteita. Saa kirjastosta lainaksi. Itse tuli kyseistä opusta lueskeltua, ku iskän satkuvanhus vikuroi n. vuosi sitten. Ei siihen kyllä paljoa selkoa tullut loppujen lopuksikaan, mutta siinä onkin Keihin-DB kaasari.
mites Goljatin kaasaroinnit on edistynyt. Itse en ole vielä alkanut pulldown-rasiaa asentelemaan. Katsoin vain viikonloppuna miten se siellä oikein on kiinni. Muuten näyttää ihan simppeliltä mutten kuinka se holkin/tapin saa siitä irti joka pitää rasiaa kiinni. Vai tarviiko siinä purkaa jotain muita kaasuttimen osia irti kuin pelkästää kyseinen pulldown rasia? Tsekkasin muuten ihan varmuuden vuoksin kaasuttimen ja siinä luki Pierburg 2E :)
Linkataan tämäkin taas vaihteeksi, löytyy kuvia ja jonkin sortin korjausohjeita kun vähän penkoo:
http://www.ruddies.business.t-online.de/index01.htm
OT: Tuonne on näemmä lisätty mahtava englanninkielinen versio sivustosta :D
http://www.ruddies.business.t-online.de/index01.htm
OT: Tuonne on näemmä lisätty mahtava englanninkielinen versio sivustosta :D
dodii lisää selkoa asiaan.. ryypynvivussa oleva jousi on irti tai katki. voi olla et pääs pyörähtää irti viimeremontis. eli audister kato ettei se jousi pääse irti ja pyörähtämään siinä vivussa.
e: linkki: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/spares.html#pierburg
e: linkki: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/spares.html#pierburg
ei mulla ollu ainakaan kiinni?? lähti oikeelle vetämällä irti siitä lovesta kun eka otti ryypyn irti ja sit venkslas sitä äh vaikee selittää...se kuusiokolo mikä on kiinni siin pulldownis on säätö ruuvi .ite en kyl tarkkaan tiedä ees mitä toi poksi tekee..
sain nyt ryypyn säädettyy. oli jousi irti sisältä. pitää viel kylmäl koneel säätää kohallee
sain nyt ryypyn säädettyy. oli jousi irti sisältä. pitää viel kylmäl koneel säätää kohallee
mikä malli sul nyt olikaan? ota se ilmanputsarin koppa irti siit päältä ja sit tutki et meneekö ryyppy kokonaan pohjaan..siin on se väliasento sit... mut käsin kikkailet sen.. ei se mullakaan toimi kun sillön tällön. pitää varmaan purkaa se koko paska taas.
siin ryypyn elementissä on 3 ruuvia. löysää niitä niin pystyt kääntelemään sitä ja sillein säätämään
siin ryypyn elementissä on 3 ruuvia. löysää niitä niin pystyt kääntelemään sitä ja sillein säätämään
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E3type.html
tossa kuvassa osa 2... tajusin vasta nyt et siinä putkessa on joku suodatin hässäkkä... pitäneepä tutkia ja kattoo onko miten paljon putua.
tossa kuvassa osa 2... tajusin vasta nyt et siinä putkessa on joku suodatin hässäkkä... pitäneepä tutkia ja kattoo onko miten paljon putua.
:-D Elähän Goljatti lannistu! Meillä (siis myös sulla) on kuitenkin vaan parin tonnin huonosti toimivat autot alla. Tuonne kun kattot topicceja niin on ties mitä -99 1.8TQ:ta jotka nykii, savuttaa, hyytyy, paukku ja ties mitä kenkkuavat. Sitten vaihdetaan MAF:ia ja MAP:ia ja HOS:ia ja ties kuinkamonetta lämpöanturia tai kaasuläppäanturia ja aina vaan kenkkuaa Saksasta asti raahattu kallis ja melkeen uus auto. Meillä on sentään asiat hyvin ;)
niin no halpaahan ton kaa kikkailu on.. appivanhempien v40 volvosta meni vissii lambda paskaks... maksaa varmaan 200+€
pitäs purkaa puol kaasari.. mut samal pitäs pystyy ajamaan tol räppänällä.. hyvin toi tänäänkin lähti käyntiin, pakkasta joku-3 astetta eikä ollu lämppäris. joutu vaan taas käsin kääntää ryypyn päälle, mut sit hörähtikin saman tein.
et kohtuu hyvin on asiat. kesällä sit vallan loistavasti.
vaikuttasko rikastimen lämpökytkimen(se harmaarunkonen ylävesiletkus) rikkoontuminen siihen ettei ryyppy käänny kylmällä päälle?? kun se antaa sähköt siitä ryypylle? pitäs käydä ostaa virtakynä yms sähkövermeitä.. ja sit viel joku sähköoppikirja =)
pitäs purkaa puol kaasari.. mut samal pitäs pystyy ajamaan tol räppänällä.. hyvin toi tänäänkin lähti käyntiin, pakkasta joku-3 astetta eikä ollu lämppäris. joutu vaan taas käsin kääntää ryypyn päälle, mut sit hörähtikin saman tein.
et kohtuu hyvin on asiat. kesällä sit vallan loistavasti.
vaikuttasko rikastimen lämpökytkimen(se harmaarunkonen ylävesiletkus) rikkoontuminen siihen ettei ryyppy käänny kylmällä päälle?? kun se antaa sähköt siitä ryypylle? pitäs käydä ostaa virtakynä yms sähkövermeitä.. ja sit viel joku sähköoppikirja =)
Taatusti vaikuttaa! Ymmärtääkseni tuo bimetallijousisysteemi toimii niin, että lämpökytkin kytkee ryyppyyn sähköt päälle, jolloin bimetalli lämpiää ja painaa ryypyn päälle. Kiertävä neste taas tekee päinvastaista, eli koneen lämmetessä jousi alkaa taipua toiseen suuntaan ja kytkee ryyppyä pois päältä. Nesteen lämpö ja lämpökytkimen kytkemän lämpöelementin tuottama lämpö siis taivuttavat jousta eri suuntiin ja ryyppyläppää siinä samalla. Kun neste on tarpeeksi lämmintä, lämpökytkin kytkeytyy pois päältä ja siis ryyppykin lakkaa toimimasta.vaikuttasko rikastimen lämpökytkimen(se harmaarunkonen ylävesiletkus) rikkoontuminen siihen ettei ryyppy käänny kylmällä päälle??
En ole varma, toimiiko homma noin Pierburgissa mutta vanhemmissa automaattiryypyissä on monesti tuollainen toimintaperiaate. Se pulldown-rasia taas ilmeisesti vetää ryyppyä pois päältä imusarjan alipaineen mukaan, eli kaasun painamisen ajaksi. Tosin tämä on vaan oletus, noin se periaatteessa voisi toimia.
Osaisiko kukaan kertoa mistä johtuu, että kakkoskurkun läppää auki kiskovalle alipainesäätimelle ei tule imua vaikka kuinka painelisi kaasua pohjaan? Osa on täysin kunnossa ja letku ehjä mutta siihen kaasarissa olevassa letkuliittimessä ei ole minkäänlaista imua. Vai onko tuossa joku kummallinen viiveventtiili joka antaisi alipaineen vasta muutaman sekunnin viiveellä? Jos on, niin onpa omituinen systeemi. Onko tuossa kaasarissa muita alipaineletkuja joihin tulisi alipaine vasta kaasua painettaessa? Siinä tapauksessa alipaineen voisi ryöstää siitä haaraliittimellä. Jatkuva imu kun jättää läpän osittain auki, kokeiltu on.
Sentään ryyppy toimii vallan mainiosti. :)
Sentään ryyppy toimii vallan mainiosti. :)
tuotas... ootko varma et se alipaine yksikkö toimii kunnolla? sitä välystähän voi säätää? ainakin niin käsitin noiden tekstien mukaan...
SS:
sen jousen pää tulee sellaseen loveen kiinni siin elementis ja toinen pää sella seen vipuun mikä sit kääntää ryypyn kii..jotain minijousia siel ryypyssä oli eli jos ne kääntää sitä toista päätä kiinni>>eli ryyppyä päälle..sit kun lämpee ni se virta katkee ja ryyppy auki..
ja pulldown ottaa ilmeisesti sen pois. niin ainakin katoin kun tökin sitä ruuvia siin ni ryyppy käänty auki.. ei sattus olemaan ton lämpökytkimen osanumeroa? ja hinta-arviota? miten sen vois nyt testata onko se entinen vai joku muu pykii vastaan.
SS:
Taatusti vaikuttaa! Ymmärtääkseni tuo bimetallijousisysteemi toimii niin, että lämpökytkin kytkee ryyppyyn sähköt päälle, jolloin bimetalli lämpiää ja painaa ryypyn päälle. Kiertävä neste taas tekee päinvastaista, eli koneen lämmetessä jousi alkaa taipua toiseen suuntaan ja kytkee ryyppyä pois päältä. Nesteen lämpö ja lämpökytkimen kytkemän lämpöelementin tuottama lämpö siis taivuttavat jousta eri suuntiin ja ryyppyläppää siinä samalla. Kun neste on tarpeeksi lämmintä, lämpökytkin kytkeytyy pois päältä ja siis ryyppykin lakkaa toimimasta.
sen jousen pää tulee sellaseen loveen kiinni siin elementis ja toinen pää sella seen vipuun mikä sit kääntää ryypyn kii..jotain minijousia siel ryypyssä oli eli jos ne kääntää sitä toista päätä kiinni>>eli ryyppyä päälle..sit kun lämpee ni se virta katkee ja ryyppy auki..
ja pulldown ottaa ilmeisesti sen pois. niin ainakin katoin kun tökin sitä ruuvia siin ni ryyppy käänty auki.. ei sattus olemaan ton lämpökytkimen osanumeroa? ja hinta-arviota? miten sen vois nyt testata onko se entinen vai joku muu pykii vastaan.
Itse ainakin kokeilisin vaikka yleismittarilla, kytkeekö se lämpökytkin napansa yhteen pakkasaamuna. Ilmeisesti se on siis ihan pelkkä lämpökytkin (on-off) ja mittauksen voi tehdä vaikka virrat pois päältä auto sammuksissa. Mutua tosin, mulla ei moista viritystä ole kun ryyppy on sähkömoottorin käyttämä.
Edit: Lienee joku noista:
Edit: Lienee joku noista:
70°-kytkin 85--91 PUNAINEN (M10x1/1-latta). . . . . . . . . 37-3566 8.80 ?
100°-kytkin 86--91 KELTAINEN 1,8i (M10x1/1-latta). . . . . 37-3535 8.90 ?
110°-kytkin 88--91 SININEN "i" (M10x1/1-latta). . . . . . . 37-3534 8.90 ?
25°-kytkin MUSTA 80--84 (M10x1/2-latta). . . . . . . . . . 37-3541 12.90 ?
25°-kytkin MUSTA GT 87--91 (M10x1/2-latta). . . . . . . . . 37-3541 12.90 ?
37°-kytkin PUNAINEN 86--91 (M10x1/2-latta). . . . . . . . . 37-3542 12.50 ?
45°-kytkin MUSTA GT 86--91 (M10x1/2-latta). . . . . . . . . 37-3543 12.50 ?
65°-kytkin VALKEA 83--91 kaasutin (M10x1/2-latta). . . . . 37-3544 11.50 ?
120°-kytkin SININEN 86--91 ilmast (M10x1/2-latta). . . . . 37-3549 12.50 ?
35°-kytkin 89--90 HARMAA kaasutin (Ø20/2-napapl). . . . . . 37-3562 9.90 ?
60°-kytkin 85--87 SININEN (Ø20mm/pyöreä pikaliitin). . . . 37-3530 10.90 ?
60°-kytkin 88--91 PUNAINEN (Ø20mm/suorakaidepl). . . . . . 37-3532 10.90 ?
119°-kytkin 88--91 VALKEA ilmastointi (Ø20mm/pikal). . . . 37-3531 10.90 ?
jompi kumpi noista... veikkaan tota alempaa..koska teksteissä puhuttiin harmaasta... ja sanottiin et virta tulee suoraan virtalukolta virrat päällä asennossa...saahan ton toki irti ni käy vw:ltä kysyy numeron kanssa.. ei luulis sielläkään kallis olevan.. tai sit on
65°-kytkin VALKEA 83--91 kaasutin (M10x1/2-latta). . . . . 37-3544 11.50 ?
35°-kytkin 89--90 HARMAA kaasutin (Ø20/2-napapl). . . . . . 37-3562 9.90 ?
65°-kytkin VALKEA 83--91 kaasutin (M10x1/2-latta). . . . . 37-3544 11.50 ?
35°-kytkin 89--90 HARMAA kaasutin (Ø20/2-napapl). . . . . . 37-3562 9.90 ?
täytyy kertoa jotain positiivista kyseisen kaasarin saralta, nimittäin ryyppy toimii taas ;) jo 4 aamua putkee lävähtänyt hienosti päälle. heti sen jälkeen kun merkkiliike sääti ja putsas kaasarin tuon pulldown rasian vaihdon jälkeen. Niin ja auto on tosin ollut töpselissä yöt, mutta en tiedä varmuudella onko sillä ollut sitten vaikutusta asiaan. mutta hyvä että pelittää..taas toistaseksi.
muutes... mikähän helvetin punanen pieni ledi mulla vilkkuu tos valokatkasijan vieres? näyttäs jälkasennukselta? nyt se veti jotku ihme tiltit ni katkasin johon siitä..ei näyttäs käynnistyksee eikä muuhunkaa vaikuttavan..tosin en käyny ajamas..
kait tohon jotain tököttiä vois ostaa ja kokeilla.. mut huomen anturi ja joku sähkömittari et saa testailtuu, toki vois akulta vetää suoraan piuhan ni kattos et kääntytykö kun laittaa kaasun pohjaa
kait tohon jotain tököttiä vois ostaa ja kokeilla.. mut huomen anturi ja joku sähkömittari et saa testailtuu, toki vois akulta vetää suoraan piuhan ni kattos et kääntytykö kun laittaa kaasun pohjaa
Oisko dieselsuodattimen vesi-ilmaisin: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=43424&highlight=ledi Mutta että bensavehkeessä... :)
tais olla ton immobilizer ajoneston valo... noo ei silläkään mitään tee. kävin ton anturin ostaa.. ei vaan oo nyt tietoo et missä lämpötilassa se katkasee virran...eiks sen voi mitata mittarilla silleen siit kaasarille menevästä johosta et plussan lyö siihen keltamustaan piuhaan ja toisen vaikka kaasariin maihin?
ei jumalauta..,.otin siit vesiletkusta ton vihreen ja punasen pistokkeen irti niin ei niillä ollu mitään vaikutusta mihinkään..virta tulee molempiin kyl...
huomen tietää et saako yks firma tuotuu uuden ryypyn mulle saksasta..tai uuden ja uuden mut kumminkin
pitäskö sijoittaa kuintenkin vähät rahat ladaan...
huomen tietää et saako yks firma tuotuu uuden ryypyn mulle saksasta..tai uuden ja uuden mut kumminkin
pitäskö sijoittaa kuintenkin vähät rahat ladaan...
Mites kun siinä kaasarin sivulla on se työntötanko mikä ulospäin liikkuessa lisää tyhjäkäyntiä niin voiko sitä kierretankoa mihin se työntötanko painaa ruuvata semmoseen asentoon (kauemmas työntötangosta) että kierrokset eivät nousisi yli 2000rpm vai vaikuttaako se johonkin muuhun.
Nyt se jostain syystä heittää tyhjäkäyntikierrokset kylmänä yli 3000rpm.
Nyt se jostain syystä heittää tyhjäkäyntikierrokset kylmänä yli 3000rpm.
se ryyppy nostaa ne kiekat... ilmeiseti vahatermarissa vikaa. itekki aattelin ostaa uuden kaasarin...
teksteistä:
MUUTA: Jos ei halua ostaa about satasen vahatermaria, mutta korkea kiekat (ei kuitenkaan3000 RPM!) ottaa hermoon, niin tee kuten minä tein:
Irroita kokonaan vivusto, johon vahatermostaatti vaikuttaa (räjäytyskuvassa sen vivuston vasemmalla puolella, johon kaasutinvaijeri kiinnitetään): Kuvassa jousi ja kaksi muuta osaa, jotka ovat ruuvilla kiinni toisissaan (+muoviholkki). Irroita vahatermarin vivuston jousi, poikkeuta normaalia kaasuvivustoa (avaa kaasua), poikkeuta vahatermarin vivustoa ja vedä se kärkipihdeillä pois. Vóila, kierrokset ei enää huuda! Ei vaikuta kaasuttimen toimintaan muuten, mutta kylmänä kone on pidettävä kaasulla käynnissä jonkin aikaa.
http://ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php
mulla on toi ryyppy nyt ihan paskana.. se vissiin lähe enää pois päältäkää
teksteistä:
MUUTA: Jos ei halua ostaa about satasen vahatermaria, mutta korkea kiekat (ei kuitenkaan3000 RPM!) ottaa hermoon, niin tee kuten minä tein:
Irroita kokonaan vivusto, johon vahatermostaatti vaikuttaa (räjäytyskuvassa sen vivuston vasemmalla puolella, johon kaasutinvaijeri kiinnitetään): Kuvassa jousi ja kaksi muuta osaa, jotka ovat ruuvilla kiinni toisissaan (+muoviholkki). Irroita vahatermarin vivuston jousi, poikkeuta normaalia kaasuvivustoa (avaa kaasua), poikkeuta vahatermarin vivustoa ja vedä se kärkipihdeillä pois. Vóila, kierrokset ei enää huuda! Ei vaikuta kaasuttimen toimintaan muuten, mutta kylmänä kone on pidettävä kaasulla käynnissä jonkin aikaa.
http://ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php
mulla on toi ryyppy nyt ihan paskana.. se vissiin lähe enää pois päältäkää
Kattelin että siihen mun lämpöaikaventtiiliin tulee sähköä. Voinko nyt olettaa että itse venttiili on rikki kun kierrokset nousee sinne 3000rpm paikkeille?
Myydäänkö niitä erillisinä ja tietääkö joku hintaa?
Onko muuten väliä miten päin se venttiiliin menevä liitin kytketään? Tuntuu menevän miten päin vaan. Sama koskee sitä toista liitintä mikä on hieman taaempana?
Myydäänkö niitä erillisinä ja tietääkö joku hintaa?
Onko muuten väliä miten päin se venttiiliin menevä liitin kytketään? Tuntuu menevän miten päin vaan. Sama koskee sitä toista liitintä mikä on hieman taaempana?
siis siinä vesiletkussa moottorin eessä? ei niiden pitäs vaikuttaa kierroksii??
http://ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php
lue toi läpi
http://ffp-motorsport.com/tuning/pierburg2e2.php
lue toi läpi
Ei ei kun ne liittimet mitkä ovat kaasarin vasemmalla sivulla edestäpäin katsottuna...
Tietääkö joku muuten paljon siihen lämpöaika anturiin pitäisi tulla virtaa?
Sen verran sain selville että osa 38 maksaa 159€ ja osa 39 maksaa 165€
heh heh
Tietääkö joku muuten paljon siihen lämpöaika anturiin pitäisi tulla virtaa?
Sen verran sain selville että osa 38 maksaa 159€ ja osa 39 maksaa 165€
heh heh
Viimeksi muokannut ande2, 24.11.2005 11:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
12v. kerro minkä numeroinen osa tossa kuvassa ni osaa sanoo enemmän kun tossa on noita niin helvetisti
e: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html siis tosta kuvsata sen nummero
kato et on sulakkeet ehjät
e: http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html siis tosta kuvsata sen nummero
kato et on sulakkeet ehjät
Joo elikkä olisi pari kysymystä koskien pierbug 2E kaasaria autona minulla on golf 1.6CL -87. Ostin vähän aikaa sitten uuden pierburgin kaasarin ja myyjän mukaan pitiäisi olla ihan ehjä peli, mutta ei toiminut ainakaan toivotulla tavalla kun laitoin suoraan vain kiinni. Vaihdoin juuri kaikki alipaineletkut tuosta kaasarista koska entiset näytti aika kärsineiltä ja otin pari lähi kuvaa kun kaasari oli irrallaan, jos joku tietää mitenkä noiden letkujen kuuluisi oikeasti mennä niin voipi informoida en ole yhtään varma onko noi oikein ollut kaasaria ostettaessa jo noin. Alhaalla kumminkin pari kysymystä.
Kuvissa on nuoli kyseiseen osaan ja kysymys :)
1. Minnekkä tuon letkun pitäisi johtaa? http://cube2.no-ip.com/~mgr/pierburg/pierburg1.jpg
2. Pitäisikö tuohon tulla jonkin letkun? itselläni siinä on tällä hetkellä letkun pätkä joka on tukittu. http://cube2.no-ip.com/~mgr/pierburg/pierburg2.jpg
3. Mistä tuohon kuuluisi letkun tulla? http://cube2.no-ip.com/~mgr/pierburg/pierburg3.jpg
Tällä hetkellä kaasari on autossa kiinni ja toimii aika omituisella tavalla(?) elikkä kun käynnistää kylmänä niin kierrokset on aika korkeat ei ole kiekkamittaria, mutta veikkaisin et 2500rpm paikkeilla ja sitten kun ryyppy menee ilmeisesti pois päältä niin laskee kierrokset ehkä vähän liiankin alas niin alas että pysyy juuri ja juuri käynnissä ja pätkii aika lailla. Sittenkun lähtee ajamaan ja ajaa jotain päälle 100km/h ja pysäyttää niin yhtäkkiä kierrokset onkin noussut jonnekkin 3000rpm kohdalle ja kun pitää seisoksissa jonkin 5min niin kiekat laskee taas jonnekkin todella alas. Olen kyllä lukenut näitä pierburgin topicceja läpi ja yrittänyt kääntää sitä 13mm pulttia sieltä takaa ja kääntää sitä ruuvia edestakasinjoka on edestä katsottuna kaasarin vasemmalla puolella ja nojaa siihen mäntään. Tuntuu vain etten saa mitenkään kohdalleen tyhjäkäyntiä kylmänä enkä lämpimänä lieneekö vika sitten jossain muualla kuin sen pultin ja ruuvin asennossa olettaisin nyt kumminkin että kaasarissa on kaikki osat ehjänä.
niin ja kaasari on peräisin 1.8CL 88 jetasta, joten onko siinä jotakin erilaista sitten et saapiko pelittämään 1.6CL koneessa?
Alkaa hermo pikkuhiljaa vaan olemaan kireellä kun en mitään osaa enää itse tuolle tehdä niin piti laittaa tänne kysymys kiitoksia vastauksista etukäteen :)
Kuvissa on nuoli kyseiseen osaan ja kysymys :)
1. Minnekkä tuon letkun pitäisi johtaa? http://cube2.no-ip.com/~mgr/pierburg/pierburg1.jpg
2. Pitäisikö tuohon tulla jonkin letkun? itselläni siinä on tällä hetkellä letkun pätkä joka on tukittu. http://cube2.no-ip.com/~mgr/pierburg/pierburg2.jpg
3. Mistä tuohon kuuluisi letkun tulla? http://cube2.no-ip.com/~mgr/pierburg/pierburg3.jpg
Tällä hetkellä kaasari on autossa kiinni ja toimii aika omituisella tavalla(?) elikkä kun käynnistää kylmänä niin kierrokset on aika korkeat ei ole kiekkamittaria, mutta veikkaisin et 2500rpm paikkeilla ja sitten kun ryyppy menee ilmeisesti pois päältä niin laskee kierrokset ehkä vähän liiankin alas niin alas että pysyy juuri ja juuri käynnissä ja pätkii aika lailla. Sittenkun lähtee ajamaan ja ajaa jotain päälle 100km/h ja pysäyttää niin yhtäkkiä kierrokset onkin noussut jonnekkin 3000rpm kohdalle ja kun pitää seisoksissa jonkin 5min niin kiekat laskee taas jonnekkin todella alas. Olen kyllä lukenut näitä pierburgin topicceja läpi ja yrittänyt kääntää sitä 13mm pulttia sieltä takaa ja kääntää sitä ruuvia edestakasinjoka on edestä katsottuna kaasarin vasemmalla puolella ja nojaa siihen mäntään. Tuntuu vain etten saa mitenkään kohdalleen tyhjäkäyntiä kylmänä enkä lämpimänä lieneekö vika sitten jossain muualla kuin sen pultin ja ruuvin asennossa olettaisin nyt kumminkin että kaasarissa on kaikki osat ehjänä.
niin ja kaasari on peräisin 1.8CL 88 jetasta, joten onko siinä jotakin erilaista sitten et saapiko pelittämään 1.6CL koneessa?
Alkaa hermo pikkuhiljaa vaan olemaan kireellä kun en mitään osaa enää itse tuolle tehdä niin piti laittaa tänne kysymys kiitoksia vastauksista etukäteen :)
No niin nyt on taas kokemusta kertynyt ongelmasta, jos jollakin on ollut samaa ongelmaa/tietää mikä vikana niin tässä kertauksena:
Kun kone on sammuksissa niin työntötanko (osa 40, (3/4 säädin))
on sisällä eikä kosketa vipua joka säätää ryyppyä/tyhjäkäyntikierroksia
Kun koneen käynnistää, kierrokset nousee aluksi 2000rpm niin kun pitääkin.
Muutamien minuuttien jälkeen tanko vaeltaa ulospäin ja rupeaa enemmän painamaan vipua(ryyppy) joka nostaa kierroksia vieläkin enemmän. Riippumatta mistään lämpötiloista niin kierrokset nousee pikkuhiljaa sinne 2800 paikkeille..(tällöin jos ajaa niin auto kulkee 80km/h ilman kaasua).
Tyhjäkäynti pysyy noissa kierroksissa riippumatta lämpötiloista kunnes moottori sammutetaan. Jos auto seisoo hetken niin tanko vetäytyy takaisin ja uudelleenkäynnistettäessä kierrokset ovat taas 2000rpm luokkaa. Ja sitten ne lähtevät taas nousemaan jos pitää koneen käynnissä.
Apuva apuva mikä voisi olla ongelma. Mulla on tossa vahatermari, mutta epäilen liittykö se ryyppyyn? En viitsi turhaan vaihtaa 87€ osaa mutta jos joku on sitä mieltä että se voisi auttaa niin kokeilen kyllä.
Kun kone on sammuksissa niin työntötanko (osa 40, (3/4 säädin))
on sisällä eikä kosketa vipua joka säätää ryyppyä/tyhjäkäyntikierroksia
Kun koneen käynnistää, kierrokset nousee aluksi 2000rpm niin kun pitääkin.
Muutamien minuuttien jälkeen tanko vaeltaa ulospäin ja rupeaa enemmän painamaan vipua(ryyppy) joka nostaa kierroksia vieläkin enemmän. Riippumatta mistään lämpötiloista niin kierrokset nousee pikkuhiljaa sinne 2800 paikkeille..(tällöin jos ajaa niin auto kulkee 80km/h ilman kaasua).
Tyhjäkäynti pysyy noissa kierroksissa riippumatta lämpötiloista kunnes moottori sammutetaan. Jos auto seisoo hetken niin tanko vetäytyy takaisin ja uudelleenkäynnistettäessä kierrokset ovat taas 2000rpm luokkaa. Ja sitten ne lähtevät taas nousemaan jos pitää koneen käynnissä.
Apuva apuva mikä voisi olla ongelma. Mulla on tossa vahatermari, mutta epäilen liittykö se ryyppyyn? En viitsi turhaan vaihtaa 87€ osaa mutta jos joku on sitä mieltä että se voisi auttaa niin kokeilen kyllä.
ande2 revi hittoon se vaha termos =))) kokeile polkasta nopeeta kaasua? sillei mulla tippu kierrokset jos ei auta ni irrota se ryyppy elementti, kiinni 3 pienellä ruuvilla ja kato onko se jousi ehjä
mgrz:
outon näkönen kaasari ainakin mulle
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html
kato selventääkö toi kuva
ite vien ton oman riipan lähiaikoina johonkin osaavaan liikkeeseen.
loppu into.. itellä on ryyppy ihan paskana. sulla toi tyhjäkäynnin sekoilu viittais rikkonaiseen vahatermariin
tässä parikuvaa mun laitoksesta jos niistä nyt jotain näkis. toi on 2E3.
sulla on tod näk 2E-E tai 2E2. niissä kaikissa kun tuppaa lukee se 2E. kyl ton pitäs passata jos se laippa vaan sattuu imusarjaan. suuttimet voi olla isohkot mut kait se polttaa kaiken mitä
saahttp://photobucket.com/albums/b118/Goljat112/?action=view¤t=819cb383.jpg
http://photobucket.com/albums/b118/Goljat112/?action=view¤t=55636613.jpg
mgrz:
outon näkönen kaasari ainakin mulle
http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html
kato selventääkö toi kuva
ite vien ton oman riipan lähiaikoina johonkin osaavaan liikkeeseen.
loppu into.. itellä on ryyppy ihan paskana. sulla toi tyhjäkäynnin sekoilu viittais rikkonaiseen vahatermariin
tässä parikuvaa mun laitoksesta jos niistä nyt jotain näkis. toi on 2E3.
sulla on tod näk 2E-E tai 2E2. niissä kaikissa kun tuppaa lukee se 2E. kyl ton pitäs passata jos se laippa vaan sattuu imusarjaan. suuttimet voi olla isohkot mut kait se polttaa kaiken mitä
saahttp://photobucket.com/albums/b118/Goljat112/?action=view¤t=819cb383.jpg
http://photobucket.com/albums/b118/Goljat112/?action=view¤t=55636613.jpg
edelleen ihmettelen noita antureita vesi letkussa.. 2 päällä olevaa punanen ja vihree ois etkan mukaa imusarjan lämmitykselle (thermal switch for intake manifold)?? sit siellä olla on viel joku siihen en oo perehtyny.. hyvin tuntu toimivan vaikka ei ollu kiinni nuo.. kun omasta mielesta ei mee imusarjalle kummastakaan johtoa..
joo tuo mun on todennäköisesti 2E2 omituista kyllä kun entisessä kaasarissa oli kaksi alipaineletkun paikkaa sellasen ihme tötsän päässä (osa28) http://www.gowerlee.dircon.co.uk/2E2type.html <- kun kattoo tuosta niin siinä on alapuolella 2 vesiletkun paikkaa ja sit tuolla oikeella puolella tuollainen pieni uloke joka on ainakin uudessa kaasarissa mulla pelkkä umpinainen eikä siinä oo minkään näköisiä kierteitä niinkuin entisessä kaasarissa jossa oli kierteet sille ihme tötsälle tosin sekin oli umpinainen en ymmärrä mikä hyöty siitä vehkeestä oli toivottavasti joku ymmärsi mitä tarkotan hankala selittää vois ottaa kuvan huomenna selventämään :)
muistelen että minulla meni juuri siihen tötsään se äskeisen viestini kuvan 1 letku jolle en löytäny paikkaa nyt uudessa kaasarissa.
muistelen että minulla meni juuri siihen tötsään se äskeisen viestini kuvan 1 letku jolle en löytäny paikkaa nyt uudessa kaasarissa.
joo niin on ryypyn elementtikotelo. ja 1. kuvassa oleva letku on tosiaan alipaineletku noi mun letkut on vaan aika paljon paksumpia kuin siinä normaalisti oli kun siilin autotalolla ei muuta ollut niin noi näyttää hieman vesiletkuilta. otinkin jo nyt kuvan siitä "tötsästä" http://cube2.no-ip.com/~mgr/pierburg/pierburg_t%f6ts%e4.jpg eli sillä tötsällä tarkoitin tuota mustaa mötikkää joka on kierteillä tuossa elementtikotelon kyjessä ja siinä on kaks tuollaista päätä. ja ei tuohon itsessään tule sähköjohtoo mut tuohon viereen tulee kuten kuvassa näkyy toi on siis mun entinen kaasari siinä nykyisessä ei ollut tuota "tötsää" ollenkaan eikä sille edes paikkaa.
niin ja jos viitsit niin ota vaan kuvia lisää selventää aika paljon enemmän kuin sanat.
niin ja jos viitsit niin ota vaan kuvia lisää selventää aika paljon enemmän kuin sanat.
paha kyllä sanoo..en mä usko että siihen alipaineletkukaan tulis kun sillon se imis nesteet siitä itteensä jos niin menis..jos tohon joku sähkö homma tulis..pitää tutkia tota omaa viel lisää.. toi saattaa olla 2E-E versiokin
en muista yhtään miten itellä menee mut otan huomenna valosan aikaa kuvia niin niistä saa selvääkin, otan myös silleen et saa noista letkuista tolkkua
en muista yhtään miten itellä menee mut otan huomenna valosan aikaa kuvia niin niistä saa selvääkin, otan myös silleen et saa noista letkuista tolkkua
2e-e:ssä ei ryyppyyn mene mitään vesiletkuja vaan siinä on ihan selvä sähkömoottori, lisänä happitunnistin pakosarjassa.
Edit: Täällä: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=48976
Ilmeisesti tuosta pystyy säätämään vain ns. nopeata tyhjäkäyntiä. Siis sitä kierroslukua, jolla kone kylmäkäynnistyksen jälkeen käy. Tyhjäkäynnin säädöstä oli jossain toisessa threadissa juttua.Mites kun siinä kaasarin sivulla on se työntötanko mikä ulospäin liikkuessa lisää tyhjäkäyntiä niin voiko sitä kierretankoa mihin se työntötanko painaa ruuvata semmoseen asentoon (kauemmas työntötangosta) että kierrokset eivät nousisi yli 2000rpm vai vaikuttaako se johonkin muuhun.
Edit: Täällä: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=48976
itseasiassa en usko että se imisi nesteet itteensä, koska tuossa tötsässä ei ole minkään näköistä reikää jota kautta nesteet pääsisi menemään sieltä elementtikotelosta päin niihin alipaineletkuihin. pitää varmaan viedä tuo kohta johonkin asiansa osaavaan liikkeeseen kannattaneeko ihan laakkoselle vai tulisko se maksamaan enemmän kuin itse auto ~500€? :) osaako tuolle sitten mikään normaali paja ees sanoo mitään :P
jos paikkakunnalta löytyy motorteam(tuo noita paskoja saksasta) tuota jos muistan niin ei oo mullakaan tota tötteröä.. tulppaa umpeen =) eli joku kumi/ muovi tulppa.. tai no voin viel etkasta tutkia
etkan mukaan siinä on joku venttiili... tökkää joku alipaine letku siihen..otan huomen niitä kuvia nii katon tarkemmin.. on toi varmaan se 2E2..
itseasiassa joku vanha korjaamo vois olla aika nero noiden kanssa, vanhempia vehkeitä kun ovat.. tuleehan sille hintaa mut tulee yleensä kuntoon
etkan mukaan siinä on joku venttiili... tökkää joku alipaine letku siihen..otan huomen niitä kuvia nii katon tarkemmin.. on toi varmaan se 2E2..
itseasiassa joku vanha korjaamo vois olla aika nero noiden kanssa, vanhempia vehkeitä kun ovat.. tuleehan sille hintaa mut tulee yleensä kuntoon
Kun kone on sammuksissa niin työntötanko (osa 40, (3/4 säädin))
on sisällä eikä kosketa vipua joka säätää ryyppyä/tyhjäkäyntikierroksia
Tuoko tanko niitä kierroksia nosti? Kyseessä on kaasuläpän asennon säädin, sillä ei ole mitään tekemistä ryypyn kanssa vaan säätää lähinnä tyhjäkäyntikierroksia.
Voi se olla noinkin että ei ole tekemistä ryypyn kanssa. Olen vain olettanut...
Kun moottori huutaa hoosiannaa niin toi "tanko" on täysin ulkona ja painaa tota läppää/"vipua" mikä on kaasarin vasemmassa kyljessä edestäpäin katsottuna. Kun sen väkisin työntää sisään niin kierrokset vähenee.
Elikkä onko sulla SS tietoa mikä ton ongelman aiheuttaa eli kierrokset 3000rpm...? Voiko olla vahatermostaatti?
Mulla on aikasemmin ollut samaa kierrosnostetta mutta silloin yksi piuha oli poikki sieltä takaa. Silloin tosin kierrokset putosi normaaleiksi kun kone oli lämmin. Nyt ne ei alene millään.
runkkaa käsin sitä tankoa.. jos ois jumissa jotenkin...jotenkin toi vahatermariin liittyy
teksteistä:
14. Alipaineyksikön toiminnan tarkistus malleissa, joissa on kolmitoiminen kalvorasia Alipaineyksikön toimintaa voi tarkastaa ainakin seuraavasti: Laita säätimen "männän kaulalle" esimerkiksi solmittu kuminauha osoittamaan männän asentoa lepoasennossa. Aja autolla ja tee voimakas moottorijarrutus, jolloin gumminauhan pitäisi siirtyä eteenpäin männän kaulalla (moottorijarrutuksessa kaasuttimen kurkku suljetaan=katkaisee polttoaineen saannin). Kylmäkäynnistyksessä männän pitää siirtyä ulospäin nostaen kierrokset noin 3000RPM:ään. Kun kone on käynnistynyt, pitää männän vetäytyä normaaliasentoon ja kierrosten pudota noin 2000RPM:ään (Vahatermostaatti pitää kierrokset about parissa tonnissa. Moottorin lämmitessä vahatermari laskee kierrokset normaaliin, jos sattuu toimimaan…). 3000RPN:n kiekat voi tarvittaessa säätää alipaineyksikön mantään nojaavasta ruuvista kääntämällä. Kiekat saa nousemaan kylmäkäynnistysarvoon, kun irroittaa ja tukkii alipaineletkun Y-liittimestä kaasarin takaa.
teksteistä:
14. Alipaineyksikön toiminnan tarkistus malleissa, joissa on kolmitoiminen kalvorasia Alipaineyksikön toimintaa voi tarkastaa ainakin seuraavasti: Laita säätimen "männän kaulalle" esimerkiksi solmittu kuminauha osoittamaan männän asentoa lepoasennossa. Aja autolla ja tee voimakas moottorijarrutus, jolloin gumminauhan pitäisi siirtyä eteenpäin männän kaulalla (moottorijarrutuksessa kaasuttimen kurkku suljetaan=katkaisee polttoaineen saannin). Kylmäkäynnistyksessä männän pitää siirtyä ulospäin nostaen kierrokset noin 3000RPM:ään. Kun kone on käynnistynyt, pitää männän vetäytyä normaaliasentoon ja kierrosten pudota noin 2000RPM:ään (Vahatermostaatti pitää kierrokset about parissa tonnissa. Moottorin lämmitessä vahatermari laskee kierrokset normaaliin, jos sattuu toimimaan…). 3000RPN:n kiekat voi tarvittaessa säätää alipaineyksikön mantään nojaavasta ruuvista kääntämällä. Kiekat saa nousemaan kylmäkäynnistysarvoon, kun irroittaa ja tukkii alipaineletkun Y-liittimestä kaasarin takaa.
tuota tuota..otan tänään myöhemmin niitä kuvia mut saan ne nettiin vasta torstaina, joutuu lähtemään reissuun. mulla tulee siihen tötteröön 2 alipaineletkua..sillon kun kaasua ei paina ja se nojaa siihen hiton tankoon mikä tulee siitä yhestä systeemistä niin mikä hitto sen tarkotus on? siis sen tangon? säätääkse sen nopeen tyhjäkäynnin?kun mulla tuntus olevan vähän jumissa se.. ja must tuntuu et se painuu välillä liian pohjaan ni katoo tyhjäkäynti..
ja vielä lisäks..aika tärkeet noi letkut mitkä tulee kiinni.. vaikuttaa koneen käyntii..otin irti ni kävi kolmella...muilla letkuilla mitä nypin irti ni ollu kummempaa vaikutusta ainakaan tyhjäkäynnillllä
Goljat: siis mitkä letkut otit irti et kävi kolmella? itse olen todennut et ainakin se mikä lähtee kaasarin takaa ja tulee ilmanputsarin kanteen vasemmalle puolelle edestä katsottuna vaikuttaa tyhjäkäyntiin en sitten muista tiedä, mutta irti mulla on edelleen kaksi letkua toinen lähtee (osa 25:stä) Secondary throttle diaphragm:stä siinä on tuollainen haara 2:lle letkulle joista toinen menee heti tuon osa25:n viereen ja toinen menee ei minnekkään letku näkyy tuossa kuvassa: http://cube2.no-ip.com/~mgr/pierburg/pierburg1.jpg ja toinen letkuista lähtee "mikä on sen vihreän pienen pyöreän jutun nimi joka roikkuu konehuoneessa?" kumminkin siitä ja siinä on taas sellainen haaroitin josta toinen letku menee luultavasti oikeaan paikkaan ja toiselle pitäisi löytää paikka letku jää nyt roikkumaan siihen kaasarin eteen voisiko http://cube2.no-ip.com/~mgr/pierburg/pierburg2.jpg tuossa kuvassa oleva paikka kuulua juuri kyseiselle letkulle? tällä hetkellä tuo paikka on minulla tukittu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 35 vierailijaa