Korien jäykkyydestä.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

T.S
-
Viestit: 273
Liittynyt: 10.9.2003 9:30

Korien jäykkyydestä.

ViestiKirjoittaja T.S » 3.11.2005 22:43

Kuulinpa tällaisen "perättömän" huhun, että nykyautojen korit olisivat löysempiä kuin esim 80 luvulla..
Nykyäänhän lasit ym on kantavia rakenteita, mitäs kun ne ottaa pois? Tuleeko korista "fletku"?
Luulempa, että tämä väittelijä joka yleensäkin haukkuu uusia autoja on keksinyt tämän itse..
Haluaisin kuitenkin kuulla virallisen kannan, ennen kuin väitän takaisin kahvituvassa.. :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 3.11.2005 22:46

Sen olen kuullut että joissain autoissa ei saa ottaa kun yhden lasin kerrallaan irti ettei kori valahda ja sit ei saa laseja takasin.

Ja kantava lasi aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa jos siinä on halkeama.

T.S
-
Viestit: 273
Liittynyt: 10.9.2003 9:30

ViestiKirjoittaja T.S » 3.11.2005 22:51

Joo, näin olen kuullu.
Mutta onko ne tosiaan rakennettu täysin niiden lasien varaan?
Onhan niissä aikalailla suurlujuus teräs rakenteita ym... Ja silti painot vaan lisääntyy

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 3.11.2005 23:57

Ei kai ne nyt "löysiä" voi olla ilman laseja, tuohan olisi jo vaaraksi kolaritilanteessa. Mutta tuohan tuo merkittävästi lisäjäykkyyttä koriin ja parantaa ajo-ominaisuuksia, jos lasit ovat liimattu kiinni.

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 4.11.2005 9:40

Kyllä se tuulilasi vaan pirusti kantaa autoa. Jos tuulilasi on rikki (siis ihan rikki rikki, ei ainoastaan säröillä), ja tunkkaa autoa ylös yhdestä kulmasta, niin sisällä käy kauhea ropina kun lasin sirpaleet tippuilee korin vääntymisen takia.

Mika.U
-
Viestit: 95
Liittynyt: 25.7.2003 14:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mika.U » 4.11.2005 9:49

ehken ihan tohon menis uskomaan.

mun autossa on tasan yks kantava liimalasi ja se on tuulilasi. Vaikka ois toisen kyljen ovet auki ja ikkunat ovien sisällä, ei mene kori niin löysäks ettei sais yhdestä kohdasta tunkkaamalla koko kylkeä ylös.

Kolaritilanne tossa onkin jo mainittu...

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 4.11.2005 12:06

Ja kantava lasi aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa jos siinä on halkeama.


Itsellä näkökentässä pyöreä halkeama, siis ihan pään kokoinen ympyrä, ja lisäksi siitä reunaan johtuva halkeama ja sain vain korjauskehoituksen. Katsastusmies sanoi, että ei tuolla kiire ole, kunhan ensi katsastukseen vaihdat -> merkintä otteeseen leiman alle.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.11.2005 14:42

Se ei inssin mielestä sitten ole kantava. Golf G60:ssä taitaa kans olla kantava lasi? Eihän toi inssi voi sitä tietää se on kans mallisarjan ainoa kantava tuulilasi...

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 4.11.2005 18:19

No kyllä nykyautot on paljon jämäkämpiä kuin vanhat vaikka ei olis yhtään ikkunaa eikä luukkua paikoillaan. Ainahan esittelyissäkin lukee että xx% edeltäjäänsä vääntöjäykempi kori eikä ne ole yleensä mitään pikku prosentteja. Liimalasihan kyllä kantaa, mutta ei se sitä tarkoita että sitten on a-pilarit ja katto tehty heikommaksi.

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 4.11.2005 21:35

Se ei inssin mielestä sitten ole kantava. Golf G60:ssä taitaa kans olla kantava lasi? Eihän toi inssi voi sitä tietää se on kans mallisarjan ainoa kantava tuulilasi...


G60 koria ei alunperin ole suunniteltu liimalasille vaan sitä on jäykistetty sillä. Samasta syystä jenkkimallisissa Golffeissa/Jetoissa on liimalasi ja vahvistetut aisat ja puskurit edessä ja takana. Siellähän oli mystisiä määräyksiä jo ammoisina aikoina.

Umpikeula sierran korjausohjeissa oli ettei saa avata kuin yhden oven kerrallaan, kun tuulilasi on poistettu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa