Auton äänieristäminen (rengasmelun)
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Auton äänieristäminen (rengasmelun)
rupes tuossa taas tympimään golffin kova keskusteluääni (lähinnä renkaiden) ja tuli mieleen taas ajatus et kait se on sitten pakko sitä ruveta äänieristämään..
kuinkas on onnistunu noi rengasmetelin vaimentamiset näin yleensä? mitä vaimennusmateriaalia ootte käyttäny jne? pikkuvinkit ei oisi pahitteeksi ettei tarvisi ihan umpimettästä lähtee totakin hommaa toteuttamaan :)
kuinkas on onnistunu noi rengasmetelin vaimentamiset näin yleensä? mitä vaimennusmateriaalia ootte käyttäny jne? pikkuvinkit ei oisi pahitteeksi ettei tarvisi ihan umpimettästä lähtee totakin hommaa toteuttamaan :)
Lokasuojien alle kaikkialle kannattaa tietenkin vetää paksu kerros pohjamassaa, se jo yksinään voi auttaa kummasti. Lisäksi sisäpuolelle voi laittaa bitumimattoa, vaimennusmassaa ja/tai jonkinlaista pehmeää vaimennuslevyä sisäpuolelle, jotka auttavat myös hiukan. Toiset renkaatkin voi pienentää melua huomattavasti.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
dodiim tulipa nyt jo alotettua äänieristys projekti.. toistaiseksi takakontin pohja on kokonaan eristetty 5mm bitumi matolla ja taka pyöränkotelot auton sisältä käsin eristetty 10mm eristematolla.. näillä jo rengasmeteli pieneni huomattavasti, ens vknloppuna yritän saada aikaseksi et saisin eristettyä etu ja taka pyöränkotelot bitumimatolla.. uskoisin että sen jälkeen alkaa golffikin olla jo aika hiljanen biili
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Muutaman kerran käsitelty tälläkin foorumilla vastaavan aiheen tiimoilta, hakusana "katepal".
Siveltävä bitumi eli tiivisteliima Katepal K-36 on periaatteessa samaa ainetta kuin liimattava bitumilevy, mutta siveltävänä/lastalla levitettävänä helpompi esim muodokkaisiin pintoihin.
Siveltävä bitumi eli tiivisteliima Katepal K-36 on periaatteessa samaa ainetta kuin liimattava bitumilevy, mutta siveltävänä/lastalla levitettävänä helpompi esim muodokkaisiin pintoihin.
Kyllä se aika nopeaan jämähtää ja hajukin häviää.
Tuskin haju sentään niin paha on kuin joskus aikoinaan käytin vanhan auton ruosteenestoon halvinta saatavilla olevaa ainetta, eli jäteöljyä. En toki moottoriöljyä, joka sisältää syövyttäviä palamisjätteitä, vaan vetopyörästön hypoidiöljyä. Rusikuttelin sitä paineilmaruiskulla koteloihin ja auto haisi viikkokausia tosi pahalle.
Sen jälkeen olen käyttänyt vain hydrauliikkaöljyä.
Tuskin haju sentään niin paha on kuin joskus aikoinaan käytin vanhan auton ruosteenestoon halvinta saatavilla olevaa ainetta, eli jäteöljyä. En toki moottoriöljyä, joka sisältää syövyttäviä palamisjätteitä, vaan vetopyörästön hypoidiöljyä. Rusikuttelin sitä paineilmaruiskulla koteloihin ja auto haisi viikkokausia tosi pahalle.
Sen jälkeen olen käyttänyt vain hydrauliikkaöljyä.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Vähän OT taas yllättäen: Mulla tuli niin ikään auton mukana p-zerot kokoa 225/45-17 ja voin sanoa, että äänekkäimmästä päästä olevat renkaat mitä on koskaan ollut...
Ja itse asiasta. Toissa vkl:na pyyhkäsin kolmosen alustan ja kotelot täyteen kotelonsuoja-ainetta ja massaa ja kyllä ajomelu selkeesti väheni. Itse tehtynä ei tietenkään samanveroinen kuin "ammattiliikkeessä" mutta olipa tuo hintakin n. kymmenesosa siitä ja uskoakseni ruostumisen kannalta tuon auton elinkaarta ajatellen se ja sama. Meinaan parempi kuin ei mitään ja eihän kaikki tee / teetä ruostesuojausta koskaan. Yksi keskeinen syy olikin juuri tuon tien äänien vaimentaminen.
Ja itse asiasta. Toissa vkl:na pyyhkäsin kolmosen alustan ja kotelot täyteen kotelonsuoja-ainetta ja massaa ja kyllä ajomelu selkeesti väheni. Itse tehtynä ei tietenkään samanveroinen kuin "ammattiliikkeessä" mutta olipa tuo hintakin n. kymmenesosa siitä ja uskoakseni ruostumisen kannalta tuon auton elinkaarta ajatellen se ja sama. Meinaan parempi kuin ei mitään ja eihän kaikki tee / teetä ruostesuojausta koskaan. Yksi keskeinen syy olikin juuri tuon tien äänien vaimentaminen.
Helpoin ja halvin tapa taitaa olla vitos golfin omistajille käydä ajamassa 1000km kakkos golfilla. Sen jälkeen nimittäin vitosessa on hiljasta kun pumpulitehtaalla ;)
OT: En nyt sanois noinkaan, kaasarivikasella kakkosella se tonni tulee aika kalliiks ku kulutus on jotain reilua kymppiä yhtätoista satkulle... :) Ennemin ostaa paripurkkia katepalia.
kuvista...
menee OT:ksi, mutta olisiko järkevämpää ottaa kuvat "hieman" pienemällä resoluutiolla - vaikka vain meitä hitaalla yhteydellä surffaajia varten. Nyt nuo lähes 3 Mb kuvat kun tuppaavat lataantumaan niin perkuleen hitaasti megasella linkillä, ja toiseksi suuresta resoluutiosta tällaisessa kuvakohteessa ei ole mitään iloa...
Petri: Osasilta ostin. Hinta oli joku 28€/0,8m2. Varmaan löytyy halvemmallakin, mutta kun menekki tuohon projektiin on luokkaa 2m2 niin ei jaksanut paljoa etsiä. Viimeksi kun pakuun tuota etsin niin kaikki myivät ei-oota. Noilla oli varastossa ja lisää sai seuraavaksi päiväksi. Se riitti minulle.
Passaatti: Tuo 'kansio' sisältää paljon muita Touraniin liittyviä kuvia, jossa kaikki ovat täydellä resolla - tarkoituksella. En alkanut noita paria kuvaa tätä sivua varten pienentämään - tyydyn vain varoittamaan koosta.
Itse käytän koneissa resona 1400x1050 - 1900x1280 ja selain osaa skaalata tuon kuvan joka resolle sopivaksi. Itseä eniten ärsyttää nykyisin se kun kuvia julkaistaan liian pienellä resolla, jolloin suurella ruudulla ei saa niistä mitään selvää - pieni postimerkki keskellä ruutua ei paljoa kerro aiheesta.
Mutta laiskuus tuossa etupäässä on se syy :)
Edit: Motonetissä oli raskasmattoa 21€/0,8m2 eli halvempi kuin tuo Osasien, mutta oli jotenkin huonompaa laittaa. Nämä siis 4mm levyä. Ohuempaa 2mm levyä oli myös, mutta sen paketointi oli niin surkeata, että jokainen hyllyssä ollut levy oli halkeillut useampaan osaan.
Passaatti: Tuo 'kansio' sisältää paljon muita Touraniin liittyviä kuvia, jossa kaikki ovat täydellä resolla - tarkoituksella. En alkanut noita paria kuvaa tätä sivua varten pienentämään - tyydyn vain varoittamaan koosta.
Itse käytän koneissa resona 1400x1050 - 1900x1280 ja selain osaa skaalata tuon kuvan joka resolle sopivaksi. Itseä eniten ärsyttää nykyisin se kun kuvia julkaistaan liian pienellä resolla, jolloin suurella ruudulla ei saa niistä mitään selvää - pieni postimerkki keskellä ruutua ei paljoa kerro aiheesta.
Mutta laiskuus tuossa etupäässä on se syy :)
Edit: Motonetissä oli raskasmattoa 21€/0,8m2 eli halvempi kuin tuo Osasien, mutta oli jotenkin huonompaa laittaa. Nämä siis 4mm levyä. Ohuempaa 2mm levyä oli myös, mutta sen paketointi oli niin surkeata, että jokainen hyllyssä ollut levy oli halkeillut useampaan osaan.
Viimeksi muokannut mla, 22.10.2005 12:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Menee ihan ohi aiheesta, kun en "näe metsää puilta".
Kukaan ei ole kuvien resoluutiosta valittanut -selain osaa useimmissa tapauksissa skaalata kuvan ruudun kokoon, kaikissa tapauksissa ei.
Kolmen megan tiedostokoko on kyllä aivan liian iso nettijakeluun.
Tällä hetkellä surffaan satamegaisella verkolla ja viimeistä kuvaa en viitsinyt edes avata, kun ei jaksanut odottaa kuvan avautumista -syy tuskin on käyttäjän verkkoyhteydessä. Onneksi kuvia ei ollut enempää -jotkut laittavat näkyville vain pelkän kansiorakenteen kymmenine pakkaamattomine kuvineen.
Olen tästä reklamoinut muitakin tämän foorumin käyttäjiä, jotka linkittävät muitten nähtäväksi liian raskaita kuvia: ne kuvat, jotka jaetaan käyttäjille selaimella katsottavaksi, pitää optimoida fyysiseltä kooltaan sen verran pieniksi, että kuvan latautumisen odottelu ei tuota tuskaa. Ei myöskään ole mitään mieltä jaella ladattavaksi isompia kuin 1024x768 kuvia, koska suurimmalla osalla käyttäjistä tuo on edelleen maksimiresoluutio -itselläni on 1600x1200.
Kuvien koon justeeraaminen ainakin lontoonkielisessä XP:ssä on kansiotasolla niinkin helppoa kuin valita kansiosta oikean napin takaa "Resize Pictures".
Kukaan ei ole kuvien resoluutiosta valittanut -selain osaa useimmissa tapauksissa skaalata kuvan ruudun kokoon, kaikissa tapauksissa ei.
Kolmen megan tiedostokoko on kyllä aivan liian iso nettijakeluun.
Tällä hetkellä surffaan satamegaisella verkolla ja viimeistä kuvaa en viitsinyt edes avata, kun ei jaksanut odottaa kuvan avautumista -syy tuskin on käyttäjän verkkoyhteydessä. Onneksi kuvia ei ollut enempää -jotkut laittavat näkyville vain pelkän kansiorakenteen kymmenine pakkaamattomine kuvineen.
Olen tästä reklamoinut muitakin tämän foorumin käyttäjiä, jotka linkittävät muitten nähtäväksi liian raskaita kuvia: ne kuvat, jotka jaetaan käyttäjille selaimella katsottavaksi, pitää optimoida fyysiseltä kooltaan sen verran pieniksi, että kuvan latautumisen odottelu ei tuota tuskaa. Ei myöskään ole mitään mieltä jaella ladattavaksi isompia kuin 1024x768 kuvia, koska suurimmalla osalla käyttäjistä tuo on edelleen maksimiresoluutio -itselläni on 1600x1200.
Kuvien koon justeeraaminen ainakin lontoonkielisessä XP:ssä on kansiotasolla niinkin helppoa kuin valita kansiosta oikean napin takaa "Resize Pictures".
Mennään hieman OT:ksi.
lukkari: Ei ole saavuttanut palvelin siirtokapasiteetin maksimiaan missään vaiheessa, joten siitä ei ole latausaika kiinni :)
Kyse ei ole siitä etteikö tuota kuvien koon muutosta voisi tehdä nopeasti, kyse on siitä, etten halua tehdä sitä millään XP:n käpyisellä resize toiminnolla, joka tekee suttuisia kuvia ja vaatii koneelta XP:n :)
Käsittelisin kuvat oikealla ohjelmalla, jos olisi tarvetta, mutta kun mielestäni ei ole.
Jos ei kiinnosta katsoa niitä kuvia niin älä katso. Ei kukaan pakota katsomaan niitä, eikä minua kiinnosta enää moisia tänne laittaa kun vain valitetaan.
Olkaa ilman sitten.
lukkari: Ei ole saavuttanut palvelin siirtokapasiteetin maksimiaan missään vaiheessa, joten siitä ei ole latausaika kiinni :)
Kyse ei ole siitä etteikö tuota kuvien koon muutosta voisi tehdä nopeasti, kyse on siitä, etten halua tehdä sitä millään XP:n käpyisellä resize toiminnolla, joka tekee suttuisia kuvia ja vaatii koneelta XP:n :)
Käsittelisin kuvat oikealla ohjelmalla, jos olisi tarvetta, mutta kun mielestäni ei ole.
Jos ei kiinnosta katsoa niitä kuvia niin älä katso. Ei kukaan pakota katsomaan niitä, eikä minua kiinnosta enää moisia tänne laittaa kun vain valitetaan.
Olkaa ilman sitten.
mla:lle kiitokset hyvistä kuvista, joista tourani-keskustelun aikana ollaan UVW:n puolella saatu nauttia. Ja nuo kuvat on tosiaan auttaneet monia, niin kuin minuakin monessa asennus ym. ongelmassa. Kunnon kuvasta kun on helppo tarkentaa jokin pieni yksityiskohta. Turha niitä tänne on tosiaan linkittää jos ne aiheuttavat valitusta.
Woi jessus tätä jeesustelua, no netissä vaan on tapana ollut laittaa kuvat sellaiseksi että ne on vaivatonta katsoa. Tuollaisten kuvien linkitys on vaan kaikkien resurssien hukaamista. Voisi verrata, että jos noita kuvia katsoo sata henkilöä, jotka jokainen odottelevat kuvia 10 s. per kuva, eli 40 sekkaa. Se tekee 4000 sekuntia aikaa, eli jos sinä pienennät kuvan 30 sekunnissa niin että lataus kestää kolme sekuntia, niin muillakin on helpompaa.
Tapana ylipäätään nettijulkaisussa on katsoa muutakin kuin omaa napaa, vaikka jo se että ne laitetaan levitykseen auttaa, niin voisi asian hoitaa yleisen tavan mukaan, varsinkin kun kerran ilmaisit osaavasi asian. Käytit nyt sitten mitä tahansa mac-softaa tai XP:n kutistusta, mutta ylipäätään tuo kuvakoko on jo järjetön. No meitä on moneen junaan, tuollainen kuvien poistaminen kapinamielessä on kyllä ala-arvoista käytöstä ja myös varsin lapsellista.
Tapana ylipäätään nettijulkaisussa on katsoa muutakin kuin omaa napaa, vaikka jo se että ne laitetaan levitykseen auttaa, niin voisi asian hoitaa yleisen tavan mukaan, varsinkin kun kerran ilmaisit osaavasi asian. Käytit nyt sitten mitä tahansa mac-softaa tai XP:n kutistusta, mutta ylipäätään tuo kuvakoko on jo järjetön. No meitä on moneen junaan, tuollainen kuvien poistaminen kapinamielessä on kyllä ala-arvoista käytöstä ja myös varsin lapsellista.
Aina se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Ei tässä kukaan ole materiaalin infosisältöön puuttunutkaan, vaan tekniseen esitystapaan. On käyttäjäystävällistä optimoida kuvat siten, että ne lautautuvat yhteydellä kuin yhteydellä mahdollisimman nopeasti.
Tuttavapiiriini kuuluu monia, joilla on käytössään joko modeemi- tai ISDN -yhteys, jonka saa halvaantumaan isolla ladattavalla materiaalilla.
Kuvat olivatkin ehkä helmiä sioille, mutta ellei minulle aseteta sanktioita, tulen vastedeskin puuttumaan webissä julkaistavan materiaalin esitystapaan, mikäli se haittaa sisällön omaksumista.
Ei tässä kukaan ole materiaalin infosisältöön puuttunutkaan, vaan tekniseen esitystapaan. On käyttäjäystävällistä optimoida kuvat siten, että ne lautautuvat yhteydellä kuin yhteydellä mahdollisimman nopeasti.
Tuttavapiiriini kuuluu monia, joilla on käytössään joko modeemi- tai ISDN -yhteys, jonka saa halvaantumaan isolla ladattavalla materiaalilla.
Kuvat olivatkin ehkä helmiä sioille, mutta ellei minulle aseteta sanktioita, tulen vastedeskin puuttumaan webissä julkaistavan materiaalin esitystapaan, mikäli se haittaa sisällön omaksumista.
No ei siitä mitään haittaa ole, että kuvissa riittää tarkkuutta mutta kyllä niitä vähän voisi pienentää/pakata laadun silti kärsimättä. Tuppaa vaan tuossa Ixus 700:ssa olemaa liikaa noita pikseleitä joten kuvan koko suotta kasvaa järkyttävän suureksi. Tosin nopeastihan nuo latautuivat, 5s.
Kuvat saa helposti ja nopeasti pienennettyä irfanview:in batch conversion-toiminnolla. Ohjelma on freewarea.
Modeemin käyttäjille kaikki kunnia mutta itse en modeemilla lähtisi lataamaan minkäänlaisia kuvia. Toivottavasti saisivat adsl:n ulottumaan koko Suomeen niin ei kenenkään tarvitsisi itseään kiduttaa.
Kuvat saa helposti ja nopeasti pienennettyä irfanview:in batch conversion-toiminnolla. Ohjelma on freewarea.
Modeemin käyttäjille kaikki kunnia mutta itse en modeemilla lähtisi lataamaan minkäänlaisia kuvia. Toivottavasti saisivat adsl:n ulottumaan koko Suomeen niin ei kenenkään tarvitsisi itseään kiduttaa.
Jos asut syrjäseudulla paikassa, joka on riittävän etäällä keskukselta, ei ISDN/ADSL -yhteys ole edes mahdollinen. Mitä vaihtoehtoja jää jäljelle? Ei juuri mitään.
Toisinaan isot kuvat on upotettu sivun visuaalisuuteen, mitä sivustoa avaava modeemisurffailija ei voi ennakoida tai kuvan linkittäjä ei ilmoita kuvan kokoa linkin yhteydessä.
Toisinaan isot kuvat on upotettu sivun visuaalisuuteen, mitä sivustoa avaava modeemisurffailija ei voi ennakoida tai kuvan linkittäjä ei ilmoita kuvan kokoa linkin yhteydessä.
Siis noin isoja kuviahan ei pidä linkittää (upottaa) itse keskusteluun, vaan laittaa linkki kuviin. Se on sitten omasta mielenkiinnosta kiinni katsooko kuvia vai ei. Jos kuvat on tarkoitettu sitä varten että niistä voi tarkasti katsoa jonkin pienen kiinnikeen paikan tai vastaavaa, niin ne on sitten vaan tollaisia. Ei varmasti montaakaan täällä kiinnosta touranin kontin yksityiskohdat, mutta meitä keski-ikäisiä sikoja vartenhan on UVW :-)
Ja sitten takaisin aiheeseen.
Mites tuon katepalin levitys, pitääkö odottaa pitkään kuivumista että voi levittää uuden kerroksen. Montako kerrosta tota kannattaisi levittää?
Ja sitten takaisin aiheeseen.
Mites tuon katepalin levitys, pitääkö odottaa pitkään kuivumista että voi levittää uuden kerroksen. Montako kerrosta tota kannattaisi levittää?
Joo torksit (muistaakseni?) auki ja muovilehmät v**uun. Tuoreemmassa muistissa tuo ässä ja siinä n. 15 torksia per kaari. Meneehän tuossa tovi jo pelkästään niitä ruuvaillessa, mutta jos nyt osaa meisseliä pitää kädessään ( ei siis omaa..) niin eipä tuossa sen kummempaa hightechiä tarvita. Ne muovit on sit ilman ruuvejaki aika jykevästi paikallaan, et meinas mullakin usko loppua ja luulin jonku ruuvin olevan vielä kiinni jossain piilossa...
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Tällä hetkellä surffaan satamegaisella verkolla ja viimeistä kuvaa en viitsinyt edes avata, kun ei jaksanut odottaa kuvan avautumista -syy tuskin on käyttäjän verkkoyhteydessä. Onneksi kuvia ei ollut enempää -jotkut laittavat näkyville vain pelkän kansiorakenteen kymmenine pakkaamattomine kuvineen.
kiinnitin huomion tuohon kyllä nyt pahasti.. itellä on netikan 8mb/1mb adsl ja kuvan avaus kesti n.4 sekunttia? ihmisillä on sitten kiire johonkin jos ei 100mb netillä kerkee odottaa sitä vajaata sekunttia?
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
^ Ei siinä kiire tarvitse olla, vaan lähinnä kyse on yleisestä esitystavasta netissä. Miksi, jos kerran osaa kuvat pienentää, sitä ei voi tehdä? Menee saman jankaamiseksi jo, mutta valtaosalla nettiyhteys on halvin/hitain, paitsi yleensä himowarettajilla... No joku toki voi vieläpä katsoa noita GPRS:llä, mutta se vasta kalliiksi käy. Lisäksi se vaan on turhaa laittaa resoluutioksi yli 1024x768:ia isompaa, koska se on edelleen valtaresoluutio ja varmasti jo kyllin tarkka...
Usein kannattaa laittaa näytille kohteesta monta pientä ja nopeasti latautuvaa kuvaa kuin yksi iso. Kuvakollaasi Audin kattoluukun ropauksesta: klik
Itse olen kovin tykästynyt noihin albumiohjelmiin -edelleen etsin sitä täydellistä. Tällä hetkellä testauksessa JAlbum.
Itse olen kovin tykästynyt noihin albumiohjelmiin -edelleen etsin sitä täydellistä. Tällä hetkellä testauksessa JAlbum.
Kävin rautakaupasta tuota Katepalia 10L purnukan ( maksoi 60€ ) ja testailin tuota hieman tänään pakuun. Eli vetelin sitä oikein urakalla takalokarien päälle tavaratilaan muovisten suojien alle. Kerrosta tuli 5-10mm (lokarissa oli syviä koloja jotka 'kittasin' tasaiseksi tuolla, siksi massaa tuli jopa 10mm) ja ehti tuo kuivua sen verran päivän aikana, että oli pinnasta kuivaa, eikä siis enää sutannut.
Käytin kittilastoja tuossa levityksessä. Itseä huolestutti purkin kyljessä mainittu kuivumisaika, eli 1-14vrk, mutta kyllä ohuemmat kerrokset kuivuvat näköjään riittävästi ihan parissa tunnissakin, joten kait ensi viikolla voisi sitten koittaa Touranin muovilokareihin tuota.
Juu ja en ottanut kuvia - ei tarvitse pelätä pitkiä latausaikoja tällä kertaa :)
Katepalin vaikutuksesta en osaa sanoa, kun tein samalla kuivumista odotellessa muitakin muutoksia autoon, eli vaihdettiin paremmin eristetty väliseinä, raskasmattoa ohjaamon kattoon ja nokkapeltiin. Auto kyllä hiljeni taas huomattavasti, mutta mikä johtui mistäkin muutoksesta on vaikea sanoa.
Käytin kittilastoja tuossa levityksessä. Itseä huolestutti purkin kyljessä mainittu kuivumisaika, eli 1-14vrk, mutta kyllä ohuemmat kerrokset kuivuvat näköjään riittävästi ihan parissa tunnissakin, joten kait ensi viikolla voisi sitten koittaa Touranin muovilokareihin tuota.
Juu ja en ottanut kuvia - ei tarvitse pelätä pitkiä latausaikoja tällä kertaa :)
Katepalin vaikutuksesta en osaa sanoa, kun tein samalla kuivumista odotellessa muitakin muutoksia autoon, eli vaihdettiin paremmin eristetty väliseinä, raskasmattoa ohjaamon kattoon ja nokkapeltiin. Auto kyllä hiljeni taas huomattavasti, mutta mikä johtui mistäkin muutoksesta on vaikea sanoa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Eipä ole pahan hintaista ainetta noin isossa astiassa tuo Katepal.
Huopakattoja tiivistettiin aikanaan sulattamalla kiinteä bitumitanko (joita saa rautakaupasta) astiassa puhalluslampulla juoksevaksi, jolloin sitä pystyi levittämään siveltimellä.
Itse lämmitin kuumailmapuhaltimella astian pinnasta juoksevan kerroksen ja sivelin kolosiin. Juokseva massa täyttää hyvin ja kuumana se kuivuu äkkiä, jolloin uuden kerroksen saa levitettyä päälle nopeasti. Märän kerroksen päälle saa liimattua esim. maton/huovan/lumppumaton tms.
Pitäisin tärkeänä sitä, että kerroksesta tulee tiivis, ettei kosteus pääse väliin. Tuo on toki erilaista kuin liimattava matto, mutta parissa autossani kosteus on hiipinyt bitumikerroksen ja pellin välissä aiheuttaen täystuhon.
Bitumin haju ei ole mitään verrattuna kotelonsuoja-aineen hajulle, joka voi leijua autossa viikkokausia. Varttuneemmat autoilijat muistanevat -70 -luvun Konelan maahantuomat tuotteet, jotka jouduttiin ruostesuojaamaan Suomessa Dinitrolilla. Se uuden auton haju (tässä tapauksessa hapankaali), yhdistettynä Dinitroliin, oli sanoinkuvaamaton, eikä ihan heti poistunut.
Huopakattoja tiivistettiin aikanaan sulattamalla kiinteä bitumitanko (joita saa rautakaupasta) astiassa puhalluslampulla juoksevaksi, jolloin sitä pystyi levittämään siveltimellä.
Itse lämmitin kuumailmapuhaltimella astian pinnasta juoksevan kerroksen ja sivelin kolosiin. Juokseva massa täyttää hyvin ja kuumana se kuivuu äkkiä, jolloin uuden kerroksen saa levitettyä päälle nopeasti. Märän kerroksen päälle saa liimattua esim. maton/huovan/lumppumaton tms.
Pitäisin tärkeänä sitä, että kerroksesta tulee tiivis, ettei kosteus pääse väliin. Tuo on toki erilaista kuin liimattava matto, mutta parissa autossani kosteus on hiipinyt bitumikerroksen ja pellin välissä aiheuttaen täystuhon.
Bitumin haju ei ole mitään verrattuna kotelonsuoja-aineen hajulle, joka voi leijua autossa viikkokausia. Varttuneemmat autoilijat muistanevat -70 -luvun Konelan maahantuomat tuotteet, jotka jouduttiin ruostesuojaamaan Suomessa Dinitrolilla. Se uuden auton haju (tässä tapauksessa hapankaali), yhdistettynä Dinitroliin, oli sanoinkuvaamaton, eikä ihan heti poistunut.
Itsekin jonkin verran yrittänyt A4 Avantia äänieristää ja aloitin peräkontista. Korvakuulolla takapenkillä melu pieneni (tai muuttui). Nyt melu tulee selkeästi jostain edestä. Seuraavaksi pitäisi alkaa tehdä ovia sekä konehuonetta.
Onko kukaan tehnyt mitään mittauksia? Eli siis olisi mitannut vaikka spektriä (kaikki taajuudethan ei kuulosta "meteliltä") ja dB-arvoja?
Onko kukaan tehnyt mitään mittauksia? Eli siis olisi mitannut vaikka spektriä (kaikki taajuudethan ei kuulosta "meteliltä") ja dB-arvoja?
koulussa äänieristettiin -05 ford focus. Alussa kun ajeli 80km/h niin melu oli jotain 85db sit laitettiin yhteensä 5 purkkia noxudollia,eli äänieristys massaa..joka haisee v*tun pahalle..https://www.autostudio.fi/?page=tuotteet&tuote=1468 tota laitettiin jokaiseen pyönkoteloon ja niihin muovilokarin ulkopuolelle paaaaksu kerros..noilla saatiin 3-4db laskemaan ääniä...huomasi jo huomattavasti hiljaisemmaksi.. tulokset puhelin db mittarilla
Ajomelu on yksi suurimpia ajoviihtyvyyteen ja -vireyteen vaikuttavista tekijöistä. Vaikka auto olisi muuten miten hyvä ajettava ja mukava tahansa, ei ole kiva ajaa meluisalla autolla. En myöskään pidä uusien voortien istuimista.
Ajan hyvin äänieristetyllä ja teknisesti kunnossa olevalla 18 vuotiaalla kädilläni säännöllisesti sukuloimaan 220km päähän erilaisissa keliolosuhteissa, usein pimeällä. Yleensä en pysähdy kertaakaan matkan varrella ja silti olen perille saavuttuani virkeä. Aikaisemmin, kun ajelin samaa pätkää cabrioletilla, jossa oli lyhköset välitykset, Simonssin 2" roori ja meteli kabiinissa melkoinen, piti taukoja pitää useammin ja perillä väsytti.
Ehkä uudet keskiluokan autot ovat turvallisempia ja tilavampia jne. kuin vanhat, romutusikäiset raakit, mutta rahalla pitäisi saada enemmän!
Ajan hyvin äänieristetyllä ja teknisesti kunnossa olevalla 18 vuotiaalla kädilläni säännöllisesti sukuloimaan 220km päähän erilaisissa keliolosuhteissa, usein pimeällä. Yleensä en pysähdy kertaakaan matkan varrella ja silti olen perille saavuttuani virkeä. Aikaisemmin, kun ajelin samaa pätkää cabrioletilla, jossa oli lyhköset välitykset, Simonssin 2" roori ja meteli kabiinissa melkoinen, piti taukoja pitää useammin ja perillä väsytti.
Ehkä uudet keskiluokan autot ovat turvallisempia ja tilavampia jne. kuin vanhat, romutusikäiset raakit, mutta rahalla pitäisi saada enemmän!
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Tässä viikonvaihteessa vedin kunnon massat vielä alkuperäisten päälle Corradoon, niin johan melu vaimeni. Rengasäänet hiljeni todella rankasti. Lisäksi laittelin bitumipaloja laakeille peltipinnoille, kuten loksuihi, takapenkin alle ja sisäpelteihin. Ulkopelteihin ei Corradossa pääse käsiksi ilman rälläkkää sen verta paljon on rautaa tuolla sisäpelleissä. Massaa olin varannut kolme litran tönikkää ja sehän ei mihinkään riittänyt joten hain kolme lisää litraa paikallisesta Dinitrol liikkeestä. Alumiini tai mitähän metallia se tynnyrikama oikein oli, mutta pinta on sellainen kuparisen värinen. Perketi jos tuo massamäärä ei riitä, niin ei mikään... ja tuo Dinitrolin lineen hitusen parempaa ainetta kuin ne litraiset ruiskupurkit varaosaliikkeessä. Olis alkujaankin pitänyt varmaan ostaa sieltä koko satsi.
Tänään sudin T5:n etulokaritkin Katepalilla.
Enää on jäljellä joku 2l tuosta 10l purnukasta, joten eiköhän tullut laitettua tarpeeksi ;)
Nastarenkaiden ropina hävisi kokonaan, mutta se ujellus toki kuuluu moottoritiellä ajettaessa - vaimeni toki sekin melkoisesti. Nämä siis omilla korvilla mitattuja vaikutuksia edelleenkin.
Lokareissa oli 2mm raskasmattoa Jonassonin toimesta - aika säästeliäästi tosin laitettuna. Pitänee katsoa jossain vaiheessa, että ovatko käyttäneet myös 2mm mattoa ohjaamon lattiassa, jos ovat niin voisi laittaa paksumpaa sinne jossain vaiheessa - tosin ei kait enää pitäisi odottaa mitään dramaattista muutosta melussa, kun koko ohjaamo on jo vuorattu lähes täysin raskasmatolla :)
Tuota Katepalia tuli laitettua useampi milli tuohon raskasmaton päälle ja kohtiin joissa mattoa ei ollut vielä reiluummin. Pellille laitoin sitä myös oven kotelon kohdalle lokarin sisään.
Katepalin levitys tosiaan helpottuu kummasti kun lämmittää sitä kuumailmapuhaltimella - sutia sen pystyi helposti tuon jälkeen. Kuivattelin myös sudittuja kohtia puhaltimella.
Enää on jäljellä joku 2l tuosta 10l purnukasta, joten eiköhän tullut laitettua tarpeeksi ;)
Nastarenkaiden ropina hävisi kokonaan, mutta se ujellus toki kuuluu moottoritiellä ajettaessa - vaimeni toki sekin melkoisesti. Nämä siis omilla korvilla mitattuja vaikutuksia edelleenkin.
Lokareissa oli 2mm raskasmattoa Jonassonin toimesta - aika säästeliäästi tosin laitettuna. Pitänee katsoa jossain vaiheessa, että ovatko käyttäneet myös 2mm mattoa ohjaamon lattiassa, jos ovat niin voisi laittaa paksumpaa sinne jossain vaiheessa - tosin ei kait enää pitäisi odottaa mitään dramaattista muutosta melussa, kun koko ohjaamo on jo vuorattu lähes täysin raskasmatolla :)
Tuota Katepalia tuli laitettua useampi milli tuohon raskasmaton päälle ja kohtiin joissa mattoa ei ollut vielä reiluummin. Pellille laitoin sitä myös oven kotelon kohdalle lokarin sisään.
Katepalin levitys tosiaan helpottuu kummasti kun lämmittää sitä kuumailmapuhaltimella - sutia sen pystyi helposti tuon jälkeen. Kuivattelin myös sudittuja kohtia puhaltimella.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
kyllähän toi DSG nyt toimii kiisselinkin kans.. Sport asento tosin on aivan turha..
kyllä toi varmaan vähä paremmin kiihtyy ku normi loota, kulutus on ehkä aavistuksen pienempi kun tolla vakio lootalla, ei nyt ainakaa suurempi.... silti sitä manuaali lootaa aina välis kaipais, ei tos oo semmosta ajamisen tunnetta enää :) sitä en kyl ymmärrä et jos toi GTIhin tai R32 upotetaan toi aski nii kyllä siitä menee se auton "urheilullisuus" pilalle
kyllä toi varmaan vähä paremmin kiihtyy ku normi loota, kulutus on ehkä aavistuksen pienempi kun tolla vakio lootalla, ei nyt ainakaa suurempi.... silti sitä manuaali lootaa aina välis kaipais, ei tos oo semmosta ajamisen tunnetta enää :) sitä en kyl ymmärrä et jos toi GTIhin tai R32 upotetaan toi aski nii kyllä siitä menee se auton "urheilullisuus" pilalle
Kaupallinen vaihtoehto
http://www.tectyl.fi/noisestopping.htm
Onko hinnoista tietoa ja homman toimivuudesta?
http://www.tectyl.fi/noisestopping.htm
Onko hinnoista tietoa ja homman toimivuudesta?
Lisäilin pakuun taas eristettä, tällä kertaa oviin. Molempiin etuoviin (per ovi) laitoin yhden 40x50cm palan 4mm raskasmattoa peltiin (jäi ottamatta kuva asennuksesta, mutta tuossa on paljaasta pellistä kuva) ja muoviverhoiluntaakse 1l Noise Killeriä. Tuntui vaikuttavan enemmän kuin etukäteen arvelin, eli vaimensi yleistä kuminaa ja huminaa.
Jaran: En erityisemmin ole putsaillut pintaa ennen kuin olen siihen eristettä laittanut, pyyhkinyt vaan pahimmat pölyt pois tms. Kait se paremmin pysyisi jos oikein myrkyillä puhdistaisi pinnat, mutta tuntuu vesi ja pesuaine riittäneen ainakin toistaiseksi. Pakun katosssakin 4mm matto tuntuu pysyneen helteidenkin ajan, vaikka aluksi epäilin.
Jaran: En erityisemmin ole putsaillut pintaa ennen kuin olen siihen eristettä laittanut, pyyhkinyt vaan pahimmat pölyt pois tms. Kait se paremmin pysyisi jos oikein myrkyillä puhdistaisi pinnat, mutta tuntuu vesi ja pesuaine riittäneen ainakin toistaiseksi. Pakun katosssakin 4mm matto tuntuu pysyneen helteidenkin ajan, vaikka aluksi epäilin.
Ite liimailin passattiin menneen kesäloman aikana reilut 8 m^2 4mm mattoa ja tulos ennen takapenkkien sekä etuoven verhouksien paikalleen laittoa et homma kyllä kannatti. Kaikki pinnat pesin tinnerillä/asetonilla, maton kuumennus kuumailmapuhaltimella ja telaus 10 cm telalla paikalleen. Maton jäähdyttyä ei vaikuttanut enää koittaa repiä käsipelillä pois. Vielä lokasuojat, konepelti ja takakontin kansi käsittelemättä...
En ole A3:n ovia purkanut, mutta jos ovat samanlaiset kuin Touranin (vahva epäilys että ovat) niin eivät ole muuta kuin muovia oven sisältä eli hyvin tarttui Noxudol siihen pintaan. Koitin välillä tuota mömmöä kun oli NoiseKiller loppunut paikallisesta Motonetistä.
Touranin oviverhoilu vastasi ihan täysin tuota aiemmin tekemiäni T5:n ovia pl. Touranin ovien sisässä ei ollut mitään eristettä, kun T5:ssa oli edes parin millin huopa.
Voin laittaa Touranin takaovista kuvia myöhemmin. Etuovet jäi vielä tekemättä kun tuli varattua liian vähän raskasmattoa.
Touranin oviverhoilu vastasi ihan täysin tuota aiemmin tekemiäni T5:n ovia pl. Touranin ovien sisässä ei ollut mitään eristettä, kun T5:ssa oli edes parin millin huopa.
Voin laittaa Touranin takaovista kuvia myöhemmin. Etuovet jäi vielä tekemättä kun tuli varattua liian vähän raskasmattoa.
Raskasmattoa on tosiaan autotarvikeliikkeissä myynnissä Biltemasta en sitä ole itse löytänyt, mutta Motonet on hyvä paikka tuota etsiä. NoiseKilleriä löysin aiemmin MotoNetistä, mutta oli nyt loppunut paikkakunnan myymälästä ja siksi koitin tuota Noxudolia. Tuo Noxudol haisee muuten ihan kuin Vetonit ja tuntui kuin siinä olisi jotain hiekkamaista ainetta mukana. Noxudol oli työläämpi levittää kuin NoiseKiller.
Tuossa kuvia: ovi verhoilu irrallaan, mömmöt levitettynä, ovi ilman muovia ja ovi raskasmatolla 'vuorattuna'. Ei tullut kovin siistiä jälkeä tuolla matolla, mutta ajanee asiansa - tuo matto mitä ostin tuntui 'sulavan' käsiin helteessä ;)
Tuossa kuvia: ovi verhoilu irrallaan, mömmöt levitettynä, ovi ilman muovia ja ovi raskasmatolla 'vuorattuna'. Ei tullut kovin siistiä jälkeä tuolla matolla, mutta ajanee asiansa - tuo matto mitä ostin tuntui 'sulavan' käsiin helteessä ;)
Yleensä olen käyttänyt ihan tavallista raskasmattoa ilman tuota 'bling foliota', mutta nyt tulin ottaneeksi yhden paketin tuota mattoa (samalla kun Noxudolia ostin) kun sitä on 'kehuttu'. Se tarttui hyvin ilman lämmitystäkin, mutta tosiaan meinasi 'sulaa' käsiin helteellä. 'Normaalistihan' raskasmatto kannattaa aina lämmittää esim. kuumailmapuhaltimella, jotta varmistaa sen kiinnityksen.
Kolmosen takapenkin alla ei ole mitään eristystä. Tilanteen korjasin asentamalla sinne bitumipohjaisen huopamaton. Varmistin kiinnityksen siveltävällä bitumilla.
Samaa mattoa liimasin ko. aineella myös takaiskaritorneihin, tavaratilan maton alle pelteihin sekä takaluukun muovisen sisäverhouksen sisäpintaan.
Samaa mattoa liimasin ko. aineella myös takaiskaritorneihin, tavaratilan maton alle pelteihin sekä takaluukun muovisen sisäverhouksen sisäpintaan.
Meikäläisellä alkaisi kohtapuoliin poppien asennus joten samalla tulee lähes koko sisusta purettua. Mihin paikkoihin bitumimattoa kannattaisi laitella parhaimman tuloksen saamiseksi? Siis mahdollisimman pienellä määrällä mattoa. Ja onko noissa matoissa joitain eroja? Ajattelin käydä Etolasta hakemassa tuota mattoa ilman *blingblong* päällystettä.
Eilen tein Touranin etuoviin saman minkä aiemmin takaoviin, eli 1l Noxudolia verhoiluun ja raskasmattoa pellille. Hauska oli huomata, että Noxudol piti kuivaa yön yli kun ulkona ei ollutkaan +30C. Eli kuivuminen piteni 1h -> 8h :)
aZu: Se missä tuosta on eniten hyötyä riippuu vähän autosta. Touranissa esim. eniten oli hyötyä takakontin raskasmatotuksesta, sillä siellä oli vain 2mm huopa äänieristeenä, kun etuosassa on jalkatilassa yli 10cm eristettä/pehmustetta.
T5:ssa vaikka on reilun paksuinen matto myös ohjaamossa niin eniten hyötyä oli ohjaamon katon ja lattian raskasmatotuksesta. Kaikista muista eristyksistäkin tuntuu olevan hyötyä korvakuulolla, mutta nuo vaikuttivat eniten.
aZu: Se missä tuosta on eniten hyötyä riippuu vähän autosta. Touranissa esim. eniten oli hyötyä takakontin raskasmatotuksesta, sillä siellä oli vain 2mm huopa äänieristeenä, kun etuosassa on jalkatilassa yli 10cm eristettä/pehmustetta.
T5:ssa vaikka on reilun paksuinen matto myös ohjaamossa niin eniten hyötyä oli ohjaamon katon ja lattian raskasmatotuksesta. Kaikista muista eristyksistäkin tuntuu olevan hyötyä korvakuulolla, mutta nuo vaikuttivat eniten.
Viimeksi muokannut mla, 17.8.2006 10:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ovipellit ja sivupellit on helppo vaimentaa bitumimatolla, eikä sinne mitään kosteutta imevää voi laittaakaan. Audeissa on ovipahvin alla muovieristeinen huopa, joka volsusta puuttuu.
Laajojen peltipintojen takia resonansseja esiintyy lattiapinnoissa. Esim. G3:n lattialla on surkean vähän eristettä. Matot irrottamalla sitä on kuitenkin helppo lisätä ja äänieristyksen suhteen tulos on taattu.
Laajojen peltipintojen takia resonansseja esiintyy lattiapinnoissa. Esim. G3:n lattialla on surkean vähän eristettä. Matot irrottamalla sitä on kuitenkin helppo lisätä ja äänieristyksen suhteen tulos on taattu.
Kuinkas tuo Katepal K-36 käy äänieristeestä suhteessa noihin kalliimpiin vaihtoehtoihin? Olen tässä suunnitellut Golffin äänieristämistä, kun takaa tulee melkoisesti ääntä, vaikkei renkaissa olekkaan suurempia kompromisseja tehty.
4mm raskasmattoa tuossa on varmaankin noin 6m^2 käytettävissä kasalla varastossa, että niillä päässee alkuun ihan hyvin. Tarkoituksena olisi ainakin ensin vuorata koko peräkontti, sillä takapyörien koteloissahan ei ainakaan Comfort mallissa ole äänieristettä juuri lainkaan.
Ajattelin käydä ostamassa tuota Katepalia raskasmaton tueksi. Oviin ajattelin soveltaa mallia raskasmattoa peltiin ja Katepalia ovipahvien takapuolelle.
Liekö projekti vaivan väärti ja onko tässä enää tuosta Katepalin käytöstä mitään hyötyä? Nykyään äänet kuuluvat kuitenkin selkeästi takaosasta ja moottoritienopeuksissa se alkaa jo ärsyttämään enemmänkin.
4mm raskasmattoa tuossa on varmaankin noin 6m^2 käytettävissä kasalla varastossa, että niillä päässee alkuun ihan hyvin. Tarkoituksena olisi ainakin ensin vuorata koko peräkontti, sillä takapyörien koteloissahan ei ainakaan Comfort mallissa ole äänieristettä juuri lainkaan.
Ajattelin käydä ostamassa tuota Katepalia raskasmaton tueksi. Oviin ajattelin soveltaa mallia raskasmattoa peltiin ja Katepalia ovipahvien takapuolelle.
Liekö projekti vaivan väärti ja onko tässä enää tuosta Katepalin käytöstä mitään hyötyä? Nykyään äänet kuuluvat kuitenkin selkeästi takaosasta ja moottoritienopeuksissa se alkaa jo ärsyttämään enemmänkin.
Kolmosfarkkuuni hölväsin tuota Katepalia takakoteloiden sivupelteihin. Siellä on vaan sen verran ahdasta, että ei mahdu juuri tekemään mitään, mutta ei myöskään ole laajoja pintoja peitettävänä.
Katepalia hölväsin myös takaluukun peltiin, joka on aika laaja resonaattori.
Itse renkaiden merkitystä melutasoon ei voi korostaa liiaksi: viime viikolla vaihdoin alle Continental PremiumContact 195/50R15 renkaat hyvällä pinnalla. Ero melutasossa esim. sakkorajalle kuluneisiin saman valmistajan 185/65R14 renkaisiin on merkittävä.
Viikonloppuna ajoin 220 kilometrin reissun pysähtymättä molempiin suuntiin ja illalla takaisin kotiin tultuani olin ajosuoritteesta huolimatta vielä hyvin vireä.
Katepalia hölväsin myös takaluukun peltiin, joka on aika laaja resonaattori.
Itse renkaiden merkitystä melutasoon ei voi korostaa liiaksi: viime viikolla vaihdoin alle Continental PremiumContact 195/50R15 renkaat hyvällä pinnalla. Ero melutasossa esim. sakkorajalle kuluneisiin saman valmistajan 185/65R14 renkaisiin on merkittävä.
Viikonloppuna ajoin 220 kilometrin reissun pysähtymättä molempiin suuntiin ja illalla takaisin kotiin tultuani olin ajosuoritteesta huolimatta vielä hyvin vireä.
Tänään kävin ostamassa näin alkuun kolmen litran pönikän tuota Katepal K-36 :sta ja sitä levittelin lastalla ja isolla pensselillä mm. takaluukun muoviosien taakse. Takaoveen taas laitoin peltiin kiinni suikaileita tuota bitumimattoa. Projekti jäi vielä puolitiehen, kun jouduin lähtemään töihin, mutta sain myös Golffin toisen takapyöränkotelon vuorattua bitumimatolla. Äänet muuttuivat aivan toisenlaisiksi kyseiseltä puolelta, vaikka edes pahvit tai muovit eivät ole takaluukussakaan paikallaan, eli ihan hyvältä vaikuttaa.
Tarkoituksena olisi vielä vuorata tuolla bitumimatolla koko takakontti ja jossain vaiheessa myöhemmin heittää ovipelteihin vielä bitumimattoa ja ovipahveihin sitten Katepalia tai jotain muuta massaa.
Tänään löysin myös yllätyksekseni varaston periltä neljä litraa ruiskutettavaa kiveniskumassaa. Eikö tuokin käy äänieristeestä, jos sillä sitten ovipahvit ruiskuttelisin takapuolelta?
Tarkoituksena olisi vielä vuorata tuolla bitumimatolla koko takakontti ja jossain vaiheessa myöhemmin heittää ovipelteihin vielä bitumimattoa ja ovipahveihin sitten Katepalia tai jotain muuta massaa.
Tänään löysin myös yllätyksekseni varaston periltä neljä litraa ruiskutettavaa kiveniskumassaa. Eikö tuokin käy äänieristeestä, jos sillä sitten ovipahvit ruiskuttelisin takapuolelta?
Eikö raskasmaton/katepalin tarkoitus ole lisätä pellin massaa ja sitä kautta vähentää resonansseja ja niistä johtuvia ääniä? Kuinka paljon tuommoiset ovipahvit vaativat massaa lisää?? Auttaako massan lisäys ovipahveihin siis melutasoon merkittävästi jos vertaa siihen että laittaisi saman massan pahvin takana oleviin pelteihin (edellisten päälle).
Itse ajattelin laittaa bitumia/katepalia peltipintoihin ja siihen päälle sitten ohut kerros äänieristysvillaa. Villa siis joko ovipahveihin tai bitumin päälle.
Ainakin moottoritilasta tuleva ääni (ei niin matalataajuista) vaimeni huomattavasti enemmän villan lisäyksen jälkeen kuin mitä jo tulipellissä ollut lisätty bitumi vaikutti kaverin autossa. Toki korva erottaa helpommin juuri nuo korkeammat äänet..
Itse ajattelin laittaa bitumia/katepalia peltipintoihin ja siihen päälle sitten ohut kerros äänieristysvillaa. Villa siis joko ovipahveihin tai bitumin päälle.
Ainakin moottoritilasta tuleva ääni (ei niin matalataajuista) vaimeni huomattavasti enemmän villan lisäyksen jälkeen kuin mitä jo tulipellissä ollut lisätty bitumi vaikutti kaverin autossa. Toki korva erottaa helpommin juuri nuo korkeammat äänet..
Kun nelosgolffissa on ovissa se välipelti ikkunamekanismin ja ovipahvin välissä, niin voisiko sinne väliin ajatella pistävänsä äänieristysvillaa? Siellähän on sellaisia "hengitysreikiä", mutta ne ajattelin vetää umpeen jokatapauksessa samalla kun bitumia isken siihen peltiin. Tämä jo ihan äänentoiston vuoksi, sillä juuri nuo reiät aiheuttavat ainakin minulla resonointia ja puhinaa.
Nyt kun heitin takaluukkuun vielä muovinkin paikalleen, niin lakkasi kyllä ääni sen läpi tulemasta. Nyt on siis pellissä bitumisuikaileita niin paljon kun sain laitettua, muovin takana katepalia ja parissa kohtaa vielä bitumimatto sekä tehtaan äänieristysvilla muovissa katepalin päällä.
Samaa mallia ajattelin soveltaa myös sivuoviin. Onko sillä juurikaan väliä laittaako tuota bitumia uloinpaan peltiin noissa sivuovissa, vai vaihtoehtoisesti siihen välipeltiin? Työtähän siinä on huomattavasti enemmän jos ne ulompaan ovipeltiin heittää kiinni.
Onko tuossa ovipahvien massaamisella mitään oleellista merkitystä äänen eristykeen, vai kannattaako sekin massa laittaa vain siihen peltiin?
Nyt kun heitin takaluukkuun vielä muovinkin paikalleen, niin lakkasi kyllä ääni sen läpi tulemasta. Nyt on siis pellissä bitumisuikaileita niin paljon kun sain laitettua, muovin takana katepalia ja parissa kohtaa vielä bitumimatto sekä tehtaan äänieristysvilla muovissa katepalin päällä.
Samaa mallia ajattelin soveltaa myös sivuoviin. Onko sillä juurikaan väliä laittaako tuota bitumia uloinpaan peltiin noissa sivuovissa, vai vaihtoehtoisesti siihen välipeltiin? Työtähän siinä on huomattavasti enemmän jos ne ulompaan ovipeltiin heittää kiinni.
Onko tuossa ovipahvien massaamisella mitään oleellista merkitystä äänen eristykeen, vai kannattaako sekin massa laittaa vain siihen peltiin?
Ite laittelin sisäpellin taakke sisäpellin taakke bitumit, ohessa pari kuvatusta. Oviverhouksiin mättäisin sitä katepaalia, sisäpelti on sen verran monimuotoinen, että se ei juurikaan kaipaa mitään pintaansa. Toki jos on reikiä, niin ne tukkoon.
Samalla tavalla toteutin katon äänieristämisen , toki sinne mahtui vielä 1 cm vaahtomuovilevy, motonetistä kaikki :-) Lattiaan ja konttiin sitten vaan lämmittelin bitumia kaikkiin isompiin peltipintoihin
Samalla tavalla toteutin katon äänieristämisen , toki sinne mahtui vielä 1 cm vaahtomuovilevy, motonetistä kaikki :-) Lattiaan ja konttiin sitten vaan lämmittelin bitumia kaikkiin isompiin peltipintoihin
Pasaatti: Kuinkas paljon meni bitumilevyä koko projektiin? Sitä näyttää noiden kuvien perusteella "muutama" neliö olevan ;)
Tuo minun bitumimattoni on vähän kinkkistä kiinnittää. Palat ovat seisseet varastossa jonkin aikaa ja liimapinnat yms. ovat kulahtaneet. Kyllä ne kiinni jää kun tarpeeksi lämmittää, mutta noin isoja (kokonaisia) on aika mahdotonta saada kiinni. Olen vedellyt niitä suikaleina ympäriinsä. Ovat helpompia taivutellakkin joka paikkaan siten, mutta meneehän aikaa vain paljon enemmän. Sillähän ei taida olla merkitystä onko mattojen välissä rakoja vai ovatko ne yhtä mattoa?
PS. Taitaa olla passatista hiljaista nykyään ;)
Tuo minun bitumimattoni on vähän kinkkistä kiinnittää. Palat ovat seisseet varastossa jonkin aikaa ja liimapinnat yms. ovat kulahtaneet. Kyllä ne kiinni jää kun tarpeeksi lämmittää, mutta noin isoja (kokonaisia) on aika mahdotonta saada kiinni. Olen vedellyt niitä suikaleina ympäriinsä. Ovat helpompia taivutellakkin joka paikkaan siten, mutta meneehän aikaa vain paljon enemmän. Sillähän ei taida olla merkitystä onko mattojen välissä rakoja vai ovatko ne yhtä mattoa?
PS. Taitaa olla passatista hiljaista nykyään ;)
Kaikkiaan 10 pakettia (8 m^2) on laitettuna ja edelleen olisi yksi vajaa paketti odottamassa laittoa konepellin sisäpintaan sekä takakontin kanteen. Muovilokareihin ajattelin laittaa ohuet kaistaleet 4mm bitumia, jonka vahvusesti sitten alusta massaa tai tuota katepalia. Mites, onko toi paali jähmetyttyään kumimaista (kuten sikamassa) vai kovaa kuin kivi?
En tiedä onko käytännön merkitystä jos näkyvä rakonen mattojen välissä. Isot pojat sanoo et hyvä olisi mikäli ei rakoja olisi, tiedä sitten.
Tuossa muuan kuvatus rojektista. Takakontin kuvassa vasen sivusta on verhoiltu, ehti vain mennä pinta paikalleen ennen kuin muistin taas kameran. Bitumin lisäksi laitoin sinne senttisen vaahtomuovin ulkopellin sisäpuolelle. Hattuhylly on myös verhoiltu bitumilla uusiksi. Ainoa reiän siihen jätin lisäjarruvalon kohdalle, jota aion nyt hyödyntää myös tekemällä hattuhyllyn uusiksi ja käyttämällä kyseistä koloa subbarin "henkireikänä".
Kyllähän toi kulkine hiljeni, ainoo möykkä kuuluu enää nakuttimesta, pitäisi vaihtaa bensa pata jotta sekin hiljenisi :-) No, pitää kattoa hiljeneekö hieman kun saapi kojelaudan alaosat takas paikalleen, niihin hieman täytettä ja mattoa lisää konepeltiin.
En tiedä onko käytännön merkitystä jos näkyvä rakonen mattojen välissä. Isot pojat sanoo et hyvä olisi mikäli ei rakoja olisi, tiedä sitten.
Tuossa muuan kuvatus rojektista. Takakontin kuvassa vasen sivusta on verhoiltu, ehti vain mennä pinta paikalleen ennen kuin muistin taas kameran. Bitumin lisäksi laitoin sinne senttisen vaahtomuovin ulkopellin sisäpuolelle. Hattuhylly on myös verhoiltu bitumilla uusiksi. Ainoa reiän siihen jätin lisäjarruvalon kohdalle, jota aion nyt hyödyntää myös tekemällä hattuhyllyn uusiksi ja käyttämällä kyseistä koloa subbarin "henkireikänä".
Kyllähän toi kulkine hiljeni, ainoo möykkä kuuluu enää nakuttimesta, pitäisi vaihtaa bensa pata jotta sekin hiljenisi :-) No, pitää kattoa hiljeneekö hieman kun saapi kojelaudan alaosat takas paikalleen, niihin hieman täytettä ja mattoa lisää konepeltiin.
jeps, tuli tänään kirettyä rautakaupat yms läpi (Bauhaus, Otra, Starkki jne) olivat Starkkia lukuunottamatta siirtyneet huomattavasti huokoisempaan solumuoviin, sellaiseen kuplamuovinlailla naksahtelevaan erittäin karkeatekoiseen materiaaliin.
Starkilta olisi saanut, minimostos 80m2 (179e), jäi ostamatta. Haku siis jatkuu.
edit: Soitto Teollisuus Etolaan auttoi eteenpäin, löytyy kahdeksaa eri paksuutta sekä kahta eri luokkaa UV-suojattua ja UV-suojaamatonta. UV-suojattu 10mm paksu maksaa 4.88e m2.
edit: Valkeakosken Etolasta ainakin saa.
Starkilta olisi saanut, minimostos 80m2 (179e), jäi ostamatta. Haku siis jatkuu.
edit: Soitto Teollisuus Etolaan auttoi eteenpäin, löytyy kahdeksaa eri paksuutta sekä kahta eri luokkaa UV-suojattua ja UV-suojaamatonta. UV-suojattu 10mm paksu maksaa 4.88e m2.
edit: Valkeakosken Etolasta ainakin saa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Bensa”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 20 vierailijaa