Vr6:sen jarruista

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

Vr6:sen jarruista

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 5.11.2005 16:16

Nyt on alkanut näytästämään ja tunnostamaan vähä siltä, että jarrut alkaa oleen melko lopussa.. Takana on kuultavissa jopa pienimuotoista "rohinaa" kun jarruttaa.. Eli oon nyt aatellu sitte tilata uuvet jarruvermeet, mutta mitä mulla pitää siis tilata? Uudet jarrulevyt vai uudet jarrupalat? Meinaan ku toi käsijarrukaan ei ota oikein ollenkaan ni onko siihen erikseen jarrupalat?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.11.2005 16:23

Jos pala on niin kulunut että se on raapinut levyn pilalle niin sitte tarvit myös uudet levyt.

Ota jarrut käteen ni näät itekin mitä pitää uusia. Satula jos jumittaa niin sen saa purettua ja putsattua. Tiivistesarjaakin siihen taitaa saada.

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 5.11.2005 17:34

No jos kyse on vm92 autosta ja ei ole ikänä vielä levyjä vaihdettu niin kyllä mä vaihtaisin niin palat kuin levyt.

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 6.11.2005 15:15

Joo eli täytynee ruveta tilaamaan uudet jarruvermeet tohon autooni. Kattelin noita takajarrulevyjä ja huomasin että olihan ne palat piruvie raapinu levyihin melkoset jurmut. Eli ilmeisesti ainakin taakse laitan sekä uudet levyt että palat, saa nyt nähdä.. Kattelin tuolta motonetin sivuilta noita ja jäi askarruttamaan yks homma. Eli siellähän oli vr6:seen tarjolla sekä "varoittimella" olevia etujarruopalasarjoja että ilman... Kummatkoha tuohon nyt pitää sitte olla?

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 6.11.2005 19:54

Nii jos tosiaan viititte sanoo jos löytyy tietoa että mitkä noi varoittimet noissa etujarrupaloissa vois olla..?? Mitä ne niikuin varoittaa?

sakal
-
Viestit: 222
Liittynyt: 17.5.2005 15:54

ViestiKirjoittaja sakal » 6.11.2005 20:22

sitä koska palat rupee olemaan loppuunkuluneet.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 6.11.2005 22:00

HUhhuh... JOs olet tilaamassa taakse levyjä ja paljoja niin miten siihen liittyy se onko edessäsi palojen kulumisen varoittimet vai ei??

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 6.11.2005 22:33

No eikö nuo nyt ois iha sama vaihtaa eteenki samalla...meinaan.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.11.2005 22:34

Kato ny ensin että tarviiko vaihtaa.

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 7.11.2005 21:08

Oisin nyt tilaamassa tähän kiesiini nuita uusii jarrupaloja nii tuolla oisi motonetin sivulla myös tuollainen "asennussarja jarrupaloille".. Onko pakollinen ostos tohon lisäksi?? Ees tarpeellinen?? Jos viititte tietävät vastata aikas kiireesti ku ois hyvä tänään saaha tilaus tehtyä!

kiitti!

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 7.11.2005 21:10

Riippuu ihan siitä missä kunnossa vanhat kiinnikkeet on. Jos ei paljoa maksa ni senkus ostat vaikket vielä tarviskaan...

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 7.11.2005 21:36

Näin teen! kiitti..

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 10.11.2005 21:26

Oisko muuten mitään hyviä neuvoja tohon jarrupalojen vaihtoon liittyen.. Aattelin tuossa viikonloppuna laittaa palat paikoilleen ja ompa ensimmäinen kerta siinäkin hommassa. Siispä kaipailisin joitan neuvoja jotka kenties helpottaisivat kautta välttäisivät ongelmien syntymistä!! Onko mitään linkkejä etc...?

Kepa
-
Viestit: 51
Liittynyt: 23.9.2005 11:49

ViestiKirjoittaja Kepa » 10.11.2005 22:29

Kirjastosta Alfamerin korjaus opasta räpylään, niin eiköhän tuo onnistu ensikertalaiseltakin.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 10.11.2005 23:24

Takapään palat? Eihän tuo paha ole. Satulan yksi pultti auki. (alempi) nostat satulan ylös eli käännät ylöspäin. Kun on ylhäällä nykäset sivulle ja rasvailet liukutapit ym... Palat poies. Pyörität männät sisään. (tähän tarvitset jonkun työkalun). Putsaat teräsharjalla paskat poies. uudet kuparitahnat ja kasaat päin vastasessa järjestyksessä. Ja jos ei keksi miten palat vaihdetaan ku näät ne jarrut. VIE KORJAAMOLLE! Maksaa jokusen kympin ja on pienempi päänvaiva.

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 11.11.2005 13:45

kiitti sulle joonas!

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 11.11.2005 16:10

Tota mihin noi kuparitahnat laitetaan ja mistä sitä saa?

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 11.11.2005 16:51

Ei jarrulevyjen vaihtoon mitään oppaita tarvita. Vanne irti ja tutkimaan. Ei oo todellakaan mikään paha homma. Kuparitahnalle en keksi muuta tarkotusta, kun laittaa sitä vanteen ja jarrulevyn kosketuspinnan väliin, niin ei vanteet jumitu niin tiukkaan paikalleen. Muualle en sitä menis laittamaan.

Jos intoa riittää niin käsijarruvaijerit saattaa olla menny huonoks. Tosin niitten vaihto vaatii melkein auton nostamista jonkun verran.

Edit: Niin tuli mieleen, että niihin liukutappeihin sitä tahnaa vois tietysti laittaa. Tosin vaseliini ajaa saman asian.

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 11.11.2005 17:01

Ei helvetti. Veeärrä anteeksi hermostumiseni mutta, etkö ihan oikeesti voi viedä autoasi korjaamolle? Onhan sinulla monentuhannen euron auto.

Jos ett sen vertaa tiedä mihin kuparitahna yleensä laitetaan paloja laitettaessa niin ei perkele.

daivari
-
Viestit: 372
Liittynyt: 19.8.2003 21:29

ViestiKirjoittaja daivari » 11.11.2005 22:57

Joonas: tuskimpa itekkään tiesit sitä ennenkun kuulit joltain.

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 18.11.2005 22:48

Mistäköhän johtuu ku mulla laahaa oikeat takajarrupalat koko ajan levyä vasten?? Liukutapit katoin ja ne kyllä liikku ihan hyvin.. Voisko laahaus johtua jarrunesteen vuodosta?? Kattelin että vois olla vähän jarrunestettä siinä tiivisteen päällä tai sitte se oli vain vettä.. Joka tapauksessa siinä oli sellanen pieni reikä siinä tiivisteessä..oikein pieni mutta kumminkin. Voisko siis tällainen pikku vuoto vaikuttaa tohon laahaukseen vai mikä avuksi??

Joonas.k
-
Viestit: 772
Liittynyt: 13.3.2005 18:39

ViestiKirjoittaja Joonas.k » 18.11.2005 23:40

Se että liukutapit liikkuu kunnolla ei kerro kaikkea. Se tarkoittaa vaan että satula elää oikein. Sinulla voi olla joko palat jumissa tai ilmaa jarruissa. Tai mäntä jumissa?

aa4t
-
Viestit: 27
Liittynyt: 12.10.2004 17:31

ViestiKirjoittaja aa4t » 19.11.2005 1:55

^vettähän se vain oli, ei saatz...vie toveri ihmeessä autosi ammattilaisen/siitä tietävän käsittelyyn, se valaisee sulle todellisen kunnon autostasi,kun tuntuu ettei mikään siinä ole ok.
ei viitti avautua enempää vaikka mieli tekis....

^^laita vaseliinia paloihin ei tappeihin se toimii,,ainakin mulla. eikä muuten tarvi huomenna kysellä et miks jarrut vinkuu... ei vinku ei....

Kyyleppi
-
Viestit: 205
Liittynyt: 18.10.2005 9:59

ViestiKirjoittaja Kyyleppi » 19.11.2005 9:46

joo..kiitti vaan sulla aa4t...suosittelisin paremmat yöunet ens yönä.

-Tonza-
-
Viestit: 448
Liittynyt: 23.7.2003 8:15

ViestiKirjoittaja -Tonza- » 19.11.2005 14:59

Tän topicin kirjoittamiseen on nyt käytetty aikaa ainakin 2x se, mitä palojen vaihtamiseen ois menny ;)
Omat jarrupalat vaihdoin samalla, kun talvirenkaatkin. Aikaa meni yhteensä n. tunti.
Yleisin syy tuohon palojen hankaamiseen taitaa olla jumittava käsijarrun akselitappi. Eli se mikä siinä satulassa kääntyy, kun vedät jarrukahvasta.

Ps. Minä nukuin yöni hyvin...

tpv
-
Viestit: 778
Liittynyt: 2.8.2003 14:20

ViestiKirjoittaja tpv » 19.11.2005 23:14

Yleisin syy tuohon palojen hankaamiseen taitaa olla jumittava käsijarrun akselitappi

...just noin! Toi on se G3:n vakkariongelma takajarruissa. Uutta satulaa vaan, tosin se lienee satkun paikkeilla per puoli (vai oliko enemmänkin?)... Onnex sentään on vaihto-osa eli jotain saat takasin vanhasta jos tarvikkeena sen uuden ostat. Jos Volkkarilta taas, niin ne ei tietenkään mitään vanhasta hyvitä... Nitkuttelemalla sitä vanhaa tuskin saat aikaan muuta kun tekohengitystä.
Ja jos uutta satulaa laitat niin kannattaa purkaa se satula ja laittaa sinne akseliin rasvanippa niin moista ongelmaa ei enää vastaan tuu, itellä "nipotettu" (!) kummatkin takasatulat eikä enää sen jälkeen oo jumittanu...


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa