A3 nykii ja meinaa lämpimänä sammua valoihin

Kaikki bensiinimootterihin ja niihin liittyvään tekniikkaan keskittyvä

Valvoja: ffp jäsenet

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

A3 nykii ja meinaa lämpimänä sammua valoihin

ViestiKirjoittaja HoGaN » 22.9.2005 11:11

Mistähän päästä vikaa (vikoja) kannattaisi alkaa etsimään?

Ongelmana on siis se, että putsasin hiljattain MAF:n sekä kaasuläpän ylimääräisistä karstoita. Hetken pirssi toimi todella hyvin, mutta nyt on alkanut käydä siten, että tyhjäkäynnillä käynti on välillä ihan ok, mutta suurimman osan ajasta käynti humppaa ja konetta "täristää" oikein kunnolla ja välillä meinaa sammua kokonaan.

Kun esim. lähtee liikkeelle kone kylmänä, niin pirssi toimii hyvin (?) ensimmäiset 15 minuuttia, mutta kun kone on hieman lämmennyt ja sattuu pysähtymään valoihin, niin alkaa pirunmoinen tärinä ja kiekat alkaa heittelehtimään ja lopuksi ne painuu niin alas, ettei pirssi pysy käynnissä muuten kuin kaasuttamalla. Moottorin soundi on tällöin ns. "röpöttävä"/pätkivä ja kun kaasuttaa, niin pakoputkessa paukkuu.

Jonossa ajaminen ei käytännössä onnistu lämpimänä ollenkaan, kun pirssi ei välillä reagoi ollenkaan kaasuun ja sitten kun polkee kaasua enemmän jottei pirssi ihan sammuisi, niin sitten kolkku saattaa yhtäkkiä nyökätä reippaasti eteenpäin. Yleisesti ottaen jos kiekat on yli 3000, niin sitten tuo nykiminen/puutuminen vähentyvät selvästi ja tasaisesta 80+ km/h maantieajosta kolkku suoriutuu kutakuinkin hyvin.

Kolkulla on siis ajettu n. 190 tkm ja vuoden sisään on tehty jakohihan ja rullien vaihto, jarruremppa, vaihdettu uusi polttoainesuodatin, ilmansuodatin, uudet tulpat ja sitten putsattu tuo MAF ja kaasuläppä. Lusäksi lurautin tankkiin n. 5000 kilsaa sitten puoli pulloa STP:n engine flushia. Vikakoodit luetutin reilu viikko siitten Stockalla ja silloin VAG-COM herjasi virheellisestä kaasuläpän asentotunnistimesta (vika satunnainen) sekä lohko1 tunnistin1:n (lambda) toimintahäiriöstä (sekin vika satunnainen). Olisivat Stockalla heti vaan tilanneet uuden kaasuläpän tunnistimen á 350 € = ei kiitos.
Viimeksi muokannut HoGaN, 30.10.2005 12:52. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Tumpula
-
Viestit: 193
Liittynyt: 7.9.2005 10:31

ViestiKirjoittaja Tumpula » 22.9.2005 12:46

Tämä on ehkä vähän *off topic*, mutta on pakko kysyä että milläs ja miten putsasit MAF:in?

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 22.9.2005 13:37

No ei ollenkaan ole off topic. Putsasin tuon "kuumalangan" tai miksi sitä nyt kutsutaan, jarrukliinerillä. Kuumalangassa oli hieman moskaa ja jarrukliineri irroitti osan ja loput irroitin hellävaraisesti vanupuikoilla putsaamalla.

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 22.9.2005 22:39

Tänään kävin hieman katsastamassa konehuonetta ja nyt tarvisin vahvistusta parin johdon osalta. Sattuisko joku tietämään, mitä johtoja kuvassa punaisilla nuolilla merkityt johdot on?

http://photobucket.com/albums/a271/HoGaN123/?action=view&current=moottori_2_1.jpg

Etenkin kiinnostaa tuo oikeanpuoleinen johto ja se, että onko se lambdan piuha? Konehuoneen puolelta kun ei oikein näe tarkalleen mihin tuo johto menee.

Sitten kun nimittäin irrotin oikeanpuoleisen liittimen kaasuläpästä, niin johan alkoi kolkkuun tulla eloa. Samantien loppui tärinä, nykiminen ja edes kunnolla kaasutellessakaan ei enää "ammu" putkistossa. Olin myös aiemmin luullut, että putkistossa on vuoto, mutta nyt pakoäänetkin vaikuttaa ihan normaaleilta.

HoGaN
-
Viestit: 64
Liittynyt: 20.2.2004 10:37

ViestiKirjoittaja HoGaN » 30.10.2005 12:55

No noista johdoista sen verran, että tuo vasemmanpuoleinen varmistui imuilman lämpötila-anturiksi ja sen irroittamisella/ puhdistuksella ei ole mitään vaikutusta käyntiin.

Ostin muuten ODB -kaapelin ja VAG-COM:lla olen nollannut vikakoodit ja enää ei ole tullut herjoja liittyen kaasuläpän asentotunnistimeen, mutta tuo sammumis/humppaamis -vika on siis edelleenkin olemassa.

Eikö kellään ole ollut vastaanvanlaisia oireita VAG:n kulkimien kanssa ja nimenomaan silloin kun kone on lämmennyt?


Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa