Passat 01 ajovaloautomatiikka
Valvoja: ffp jäsenet
Passat 01 ajovaloautomatiikka
Luin forumilta ohjeita ajovaloautomatiikan kytkemisestä Passatiin ja löysin kahdella releellä tehtävän 95-vuosimallin VW:in sopivan patentin. Yritin tehdä samalla lailla, mutta oikeastaan mikään valokytkimen johdoista ei ollut samoilla värityksillä kuin ohjeessa.
TFL- liittimeen ei tule johtoa.
Onko kukaan onnistunut tekemään moista patenttia omaan 00- uudempaan Passatiin?
Onko jossakin netissä löydettävissä sähkökaaviota valokatkaisijan osalta?
TFL- liittimeen ei tule johtoa.
Onko kukaan onnistunut tekemään moista patenttia omaan 00- uudempaan Passatiin?
Onko jossakin netissä löydettävissä sähkökaaviota valokatkaisijan osalta?
Valokytkimelle tulee seuraavat johdot. Jos jollakulla on hajua siitä, mikä on mikäkin toiminnan kannalta, niin kertokaa ihmeessä:
Ylhäältä vasemmalta alkaen katkaisijasta päin katsottuna:
HARMAA/SININEN
HARMAA
PUNAINEN
VIHREÄ/PUNAINEN
VIHREÄ/MUSTA
TYHJÄ
TYHJÄ
RUSKEA
Alhaalta vasemmalta alkaen sama juttu:
HARMAA/VALKOINEN
TYHJÄ
TYHJÄ
TYHJÄ
TYHJÄ
KELTAINEN
TYHJÄ (tämä on se TFL)
HARMAA/VIHREÄ
KELTAINEN/MUSTA
Ylhäältä vasemmalta alkaen katkaisijasta päin katsottuna:
HARMAA/SININEN
HARMAA
PUNAINEN
VIHREÄ/PUNAINEN
VIHREÄ/MUSTA
TYHJÄ
TYHJÄ
RUSKEA
Alhaalta vasemmalta alkaen sama juttu:
HARMAA/VALKOINEN
TYHJÄ
TYHJÄ
TYHJÄ
TYHJÄ
KELTAINEN
TYHJÄ (tämä on se TFL)
HARMAA/VIHREÄ
KELTAINEN/MUSTA
taitaa olla juuri tuo tfl-liitin johon se valoautomatiikan johto pitäs tulla. ainakin kun xenonit laittaa niin kannattaa juuri tuo tfl-johto irroittaa ettei automatiikka laita xenoneita käynnistystilanteessa päälle.
katso tuolta
http://pajalle.com/cars.php?id=019&lang=fi&page=2
katso tuolta
http://pajalle.com/cars.php?id=019&lang=fi&page=2
Tuota TFL:ää kun ei ole johtosarjassakaan, niin pitäisi tietää mikä se oikeasti on. Pelkkä nimi TFL kun ei kerro sen toiminnasta minulle mitään. Tuleeko siihen jännite kun virrat on päällä vai maadoittaako se vai mikä on?
Ja jos asian hoitaa releillä, TFL:lla ei luulisi olevan mitään virkaa sen jälkeen.
Niin moni on kysynyt tätä asiaa aiemminkin ja niin moni on vastannut, että ihmetyttää jos kenelläkään ei ole tietoa.. Vastauksista vaan suurin osa on ollut puutaheinää, joten ihmettelenkin onko kukaan koskaan saanut itse tehtyä ajovaloautomatiikkaa toimimaan 01 Passatissa..
Ja jos asian hoitaa releillä, TFL:lla ei luulisi olevan mitään virkaa sen jälkeen.
Niin moni on kysynyt tätä asiaa aiemminkin ja niin moni on vastannut, että ihmetyttää jos kenelläkään ei ole tietoa.. Vastauksista vaan suurin osa on ollut puutaheinää, joten ihmettelenkin onko kukaan koskaan saanut itse tehtyä ajovaloautomatiikkaa toimimaan 01 Passatissa..
Kun laitoin valoautomatiikan tuon teksteissä olevan ohjeen mukaan, niin kävin merkkiliikkeen tiskiltä ostamassa tuon TFL-liittimen, jonka mukana tuli 20 cm johtoa ja johdon päässä vielä toinenkin TFL-liitin (hinta n. 3 euroa). Muistelin että siihen liittimeen tulee +12 virtalukon takaa ja tuolla johdolla se menee releen ohjausjännitteeksi.
Edit: Asensin Golf III:seen.
Edit: Asensin Golf III:seen.
Viimeksi muokannut jmr, 25.10.2005 10:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eli TFL-liittimeen pitää saada virtalukon kautta kulkeva virta, OK. Et varmaankaan ole asentanut sitä ajovaloautomatiikkaasi 3BG:hen? Meinaan vaan kun mikään ohjeen värikoodeista ei ole yhteensopiva oman Passattini kanssa.
Jos saisin jostakin sen sähkökaavion liittimen osalta, olisi loppu lastenleikkiä.
Jos saisin jostakin sen sähkökaavion liittimen osalta, olisi loppu lastenleikkiä.
Mielestäni siitä otetään "sähköt" sille releelle. Eli kun TFL-pinniin tulee sähköt, rele sulkeutuu ja sytyttää ajovalot. Näin Golf III:ssa, olisi ihmeellistä jos 3BG:ssä olisivat muuttaneet toimintatapoja. Voithan mitata sen yleismittarilla, tuleeko siihen +12V. Menee muuten mutuiluksi ja saatan muutenkin puhua eri asiasta (puhuin valokytkimen takana olevasta vapaasta TFL-nastasta).
Juu, ei tuon suhteen ole ongelmaa, jos TFL tarvitaan vain releen ohjaukseen. Ongelma onkin siinä, mitä rele ohjaa! Ilman sähkökaaviota en voi tietää, mikä johto menee minnekin. Arvalla kytkeminen voisi olla turmiollista.
Täällä linkkinäkin ollut sähkökaavio 95 vuoden Volkkariin kun ei päde ainakaan omaan 3BG:hen!
EDIT: Vai onko TFL-pinnin kautta valokytkimen "takana" valmiiksi jokin rele autossa, jota nyt ei ohjata mitenkään kun puuttuu se piuha?
Täällä linkkinäkin ollut sähkökaavio 95 vuoden Volkkariin kun ei päde ainakaan omaan 3BG:hen!
EDIT: Vai onko TFL-pinnin kautta valokytkimen "takana" valmiiksi jokin rele autossa, jota nyt ei ohjata mitenkään kun puuttuu se piuha?
Minä ja joskus tätä asiaa hieman selvittelin ja löysin tämmöisen:
http://www.passat3b.de/phpBB2/viewtopic ... 6224#16224
Tuolla puhutaan mitä kaikkea pitäisi liittää toisiinsa, mihin väliin laittaa releitä jne.
Jäi tekemättä.. ei jaksanut alkaa näpertää.
http://www.passat3b.de/phpBB2/viewtopic ... 6224#16224
Tuolla puhutaan mitä kaikkea pitäisi liittää toisiinsa, mihin väliin laittaa releitä jne.
Jäi tekemättä.. ei jaksanut alkaa näpertää.
Jotenkin näin:
Valokytkimestä TFL ja 56 yhteen, niin syttyy _vain_ ajovalot.
nämä kaksi releellä nastaan 30:
58L vasen takavalo
58R oikea takavalo
(miksei myös tämä:
58 kilven valot)
ja
XZ ja 56 yhteen (onko tuo XZ joku virta-avaimen takana oleva juttu?)
58D mittaristo
TFL = TagesFahrLicht
tuolla on jotain infoa, missä valokytkimen (golf IV, sama kuin Passat) asennossa mikäkin on kytketty:
http://forum.auto-steuerung.de/thread.p ... 4&start=26
disclaimer: en ota vastuuta ohjeiden oikeellisuudesta.
Valokytkimestä TFL ja 56 yhteen, niin syttyy _vain_ ajovalot.
nämä kaksi releellä nastaan 30:
58L vasen takavalo
58R oikea takavalo
(miksei myös tämä:
58 kilven valot)
ja
XZ ja 56 yhteen (onko tuo XZ joku virta-avaimen takana oleva juttu?)
58D mittaristo
TFL = TagesFahrLicht
tuolla on jotain infoa, missä valokytkimen (golf IV, sama kuin Passat) asennossa mikäkin on kytketty:
http://forum.auto-steuerung.de/thread.p ... 4&start=26
disclaimer: en ota vastuuta ohjeiden oikeellisuudesta.
Tehty kolmeen eri Passattiin (vuosimallit välillä 97 -99)
Kytkentä perustuu http://ffp-motorsport.com/tuning/valomaat.php?id=1
Versio 2 releellä
Liittimen napaan (3 TFL)lisätty liitin ja johto vedetty releiden ohjaus napoihin 85 (releeissä)
Navasta 86 (releissä) maadotukset suoraan runkoon.
(Liittimen napa 1) Keltamusta kaapeli rosvottu lisäkaapelilla releen napaan 30.
Releen navasta 87 kapelilla kytketty keltaiseen johtoon (liittimen napa 4)
Liittimen napa 15 punainen kaapeli rosvottu lisäkaapelilla releen napaan 30.
Releen navasta 87 kapelilla kytketty Vihrä musta johtoon (liittimen napa13) sekä vihreä punainen (liittimen napa 14)
Rosvoukset tehty kuorimalla pieni pätkä kaapeista ja juottamalla toinen kaapeli rinnalle.
Kovasti eristysnauhaa sitten ympärille.
Näin toimii valot ja takavalot.
Mittari valaistus ja rekisterikilven valot eivät toimi
Oli yhdessä vaiheessa nekin mukana kytkennässä mutta mittarivalojen himmennin ei silloin toiminut.
Mitään takuuta kytkennän oikeellisuudesta tai muutakaan vastuuta mahdollisista oikosuluista en ota.
Kytkentä perustuu http://ffp-motorsport.com/tuning/valomaat.php?id=1
Versio 2 releellä
Liittimen napaan (3 TFL)lisätty liitin ja johto vedetty releiden ohjaus napoihin 85 (releeissä)
Navasta 86 (releissä) maadotukset suoraan runkoon.
(Liittimen napa 1) Keltamusta kaapeli rosvottu lisäkaapelilla releen napaan 30.
Releen navasta 87 kapelilla kytketty keltaiseen johtoon (liittimen napa 4)
Liittimen napa 15 punainen kaapeli rosvottu lisäkaapelilla releen napaan 30.
Releen navasta 87 kapelilla kytketty Vihrä musta johtoon (liittimen napa13) sekä vihreä punainen (liittimen napa 14)
Rosvoukset tehty kuorimalla pieni pätkä kaapeista ja juottamalla toinen kaapeli rinnalle.
Kovasti eristysnauhaa sitten ympärille.
Näin toimii valot ja takavalot.
Mittari valaistus ja rekisterikilven valot eivät toimi
Oli yhdessä vaiheessa nekin mukana kytkennässä mutta mittarivalojen himmennin ei silloin toiminut.
Mitään takuuta kytkennän oikeellisuudesta tai muutakaan vastuuta mahdollisista oikosuluista en ota.
Tapi: tulostin sen kuvan, jossa on mitat ja iskin sen paperilla varaosaäijälle käteen. Sano että ei meillä näin suuria ole (tuli aika isona se kuva), mutta lähti samantien hakemaan hyllystä ja oikea liitin tuli. Edit: kuitissa lukee numero 000979133 ainoana osanumerona, hinta 3.20e (sis. 2 kpl liittimiä, kolvattuna välissä olevaan 20 cm johtoon).
Viimeksi muokannut jmr, 2.11.2005 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
No joo, lisää ongelmia: Liitin ei sopinut TFL:ään. Tuolla ylempänä ilmoitetulla varaosanumerolla ei siis saa oikeaa osaa. Pitää käydä vielä oikeanlainen liitin hakemassa ja sitten homma on valmis. Tein kaikki muut kytkennät eilen Jackin ohjeiden mukaan ja ainakin parkit ja takavalot syttyivät kun kokeilin syöttää TFL-johtoon virtaa suoraan akusta ilman että valokytkimen liitin oli paikallaan.
Se liitin (itse asiassa kaksi liitintä ja johto) joka tuolla varaosanumerolla tuli, ei ollut ihan kuvan mukainen. Pituus oli jotakuinkin oikein mutta leveys ja paksuus olivat ~5mm ja ~1,7 mm sijasta paljon pienemmät ja liitin tupsahtikin läpi koko muoviosasta.
Joko sait väärän varaosanumeron kuittiisi tai sitten tuo kuva valehtelee jonkin verran mittasuhteissaan.
Joko sait väärän varaosanumeron kuittiisi tai sitten tuo kuva valehtelee jonkin verran mittasuhteissaan.
Totta tosiaan, kuvassa liitin näyttikin paksummalta ja pituus hädin tuskin tuon 20 mm. Tuo oli ainoa versio liittimestä, jonka löysivät, sen takia siinä on niitä kaksi (toinen varalla), valmiksi kolvattuna ja johto välissä (katkasee vaan sopivan pätkän). Mitä muoviosaa tarkoitat? Paras kun vaan kokeilee paikoilleen.
No ei se VW-merkkiliike osaa näköjään antaa oikeanlaista liitintä. Tällä kertaa sain 2 mm^2 johdolle tarkoitetun osan (edellinen oli liian pieni, 1 mm^2). Tämä osa on liian iso, ei mahdu liittimen sisään TFL-paikkaan. Tiskillä sanoivat että ko. liittimeen käy vain kahdenlainen osa, joista sain nyt toisen. Epäilen että se ensimmäinen oli väärä osa, jotain muuta kuin sen varaosanumero. Nyt ehdin jo katkaista uuden piuhan, joten joudun varmaan maksamaan tämän sekä seuraavan liittimen.
Selvisipä vihdoinkin! Merkkiliike antoi ensimmäisellä kerralla väärän liittimen! Varaosanumero, joka luki täälläkin, on ihan oikein. Nyt sain oikean liittimen ja laitoin sen TFL-paikalle. Nyt pitää vielä liittää johto releeseen, kun en siinä merkkiliikkeen parkkipaikalla halunnut alkaa kolvailemaan:)
Herätellääs vanhaa ketjua. Onko kellään hajua miten valoautomatiikan sais pois? Miula on volkkarilla jälkiasennettuna se ja pitäs saada pois. TFL on itsellä ruskea jonka irroitus pimentää takavalot.
edittinä linkki omiin johtoihin. Osaako kukaan arvata mikä on mikä ja mitä pois että valot toimis vaan kun on 1-asennossa?

edittinä linkki omiin johtoihin. Osaako kukaan arvata mikä on mikä ja mitä pois että valot toimis vaan kun on 1-asennossa?

Kristallipallossa sataa lunta, joten heitetään hatusta:
Jos olisi Passat 3B/BG 1997-2004 ja siinä tälläinen alkuperäinen Volkswagen- / Audi- päivävalojen asennussarja. Niin mitä tapahtuu ko. rele irti nyppäämällä?
Jos olisi Passat 3B/BG 1997-2004 ja siinä tälläinen alkuperäinen Volkswagen- / Audi- päivävalojen asennussarja. Niin mitä tapahtuu ko. rele irti nyppäämällä?
Vähän selvittelin kytkentöjä, merkkailtu lainaukseen:
Edit:
Eli automatiikkaa POISTETTAESSA irroitetaan liittimestä navasta 3 valkoinen/keltainen ja liittimestä 6 vihreä/punainen.
Kokeilin ottaa lisäksi liittimestä 7 keltainen/ruskea pois, tällöin ei ajovalot syttyneet katkaisijastakaan, mihkä lie tuo johto menee???
"ongelma" itsellä sellainen että virrat päälle laitettaessa airbagin valo syttyy, sammuu ja sitten syttyy jäädäkseen palamaan käynnistykseen saakka. Samalla joku rele kuulostaisi jossain napsahtavan. Tämä sekä valoautomatiikan kera että ilman.
Laittamalla valokatkaisijan parkkiasentoon ennen virtojen laittoa tuota bagin valon hetkellistä sammumista ei tapahdu. Eli jotenkin tuntuisi liittyvän valokatkaisijaan.
Valokytkimelle tulee seuraavat johdot. Jos jollakulla on hajua siitä, mikä on mikäkin toiminnan kannalta, niin kertokaa ihmeessä:
Ylhäältä vasemmalta alkaen katkaisijasta päin katsottuna:
HARMAA/SININEN himmentimeltä katkaisijan valaistus
HARMAA himmentimelle+hanskalokeron valolle+rek. kilven valoille
PUNAINEN +12 jatkuva
VIHREÄ/PUNAINEN parkit oikea
VIHREÄ/MUSTA parkit vasen
TYHJÄ
TYHJÄ
RUSKEA maadoitus
Alhaalta vasemmalta alkaen sama juttu:
HARMAA/VALKOINEN takasumuvalo
TYHJÄ etusumuvalot, jos on
TYHJÄ tähän tulee keltainen/ruskea automatiikka versioissa
TYHJÄ tähän tulee vihreä/punainen automatiikka versioissa (parkit)
TYHJÄ
KELTAINEN ajovalot+viiksen kautta pitkät
TYHJÄ (tämä on se TFL) tähän tulee valkoinen/keltainen automatiikka versioissa (ajovalot)
HARMAA/VIHREÄ +12 pääreleeltä
KELTAINEN/MUSTA +12 virtalukolta
Edit:
Eli automatiikkaa POISTETTAESSA irroitetaan liittimestä navasta 3 valkoinen/keltainen ja liittimestä 6 vihreä/punainen.
Kokeilin ottaa lisäksi liittimestä 7 keltainen/ruskea pois, tällöin ei ajovalot syttyneet katkaisijastakaan, mihkä lie tuo johto menee???
"ongelma" itsellä sellainen että virrat päälle laitettaessa airbagin valo syttyy, sammuu ja sitten syttyy jäädäkseen palamaan käynnistykseen saakka. Samalla joku rele kuulostaisi jossain napsahtavan. Tämä sekä valoautomatiikan kera että ilman.
Laittamalla valokatkaisijan parkkiasentoon ennen virtojen laittoa tuota bagin valon hetkellistä sammumista ei tapahdu. Eli jotenkin tuntuisi liittyvän valokatkaisijaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa