Paljonko hyvä välijäähdytin laskee lämpötilaa ja paljonko sillä saa olla enintään virtausvastusta?
Onko kaikissa 1.8T koneisissa (Golf, Bora, A3, A4 jne) sama ic ?
Mikä tekee 1.8T koneissa käytetyn välijäähdyttimen huonoksi? Sen sijainti, jäähdytysteho tms?
Välijäähdytin teoriaa
Valvoja: ffp jäsenet
Paljonko hyvä välijäähdytin laskee lämpötilaa
Tuo on hyvin pitkälti kiinni siitä paljonko on ahtoilmalla lämpöä ja paljonko on jäähdyttävän ilman lämpötila. Jos kovinkin kuumaa pukkaa ja ulkona pakkasta, niin lämpötilan aleneminen on suuri verrattuna että ahtoilma "haaleaa" ja ulkona kuuma...eli eipä oikein voi sanoa tarkasti.
Ei kai se ihan turha ole, mutta valitettavan pieni ja useimmiten sisälokarin etupuolella ja siitä ei paljon pääse ilma virtaamaan läpi ellei tee vähän lisäreikää sisälokariin.Mikä tekee 1.8T koneissa käytetyn välijäähdyttimen huonoksi?
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
tuossa oli" pohjanmaan pojjaat" laskeneet että se hukkapala(8rivinen) vastais n.60mm putkea, elikkä yhdellä hukkapalalla on monen turbottajan tuotot "selvitetty". elikkä tämmöinen -> Klick
tämmöinen riitti 1.9td koneesta irroittamaan lopulta yli 100kw at the wheels..
tämmöinen riitti 1.9td koneesta irroittamaan lopulta yli 100kw at the wheels..
Hyvä cooleri pitää ahtoilman lämpötilan kaikissa oloissa lähellä ulkoilman lämpötilaa. Esim. uudessa Octavia 2.0 tdi:ssä on sellainen, keulankokoinen ohut 'levy'. Vakiotehoisena ahtoilmaa on vaikea saada 10 astetta lämpimämmäksi kuin ulkoilma, tietysti rata-ajossa sekin onnistuu.
Virtausvastusta ei mielestäni saisi tulla yli 0,1 bar. Mitä vähemmän niin sen parempi, kuitenkin jäähdytyskin pitää toimia. Mitä enemmän on vastusta niin sitä suuremman paine-eron ahdin joutuu tekemään ja sitä enemmän ahtoilma lämpiää ja pakopaine kasvaa.
Miten muuten pohojanmaalla lasketaan sisärivoitetun kennon poikkipinta-ala. Tai voihan sen laskea, mutta aiheuttaako kenno saman virtausvastuksen kuin 'samankokoinen' putki. :D
Jos vielä joskus cooleria teetän niin taidanpa pyytää mittausyhteet samantien molempiin päihin. Voi sitten mitata että jäähyttääkö ja ahistaako :).
Virtausvastusta ei mielestäni saisi tulla yli 0,1 bar. Mitä vähemmän niin sen parempi, kuitenkin jäähdytyskin pitää toimia. Mitä enemmän on vastusta niin sitä suuremman paine-eron ahdin joutuu tekemään ja sitä enemmän ahtoilma lämpiää ja pakopaine kasvaa.
Miten muuten pohojanmaalla lasketaan sisärivoitetun kennon poikkipinta-ala. Tai voihan sen laskea, mutta aiheuttaako kenno saman virtausvastuksen kuin 'samankokoinen' putki. :D
Jos vielä joskus cooleria teetän niin taidanpa pyytää mittausyhteet samantien molempiin päihin. Voi sitten mitata että jäähyttääkö ja ahistaako :).
-
- -
- Viestit: 501
- Liittynyt: 4.8.2003 8:53
Joo, veikkaan, et jollain stanu 1.9td kuulerillakin olis päässy samoihin lukemiin... Tai parempiin
Ja vaikka se pinta-ala olisikin sama kuin ahtoputkiston putkilla, niin jäähtymiseen vaikuttaa ilmamassan nopeuden hidastuminen kennon sisällä. Eli jos virtauspinta-ala on sama, nopeuskin pysyy samana, jolloin jäähtyminen ei tapahdu niin hyvin kuin mahdollista.
Kyllä siellä pohjanmaalla on kekattu hyvä tapa sumuttaa jätepalan ostajaa...
Ja pakollinen saivartelu: mittaus siis suoritettiin pyöriltä, mutta laskiko softa konetehon vai ilmoittiko vääntökäyrän ilman "voimalinjakerrointa"? Mikä ahdin siellä on?
Ja vaikka se pinta-ala olisikin sama kuin ahtoputkiston putkilla, niin jäähtymiseen vaikuttaa ilmamassan nopeuden hidastuminen kennon sisällä. Eli jos virtauspinta-ala on sama, nopeuskin pysyy samana, jolloin jäähtyminen ei tapahdu niin hyvin kuin mahdollista.
Kyllä siellä pohjanmaalla on kekattu hyvä tapa sumuttaa jätepalan ostajaa...
Ja pakollinen saivartelu: mittaus siis suoritettiin pyöriltä, mutta laskiko softa konetehon vai ilmoittiko vääntökäyrän ilman "voimalinjakerrointa"? Mikä ahdin siellä on?
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 16 vierailijaa